London Strolling καινούριου χρόνου με τη μεγάλη αναδρομική έκθεση μίας από τις πιο δυναμικές φιγούρες του καλλιτεχνικού ακτιβισμού αυτή τη στιγμή πάνω στα δικαιώματα της Queer κοινότητας.
Στις απαρχές μιας νέας χρονιάς που όλοι λίγο ή πολύ ευχόμαστε να μας αποζημιώσει για όλα όσα ζήσαμε την περασμένη, και ενόσω στη Μεγάλη Βρετανία όλα τα ιδρύματα τέχνης παραμένουν κλειστά, βρίσκω ευκαιρία να μιλήσω για μία από τις πιο σημαντικές (αν όχι η σημαντικότερη), πολιτικές και ουσιαστικές εκθέσεις της χρονιάς που εύχομαι πραγματικά να προλάβει να τη δει περισσότερος κόσμος μόλις χαλαρώσουν τα μέτρα (ήδη αισίως έχει πάρει παράταση μέχρι τις 31 Μαΐου 2021).
Το non binary άτομο Zanele Muholi (στα αγγλικά χρησιμοποιεί τις αντωνυμίες they/them για να αυτοχαρακτηρίζεται, επιλέγω να χρησιμοποιήσω το ουδέτερο στις αντωνυμίες στη συνέχεια, κατ’ αντιστοιχία στο άτομο) είναι μία από τις πιο δυναμικές φιγούρες του καλλιτεχνικού ακτιβισμού αυτή τη στιγμή πάνω στα δικαιώματα της Queer κοινότητας.




Άλλοτε είναι σκληρές και άγρια γειωμένες όπως στη συγκλονιστική σειρά Only half the pictureπου επικεντρώνεται στις/στους επιζώντες εγκλημάτων μίσους, άλλοτε τρυφερές και φωτεινές όπως στην ενότητα Being που παρακολουθεί την καθημερινότητα queer ζευγαριών, θριαμβικές και διεκδικητικές σε σειρές όπως τα Queering Public Spaces και Brave Beauties όπου το queer υποκείμενο διεκδικεί και καταλαμβάνει τον δημόσιο χώρο και υπερβαίνει τους ετεροκανονικούς κανόνες της ομορφιάς ή γοητευτικές και μυστηριώδεις όπως στη σειράSomnyama Ngonyama όπου το Muholi αυτοφωτογραφίζεται αναπαράγοντας με προσεκτική επιτήδευση στερεότυπα και ιδεοληψίες που αφορούν το εξωτικοποιημένο μετα-αποικιακό μαύρο υποκείμενο και τις κοινωνικά επιβεβλημένες επιτελέσεις της θηλυκότητας. Σε όλες τους τις εκφάνσεις, οι φωτογραφίες του Muholi έχουν μια αξιοθαύμαστη ισορροπία ανάμεσα στην πληροφορία που επιχειρούν να μεταδώσουν και στα αλλεπάλληλα νοήματα που προκύπτουν πίσω από την ευαίσθητη χρήση των αισθητικών κωδίκων.
Η υπέροχη σειρά πορτραίτων-work in progress Faces and Phases δε, ίσως πιο πολύ από όλες στο μεταίχμιο αρχείου και καλλιτεχνικού πρότζεκτ, παρακολουθεί και καταγράφει φωτογραφικά μέλη της τοπικής queer κοινότητας καθώς μεγαλώνουν και εξελίσσονται. Στην αφιερωμένη αίθουσα όλα αυτά τα πολυάριθμα και πανέμορφα –καθένα με τον δικό του τρόπο– πρόσωπα καλύπτουν τους τοίχους σε διάφορες φάσεις της ζωής τους, κοιτάζοντάς τον επισκέπτη θαρραλέα, με βλέμματα που εκπέμπουν συνειδητοποίηση, αυτοπεποίθηση και σιγουριά διεκδικώντας την ισότιμη ορατότητα που αξίζουν.
elculture.gr (Γκέλυ Γρυντάκη)