Γράφει η Μερόπη Μωυσέως,
Γιόσι Μαντμόνι : Στο Ισραήλ, η τέχνη συμβαδίζει με τα μεγάλα ακροατήρια
Δημοσιεύθηκε 30.04.2012 13:19

Έχοντας -δικαιολογημένα- ως καλύτερη φεστιβαλική εμπειρία το περίφημο Sundance, ο Ισραηλινός σκηνοθέτης Γιόσι Μαντμόνι [Yossi Madmoni] έδωσε το παρών του και στο Διεθνές Φεστιβάλ "Κινηματογραφικές Μέρες Κύπρος 2012", όπου παρουσίασε την ταινία του με τίτλο Restoration.
Art house ταινίες
Και σε σχέση με τη στήριξη αυτών των ταινιών, υπάρχουν κριτήρια για τη χρηματοδότησή τους;
Είναι αρκετά ενδιαφέρον το ότι το Ισραήλ διατηρεί μια φιλελεύθερη αντιμετώπιση των τεχνών.
Νομίζετε πως πολλοί επηρεάζονται κιόλας από τα εκάστοτε έργα τέχνης; Δεν το νομίζω, όχι. Είναι σχεδόν αδύνατον να επηρεαστεί κάποιος από μια ταινία. Μπορεί να υπάρχει μια μετατόπιση, ωστόσο από τη στιγμή που δεν είναι μετρήσιμη, δεν μπορώ να ξέρω κατά πόσο επηρεάζονται.
Εσείς είστε αριστερός; Είναι τόσο πολύπλοκη η κατάσταση, που δεν μπορώ να απαντήσω με ένα ξερό "ναι" ή ένα "όχι". Σε πολλά θέματα, θεωρούμαι αριστερός και μάλιστα ριζοσπαστικός. Σε ό,τι αφορά το Παλαιστινιακό, είμαι αριστερός. Για άλλα θέματα, θα έλεγα πως είμαι δεξιός.
Όπως για την οικονομία; Όχι. Θεωρώ τον εαυτό μου θρησκευόμενο κι αυτό είναι χαρακτηριστικό τυπικό στη Δεξιά. Είναι τεχνητή η απόλυτη τοποθέτηση σε μια πολιτική πτέρυγα. Δεν μπορείς να πεις "εγώ είμαι υπέρ των Παλαιστινίων και γι' αυτό είμαι αριστερός" και το αντίθετο. Τα πράγματα είναι πολύ πιο περίπλοκα.
Δεν είμαι ο σεναριογράφος αυτής της ταινίας. Είμαι μόνο ο σκηνοθέτης. Πρόκειται για μια προσωπική ιστορία. Δούλευα έναν ολόκληρο χρόνο πάνω στο σενάριο ώστε να το νιώσω δικό μου και να μπορώ να το σκηνοθετήσω. Μόνο έτσι μπορώ να δουλεύω. Είναι μια μικρή ταινία, από την άποψη ότι έχει τρεις κύριους χαρακτήρες, σε συγκεκριμένο σκηνικό. Εστιάζουμε ολοκληρωτικά στη σχέση πατέρα-γιου μέσα από διαφορετικές οπτικές. Θα μπορούσε κανείς να τη χαρακτηρίσει μια προσωπική ταινία.
Αυτό βεβαίως είναι λίγο ριψοκίνδυνο.
Τι σας εντυπωσίασε περισσότερο στην Κύπρο; Όπως συμβαίνει παντού, οι άνθρωποι. Πολύ ευγενικοί. Διαισθάνομαι βρετανικές επιρροές και έναν συνδυασμό της Μέσης Ανατολής και των Βρετανών που οδήγησε σε ένα πολύ ευγενές αποτέλεσμα. Είδα τα καλά της Μέσης Ανατολής και τα καλά της Δύσης. Ίσως είμαι αφελής, δεν ξέρω.
Και στο Ισραήλ δεν υπάρχουν το ανατολικό και το δυτικό στοιχείο; Με διαφορετικό όμως τρόπο. Στην ουσία υπάρχει μια έκρηξη πολιτισμών. Τη δεκαετία του '90, έφτασαν ένα εκατομμύριο άνθρωποι από τη Ρωσία. Σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας προέρχεται από αραβικές χώρες ενώ άλλοι φτάνουν από την Ευρώπη και Ανατολική Ευρώπη, τη Νότιο Αμερική και αλλού. Μεγάλη ακαταστασία!
Ποιο είναι το θέμα της νέας σας ταινίας; Τέλειωσα ήδη τα γυρίσματα πριν μερικούς μήνες. Αφορά και πάλι στη σχέση πατέρα-γιου. Ξεκινά τη δεκαετία του '50 και φτάνει μέχρι τη δεκαετία του '90. Ξέρετε, στον ιουδαϊσμό μπορεί κανείς να πουλήσει το κομμάτι του στον παράδεισο.
Υπάρχει κάτι τέτοιο;
Τελευταία νέα
#craftingcyprus: Πρεμιέρα για τη σειρά ταινιών που αναδεικνύει την κυπριακή χειροτεχνία
19.12.2025 09:00
All That’s Left of You: Ταινία κυπριακής συμπαραγωγής υποψήφια στη βραχεία λίστα για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας
19.12.2025 07:37
Ντροπή: Εκρηκτικός μηχανισμός εξερράγη στο σπίτι του καλλιτέχνη Γιώργου Γαβριήλ - Στο σημείο δυνάμεις της Αστυνομίας
18.12.2025 18:42
«H Ιστορία του Κόσμου μέσα από 50 μουσικά κομμάτια» :Η μουσική ως καθρέφτης της ανθρώπινης πολυπλοκότητας και της χειραγώγησης
18.12.2025 14:13