Χαμπής - Από τη Ζωγραφική στη Χαρακτική | Τα εγκαίνια της έκθεσης στις 3 Ιουνίου

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 31.5.2022

Τα εγκαίνια της νέας έκθεσης, “Χαμπής - Από τη Ζωγραφική στη Χαρακτική, 1970 - 1982” θα τελέσει δήμαρχος Λευκωσίας κύριος Κωνσταντίνος Γιωρκάτζης την Παρακευή 3 Ιουνίου στις 20:30, στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή.


Ο Χαμπής έχει αφιερώσει όλη την καλλιτεχνική του ζωή στη χαρακτική, δημιουργώντας ξυλογραφίες, λιθογραφίες, οξυγραφίες αλλά προπάντων λινογραφίες και μεταξοτυπίες. Σχεδόν όλα τα έργα του μαρτυρούν τη βαθιά του αγάπη για την Κύπρο. Σε πολλά από τα έργα του απεικονίζει τοπία, παραδοσιακά στοιχεία της αρχιτεκτονικής και της τέχνης από την αρχαιότητα, καθώς και σκηνές από τα έθιμα του τόπου του. 

15. ΧΑΜΠΗΣ Κι άρχισε ο θρήνος να βογγά..., Τεύκρου Ανθία, ΤΗΛΛΥΡΙΑ, Λινογραφία, 1973
ΧΑΜΠΗΣ Κι' άρχισε ο θρήνος να βογγά..., Τεύκρου Ανθία, ΤΗΛΛΥΡΙΑ, Λινογραφία, 1973

Ένα μεγάλο μέρος του έργου του αποτελείται από εικονογραφήσεις κυπριακών παραμυθιών, όπου συχνά δημιουργεί ενιαίες συνθέσεις κειμένου-εικόνας, όπως στα παλιά ξυλογραφικά βιβλία. Μέσα από τις σειρές χαρακτικών από παραμύθια όπως Το Βασιλόπουλο της Βενεδιάς και ο Σπανός τζαι οι Σαράντα Δράτζοι, το έργο του έγινε ευρέως γνωστό στην Κύπρο αλλά και στο εξωτερικό. 

Και ενώ δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η δουλειά του χαράκτη Χαμπή διείσδυσε σε όλα τα κοινωνικά στρώματα και αγαπήθηκε όσο λίγων ντόπιων καλλιτεχνών, η περιοδική έκθεση στο Δημοτικό Μουσείο Χαρακτικής Χαμπή με τίτλο “Χαμπής - Από τη Ζωγραφική στη Χαρακτική, 1970 - 1982” μας προσφέρει μια σπάνια ευκαιρία να γνωρίσουμε λιγότερο γνωστές πτυχές του καλλιτέχνη και του έργου του, ιχνηλατώντας την καλλιτεχνική του εξέλιξη από τα πρώτα του βήματα μέχρι τα φορτισμένα πολιτικά έργα των χρόνων μετά την εισβολή.  Προτείνει ένα ταξίδι στα πρώτα βήματα του Χαμπή στην τέχνη της χαρακτικής, ξεκινώντας με τα πρώτα ζωγραφικο-ξυσμένα του έργα του 1970, καταλήγοντας στα έργα που δημιούργησε μέχρι το τέλος των σπουδών του το 1982. 

1. ΧΑΜΠΗΣ, Γυναίκα στο παράθυρον, λαδοπογιά, 1970
ΧΑΜΠΗΣ, Γυναίκα στο παράθυρον, λαδοπογιά, 1970

2. ΧΑΜΠΗΣ, Τα πεζοδρόμια γεμάτα σάρκες, λαδοπογιά, 1970
ΧΑΜΠΗΣ, Τα πεζοδρόμια γεμάτα σάρκες, λαδοπογιά, 1970

Πρόκειται για μια επιλογή κάποιων από τα πιο εμβληματικά έργα της πρώιμης περιόδου του, τα οποία φιλοτέχνησε αρχικά ως αυτοδίδακτος, μετά τα πρώτα μαθήματα του κοντά στον Α. Τάσσο και αργότερα στα χρόνια των σπουδών του στην Ακαδημία «Σούρικωβ» στη Μόσχα. Έργα διαμαρτυρίας τα περισσότερα, μαρτυρούν την αγωνία του καλλιτέχνη στην ταραγμένη εκείνη περίοδο και την βαθιά του ανησυχία για το μέλλον του τόπου του. 

Ο Χαμπής πιστεύει επίμονα στην ιδέα πως ο καλλιτέχνης έχει υποχρέωση να απευθύνεται στον απλό άνθρωπο και για αυτό το λόγο συστρατεύεται μαζί του. Αυτή είναι η ιδέα που του εμβολίασαν οι δάσκαλοί του από το ξεκίνημα της πορείας του και την υπηρετεί με απόλυτη συνέπεια μέχρι σήμερα. Η τέχνη και ο πολιτισμός του τόπου του είναι το οπλοστάσιο του. Νέος και αυτοδίδακτος ακόμη δημιουργεί τα πρώτα του έργα με εμφανή τα σημάδια μιας προσωπικής σφραγίδας φορτισμένα από την ταραγμένη περίοδο που βιώνει: οι μαθητές του Παγκυπρίου Γυμνασίου πετροβολούν τους Άγγλους αποικιοκράτες, ο εμφύλιος στην Ελλάδα,  οι βομβαρδισμοί στην Τυλληρία, η δικτατορία στην Ελλάδα. Ακολουθούν κατά την περίοδο των σπουδών πιο ώριμα έργα όπως “Η Κύπρος μετά την Ανεξαρτησία”, η αυτοπροσωπογραφία του ως πρόσφυγας μπροστά στο πατρικό του σπίτι στο κατεχόμενο χωριό του την Κοντέα, καθώς και η σειρά χαρακτικών έργων για το πραξικόπημα, την εισβολή και την προσφυγιά.

Στην έκθεση παρουσιάζονται επίσης χαρακτικά έργα που ο Χαμπής δημιούργησε με τοπία της Μόσχας καθώς και εικονογραφημένα ρωσικά παραμύθια.

16. ΒΓΗΚΑΝ ΤΡΕΧΑΛΑ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ... Λινογραφία Α΄, 1973
ΒΓΗΚΑΝ ΤΡΕΧΑΛΑ ΣΤΟ ΒΟΥΝΟ... Λινογραφία Α΄, 1973

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς Αγώνες με μια έκθεση για τα ολυμπιακά ιδεώδη

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς Αγώνες με μια έκθεση για τα ολυμπιακά ιδεώδη

Το Λούβρο υποδέχεται τους Ολυμπιακούς Αγώνες με μια έκθεση για τα ολυμπιακά ιδεώδη

Έκθεση «Αγορά: Η δημιουργία» | 12 σημαντικοί σταθμοί στην ιστορία της Δημοτικής Αγοράς Λευκωσίας

Έκθεση «Αγορά: Η δημιουργία» | 12 σημαντικοί σταθμοί στην ιστορία της Δημοτικής Αγοράς Λευκωσίας

Έκθεση «Αγορά: Η δημιουργία» | 12 σημαντικοί σταθμοί στην ιστορία της Δημοτικής Αγοράς Λευκωσίας