Γκαλερί Noise: "Presencing" της Helen Kirwan

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 31.1.2022

Η γκαλερί Noise παρουσιάζει μια έκθεση με το φωτογραφικό έργο της Helen Kirwan, το οποίο δημιούργησε κατά τη διάρκεια των – όπως η ίδια τους αποκαλεί - περιπάτων της για "άσκηση Covid" στην Κύπρο στις αρχές του περασμένου έτους.


Η έκθεση θα περιλαμβάνει περίπου 1.500 φωτογραφίες, μεγέθους καρτ ποστάλ, πολλαπλά τοποθετημένες σε γραμμικά πλέγματα και λωρίδες.

Κατά τη διάρκεια των εγκαινίων, ο Νίκος Φιλίππου θα κάνει μια εισαγωγή στο έργο της Kirwan. Ο Νίκος Φιλίππου είναι φωτογράφος και Αναπληρωτής Λέκτορας στη Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Τμήμα Επικοινωνίας, του Πανεπιστημίου Λευκωσίας.

Το έργο της Kirwan προέκυψε στα πλαίσια της επίσκεψής της στην Κύπρο μετά από πρόσκληση της Κυπριακής Ακαδημίας Τεχνών στη Λεμεσό για τρίμηνη καλλιτεχνική διαμονή (residency). Ωστόσο, όταν έφτασε στις 2 Ιανουαρίου 2021, λόγω της παγκόσμιας πανδημίας, τέθηκε σε καραντίνα σε ένα ξενοδοχείο στην Αγία Νάπα και στη συνέχεια μετακόμισε στη Λευκωσία για ένα μήνα. Λόγω των αυστηρών περιορισμών του "lockdown", η Kirwan μπορούσε να βγει έξω μόνο για σωματική άσκηση, και ακόμη και όταν τελικά έφτασε στη Λεμεσό για να ξεκινήσει τo residency της τον Φεβρουάριο, οι διάφοροι περιορισμοί εξακολουθούσαν να ισχύουν και συνεχίστηκαν μέχρι τον Μάιο.

Κατά τη διάρκεια των μεγάλων Covid-περιπάτων της για άσκηση, η Kirwan έβγαζε φωτογραφίες με ένα iPhone από περιστατικά και σκηνές που συναντούσε κατά τη διάρκεια της διαδρομής. Ίσως αυτός ήταν ο τρόπος της να κατανοήσει τη Λευκωσία και στη συνέχεια τη Λεμεσό, νιώθοντας το δρόμο της, μάλλον όπως ένα σαλιγκάρι, κατά μήκος του εδάφους. Πριν φτάσει στην Κύπρο, είχε διαβάσει το βιβλίο του Χάιντεγκερ "Πρώιμη ελληνική σκέψη" που ασχολείται με τον επαναπροσδιορισμό των προ-Σωκρατικών, τους οποίους θεωρούσε εκπροσώπους της σκέψης πριν καταληφθεί από τη μεταφυσική. Ο Χάιντεγκερ υποστηρίζει ότι η σύγχρονη φιλοσοφία είχε διαφθαρεί από τη στενότητα του μεταφυσικού και καθαρά ορθολογικού τρόπου σκέψης. Η ανάλυση των αποσπασμάτων του Αναξίμανδρου, του Παρμενίδη και του Ηράκλειτου τον ώθησε να σκεφτεί το Είναι ως παρουσία (Anwesen) με την έννοια της άφιξης στην παρουσία, της παραμονής και της επιστροφής στην απουσία.

Αυτή την ιδέα του Είναι ως μια διαδικασία μετασχηματισμού και ως ένας συγκεκριμένος τρόπος ύπαρξης, ο Χάιντεγκερ την αποκαλεί Gelassenheit: το Είναι ως απελευθέρωση "προς το ανείπωτο". Οι 1.500 μικρές iPhone φωτογραφίες της Kirwan μπορούν να θεωρηθούν ως εκφράσεις του Είναι με αυτή τη χαϊντεγκεριανή έννοια - της παρουσίας της κατά τη διάρκεια των περιπάτων για "άσκηση Covid", στα πλαίσια της οποία υπάρχει μια δυνατότητα απελευθέρωσης, όπως το θέτει ο Χάιντεγκερ, "προς το ανείπωτο".

Πληροφορίες για την έκθεση

Εγκαίνια: Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου 2022, 18:00 - 21:00 με εισαγωγή στις 18:30 από τον Νίκο Φιλίππου, Αναπληρωτή Λέκτορα, Σχολή Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Τμήμα Επικοινωνίας, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας.
Διάρκεια έκθεσης: 4 - 12 Φεβρουαρίου, καθημερινά 13:00 - 19:00.
Τοποθεσία: Νoise Gallery - Περικλέους 4, Παλιά Λευκωσία, 1010.

