Γράφει ο Tim Schneider/The Art Newspaper
Από τότε που η αγορά τέχνης πέρασε σε χαμηλότερη ταχύτητα πριν από περίπου δυόμισι χρόνια, οι πωλητές βρίσκονται υπό πίεση να επαναξιολογήσουν πολλές πτυχές του τρόπου με τον οποίο δραστηριοποιούνται. Ένα από τα διλήμματα είναι το αν οι γκαλερί θα πρέπει να κάνουν ή να παραλείψουν μια παρατεταμένη παύση τον Αύγουστο. Σε δηλώσεις τους, ένα ευρύ φάσμα εμπόρων που δραστηριοποιούνται στις ΗΠΑ δείχνουν ότι, όπως τόσα άλλα στον χώρο την τρέχουσα περίοδο, δεν υπάρχει συναίνεση επί του θέματος καθώς μπαίνουμε στο τρίτο καλοκαίρι μειωμένης ζήτησης.
Το 2025 φαίνεται πως δεν ήταν ούτε κακή ούτε τόσο καλή χρονιά ώστε να ωθήσει τους περισσότερους εμπόρους σε ριζικές αποφάσεις. Έτσι, το πώς διαχειρίζονται τον Αύγουστο -τον κύριο μήνα διακοπών για τα ανώτερα αστικά στρώματα του παγκόσμιου Βορρά- παραμένει προσωπική επιλογή, επηρεασμένη από τον φόρτο εργασίας, τη γεωγραφία, την πολιτιστική κληρονομιά και τα καλοκαιρινά ταξίδια των εύπορων αγοραστών.
«Έχουμε ένα παγκόσμια πολυποίκιλο δίκτυο συλλεκτών», λέει η Wendi Norris, της ομώνυμης γκαλερί στο Σαν Φρανσίσκο. «Ενώ το φθινόπωρο και την άνοιξη αυτό σημαίνει να συναντάμε συλλέκτες στη Νέα Υόρκη ή στο Λονδίνο, το καλοκαίρι σημαίνει να βρισκόμαστε στη Νάπα, στο Άσπεν ή στα Χάμπτονς για να τους συναντήσουμε εκεί όπου βρίσκονται».
Τουριστική κίνηση
Βέβαια, παρά το έντονο κίνητρο να ταξιδέψει κανείς τον Αύγουστο, η γκαλερί της Norris θα συνεχίσει απρόσκοπτα το πρόγραμμά της. «Το καλοκαιρινό διάλειμμα (και οι προσαρμοσμένες ώρες λειτουργίας) στις γκαλερί φαίνεται να είναι ένα φαινόμενο που απαντά κυρίως στην Ευρώπη και στη Νέα Υόρκη, και απ’ όσο γνωρίζω είναι σπάνιο για τις γκαλερί στην Καλιφόρνια να κλείνουν το καλοκαίρι», λέει μέσω email στην Art Newspaper. Επικαλείται την αυξημένη τουριστική κίνηση, κυρίως από Ευρωπαίους που επισκέπτονται την περιοχή του κόλπου, ως έναν λόγο για τον οποίον η επιχείρησή της πρέπει να παραμείνει ενεργή.
«Ερχόμενοι από τη Λατινική Αμερική, η ιδέα ενός μακροχρόνιου καλοκαιρινού διαλείμματος δεν ήταν ποτέ μέρος του ρυθμού μας», λέει η Omayra Alvarado-Jensen, διευθύντρια του Instituto de Visión, που έχει έδρες στην Μπογκοτά και στο Μανχάταν. «Αντίθετα, τείνουμε να παίρνουμε μεγαλύτερες άδειες στο τέλος του χρόνου, κάτι που ταιριάζει περισσότερο με τους πολιτισμικούς μας κύκλους».
