«Γκαράζ» | «Under Erasure: Beneath the Unsettled Sky»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 9.11.2023
«The Almond Picker», archival pigment print and metallic paint on paper, 30 x 40 cm, Αnastasia Mina, 2023
Η νέα ατομική έκθεση της Αναστασίας Μηνά ανοίγει τις πύλες της στις 11 Νοεμβρίου 2023

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Λευτέρη Οικονόμου παρουσιάζει την νέα ατομική έκθεση της Αναστασίας Μηνά (γεν. 1986, Κύπρος).

Τα έργα

Η έκθεση παρουσιάζει μία σειρά πρόσφατων έργων καθώς και ένα νέο, μεγάλης κλίμακας σχέδιο με τίτλο «The Sky Hasn’t Decided» (2021-23). Χαρακτηριστικό γνώρισμα του εικαστικού έργου της Μηνά αποτελεί η εμμονή της με τη γραφή και το σχέδιο καθώς και η επεξεργασία προσωπικών φωτογραφικών εικόνων. Οι εικόνες αυτές, άπτονται θεμάτων όπως οι οικογενειακές σχέσεις, η κληρονομημένη μνήμη και οι τρόποι με τους οποίους το προσωπικό στοιχείο ενισχύει την πολυπλοκότητα και προσθέτει συναίσθημα σε εθνικά αφηγήματα.

Το έργο της είναι σε μεγάλο βαθμό εμπνευσμένο από το φωτογραφικό αρχείο της γιαγιάς της, Κατερίνας Μιχαήλ, που γεννήθηκε στην Κύπρο το 1929 και έζησε τις δεκαετίες εκείνες- γεμάτες ελπίδα και φόβο, πολέμους και απελευθερώσεις- που διαμόρφωσαν την πολυτάραχη σύγχρονη πραγματικότητα του νησιού.

Το θέμα του κεντρικού έργου είναι μια φωτογραφική εικόνα της δεκαετία του 1970 που απεικονίζει τη μητέρα και τη θεία της Μηνά μαζί με μια ομάδα συνομήλικων τους νέων. Η ασάφεια της δυσπρόσιτης αυτής σκηνής, ενισχύεται από τις σχεδιαστικές παρεμβάσεις που καθιστούν αυτό το μεγάλης κλίμακας έργο ακόμη πιο δυσανάγνωστο. Το έργο θίγει το ρόλο της φωτογραφίας και της μνήμης - προσεγγίζοντας το οικογενειακό άλμπουμ ως ιστορικό αρχείο που συνδέεται με τις προσωπικές μνήμες γενεών. Οι φωτογραφίες παλαιότερων δεκαετιών από τη μία, αποκωδικοποιούνται αποδίδοντας μυστήριο για όσους αναγνωρίζουν τα εικονιζόμενα υποκείμενα και από την άλλη, προσφέρουν μια πιο ψυχρή κοινωνιολογική και αισθητική εμπειρία στο ευρύ κοινό.

Έτσι, η ομάδα των νέων που στέκονται μαζί, μπορεί αρχικά να μοιάζει σαν μια ομάδα διαδηλωτών που στέκονται αποφασιστικά πλάι πλάι ή μπορεί να είναι εξίσου μια ομάδα φίλων που ποζάρουν για μια φωτογραφία - η εγγύτητα, λειτουργεί εδώ σαν το στοιχείο εκείνο που συνδέει οικογένεια και ιδεολογία μέσου του τρόπου που συσχετίζονται τόσο ξεχωριστά το ένα άτομο με το άλλο, όσο και συνθετικά σαν μια συμμαχία.

Τα μοτίβα που αποτυπώνονται σχεδιαστικά πάνω στις φωτογραφικές επιφάνειες παραπέμπουν στην συνήθεια της γιαγιάς της Μηνά, να προστατεύει τις φωτογραφίες με όποιο υλικό είχε πρόχειρο στη διάθεσή της. Υλικά όπως χαρτιά διακοσμημένα με μοτίβα και χαρτομάντηλα τοποθετούνταν ως προστατευτικά μεταξύ φωτογραφιών, δημιουργώντας ταυτόχρονα μια διάφανη επιφάνεια που προσθέτει χωρίς αυτό να επιδιώκεται, ένα ακόμα επίπεδο εικονογραφίας στη φωτογραφία. Αυτές οι παρεμβάσεις, υπερβαίνουν την προσωπική συναισθηματική σύνδεση και είναι ανάλογες με την απώλεια της γνώσης και της κατανόησης σύνθετων γεγονότων, καθώς και με το ανέφικτο πρόσβασης σε κάθε βιωμένη αλήθεια.

