Ο Γκέοργκ Μπάζελιτς ζητά την απομάκρυνση του πίνακα της ναζιστικής εποχής στο Μουσείο του Μονάχου

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 6.10.2022
Ο Γερμανός καλλιτέχνης Γκέοργκ Μπάζελιτς ζήτησε την αφαίρεση ενός πίνακα από τη μόνιμη συλλογή ενός μουσείου του Μονάχου, υποστηρίζοντας ότι έχει δεσμούς με το ναζιστικό καθεστώς.

Σε επιστολή του προς τον Μπέρνχαρντ Μααζ, διευθυντή των Κρατικών Συλλογών Ζωγραφικής του Μονάχου, και τον Μάρκους Μπλούμε, υπουργό τέχνης της Γερμανίας, ο Μπάζελιτς επέκρινε την Pinakothek der Moderne για την έκθεση του πίνακα. Αποκάλεσε το έργο "ναζιστική προπαγάνδα" και δήλωσε ότι η συνέχιση της εγκατάστασής του στο μουσείο ήταν "σοκαριστική".

Ο Μπάζελιτς κάλεσε τους υπεύθυνους της Pinakothek der Moderne να αφαιρέσουν το έργο με τίτλο Four Elements (Τέσσερα Στοιχεία) από τη δημόσια έκθεση. Η γερμανική έκδοση Süddeutsche Zeitung μετέδωσε πρώτη την είδηση της επιστολής του.

Ο πίνακας του Aδόλφου Ζίγκλερ παρουσιάζει μια ομάδα γυμνών γυναικών που ποζάρουν ως αλληγορίες για τα φυσικά στοιχεία. Παρουσιάζεται στο πλαίσιο της έκθεσης "Mix and Match" του κρατικού μουσείου μαζί με άλλα έργα από τη μόνιμη συλλογή του.

Ο πίνακας εμφανίστηκε το 1937 σε μια έκθεση του Μονάχου με τίτλο "The Great German Art Exhibition” (“Η Μεγάλη Γερμανική Έκθεση Τέχνης"). Η έκθεση αυτή οργανώθηκε από αξιωματούχους των Ναζί ως αντίλογος στην έκθεση “Degenerate Art” ("Εκφυλισμένη Τέχνη") που διοργανώθηκε την ίδια χρονιά, η οποία καταδίκαζε τη μοντερνιστική τέχνη ως αντίθετη προς τις αξίες του Τρίτου Ράιχ. Μεγάλο μέρος των έργων που παρουσιάστηκαν ήταν από Εβραίους και έγχρωμους καλλιτέχνες.

Το 2014, στη Νέα Υόρκη, το Four Elements παρουσιάστηκε στην έκθεση της Neue Galerie "DegenerateArt: Η επίθεση στη σύγχρονη τέχνη στη ναζιστική Γερμανία, 1937". Σε αυτή την έκθεση, ο καμβάς του Ζίγκλερ - που κάποτε κρεμόταν στην κατοικία του Αδόλφου Χίτλερ - χρησιμοποιήθηκε για να παραδειγματίσει το κοινωνικό ρεαλιστικό στυλ που προωθούσαν οι ναζιστές ηγέτες.

Σε απάντηση της επιστολής του Μπάζελιτς, ο Μααζ και ο επιμελητής της Pinakothek der Moderne,Όλιβερ Κέζε απάντησαν στα σχόλια του Μπάζελιτς με δήλωσή τους στο γερμανικό πρακτορείο τύπου dpa. Οι Μααζ και Κέζε δήλωσαν ότι η ηγεσία του μουσείου είναι ανοιχτή "σε κριτικές αντιδράσεις και συζητήσεις", συμπεριλαμβανομένων εκείνων που αφορούν το "πλαίσιο της ναζιστικής τέχνης". Αρνήθηκαν τα επιχειρήματα του Μπάζελιτς ότι η τρέχουσα εγκατάσταση του πίνακα έχει "προπαγανδιστικό αποτέλεσμα".

"Η συνεχής απόκρυψη της προβληματικής τέχνης δεν οδηγεί ποτέ σε κριτικό διάλογο, αλλά μόνο στη συνέχιση του ταμπού", συνέχισαν.

Σε δήλωσή του στο dpa, ο Μπλούμε αναγνώρισε ότι οι εκκλήσεις του Μπάζελιτς "έχουν βαρύτητα", λόγω της ιδιότητάς του ως διεθνώς αναγνωρισμένου σύγχρονου καλλιτέχνη. Ο υπουργός Τεχνών δήλωσε ότι παρενέβη για να ζητήσει από το μουσείο να έρθει σε επαφή με τον Μπάζελιτς.

ΠΗΓΗ: The Artnews

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

«ΔΕΝ ΞΕΧΝΩ. Το παιδί και το βουνό» στην Άλωνα

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης