«ΕΠΕΚΕΙΝΑ» - Τοπία της Συνείδησης από τη Χρύσα Βέργη

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 11.11.2022
Η καταξιωμένη ζωγράφος Χρύσα Βέργη επιστρέφει στην Κύπρο με τη νέα της δουλειά, που θα παρουσιαστεί στην γκαλερί Alpha C.K. Art Gallery, στη Λευκωσία. Η έκθεση με τίτλο «ΕΠΕΚΕΙΝΑ» εγκαινιάζεται την Τετάρτη 16 Νοεμβρίου και θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 3 Δεκεμβρίου.

Είκοσι ονειρικά έργα μυούν το θεατή στη μαγεία και το μεγαλείο της φύσης. «Ζωντανά» τοπία χωρίς συγκεκριμένα όρια ανακαλούν μνήμες και παρουσιάζουν ανάγλυφα την άρρηκτη σχέση του ανθρώπου με το περιβάλλον.

Ο επισκέπτης μπροστά στους καμβάδες της ζωγράφου, θα ακούσει το θρόισμα των φύλλων, θα νιώσει το φως που διαχέεται άπλετο στα έργα να τον λούζει , θα ακούσει τον ήχο του νερού και θα αφουγκραστεί τις ιστορίες που διηγείται το τοπίο. Βυθισμένος στα «νερά της συνείδησης και της μνήμης» θα ανακαλύψει ξανά την αρχέγονη σύνδεση ανάμεσα στην απόλυτη ομορφιά και την αρμονία της φύσης με τα πιο υψηλά και ωραία συναισθήματα που μπορεί να νιώσει ο άνθρωπος.

Στη νέα της δουλειά η Χρύσα Βέργη καταλύει τα όρια του τοπίου και εξερευνά τις πιο μυστικές και μαγικές πτυχές του, μεταλαμπαδεύοντας τη γαλήνη και την ηρεμία που μπορεί να νιώσει κάποιος, όταν αφεθεί να «μπει» με όλο του το σώμα και την ψυχή μέσα στην ομορφιά του, ακριβώς όπως η ζωγράφος μπαίνει με όλο της σώμα και την ψυχή μέσα στο έργο όταν δημιουργεί.

Η καλλιτέχνης εστιάζει στην επιφάνεια του νερού. Απαλλάσσεται από οποιαδήποτε αναπαράσταση της γης ή του ουρανού, δείχνοντας μόνο την αντανάκλασή τους. Ο ουρανός με τα λευκά του σύννεφα δεν υπάρχει στο έργο. Το μπλε του ουρανού και το μπλε του νερού γίνονται ένα στην αντανάκλαση στο νερό.

4373264815133586 010100

Η Βέργη επισκέπτεται, εξερευνά και βιώνει το τοπίο πριν το ζωγραφίσει. Βλέπει τη λίμνη να αλλάζει όψεις. Παρατηρεί την κίνηση των φύλλων. Βλέπει τον ήλιο να «κρύβεται» στην πυκνή φυλλωσιά του δέντρου και να υποδηλώνει την παρουσία του μόνο ως ένα λυτρωτικό φως. Η φύση που ανασυντίθεται από την καλλιτέχνιδα αποκαλύπτει τη μεγαλοσύνη της. Μικρός και μέγας αισθάνεται ο άνθρωπος μπροστά της. Μπροστά σε ένα πραγματικό αριστούργημα φτιαγμένο από μια αόρατη δύναμη.

Για να αποδώσει αυτό το αριστούργημα στις παλέτες της η Χρύσα Βέργη χρησιμοποιεί αριστοτεχνικά το χρώμα. Υπέροχες αποχρώσεις του μωβ , του γαλάζιου, του πράσινου , του χρυσού, διαχέονται στρατηγικά μέσα στο έργο για να δημιουργήσουν μια όαση, ερμηνεύοντας τον ζωντανό διάλογο ανάμεσα στο νερό και τη φύση που το περιβάλλει. Εμφανής η σύγκρουση των πράσινων δέντρων, των χρυσών φύλλων καθώς η αντανάκλαση τους «ταξιδεύει» στα μωβ-μπλε νερά της λίμνης.

