To πρώτο αμιγώς ψηφιακό έργο τέχνης σε δημοπρασία των Christie’s

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 1.3.2021

Του Δημήτρη Σπύρου


To πρώτο αμιγώς ψηφιακό έργο τέχνης είναι γεγονός και δημοπρατείται στις 11 Μαρτίου από τον οίκο Christie’s. Πρόκειται για μια καινοτόμα πρωτοβουλία του γνωστού οίκου δημοπρασιών, που ανοίγει την πόρτα σε μια νέα εποχή.

Με τη δημοπρασία Everydays – The First 5000 Days οι Christie’s γίνονται ο πρώτος μεγάλος οίκος δημοπρασιών που διαθέτει ένα εξολοκλήρου ψηφιακό έργο τέχνης βασισμένο σε NFT (Non-Fungible Token), ή όπως ονομάζεται στα ελληνικά, μη ευέλικτα διακριτικά, θέτοντας ένα σημαντικό ορόσημο στην ανάπτυξη της αγοράς της ψηφιακής τέχνης.

Η δημοπρασία που περιλαμβάνει ένα μόνο έργο, θα διεξαχθεί ψηφιακά και προσφορές θα γίνονται δεκτές μέχρι την 11η Μαρτίου. Δεδομένου ότι πρόκειται για ένα νέο είδος εικαστικής δημιουργίας για τον οίκο, χωρίς προηγούμενο, δεν θα υπάρξει καμία εκτίμηση για την αξία του The First 5000 Days και οι προσφορές θα ξεκινήσουν στα $100.

Το έργο ανήκει στο διάσημο καλλιτέχνη ψηφιακών μέσων Mike Winkelmann (γεν. 1981), γνωστότερο με το ψευδώνυμο Beeple, ο οποίος έχει στο παρελθόν δημιουργήσει γραφικά για συναυλίες διάσημων μουσικών, όπως οι: Ariana Grande, Justin Bieber, Childish Gambino, Nicki Minaj και Skrillex. Tο 2019 η δουλειά του παρουσιάστηκε στην επίδειξη του οίκου Louis Vuitton καθώς και στις βιτρίνες των καταστημάτων του οίκου. Ο Beeple, λόγω του μέσου με το οποίο δουλεύει, έχει αποκτήσει τεράστια απήχηση στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, με τους ακολούθους του στο Instagram να φτάνουν τα 1,8 εκατομμύρια. Ωστόσο, έχει επιτύχει και αξιόλογες τιμές στην αγορά. Ξεχωρίζει μια συλλογή από 20 έργα του που πουλήθηκε από την Nifty Gateway, μια πλατφόρμα πώλησης ψηφιακών έργων τέχνης, αντί $3.500.000 τον περασμένο Δεκέμβριο.

Η τεράστια σύνθεση που διατίθεται από τους Christie’s μοιάζει να αποτελείται από πολλά pixel, όμως στην πραγματικότητα έχει δημιουργηθεί από 5.000 μεμονωμένες εικόνες που ο καλλιτέχνης έφτιαχνε ψηφιακά και ανέβαζε στο διαδίκτυο καθημερινά από την 1η Μαΐου 2007 χωρίς να χάσει ούτε μία ημέρα στη διάρκεια 13 ετών. Εκτός των ποικίλων κοινωνικών και άλλων συμβολισμών, το έργο αυτό παρουσιάζει μια εκτενή ματιά στην εικαστική πορεία του Beeple, από τις μέρες της ανωνυμίας μέχρι την ανάδειξή του σε αστέρι της ψηφιακής τέχνης σήμερα. Μια σταθερή εξέλιξη που δημιουργεί ένα οδυνηρό χρονοδιάγραμμα της πορείας της ιστορίας των Ηνωμένων Πολιτειών σε πραγματικό χρόνο.

