Παράθυρο logo
Φύλο και αναπαράσταση: Οι Κυπριακές συμμετοχές στην Biennale Βενετίας (1968-2024)
Δημοσιεύθηκε 16.05.2025
Φύλο και αναπαράσταση: Οι Κυπριακές συμμετοχές στην Biennale Βενετίας (1968-2024)

Από τους 47 συμμετέχοντες καλλιτέχνες που εκπροσώπησαν την Κύπρο μεταξύ 1968 και 2024, μόλις 13 ήταν γυναίκες.

Η παρουσία της Κύπρου στην Biennale της Βενετίας από το 1968 έως σήμερα σκιαγραφεί όχι μόνο την ιστορία της εγχώριας σύγχρονης τέχνης, αλλά και τις αργόσυρτες μεταβολές στη φύλο-αναπαράσταση εντός διεθνών πολιτισμικών πλαισίων. Παρά τις προόδους, η κυπριακή συμμετοχή στην ιστορική διοργάνωση της Βενετίας παραμένει καθοριστικά έμφυλη και άνισα ανδροκρατούμενη.

Από τους 47 συμμετέχοντες καλλιτέχνες που εκπροσώπησαν την Κύπρο μεταξύ 1968 και 2024, μόλις 13 ήταν γυναίκες. Αντίστοιχα, από τους 16 επιμελητές, μόνο 4 ήταν γυναίκες, με την παρουσία της Ελένης Νικήτα να ξεχωρίζει, καθώς επιμελήθηκε επανειλημμένα την εθνική συμμετοχή μεταξύ 1986 και 2001.

Στατιστικά Φύλου Επιμελητών (1968–2024)

Σύνολο επιμελητών: 16

  • Άνδρες: 8
  • Γυναίκες: 4

 

Στατιστικά Φύλου Συμμετεχόντων Καλλιτεχνών (1968–2024)

Σύνολο συμμετεχόντων Καλλιτεχνών: 47

  • Άνδρες: 34
  • Γυναίκες13

Η πρώτη γυναίκα καλλιτέχνιδα που εκπροσώπησε την Κύπρο ήταν η Μαρία Λοϊζίδου το 1986, 18 χρόνια μετά την πρώτη συμμετοχή της χώρας. Το διάστημα από τη δεκαετία του ’60 μέχρι τα τέλη του ’90 χαρακτηρίζεται από έντονη ανδρική κυριαρχία και από την απουσία ενός συστηματικού πλαισίου για την ενίσχυση της γυναικείας δημιουργικής φωνής. Σταδιακά, από τη δεκαετία του 2000 και μετά, οι γυναικείες παρουσίες αυξάνονται, αλλά ποτέ δεν φτάνουν να ισορροπήσουν τον αριθμό των ανδρών.

Η Biennale του 2011 αποτελεί ένα κομβικό σημείο, με τις Μαριάννα Χριστοφίδου και Elizabeth Hoak-Doering να εκπροσωπούν την Κύπρο υπό την επιμέλεια του Γιάννη Τουμαζή. Η πραγματική καμπή έρχεται το 2013, με μια συμμετοχή που απαρτίζεται από πέντε καλλιτέχνες -τρεις γυναίκες και δύο άνδρες- αντανακλώντας έναν πιο συλλογικό και πολυφωνικό χαρακτήρα. Από το 2005 κι έπειτα, οι γυναίκες καλλιτέχνιδες και επιμελήτριες παύουν να είναι εξαιρέσεις, αν και απέχουν ακόμη από το να αποτελούν ισότιμους συντελεστές στο πεδίο.

Η πιο πρόσφατη συμμετοχή της Κύπρου το 2024, υπό τον τίτλο Forever Informed, παρουσιάζει μια ουσιαστικά πολυφωνική και ενημερωμένη σύνθεση: στο καλλιτεχνικό σχήμα Endrosia Collective συμμετέχουν επτά νέοι δημιουργοί, εκ των οποίων πέντε είναι γυναίκες. Είναι η πρώτη φορά που η γυναικεία συμμετοχή υπερβαίνει την ανδρική, φέρνοντας στο προσκήνιο νέες δυναμικές αναπαράστασης, συνεργασίας και ρευστότητας ταυτότητας.

