Δυο μπανάνες και ένας δικαστής

Δημοσιεύθηκε 22.7.2022
Στην αίθουσα του δικαστηρίου θα ξεκαθαριστεί τελικά αν ο «Comedian» του Maurizio Cattelan είναι copy paste του «Banana & Orange» του Joe Morford. 

Η ιστορία με την διαβόητη μπανάνα του Maurizio Cattelan και τις δικαστικές της περιπέτειες είναι λίγο-πολύ γνωστή. Στην πρόσφατη εξέλιξη της υπόθεσης όμως, το ομοσπονδιακό δικαστήριο στο Μαϊάμι απέρριψε την περασμένη εβδομάδα την αίτηση ακύρωσης που είχε κάνει ο Ιταλός καλλιτέχνης στην αγωγή του Αμερικανού Joe Morford και στην οποία υποστήριζε πως το έργο του Cattelan είναι αντιγραφή του δικού του «Banana & Orange»

Ο δικαστής Robert N. Scola, Jr., δήλωσε στην απόφασή του: «Ευτυχώς για το δικαστήριο, το ερώτημα εάν μια μπανάνα κολλημένη σε έναν τοίχο μπορεί να είναι τέχνη είναι περισσότερο μεταφυσικό ζήτημα παρά νομικό. Αλλά το νομικό ερώτημα ενώπιον του δικαστηρίου μπορεί να είναι εξίσου δύσκολο. Είναι άραγε επαρκής ο ισχυρισμός του Morford πως η μπανάνα του Cattelan είναι αντιγραφή της δικής του μπανάνας;»

Ο ιστορικός του μέλλοντος μπορεί επίσης να ανακαλύψει κάποτε πως στα πρακτικά της υπόθεσης αναφέρεται ότι «και στα δύο έργα, ένα κομμάτι ασημένιας κολλητικής ταινίας διατρέχει προς τα πάνω από αριστερά προς τα δεξιά υπό γωνία, στερεώνοντας μια κεντραρισμένη κίτρινη μπανάνα, με γωνία προς τα κάτω αριστερά σε έναν τοίχο ενώ και στα δύο έργα, η μπανάνα και η κολλητική ταινία τέμνονται περίπου στα μεσαία σημεία του καθενός, αν και η κολλητική ταινία είναι λιγότερο κεντραρισμένη στην μπανάνα στο έργο του Morford παρά στου Cattelan».

Έτσι, ο Scola κατέληξε στο συμπέρασμα ότι, σε αυτό το στάδιο της πολιτικής αγωγής, ο Morford έχει «υποστηρίξει επαρκώς ότι ο “Comedian” του Cattelan έχει ουσιαστική ομοιότητα με τα στοιχεία του “Banana & Orange”. Οπότε θα πάμε σε εκδίκαση της υπόθεσης.

Θυμίζουμε ότι ο «Comedian» παρουσιάστηκε με ανάμεικτη ανταπόκριση κοινού και κριτικών στο περίπτερο της γκαλέρι Perrotin στο Art Basel Miami Beach το 2019. Σύμφωνα με νομικά έγγραφα, η γκαλερί πούλησε τρία αντίγραφα του έργου, καθώς και δύο εκτυπώσεις, για ένα συνολικό ποσό άνω των 390.000 δολαρίων.

Το έργο του Morford ανήκει στη σειρά «Sculptures: Still Life» και αποτελείται από δύο πράσινα ορθογώνια πάνελ. Το ένα πάνελ έχει ένα κεντραρισμένο πορτοκάλι κολλημένο πάνω του με γκρι κολλητική ταινία, ενώ το κάτω μέρος με μια κεντραρισμένη μπανάνα κολλημένη πάνω του με γκρι κολλητική ταινία. Η ίδια ταινία υπάρχει και στο πλαίσιο δημιουργώντας ένα κάθετο δίπτυχο.

Ο Cattelan προσπάθησε να ακυρώσει τον ισχυρισμό περί πνευματικών δικαιωμάτων του Morford λέγοντας ότι τα φρούτα στο «Banana & Orange» είναι ψεύτικα ενώ η μπανάνα στο «Comedian» είναι αληθινή, επομένως ο Morford «δεν μπορεί να έχει εμπνευσθεί μια πραγματική μπανάνα κολλημένη με ταινία σε έναν τοίχο». Όπως και να έχει, η δίκη που θα ακολουθήσει θα είναι μεν πλούσια σε κάλιο αλλά σίγουρα μεγάλος πονοκέφαλος για τον άνθρωπο που θα κάθεται στην έδρα.

ΠΗΓΗ: theartnewspaper.gr

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Στο στόχαστρο των συνδέσμων αγωνιστών ΕΟΚΑ η κυπριακή συμμετοχή στη Μπιενάλε - Ενόχλησε η μετάφραση των κειμένων

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

Needle & Thread Talks | Ανοιχτή συζήτηση την Πέμπτη για ευκαιρίες περιοδείας και εξαγωγής της τέχνης

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου

«Origins» | Αιμίλιος Κουτσοφτίδης, Στας και Μαργαρίτα Παράσχου