Ο Γιάννης Αριστοτέλους εκθέτει στην Πινακοθήκη Πάφου

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΙΧΑΗΛΟΥ Δημοσιεύθηκε 31.7.2021

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου


Μια έκθεση που περιλαμβάνει μνημειώδη έργα τα οποία λειτουργούν ως ‘δωμάτια’ που σε προσκαλούν σε μια βαθύτατα ψυχική εμπειρία, χαρακτηρίζει τη νέα του δουλειά ο καλλιτέχνης Γιάννης Αριστοτέλους. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να περιηγηθεί ανάμεσα στα έργα του κάνοντας μία επίσκεψη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πάφου, μέχρι τις 20 Αυγούστου.

Ποια είναι η κύρια θεματική της έκθεσης και από πού εμπνεύστηκες για τη δημιουργία των συγκεκριμένων έργων;

Η έκθεση αυτή έχει να κάνει με την πηγή της καλλιτεχνικής μου έρευνας που έχει άμεση σχέση με την ανθρώπινη εμπειρία. Είναι μια σειρά μνημειακών έργων που βάζουν την ολότητα του θεατή σε μεγάλα δωμάτια και τοπία που άμεσα έχουν να κάνουν με τις αισθήσεις και διαφόρων ειδών οράσεις (διαστάσεις κάθε πίνακα 215 Χ 170 cm). Αυτοί οι πίνακες είναι σαν μια επέκταση ακτινογραφιών. Προσπαθώ πάντα να κρατήσω την οστική δομή αλλά και την ουσία ενός αντικειμένου μέσα σε ένα περιβάλλον χωρίς να εστιάζω στη σάρκα. Τις αναφέρω σαν ακτινογραφίες τοπίων που τις βλέπεις διαμέσου ενός ριζόχαρτου ή διαμέσου λεκέδων αίματος ή άλλων ουσιών πάνω σε ριζόχαρτο. Η πληθώρα της οπτικής εμπειρίας συνεχώς εμφανίζεται, χάνεται και μπλέκεται, σαν μια βαθειά Διονυσιακή εμπειρία. Με ενδιαφέρει βαθύτατα το ζητήμα του τι μένει από την σάρκα και τι φεύγει.Προσεγγίζω το θέμα μου ερευνώντας βαθειές ψυχικές ταραχές, την αγριάδα και την ωμότητα των συναισθημάτων. Με ενδιαφέρει το πώς αυτά υγροποιούνται και πώς το σώμα ανταποκρίνεται, μέσω του αίματος, του ιδρώτα, των δακρύων και όλων των ειδών αδρεναλίνης. Με ενδιαφέρει η συσχέτιση μεταξύ τους, με τα αντικείμενα, με το περιβάλλον, με την υγρασία, με την βροχή και με την ομίχλη. Σαν να ανταλλάζουν κάτι που δεν μπορούμε να το δούμε με γυμνά μάτια, κάτι που ακουμπά και φέυγει, σαν ζεστός χνότος. Αυτό με συναρπάζει: είναι κάτι τόσο απλό αλλά από αυτές τις εμπειρίες υπάρχει η πιο δυνατή σχέση που θέλω να αιχμαλωτίσω, κάτι σαν μια μάχη. Όλα αυτά τα λεπτά πέπλα λαδομπογιάς έχουν με κάποιο τρόπο να κάνουν με τον χειρισμό των ακτινογραφιών αλλά και με τον χειρισμό του φωτός. Δημιουργούνται κύματα φωτός γύρω από κάθε αντικείμενο, με διαφορετικούς χρωματισμούς, προσδιορίζοντας την διαφορετική τους σχέση αλλά και συσχετίσεις ηχητικές, υφής, μορφής αλλά και γεύσης μεταξύ αντικειμένων. Ακόμα, το φως για εμένα είναι πολύ σημαντικό, όσο σημαντικός είναι και ο χειρισμός των χρωμάτων, για το οποίο αποφεύγω να μιλώ επειδή είναι ένα βαθύ ζήτημα που δεν μπορείς να το περιγράψεις με λόγια. Στα έργα αυτά, τα χρώματα και το φως είναι αλλοιωμένα και θολά, σαν να προσπαθείς να εστιάσεις ενώ είσαι ζαλισμένος ή με δάκρυα στα μάτια. Όλα ενώνονται με μειωμένο φωτισμό, με μια διάθεση μαζοχισμού που βρίσκω πολύ αληθινό και ωμό. Μάχομαι με την ασφυξία μιας στιγμής, να την αιχμαλωτίσω σε μια εκδήλωση έντονης αδρεναλίνης ενός τελευταίου χνότου.

Πώς θα ήθελες να βιώσει ο επισκέπτης την εμπειρία της συγκεκριμένης έκθεσης;

Θα ήθελα ο επισκέπτης αν γίνεται, να προσπαθήσει να ατενίσει τα εσωτερικά του βάθη μέσα στο χώρο της Πινακοθήκης Πάφου ο οπoίος, με τον τρόπο που στήθηκαν τα έργα αυτά, αποτελεί έναν ψυχικό χώρο. Τα παγκάκια στον χώρο λειτουργούν ως αντικείμενα που βοηθούν την ψυχική εμπειρία να συμβεί. Ο θεατής καλείται να αντιληφθεί όλα τα έργα σαν ένα κομμάτι μιας οικείας ιστορίας.

