Μάριος Ιωάννου Ηλία : H Πάφος ως ζωντανός φάρος πολιτισμού

Eleni Papadopoulou Δημοσιεύθηκε 17.3.2014

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως / Φωτογραφία Παύλος Βρυωνίδης

Ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Pafos2017 καταθέτει τους βραχυπρόθεσμους στόχους του, αποφεύγει να μιλήσει για τα μακροπρόθεσμα σχέδιά του για το 2017 και σημειώνει μια σειρά από δράσεις που θα δούμε εντός του χρόνου - μεταξύ άλλων, μια τιμητική έκθεση για τον Στας Παράσκο


Μια Οικολογική Μπιενάλε στον Ακάμα, το «Κουτί της Μνήμης» στο πλαίσιο του οποίου η προφορική ιστορία της Πάφου και των κατοίκων της καταγράφονται, ένα πολιτιστικό βαρόμετρο που θα καταδείξει, το 2018, πόσο και με ποιους τρόπους ο θεσμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας επηρέασε τους κατοίκους της Πάφου. Αυτές είναι μερικές από τις πρώτες ενδιαφέρουσες δράσεις στο πλαίσιο του Pafos2017, που είτε υλοποιούνται είτε βρίσκονται στο στάδιο του προγραμματισμού. Ίσως η πόλη με τον χαμηλότερο προϋπολογισμό που αναλαμβάνει τον θεσμό της Ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας στην ιστορία του, η Πάφος έχει στα χέρια της αυτήν τη στιγμή μόλις 200 χιλιάδες ευρώ για να φέρει σε πέρας το σημαντικό έργο που της ανατέθηκε [150 χιλιάδες από το κράτος αντί των 500 χιλιάδων που είχε αρχικά «υποσχεθεί» και 50 χιλιάδες από τον Δήμο Πάφου]. Εδώ και πολλούς μήνες, ο Μάριος Ιωάννου Ηλία είναι ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Pafos2017: πρόκειται για έναν μουσικοσυνθέτη με διεθνή αναγνώριση, κυρίως μέσα από την μουσικοοπτική υπερπαραγωγή «Αuto-symphonic», κόστους δύο εκατομμυρίων ευρώ, στο πλαίσιο της οποίας δημιούργησε την πρώτη ορχήστρα αυτοκινήτων. Καλλιτέχνης ο ίδιος, λοιπόν, με εμπειρία στο εξωτερικό και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργεί το πολιτιστικό σύστημα, ο Μ. Ι. Ηλία ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση του Pafos2017 και αυτή είναι ίσως η μεγαλύτερη πολιτιστική πρόκληση που ανατίθεται στη χώρα μας.


Η Πάφος είναι μια πόλη που έχει σημαντικά προβλήματα να επιλύσει:


* τα γεωγραφικά χιλιόμετρα που τη χωρίζουν από τη Λευκωσία και τη Λεμεσό είναι πολύ λίγα σε σχέση με τα νοητικά χιλιόμετρα με τα οποία τείνουμε να μετρούμε τη μεταξύ μας απόσταση,


* πρόκειται για μια πόλη σκορπισμένη, χωρισμένη σε χώρους και νοοτροπίες: άλλη η ανεπτυγμένη Κάτω Πάφος, άλλη η χαλαρή Πόλις [η οποία πολύ νωρίς ανακοίνωσε πως δεν επιθυμεί να συμμετάσχει στον θεσμό], άλλα τα απομακρυσμένα χωριά της Πάφου, όπου -οφείλουμε να επισημάνουμε- βρίσκονται τα τελευταία σημάδια μιας άλλης Κύπρου: πιο ειλικρινούς, πιο φιλόξενης, πιο κοντά στα χαρακτηριστικά τα οποία πολλοί θα θέλαμε να διατηρούμε μέχρι σήμερα.

Μέσα στα επόμενα τρία χρόνια, είναι βέβαιο πως θα ακούμε ολοένα και περισσότερα για την Πάφο [και όχι μόνο τα καλοκαίρια], οπότε αυτή η νοητή απόσταση αναμένεται να μειωθεί δραστικά.