Η avant-garde προσέγγισή της ζωγράφου και η εξαιρετική χρήση του σημείου και του χρώματος δημιουργούν μια «ποιητική», που μας κάνει να μιλούμε για κάτι περισσότερο από εξαιρετικά δείγματα μετά -ιμπρεσιονιστικής – εξπρεσιονιστικής τέχνης με αφαιρετικά στοιχεία: Μας κάνουν να μιλούμε για έργα με φιλοσοφική υπόσταση.

4373268639830035 665000

Κοιτάζοντας τους πίνακες ανακαλύπτουμε την πνευματική συγγένεια που έχουν με τα υδάτινα αριστουργήματα του Μονέ και θυμόμαστε τη φράση του: «Μία στιγμή, μια όψη της φύσης τα περιέχει όλα».

«Τα θέματα της ζωγράφου καρπίζουν συνεχώς το παραδοσιακό πεδίο της τοπιογραφίας με μια διευρυμένη οπτική. Είναι αυτό που η ίδια πέτυχε με τη διάθλαση ή τη διάχυση του φωτός μέσα από το υγρό στοιχείο. Ο κόσμος της διαστέλλεται με συνεχή ροϊκότητα και την ακούραστη διάθεση ενός περιηγητή, προκειμένου να συμπεριλάβει στο οπτικό μας πεδίο ό,τι η ματιά αδυνατεί να συλλάβει. Πρόκειται για εικόνες που τις έχει ζήσει, οι περισσότερες, στον Λούρο και στις πηγές του.

Ένα ταξίδι στην Ήπειρο της έδωσε έντονες εντυπώσεις, τροφές πνευματικές. Ανάμεσα στις εικόνες αυτές, συγκρατώ την ανάμνηση από το πιο σκοτεινό της έργο, ένα δέντρο όπου το λιγοστό φως προβάλλει χρυσό – ας επιτραπεί ο όρος «άκτιστο» - μέσα από τις φυλλωσιές. «Σήκωσα το κεφάλι και είδα να υψώνεται ένα θαύμα» εξηγεί. Τι είναι υπερβατική εμπειρία; Δεν είναι το να σου συνέβη κάποτε τούτο ή εκείνο το μυστηριώδες, το απολύτως ξένο προς τη λογική, και τα παρόμοια. Είναι το να ζεις καθημερινά μέσα στο κλίμα αυτό του επέκεινα της λογικής και των ορίων. Είναι το να ζεις στο επέκεινα με τον ίδιο περίπου τρόπο με τον οποίο εμείς ζούμε στο ενθάδε.

Σε ένα έργο της το βλέμμα αιφνιδιάζεται, διαπιστώνοντας πως το πραγματικό μέρος που αναγνωρίζει, δεν είναι παρά ένα μέρος του πίνακα, ενώ όσα εμφανίζονται και καταλαμβάνουν από το κέντρο και κάτω είναι μια αντανάκλαση της πραγματικότητας στην επιφάνεια του νερού. Η ματιά της Βέργη επιχειρεί να καταλάβει, με λαίμαργη όραση, όλο και περισσότερο από τον πέραν του τελάρου χώρο. (…)

Όταν λοιπόν καθρεφτιζόμαστε στα νερά της Χρύσας Βέργη μπορούμε να υποψιαστούμε τι είναι η τέχνη: είναι μέρος της μαγείας που κάνουμε με σκοπό να καταλάβουμε τον κόσμο και να επιδράσουμε σ’ αυτόν. Πιο πέρα: είναι τρόπος της μεταφορικότητας χάρις στην οποία η συνείδησή μας συγκροτείται η ίδια συγκροτώντας τον κόσμο», αναφέρει ο ιστορικός τέχνης Γιώργος Μυλωνάς στον κατάλογο της έκθεσης.

Πληροφορίες

Χρύσα Βέργη- «ΕΠΕΚΕΙΝΑ» - Ατομική έκθεση ζωγραφικής

Διάρκεια έκθεσης: 16/11 -3/12/2022

Alpha C.K. Art Gallery

Λεωφ. Αρχιεπισκόπου Μακαρίου Γ' 3 & Παπανικολή, Λευκωσία, Κύπρος

Τηλέφωνο: +357 22751325

info@ackgallery.com

http://www.ackgallery.com/

ΧΡΥΣΑ ΒΕΡΓΗ

Γεννήθηκε στην Αθήνα. Σπούδασε ζωγραφική στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας και στη συνέχεια σπούδασε Interior Design στο Fine Arts School of California State University of Long Beach, USA. Με υποτροφίες της Ελληνικής και Γαλλικής Κυβέρνησης, συνέχισε μεταπτυχιακές σπουδές στη ζωγραφική στην Ecole Nationale Superieuredes Beaux-Arts de Paris, France, με καθηγητή τον Pierre Carron.