Ωστόσο, αυτό δεν σημαίνει ότι η γκαλερί της Alvarado-Jensen θα λειτουργήσει κανονικά καθ’ όλη τη διάρκεια του καλοκαιριού. Το Instituto de Visión σκοπεύει να παραμείνει κλειστό για τρεις εβδομάδες, από τις 28 Ιουλίου έως τις 18 Αυγούστου. Η ίδια προσθέτει πως εκείνη και οι συνεργάτες της «αναπτύσσουν σίγουρα στρατηγικές για να ανταπεξέλθουν στον πιο αργό ρυθμό των καλοκαιρινών πωλήσεων και χρησιμοποιούν αυτό το διάστημα ως ευκαιρία για να επικεντρωθούν στα επιμελητικά σχέδια του φθινοπώρου».
Επιβράδυνση
Άλλοι έμποροι βάζουν στον πάγο το πρόγραμμά τους για μεγαλύτερα διαστήματα των θερμών μηνών. Η γκαλερί Europa, στη μικρογειτονιά Dimes Square του Μανχάταν, θα κλείσει για το κοινό για ολόκληρο τον Αύγουστο, αν και το προσωπικό θα εργάζεται εξ αποστάσεως για την προετοιμασία της φθινοπωρινής σεζόν.
«Δεν είμαι σίγουρη τι κάνουν οι συνάδελφοί μου αλλά προσωπικά νιώθω εξάντληση και χρειάζομαι χρόνο για να ανασυγκροτηθώ και να σχεδιάσω προσεκτικά τι θεωρώ ουσιώδες να παρουσιαστεί», λέει η Pali Kashi, διευθύντρια της Europa, για το παρατεταμένο καλοκαιρινό κλείσιμο. «Υπάρχει υπερπληθώρα περιττού περιεχομένου στον κόσμο της τέχνης αυτή τη στιγμή κι εγώ προσπαθώ όσο μπορώ να μην προσθέσω κι άλλο».
«Σίγουρα μοιάζει με ένα δίλημμα τύπου Catch-22», λέει η Davida Nemeroff, ιδιοκτήτρια της Night Gallery στο Λος Άντζελες, σχετικά με την επιλογή να κάνει διάλειμμα σε μια ασταθή οικονομία (οι δύο χώροι της θα μείνουν κλειστοί μόνο για μία εβδομάδα, στα τέλη Αυγούστου). «Το να λειτουργείς μια γκαλερί είναι δαπανηρό, οπότε έχει στρατηγική αξία να έχεις ένα πιο ήσυχο καλοκαίρι για να μειώσεις τα κόστη και να περιορίσεις το πρόγραμμά σου. Όμως, αν είσαι σαν εμένα και αγαπάς την παραγωγή εκθέσεων, κάθε ιδέα μοιάζει άξια εξερεύνησης -απλώς χρειάζεται περισσότερη δημιουργικότητα για να την υλοποιήσεις».
Εκθέσεις εκτός έδρας
Πολλοί έμποροι αντισταθμίζουν τις καλοκαιρινές τους παύσεις με προσωρινές εκθέσεις σε άλλους χώρους. Η Night Gallery, για παράδειγμα, συνεργάζεται με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Arsenal Contemporary Art για μια ομαδική έκθεση στη Νέα Υόρκη έως τις 22 Αυγούστου.
Η Nemeroff περιγράφει τη λειτουργία γκαλερί ως «μια διαρκή δημιουργική άσκηση επιβίωσης». Όπως λέει κάθε καλός γυμναστής, η ξεκούραση και η ανάκαμψη είναι απαραίτητες για να παραμείνεις σε φόρμα μακροπρόθεσμα.
Αυτό ισχύει ιδιαίτερα στην παρούσα συγκυρία. Όπως το θέτει η Kashi: «Η ασταθής κατάσταση της αγοράς τέχνης μας αναγκάζει όλους να επικεντρωθούμε στην ποιότητα και όχι στην ποσότητα, και θεωρώ πως αυτό είναι καλό».