Ήδη σημαντικοί πολιτιστικοί φορείς έχουν συνάψει συνεργασία με το Pafos2017 [ΘΟΚ, Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, Θέατρο Ριάλτο κ.ά.] ενώ θα δούμε σύντομα τα έμπρακτα αποτελέσματα της συνεργασίας τους. Επιπλέον, το Φεστιβάλ Ταινιών Κινουμένων Σχεδίων Υπαίθρου [Animafest] μετακινείται στη Μεσαιωνική Αγρέπαυλη της Παλαίπαφου και συνεργάζεται με το Pafos2017. Έπονται και άλλα για τα οποία ο Μ. Ι. Ηλία θέλει να μιλά μόνο όταν πέφτουν όλες οι υπογραφές.


Η συνέντευξη που ακολουθεί, πάντως, γίνεται -θεωρητικά- αργά, έξι ολόκληρους μήνες μετά την ανάληψη των καθηκόντων του Μ. Ι. Ηλία. Ωστόσο μοιάζει, ακόμη, νωρίς, σε σχέση με τα σχέδια που θα θέλαμε να ακούσουμε για το 2017. Παρ΄ όλα αυτά, για όσους παρακολουθούμε την Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πρωτεύουσα από μακριά, είναι αυτό ακριβώς το σημείο αφετηρίας του Pafos2017: σχεδόν καθημερινά φτάνουν προκηρύξεις/ανοιχτές προσκλήσεις από τα κεντρικά γραφεία της Πάφου στους καλλιτέχνες και στους πολίτες της χώρας.

Συζητώντας με τον Μάριο Ιωάννου Ηλία, είναι καλό να κρατήσουμε το εξής, το οποίο ανέφερε και στην ομάδα μοτοσυκλετιστών στην Πάφο, πλησιάζοντάς την για συνεργασία: «Ο πολιτισμός ξεκινά από κάθε μορφής δημιουργία, δεν τον συναντούμε κατ’ ανάγκη αποκλειστικά στις κλασικές τέχνες έκφρασης. Ξεκινά από ένα τατουάζ στο σώμα ή το airbrush πάνω σε μια μοτοσυκλέτα».

Πριν από μερικές μέρες αποστείλατε μια σειρά από ανοιχτές προσκλήσεις, μεταξύ των οποίων ήταν και το ανοιχτό κάλεσμα στους Τουρκοκυπρίους. Σε τι αποσκοπούσε το ξεχωριστό αυτό κάλεσμα;


Το Pafos2017 καλεί όλες ανεξαιρέτως τις δυνάμεις του πολιτισμού της Κύπρου, όπως και κάθε Τουρκοκύπριο, να συμβάλουν ενεργά στην υλοποίηση των δράσεων του οργανισμού, υποβάλλοντας προτάσεις για συμμετοχή στο καλλιτεχνικό και ευρύτερο πρόγραμμα. Πέραν τούτου, στους στόχους μας εντάσσονται η ενίσχυση του αισθήματος του εθελοντισμού, της αλληλεγγύης, της συνεργασίας και της φιλίας, ανεξαρτήτως εθνικής, φυλετικής ή θρησκευτικής προέλευσης, και η διαμόρφωση συνεργασιών και συνεργιών που θα συμβάλλουν στην ευρωπαϊκή ολοκλήρωση και ως εκ τούτου στην επιτυχία του θεσμού.