Βιογραφικό της Helen Kirwan

Η Kirwan είναι Ιρλανδοβρετανίδα εννοιολογική καλλιτέχνις. Γεννήθηκε και εν μέρει μεγάλωσε στην Ιρλανδία και τώρα ζει στην Κύπρο. Τα βίντεο, οι εγκαταστάσεις και τα περφόρμανς της, συμπεριλαμβανομένων των 'perpetuum mobile' (2019), 'Memory Theatre' (2017), 'Fragment and Trace,' (2015) έχουν παρουσιαστεί ευρέως διεθνώς, μεταξύ άλλων στο Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο κατά τη διάρκεια της 56ης, 57ης και 58ης Μπιενάλε της Βενετίας.

Έχει επίσης εκθέσει εγκαταστάσεις βίντεο στα Bermondsey Project Space London (2020), Pie Factory, Margate, UK (2020), Festival Internacional De Videoarte De Camagüey Cuba (2019 και 2017), Tbilisi Art Fair Georgia (2019), Close-up Cinema London (2018), P-21 Gallery London (2017), Towner Gallery Eastbourne (2017 και 2016), Bodrum Biennial Turkey (2015). Το πολυκάναλο βίντεο "Image of the Road," (2013) με τον Simon Pruciak έχει επίσης παρουσιαστεί ευρέως διεθνώς, μεταξύ άλλων στην Ινδία και τη Γαλλία.

Από τον Ιανουάριο έως τον Μάιο του 2021, κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής διαμονής της στην Κυπριακή Ακαδημία Τεχνών και ως απάντηση στην παγκόσμια πανδημία, μετέδωσε επτά τακτικές ζωντανές εικονικές περφόρμανς, οι οποίες είναι προσβάσιμες διαδικτυακά στη διεύθυνση www.performanceartinthevirtual.com. Το 2020 ηχογράφησε επτά μικρο-ντοκιμαντέρ σχετικά με ορισμένα από τα θεωρητικά και φιλοσοφικά ζητήματα που διέπουν το έργο της.

Η Kirwan έχει συμμετάσχει σε πολλά φεστιβάλ media και performance art, μεταξύ των οποίων τα Experiments in Cinema v15.1 Albuquerque USA (2020), Rapid Pulse Festival Chicago (2016), Fonlad Festival Coimbra Portugal (2016), International Festival of Projections University of Kent UK (2016). Υπήρξε artist in residence στο Arts-Iceland/ Outvert Art, Ισλανδία, στο Sirius Arts Centre, Cobh Ιρλανδία το 2019 και το 2020, στο Tyrone Guthrie Centre, Annaghmakerrig, Ιρλανδία.

Η Kirwan διεξάγει επίσης ζωντανά "πειράματα performance-installation", όπως οι παραστάσεις και η πολυκάναλη εγκατάσταση βίντεο μαζί με τον συνθέτη Tom Lane στο Palazzo Tiepolo της Βενετίας κατά τη διάρκεια της 58ης Μπιενάλε (2019) και στο The Space Arts Centre, Λονδίνο, Ηνωμένο Βασίλειο (2018). Επίσης παρουσίασε υπαίθριες παραστάσεις σε μια παραλία και μέσα στη θάλασσα κατά τη διάρκεια του Folkestone Triennial Fringe, Ηνωμένο Βασίλειο (2017). Η Kirwan συνεργάζεται εδώ και πολλά χρόνια με τον πολυβραβευμένο συνθέτη Tom Lane από το Δουβλίνο και τον κινηματογραφιστή Simon Pruciak.

Η Kirwan άσκησε το επάγγελμα του δικηγόρου στο Δουβλίνο και το Λονδίνο για σχεδόν είκοσι χρόνια προτού γίνει αποκλειστικά καλλιτέχνις. Έχει πτυχίο (First Class Honours) στις Καλές Τέχνες από το University for the Creative Arts Canterbury (2000), μεταπτυχιακό στις Καλές Τέχνες από το University of Middlesex (2002) και μεταπτυχιακό στην Αισθητική και τη Θεωρία της Τέχνης (2004) από το Centre for Research in Modern European Philosophy του Λονδίνου. Έχει συμμετάσχει με εισηγήσεις και προβολές ταινιών σε διάφορα διεπιστημονικά συνέδρια και έχει δώσει διαλέξεις και διδάξει κριτική και θεωρία των Σύγχρονων Καλών Τεχνών σε πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου, όπως το University for the Creative Arts, Canterbury, Ηνωμένο Βασίλειο.

www.helenkirwan.com

Tags

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης