Παιδικές ζωγραφιές του 1960 που στάλθηκαν στην Αμερική, επαναπατρίστηκαν έξι δεκαετίες μετά

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 3.3.2020

Ογδόντα τρία έργα που ζωγράφισαν παιδιά σε δημοτικά σχολεία της Κύπρου κατά το 1950-1960 και ταξίδεψαν στην Αμερική, επαναπατρίστηκαν ύστερα από έξι δεκαετίες και παρουσιάζονται σε μια έκθεση στην Παλιά Ηλεκτρική του Δήμου Πάφου.


Η έκθεση έχει τίτλο «Από το Χθες στο Σήμερα» και παρουσιάζει τα 83 έργα που στάλθηκαν πίσω στην Κύπρο, αφού εντοπίστηκαν μετά από πολλά χρόνια στο Πανεπιστήμιο του Μάντισον, στο Ουισκόνσιν της Αμερικής.

Η ιστορία

Το 1961, ογδόντα τρεις παιδικές ζωγραφιές από δημοτικά σχολεία όλων των επαρχιών της Κύπρου που δημιουργήθηκαν μεταξύ των ετών 1950-1960, στάλθηκαν στο Πανεπιστήμιο του Μάντισον στο Ουισκόνσιν της Αμερικής, στα πλαίσια κάποιου διαγωνισμού και παιδικής έκθεσης που οργανώθηκε εκεί.

artwork
Μεμνίτσα Τζακούρα, Δημοτικό Σχολείο Αγίου Μέμνονος (Βαρώσια), Στ' τάξη, Φούρνισμα


Οι παιδικές ζωγραφιές του '60 εντοπίστηκαν μετά από χρόνια από την καθηγήτρια τέχνης του Πανεπιστημίου του Μάντισον, κ. Lynda Barry. Με τη βοήθεια συναδέλφων της, η ίδια ήλθε σε επαφή με την κ. Αιμιλία Σουρουλλά που ζει και εργάζεται στην Αμερική, με σκοπό τον εντοπισμό των μικρών τότε ζωγράφων. Τον Μάιο του 2019 τα έργα κατάφεραν να επιστρέψουν πίσω στην Κύπρο με στόχο αφενός την προβολή τους μέσα από μια σειρά εκθέσεων που συνοδεύονται από εκπαιδευτικά προγράμματα, αφετέρου την ένταξή τους στο Αρχείο Παιδικής Τέχνης Δημοτικής Εκπαίδευσης.

Γράφει ο Κυριάκος Θεοχάρους, που επιμελείται την έκθεση στην Πάφο:

«Οι παιδικές ζωγραφιές δεν αποτελούν απλά χαριτωμένες απεικονίσεις αγροτικών παραστάσεων και φολκλόρ πορτρέτων, όπως θα ανέμενε κανείς. Προβάλλουν μια διαφορετική μορφή ευαισθησίας και αυθορμητισμού –σε σχέση με τις δημιουργίες των σημερινών παιδιών- από τις οποίες μπορούμε να λάβουμε πληροφορίες τόσο για το επίπεδο των δεξιοτήτων όσο και για τη συναισθηματική νοημοσύνη ενός παιδιού του '60. Οπωσδήποτε πρέπει να λάβουμε υπόψη ότι οι ζωγραφιές αυτές δημιουργήθηκαν την εποχή της νεοσύστατης Κυπριακής Δημοκρατίας, πριν την τουρκική Εισβολή και πολύ πριν την επιβολή στερεοτύπων μέσα από ηλεκτρονικές οθόνες που καλούπωσαν την παιδική φαντασία.

artwork2
Χρυσούλλα Σερτάρη, Οι μοδίστρες


Τα παιδιά του '60 επιλέγουν στη ζωγραφία τους να δημιουργήσουν μια ρεαλιστική απεικόνιση -και σε μεγάλο βαθμό το επιτυγχάνουν- η οποία συμπληρώνεται με πολλές λεπτομέρειες και έντονα διακοσμητικά στοιχεία.

Αντίθετα, στις σημερινές ζωγραφιές τα παιδιά ενστικτωδώς εγκαταλείπουν γρηγορά τα ρεαλιστικά θέματα και προχωρούν στην πραγμάτωση μιας πιο αφηρημένης απεικόνισης όπου συχνά προστίθενται στοιχεία από εικονίδια emojis, παρμένα από τον ψηφιακό κόσμο.

Μπορούμε να υποθέσουμε ότι στις ζωγραφιές του '60 τα παιδιά επιθυμούν μέσα από τη ρεαλιστική οπτική να δημιουργήσουν κάτι που θα έχει νόημα στο άτομο που θα το παρουσιάσουν και ασχολούνται με θέματα του περιβάλλοντος τους. Πρέπει όμως να επισημανθεί πως το 1960 στον καλλιτεχνικό χώρο της Κύπρου τα εικαστικά κινήματα όπως ο μοντερνισμός, η αφαίρεση και ο εξπρεσιονισμός ήταν ακόμη σε πρώιμα στάδια και μέχρι τότε ελάχιστοι καλλιτέχνες εντάσσονταν σε αυτά.

Η διαφύλαξη των παιδικών ζωγραφιών του '60 και η αναγνώριση τους ως πολιτιστική κληρονομιά τονίζει τη σημασία του μαθήματος των Εικαστικών Τεχνών στη σύγχρονη Παιδεία. Μέσα από την Τέχνη, το παιδί μορφώνεται για διάφορες ανθρώπινες εμπειρίες, παρελθοντικές και παροντικές, αναπτύσσει τις δεξιότητές του, τη φαντασία του και την έκφραση των συναισθημάτων του. Ένα παιδί παρατηρώντας τους ποικίλους τρόπους σκέψης και πρακτικής των άλλων γύρω από ένα κοινό θέμα στο μάθημα της τέχνης καλλιεργεί τον σεβασμό και την αποδοχή της διαφορετικότητας.

«Αυτό που είναι σημαντικό να θυμόμαστε είναι ότι η τέχνη των παιδιών έχει τη δική της λογική» Ellen Winner

+ Τα έργα παρουσιάζονται στην Παλιά Ηλεκτρική του Δήμου Πάφου μέχρι τις 10 Μαρτίου 2020. 

Αρχική φωτογραφία: Ανώνυμο έργο από τα 83 που επαναπατρίστηκαν από την Αμερική.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Πιστοποιητικό Αναγνώρισης στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας επέδωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Πιστοποιητικό Αναγνώρισης στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας επέδωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Πιστοποιητικό Αναγνώρισης στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας επέδωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Έκθεση του Ανδρέα Καρούσιου στην Γκαλερί Γκλόρια

Έκθεση του Ανδρέα Καρούσιου στην Γκαλερί Γκλόρια

Έκθεση του Ανδρέα Καρούσιου στην Γκαλερί Γκλόρια

Έκθεση Κεραμικής στο The Clay Collective

Έκθεση Κεραμικής στο The Clay Collective

Έκθεση Κεραμικής στο The Clay Collective

Oμαδική έκθεση ζωγραφικής στην γκαλερί Marginalia

Oμαδική έκθεση ζωγραφικής στην γκαλερί Marginalia

Oμαδική έκθεση ζωγραφικής στην γκαλερί Marginalia