Υπάρχει ο κίνδυνος να εκληφθεί η τ/κ κοινότητα ως ξεχωριστή οντότητα; Ή υπερτερεί η ανάγκη να απευθυνθούμε «ειδικά» και όχι «ξεχωριστά» στους Τ/Κ;


Η ταυτότητα της Κύπρου έχει έντονο τον πολυπολιτισμικό χαρακτήρα, κτίστηκε πάνω σε πολλές υβριδικές σχέσεις οντοτήτων και λαών, και αυτός είναι ο λόγος που την κατατάσσει μοναδική ως χαρακτήρα. Πολιτισμός δεν είναι μόνο η καλλιτεχνική έκφραση. Είναι και να αποδέχεσαι τα δικαιώματα του γείτονά σου, να αγωνίζεσαι για ένα καλύτερο μέλλον συμβίωσης, χωρίς διακρίσεις. Οποιεσδήποτε ενέργειές μας πρέπει, λοιπόν, να είναι προς όφελος της Πάφου και της Κύπρου ως μιας ενιαίας οντότητας, αλλά και της Ευρώπης ολόκληρης. Ο θεσμός της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας είναι κατά την άποψή μου ο μόνος ουσιώδης καταλύτης ειρήνης, προόδου, ευημερίας και αδελφοσύνης του νησιού μας.Έχω απευθυνθεί σε όλες τις εθνικές μειονότητες, από τις οποίες υπάρχει ανταπόκριση και κινητοποίηση. Το ίδιο είχαμε προσπαθήσει με τους Τουρκοκυπρίους, ιδιαίτερα με αυτούς που συνδέονται άμεσα ή έμμεσα με την Πάφο, για παράδειγμα μέσω της δραστηριότητάς μας με την ονομασία «Κουτί της Μνήμης» τον περασμένο Δεκέμβριο.


Ποιους βραχυπρόθεσμους στόχους περιλαμβάνει το 2014; Είχατε αποκαλέσει το εν λόγω έτος ως «χρονιά test drive».

Θα αναφέρω χαρακτηριστικά πέντε σημεία που κινούνται σε διαφορετικούς άξονες: καταρχήν η ανάπτυξη του οργανισμού. Η εφαρμογή ενός λειτουργικού οργανογράμματος που να καλύπτει όλες τις ανάγκες μιας ευρωπαϊκής Πολιτιστικής Πρωτεύουσας. Σημαντικό είναι η οριστική δρομολόγηση των έργων υποδομής και οτιδήποτε σχετίζεται με τη γενική ανάπτυξη της αστικής εικόνας. Σημαντικό είναι η γνωστοποίηση του θεσμού, της φιλοσοφίας, των στόχων και των δραστηριοτήτων του Pafos2017, αν είναι δυνατόν, σε κάθε Κύπριο πολίτη ή κάτοικο της Κύπρου. Επίσης, η εφαρμογή του σχεδίου εθελοντισμού, το οποίο εδώ και καιρό έχω σχεδιάσει, και εμπεριέχει ένα ευρύ φάσμα δράσεων και ενεργειών αναλόγως των ενδιαφερόντων του καθενός, όπως καλλιτεχνική συμμετοχή, οργάνωση και διεκπεραίωση εκδηλώσεων, αθλητισμός, νεολαία, φυσικό περιβάλλον και οικολογία, εκπαιδευτικές δραστηριότητες, διαπολιτισμικές σχέσεις, τεχνολογία, ύπαιθρος κ.λπ. Σημαντικό είναι η πραγματοποίηση πρωτότυπων καλλιτεχνικών εκδηλώσεων και δράσεων, με την εμπλοκή των πολιτών, είτε στη διοργάνωση ή ως επωφελούμενοι από αυτή, οι οποίες να προετοιμάζουν το έδαφος για το 2017, να προωθούν την ενεργό συμμετοχή και κατανόηση των σκοπών του Πάφος 2017, και να προσδιορίζουν ευκαιρίες και προοπτικές για τα επόμενα χρόνια.

Ποια είναι τα μέχρι τώρα χειροπιαστά αποτελέσματα της προσπάθειάς σας;


Πρώτον: Ολοκληρώθηκε η μελέτη όλων των προτάσεων που εντάσσονται στο bidbook, με την οικονομική τους επανεκτίμηση, τον επαναπροσδιορισμό του περιεχομένου και της παραγωγής τους, χωρίς να αποκλίνουν από τη βασική τους φιλοσοφία. Το σχεδιαστικό τους μέρος βρίσκεται στο δεύτερο στάδιο, της εξέλιξης. Ταυτόχρονα βρισκόμαστε στον σχεδιασμό των συμπληρωματικών του bidbook δραστηριοτήτων και εκδηλώσεων, οι οποίες θα εμπλουτίσουν το πρόγραμμά μας. Μέρος αυτών θα επιλεχθεί από την ανοιχτή πρόσκληση υποβολής προτάσεων -με συγκεκριμένη πολιτική και προδιαγραφές- που δημοσιεύσαμε πρόσφατα.