Από πού εμπνέεσαι γενικότερα και μήπως υπάρχει κάποια συγκεκριμένη τεχνική που χαρακτηρίζει τα έργα σου;

Η έμπνευση έρχεται από δουλειά, από γεγονότα και από μελέτη. Μου αρέσει να διαβάζώ διάφορους φιλοσόφους, παλιούς αλλά και μοντέρνους. Η έμπνευση έρχεται από την αγριάδα της ζωής. Για ένα πίνακα πρέπει από πριν να καταλάβω τη σχέση των αντικειμένων και κάνω σπουδές από κατασκευές αλλά και από φωτογραφίες για να με βοηθήσουν μέσω τριβής, όσφρησης, ήχου και όρασης να καταλάβω τη σχέση τους. Σε έργα μου που έκανα κατά καιρούς καθώς και σε συγκεκριμένο performance κατά την διάρκεια των σπουδών μου, μελετώ έντονα τη σχέση των εφήμερων υλικών με τη σάρκα και με ό,τι δημιουργείται κατά τη διάρκεια της αφής.

Τι είναι τέχνη για σένα και ποιος ο ρόλος της σε τέτοιες δύσκολες περιόδους που βιώνει η ανθρωπότητα λόγω πανδημίας;

Προσωπικά πιστεύω πως ως άνθρωποι πρέπει να είμαστε σαν χαμαιλέοντες :να προσαρμοζόμαστε σε οποιαδήποτε συνθήκη αλλά και να είμαστε πάντα πιστοί σε αυτό που κάνουμε. Έτσι και η τέχνη: δεν την προδίδουμε. Δεν μου αρεσει η ιδέα να επεξηγήσω τι ειναι η τέχνη επειδή νομίζω ότι ο ορισμός της μικραίνει με λόγια. Θεωρώ πως είναι σημαντικό να υπάρχει μια βαθειά σχέση με την τέχνη και για να βγει κάτι αληθινό πρέπει να είναι ‘καθαρό΄ και χωρίς επιπολαιότητα. Έχει να κάνει πάντα με διαφόρων ειδών συναισθήματα, όχι μόνο για να δώσει ελπίδα. Η τέχνη είναι για το τώρα και έτσι αναπαρίσταται η ωμότητα της ζωής μαζί με την αλήθεια της στιγμής. Ο πραγματικός καλλιτέχνης κάνει πολλές αποτυχημένες απόπειρες προσπαθώντας να συλλάβει κάτι που είναι ασύλληπτο και δεν τελειώνει ποτέ. Θέλω να πιστεύω πως η τέχνη η γνήσια έρχεται από ένα μέρος πολύ απλό, χωρίς να φωνάζει .Με αυτόν τον τρόπο όταν έχει κάτι ισχυρό να πει βρίσκει τον τρόπο της να έχει αιώνιο μήνυμα. Ίσως το μήνυμα που δίνεται να είναι ότι όποιες και να είναι οι προκλήσεις πρέπει να παραμένουμε πιστοί στην οποιαδήποτε αλήθεια μας.



«Ο πραγματικός καλλιτέχνης κάνει πολλές αποτυχημένες απόπειρες προσπαθώντας να συλλάβει κάτι που είναι ασύλληπτο και δεν τελειώνει ποτέ.»



Ο Γιάννης Αριστοτέλους έχει σπουδάσει καλές τέχνες με άριστα στο Newcastle University της Αγγλίας και University of Applied Arts Vienna της Αυστρίας. Έχει κερδίσει υποτροφία για το Μάστερ του στις καλές τέχνες στο Kyoto University of the Arts της Ιαπωνίας.











Διάρκεια έκθεσης: 15 Ιουλίου μέχρι 20 Αυγούστου.

Ωράριο έκθεσης: Δευτέρα - Πέμπτη 9 π.μ. - 4 μ.μ., Παρασκευή 9 π.μ. - 2:30 μ.μ., Σάββατο 9 π.μ. -1 μ.μ. και 4 μ.μ. - 7 μ.μ. Χάνι του Ιμπραήμ, Κωνσταντίνου Κανάρη, 64 - 40, Πάφος, τηλ. 26 930653.

Tags

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
“DREAM ON DREAMER” από τη γκαλερί RIANA RAOUNA για μόνο 4 μέρες στη Λευκωσία

“DREAM ON DREAMER” από τη γκαλερί RIANA RAOUNA για μόνο 4 μέρες στη Λευκωσία

“DREAM ON DREAMER” από τη γκαλερί RIANA RAOUNA για μόνο 4 μέρες στη Λευκωσία

Διεθνής εικαστική έκθεση στην Πάφο για τη χριστιανική παράδοση στο σύγχρονο έργο

Διεθνής εικαστική έκθεση στην Πάφο για τη χριστιανική παράδοση στο σύγχρονο έργο

Διεθνής εικαστική έκθεση στην Πάφο για τη χριστιανική παράδοση στο σύγχρονο έργο

Τα στιγμιότυπα διακοπών του Μάρτιν Παρ ... με πρόσθετη ζημιά από το νερό - εικόνες

Τα στιγμιότυπα διακοπών του Μάρτιν Παρ ... με πρόσθετη ζημιά από το νερό - εικόνες

Τα στιγμιότυπα διακοπών του Μάρτιν Παρ ... με πρόσθετη ζημιά από το νερό - εικόνες

Προσωρινή Έκθεσης Γεώργιος Πολ. Γεωργίου – Κύπρος η Παντοτινή

Προσωρινή Έκθεσης Γεώργιος Πολ. Γεωργίου – Κύπρος η Παντοτινή

Προσωρινή Έκθεσης Γεώργιος Πολ. Γεωργίου – Κύπρος η Παντοτινή