«Under Erasure»

Ο τίτλος «Under Erasure» είναι η αγγλική μετάφραση του όρου «sous rature» που ανέπτυξε ο φιλόσοφος Jacques Derrida για να περιγράψει το ανέφικτο της καταγραφής μιας βιωμένης εμπειρίας. Η φωτογραφία, όπως και το γράψιμο, είναι ανεπαρκής, αλλά απαραίτητη στον κόσμο. Η Αναστασία Μηνά μεταφράζει αυτό το σημασιολογικό δίλημμα στο πεδίο της τέχνης εξερευνώντας τη σχέση της φωτογραφικής εικόνας στη διαμόρφωση της ιστορίας.

Λίγα λόγια για την εικαστικό

Η Αναστασία Μηνά είναι εικαστικός, της οποίας πρακτική βασίζεται στη διερεύνηση εικόνων με έντονες ιστορικές και πολιτικές αναφορές που προέρχονται από προσωπικά φωτογραφικά αρχεία. Την ενδιαφέρει η αποσυναρμολόγηση και η απενεργοποίηση του περιεχομένου μιας εικόνας με σκοπό την ανακατεύθυνση και ανάκτηση νοήματός. Χρησιμοποιώντας μέσα όπως η χαρακτική και το σχέδιο επιχειρεί να διαπραγματευτεί συνθέτες έννοιες όπως η ταυτότητα, και τους πολλαπλούς τρόπους που αυτή εκδηλώνεται - πολιτισμικά συγκεκριμένη, πολιτικά φορτισμένη, κωδικοποιημένη και συχνά διφορούμενη. Είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού απο το Royal College of Art, ( ΜΑ Print, 2014) και Διπλώματος στη Ζωγραφική (Σχολή Καλών Τεχνών Αθηνών, 2010). Ζει και εργάζεται στο Λονδίνο.

Λίγα λόγια για την επιμελήτρια

Η Àngels Miralda περιγράφει την επιμελητική της πρακτική ως μια μυστική πολιτική υλικότητας με την πεποίθηση ότι τα υλικά εμπερικλείουν τα ίδια σπουδαιότητα. Τα εργαλεία ενός καλλιτέχνη συνδέουν τη δουλειά τους με τις εφοδιαστικές αλυσίδες της βιομηχανίας και τις ιστορικές συνθήκες του κόσμου. Έχει οργανώσει εκθέσεις στο Radius CCA (Ντελφτ), στο Tallinn Art Hall (Εσθονία), στο MGLC - International Centre for Graphic Arts (Ljubljana), στη Galerija Miroslav Kraljevic (Ζάγκρεμπ), στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης της Χιλής (Σαντιάγο) και στο Latvian Centre for Contemporary Art (Ρίγα). Η Miralda δημοσιεύει συχνά κείμενα της για τη στήλη Critics’ Picks στο Artforum (NYC), Terremoto (Mexico City), A*Desk (Βαρκελώνη) και είναι αρχισυντάκτρια στο Collecteurs (NYC). Ζει και εργάζεται στο Άμστερνταμ και τη Βαρκελώνη.

Η έκθεση συνοδεύεται από κατάλογο που παρουσιάζει την πρόσφατη δουλειά της Αναστασίας Μηνά με κείμενα της Àngels Miralda, καθώς είναι αφιερωμένη στη μνήμη της Helen Michael.

Πληροφορίες
«Under Erasure: Beneath the Unsettled Sky» | Αναστασία Μηνά
Επιμέλεια: Àngels Miralda
Εκθεσιακός χώρος: «Γκαράζ», Λευκωσία
Διάρκεια: 11 Νοεμβρίου – 2 Δεκεμβρίου 2023

4686931475205670 image

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Bill Viola: Για τη μυστήρια μπλε λάμψη

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Οι γάτες μπορούν να επισκέπτονται το Μουσείο της Σαγκάης

Κλάπηκαν 3 από τα 7 γλυπτά του έργου «Τα πουλιά» του Φίλιππου Γιαπάνη - Κοσμούσαν το Κάβο Γκρέκο

Κλάπηκαν 3 από τα 7 γλυπτά του έργου «Τα πουλιά» του Φίλιππου Γιαπάνη - Κοσμούσαν το Κάβο Γκρέκο

Κλάπηκαν 3 από τα 7 γλυπτά του έργου «Τα πουλιά» του Φίλιππου Γιαπάνη - Κοσμούσαν το Κάβο Γκρέκο

Η κυπριακή εικαστική σκηνή ενώπιον των παιδιών

Η κυπριακή εικαστική σκηνή ενώπιον των παιδιών

Η κυπριακή εικαστική σκηνή ενώπιον των παιδιών