Δεύτερον: Στο πλαίσιο ενός ευρύτερου στρατηγικού σχεδίου συνεργασίας, μέχρι σήμερα έχουμε υπογράψει μνημόνια με τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κύπρου, το Θέατρο Ριάλτο και το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου. Στην ίδια γραμμή, βρίσκεται σε εφαρμογή το σχέδιο επικοινωνίας του Pafos2017 σε Κύπρο, Ευρώπη, Μέση Ανατολή και Βόρειο Αφρική. Να σημειώσω ότι το άνοιγμα της Κύπρου εκτός Ευρώπης, λόγω της γεωγραφικής της θέσης, προσδίδει στον θεσμό πρωτότυπο χαρακτήρα. Επιπρόσθετα, βρίσκομαι σε επικοινωνία με φορείς και ιδρύματα, για παράδειγμα σε Τόκιο και Βέρνη, για θέματα χορηγιών.


Tρίτον: Βρίσκομαι σε στενή επικοινωνία με την αδελφική μας Πολιτιστική Πρωτεύουσα, το Άαρχους2017 της Δανίας, αντιπροσωπεία της οποίας είχα συναντήσει τον περασμένο Ιανουάριο στη Ρίγα, βάζοντας κάτω τις πρώτες σκέψεις για συνεργασία. Η επόμενή μας συνάντηση έχει προγραμματιστεί για τις 20 και 21 Μαΐου στην Πάφο. Σε εποικοδομητικό στάδιο βρίσκεται επίσης η επικοινωνία που έχω με τη Βαλέττα2018. Προγραμματίζεται συνάντηση και workshops, επίσης στην Πάφο, τον ερχόμενο Σεπτέμβριο.

Τέταρτον: Όπως προανέφερα, το σχέδιο εθελοντισμού είναι έτοιμο. Το μότο μου είναι «Καταθέτω Χρόνο, Απολαμβάνω πολιτισμό, Ζω Καλύτερα». Παράλληλα έχω προετοιμάσει μια μεγάλη δεξαμενή δράσεων που θα μπορούν να αναλάβουν εθελοντικές ομάδες. Μεταξύ αυτών, η πολιτιστική χαρτογράφηση της Πάφου, κάτι που δεν έχει ολοκληρώσει άλλη πόλη της Κύπρου, το καφενείο πολιτισμού, ο διαδικτυακός ρεπόρτερ, ο ελεύθερος Τύπος του Pafos2017 [περιοδικό], η ραδιοφωνική εκπομπή «To Pafos2017 εμπνέει και εμπνέεται», ο ψηφιακός πίνακας «Πώς οραματίζομαι την Πάφο του 2017 και του 2030», «Οι Γενιές Επικοινωνούν», ανοιχτή και κινητή σκηνή Pafos2017, λογοτεχνικές, θεατρικές, κινηματογραφικές και μουσικές βραδιές σε διάφορα σημεία της πόλης και επαρχίας, εικαστικές δράσεις αστικής τέχνης κάθε μορφής με τίτλο «Δίνουμε Χρώμα στην Πόλη μας» κ.λπ.