Σε αντίθεση με το έργο του Robert Alice που βασιζόταν σε NFT και δημοπρατήθηκε από τους Christie’s τον Οκτώβριο του 2020, το έργο του Beeple είναι αμιγώς ψηφιακό. Ο πλειοδότης που θα το αγοράσει θα λάβει ένα κρυπτογραφημένο αρχείο χωρίς καμία φυσική υπόσταση και η συναλλαγή θα καταχωρηθεί στο blockchain, δηλαδή με κρυπτονόμισμα. Σε αντίθεση με ότι συμβαίνει στις παραδοσιακές αγοραπωλησίες τέχνης, στις αγορές NFT η προέλευση (provenance) για τα έργα είναι δημόσια, αμετάβλητη και διαθέσιμη στο blockchain. Το NFT είναι ένα μοναδικό ψηφιακό διακριτικό κρυπτογραφημένο με την υπογραφή του καλλιτέχνη, το οποίο αναγνωρίζεται ξεχωριστά στο blockchain, επαληθεύοντας αποτελεσματικά τον νόμιμο κάτοχο και την αυθεντικότητα μιας αρχικής ψηφιακής δημιουργίας. Για το The First 5000 Days το NFT δημιουργήθηκε από το MakersPlace, μια κορυφαία αγορά ψηφιακών δημιουργών.

Παρά την αναγνώριση της ψηφιακής τέχνης ως καλλιτεχνικό μέσο που έχει διαγράψει τη δική της πορεία, ήταν μέχρι πρότινος αδύνατο να αποδοθεί αξία στα ψηφιακά έργα τέχνης, δεδομένης της ευκολίας αναπαραγωγής τους. Οι νέες αυτές τεχνολογίες όμως κατόρθωσαν να προσδώσουν τη μοναδικότητα των έργων τέχνης στις ψηφιακές δημιουργίες. Με την ανάδειξη της street art ως κατηγορίας περιζήτητης από τους συλλέκτες, η τέχνη που βασίζεται στο NFT βρίσκεται στο κατώφλι του να γίνει η επόμενη ανατρεπτική δύναμη στην αγορά τέχνης.

Το νέο αυτό κομμάτι της αγοράς σίγουρα θα προσελκύσει μια γενιά συλλεκτών που περίμεναν από καιρό την έλευση της αγοράς στην ψηφιακή τέχνη. Η αγορά NFT παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον, μιας και απευθύνεται αφενός σε ένα κοινό που είναι εξοικειωμένο με την τεχνολογία και επικεντρώνεται αποκλειστικά στην ψηφιακή τέχνη, και αφετέρου σε συλλέκτες που έλκονται από καινοτόμες ιδέες και νέα μέσα εικαστικής δημιουργίας. Η εποχή της νέας κρυπτο-αγοράς τέχνης έφτασε και θα πρωταγωνιστήσει το μέλλον στον κόσμο της τέχνης.

ΤΑ ΝΕΑ ΤΗΣ ΤΕΧΝΗΣ

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Το νέο Σχέδιο TRANSIT 2023 για τις εικαστικές τέχνες ανακοίνωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Το νέο Σχέδιο TRANSIT 2023 για τις εικαστικές τέχνες ανακοίνωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Το νέο Σχέδιο TRANSIT 2023 για τις εικαστικές τέχνες ανακοίνωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Οι διαφορετικές αποχρώσεις της μητρότητας

Οι διαφορετικές αποχρώσεις της μητρότητας

Οι διαφορετικές αποχρώσεις της μητρότητας

Έκθεση ζωγραφικής και αφίσας φοιτητών/φοιτητριών ΤΕΠΑΚ κατά της έμφυλης βίας

Έκθεση ζωγραφικής και αφίσας φοιτητών/φοιτητριών ΤΕΠΑΚ κατά της έμφυλης βίας

Έκθεση ζωγραφικής και αφίσας φοιτητών/φοιτητριών ΤΕΠΑΚ κατά της έμφυλης βίας

Πιστοποιητικό Αναγνώρισης στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας επέδωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Πιστοποιητικό Αναγνώρισης στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας επέδωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού

Πιστοποιητικό Αναγνώρισης στο Λεβέντειο Δημοτικό Μουσείο Λευκωσίας επέδωσε το Υφυπουργείο Πολιτισμού