Έργα της βρίσκονται στη Βουλή των Ελλήνων, στην Εθνική Πινακοθήκη, στο Μέγαρο Μαξίμου, στο Μουσείο Μπενάκη, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Φλώρινας, στο Μουσείο Φρυσίρα, στην Πινακοθήκη Κουβουτσάκη, στην Πινακοθήκη Μοσχανδρέου, στη συλλογή του Ομίλου Εταιρειών ΑΓΕΤ Ηρακλής, στη συλλογή Αγροτικής Τράπεζας, στη συλλογή Τράπεζας Πειραιώς, στη συλλογή της Interamerican και σε άλλες δημόσιες και ιδιωτικές συλλογές στην Ελλάδα και το εξωτερικό.

Το έργο της επιλέχθηκε να αντιπροσωπεύσει την Ελλάδα στους Ολυμπιακούς του 2004.

Τον Σεπτέμβριο του 2008, στα πλαίσια του Περιβαλλοντικού Προγράμματος του Μουσείου Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας, προτάθηκε έργο της με θέμα την Eλιά, το οποίο δημοπρατήθηκε και τα έσοδα προσφέρθηκαν στο Ταμείο των Δασών. Το έργο της κατακυρώθηκε στη Βουλή των Ελλήνων.

Θεματικοί κύκλοι της δουλειάς της έχουν παρουσιαστεί σε πολλές ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό. (Κίνα, ΗΠΑ, Αγγλία, Βέλγιο, Ιρλανδία, Γαλλία, Κύπρος, Τουρκία, Κορέα, Μπαχρέιν, Ντουμπάι, Μαυρίκιος και Λίβανος).

«….Η Χρύσα Βέργη είναι ζωγράφος της φύσης. Είναι παθιασμένη με τη φύση… Δουλεύει τα έργα της καταγής και όπως θα έκανε ένας φιλόπονος γεωργός, σκύβει για να μελετήσει το θέμα της, να μυρίσει το βρεγμένο χώμα, τον βάλτο, τα βρύα, να αφουγκραστεί τους υπόκωφους κρότους της ζωής που φρικιά κάτω από την επιφάνεια. Για να μεταδώσει την αίσθηση που την πλημμυρίζει, επινοεί τρόπους και τεχνικές που θα τη βοηθήσουν να συλλάβει και να μεταδώσει αργότερα στο θεατή του έργου της αυτή τη μυστική αίσθηση, τη μυστική ζωή. Στη μάχη που δίνει με το άδειο τελάρο συγκαλεί και συναγείρει όλες της τις αισθήσεις σε μια πλατωνική συγγυμνασία, που της είναι απαραίτητη για να δημιουργήσει μια εικαστική συστοιχία, με το ζωντανό κομμάτι της φύσης που θέλει να αιχμαλωτίσει….» (Μαρίνα Λαμπράκη-Πλάκα , Καθηγήτρια της Ιστορίας της Τέχνης, Διευθύντρια της Εθνικής Πινακοθήκης)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Η εικαστική έκφραση της αναπηρίας

Η εικαστική έκφραση της αναπηρίας

Η εικαστική έκφραση της αναπηρίας

"Δεν είναι σημερινό το φαινόμενο βανδαλισμού έργων τέχνης"

"Δεν είναι σημερινό το φαινόμενο βανδαλισμού έργων τέχνης"

"Δεν είναι σημερινό το φαινόμενο βανδαλισμού έργων τέχνης"

Ένας (φωτογραφικός) περίπατος στην παλιά Λευκωσία

Ένας (φωτογραφικός) περίπατος στην παλιά Λευκωσία

Ένας (φωτογραφικός) περίπατος στην παλιά Λευκωσία

«Το Παρίσι που Αγαπώ» της Χριστίνας Δράκου

«Το Παρίσι που Αγαπώ» της Χριστίνας Δράκου

«Το Παρίσι που Αγαπώ» της Χριστίνας Δράκου