Πέμπτον: Από τη στιγμή που ανέλαβα τα ηνία του Pafos2017, από τον Σεπτέμβριο του 2013 και μέχρι το τέλος του ίδιου χρόνου, πραγματοποιήθηκαν τέσσερις εκδηλώσεις, στις οποίες η ανταπόκριση του κοινού ήταν θερμή, με αποκορύφωμα την «Αναγέννηση του Οθέλλου». Το εγκαταλειμμένο αυτό σινεμά, πρώην Αττικό, άνοιξε τις πύλες του μετά από εννέα χρόνια. Η εκδήλωση αυτή, με 800 περίπου επισκέπτες, χαρακτηρίστηκε ως η πιο αξιόλογη έκθεση που έγινε τη χρονιά που μας πέρασε. Ταυτόχρονα, στον ίδιο χώρο, ξεκίνησα το «Κουτί της Μνήμης», ένα νέο εγχείρημα για τη συλλογή αναμνήσεων γύρω από ιστορικά κτήρια, χώρους και τοποθεσίες κατευθείαν από τους ίδιους τους ανθρώπους οι οποίοι τα έζησαν και συσχετίστηκαν μαζί τους μέσα από την πάροδο του χρόνου. Στην ίδια εκδήλωση επαναλειτούργησε το πολιτιστικό βαρόμετρο, μέσω του οποίου θέλουμε να ξέρουμε πού βρισκόμαστε σήμερα όσον αφορά το ενδιαφέρον του κόσμου και πώς αντιλαμβάνεται τον πολιτισμό, και πού θα βρισκόμαστε το 2018.


Έκτον: Για το 2014 υπάρχει ολοκληρωμένος χάρτης εκδηλώσεων. Μια δραστηριότητα που πραγματοποιήθηκε στα τέλη Φεβρουαρίου, στο πνεύμα της αρχαίας ελληνικής αγοράς, της ρητορικής και του ανοιχτού εργοστασίου πολιτισμού, ήταν ένας διαγωνισμός δημόσιας ομιλίας για μαθητές των λυκείων της Πάφου και Πόλης Χρυσοχούς. Θέμα του διαγωνισμού: «Μίλα σωστά και πειστικά σε μια πολυπολιτισμική Ευρώπη».

Αρχικά η ηγεσία του Πάφος 2017 είχε έρθει σε ρήξη με την οργανωμένη ομάδα των εθελοντών. Έχουν ξεπεραστεί αυτές οι διαφορές;


Δεν είχα καμία ανάμειξη στο θέμα στο οποίο αναφέρεστε. Θεωρώ ότι με την πρόσληψή μου, πριν από 6 μήνες, το νερό έχει μπει για τα καλά στο αυλάκι. Θέλω να βλέπουμε μόνο μπροστά.


Στο πλαίσιο του θεσμού, διαχρονικά, έχει διαφανεί ότι αυτό που κυρίως μένει από τις Πολιτιστικές Πρωτεύουσες στις χώρες που τις αναλαμβάνουν, είναι οι υποδομές [κυριαρχεί το παράδειγμα της πόλης Γκρατζ αλλά και άλλων]. Υπάρχει αυτός ο στόχος; Μιας νέας υποδομής που να παραμείνει στην πόλη;


Όχι μόνο στην Γκρατζ, την οποία είχα επισκεφθεί τη χρονιά που ήταν Πολιτιστική Πρωτεύουσα, αλλά και σε όλες τις πόλεις όπου δούλεψαν με σωστό και πρόωρο προγραμματισμό επιτεύχθηκε αυτή η εξέλιξη. Ναι, υπάρχει αυτός ο στόχος, και για εμένα προσωπικά είναι καθήκον και υποχρέωση προς την πόλη μας. Συν τοις άλλοις, η Πάφος το έχει ανάγκη όσο ποτέ άλλοτε. Παρόλο που δεν είναι στις αρμοδιότητές μου ως καλλιτεχνικού διευθυντή, θα συμβάλλω με όλες μου τις δυνάμεις στην επίτευξη των έργων υποδομής.