Βέβαια, το έργο του φύλου δεν ολοκληρώνεται με στατιστικές. Η ανάγκη για κριτική προσέγγιση της ιστορίας των θεσμών, η αναγνώριση της γυναικείας και περιθωριακής φωνής, καθώς και η θεσμική ενίσχυση της φεμινιστικής επιμέλειας είναι πιο επίκαιρη από ποτέ. Αν η Biennale είναι ένας καθρέφτης της πολιτισμικής στιγμής, τότε η ιστορία των κυπριακών συμμετοχών σε αυτήν μάς δείχνει τη σταδιακή, αλλά ακόμη ατελή, πορεία προς τη συμπερίληψη.

Αναλυτικά οι Κυπριακές συμμετοχές στην Biennale Βενετίας (1968-2024):

1968

Καλλιτέχνες: Στέλιος Βότσης, Κώστας Ιωακείμ, Γιώργος Κυριάκου, Χριστόφορος Σάββα, Γιώργος Σκοτεινός, Ανδρέας Χρυσοχός
Επιμέλεια: Τώνης Σπητέρης

1972

Καλλιτέχνες: Στέλιος Βότσης, Κώστας Αβερκίου, Άγγελος Μακρίδης, Μίκης Φοινικαρίδης, Νίκος Κουρούσιης
Επιμέλεια: Τώνης Σπητέρης

1986

Καλλιτέχνες: Μαρία Λοϊζίδου
Επιμέλεια: Ελένη Νικήτα

1988

Καλλιτέχνες: Άγγελος Μακρίδης
Επιμέλεια: Ελένη Νικήτα

1990

Καλλιτέχνες: Θεόδουλος Γρηγορίου
Επιμέλεια: 
Giovanni Carandente

1993

Καλλιτέχνες: Γιώργος Σφήκας
Επιμέλεια: Ελένη Νικήτα

1997

Καλλιτέχνες: Θεόδουλος Γρηγορίου, Λευτέρης Ολύμπιος, Νίκος Χαραλαμπίδης, Σάββας Χριστοδουλίδης
Επιμέλεια: Ελένη Νικήτα

1999

Καλλιτέχνες: Γλαύκος Κουμίδης
Επιμέλεια: Ελένη Νικήτα

2001

Καλλιτέχνες: Ανδρέας Καραγιάν
Επιμέλεια: Ελένη Νικήτα

2003

Καλλιτέχνες: Νίκος Χαραλαμπίδης
Επιμέλεια: 
Henry Meyric Hughes

2005

ΚαλλιτέχνεςPanayiotis MichaelKonstantia Sofokleous
Επιμέλεια: 
Chus Martínez

2007

Καλλιτέχνες: Χάρις Επαμεινώνδα, Mustafa Hulusi

Επιμέλεια: Denise Robinson

2009

Καλλιτέχνες: Σωκράτης Σωκράτους
Επιμέλεια: 
Sophie Duplaix

2011

Καλλιτέχνες: Μαριάννα Χριστοφίδου, Elizabeth Hoak-Doering
Επιμέλεια: Γιάννης Τουμαζής

2013

Καλλιτέχνες: Μαρία Χασάπη, Φάνος Κυριάκου, Ναταλί Γιαξή, Κωνσταντίνος Ταλιώτης, Λία Χαράκη
Επιμέλεια: 
Raimundas Malašauskas

2015

Καλλιτέχνες: Χριστόδουλος Παναγιώτου
Επιμέλεια: 
Omar Kholeif

2017

Καλλιτέχνες: Πόλυς Πεσλίκας
Επιμέλεια: 
Jan Verwoert

2019

Καλλιτέχνες: Χριστόφορος Σάββα
Επιμέλεια: 
Jacopo Crivelli Visconti

2024

FOREVER INFORMED | Lower Levant Company

Καλλιτέχνες

Πήτερ Εραμιάν Eramian, Emiddio Vasquez, Haig Aivazian, Endrosia Collective: Αλέξανδρος Ξενοφώντος, Ανδρέας Ανδρονίκου, Ντόρις Μαρί Δημητριάδου, Ειρήνη Χένκιν, Μαρίνα Ασσιώτη, Νίκη Χαραλάμπους και Κυριακή Ραφαηλία Τσιρίδου.

 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων

Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθούν ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.