Κάθε πόλη που έχει κερδίσει τον θεσμό έχει τη δυνατότητα να λάβει χρηματοδότηση από τα κοινοτικά διαρθρωτικά ταμεία, ιδιαίτερα όταν πρόκειται για έργα αστικής ανάπτυξης. Θα το επιδιώξετε;

Το Pafos2017 δεν έχει το δικό του τεχνικό τμήμα ή την ιδιοκτησία των χώρων. Γι’ αυτόν τον λόγο, τα έργα θα πραγματοποιήσουν οι τοπικές αρχές. Έχουμε ήδη αναλάβει τον ρόλο του καταλύτη και συνδιοργανωτή της όλης προσπάθειας, που επεκτείνεται από την Πάφο και Γεροσκήπου μέχρι την περιοχή του Ακάμα. Με αυτή την ευκαιρία να αναφέρω ότι στον Ακάμα προγραμματίζουμε, για το καλλιτεχνικό μέρος, μια Οικολογική Μπιενάλε, όπου θα παρουσιάζεται η αλληλεπίδραση του περιβάλλοντος και της οικολογίας με site specific εγκαταστάσεις, land art κ.λπ.


Το Pafos2017 ετοίμασε τη λίστα με τα έργα που «χρειάζεται». Λόγω της κεντρικής ιδέας του ανοιχτού εργοστασίου πολιτισμού, είναι όλα ευρύτερα έργα της πόλης. Μαζί με τον Δήμο Πάφου, έχουν υποβληθεί στο Γραφείο Προγραμματισμού για χρηματοδότηση. Προχωρούν οι διαδικασίες ωρίμανσης όσων το έχουν ανάγκη. Παράλληλα, προωθούνται τα πιο ώριμα. Για τον Δήμο Πάφου, ο προϋπολογισμός για οκτώ συνολικά έργα είναι περίπου 24 εκατ. ευρώ.

Ποιες υποδομές θα αξιοποιηθούν; Υπάρχουν άλλες που θα συντηρηθούν / επισκευαστούν προς αυτόν τον σκοπό; Και θα δούμε και άλλους εγκαταλειμμένους χώρους να ανοίγουν, όπως είδαμε τον κινηματογράφο Οθέλλο;


Οι υποδομές που έχουμε σκοπό να αξιοποιηθούν είναι, εκτός από το Οθέλλος -το οποίο μετά την εκδήλωση που είχαμε τον Δεκέμβριο ζητείται από άτομα και φορείς για καλλιτεχνικές δράσεις- το Μαρκίδειο Θέατρο, η πλατεία Κένεντι και η πλατεία Δημόσιου Κήπου, αφού στόχος μας είναι η δημιουργία της πρώτης πλατείας στην πόλη μας, ο ενοποιημένος αρχαιολογικός χώρος, η περιοχή του Μούτταλου με τις σπηλιές του, το αρχοντικό της Γερμανίνας στη Γεροσκήπου, μονοπάτια και σειρά έργων στη χερσόνησο του Ακάμα κ.λπ.


Επιπρόσθετα, μέσω των εθελοντικών δραστηριοτήτων, στόχος μου είναι η όσο το δυνατόν εφικτή ανάπλαση δημόσιων χώρων και εστιών πρασίνου κατά μήκος και πλάτος της πόλης.
Από την άλλη, έχω καταρτίσει μια μικρή ομάδα με στόχο τον εντοπισμό ιστορικών κτηρίων της Πάφου, τα οποία είναι εγκαταλελειμμένα ή και ερειπωμένα, προσδοκώντας στην πραγματοποίηση εκδηλώσεων μέσα ή έξω από αυτά. Σε συνέχεια του ανοίγματος του «Οθέλλος», στοχεύω στο να επαναλειτουργήσει αυτόν τον χρόνο το θερινό του σινεμά, με πρώτη προβολή ταινιών που σχετίζονται με τους Ελληνοκοκυπρίους και τους Τουρκοκυπρίους, κάτω από τη γενική δράση «Η Πάφος μας».

Υπάρχουν προγραμματισμένες εκδηλώσεις για το αμέσως επόμενο διάστημα;


Είχαμε την ημερίδα «Bauhaus - Αρχή νέου ύφους στην αρχιτεκτονική, στην τέχνη και στον σχεδιασμό», σε συνεργασία με τον Σύλλογο Αρχιτεκτόνων Κύπρου, το Πανεπιστήμιο Νεάπολις Πάφου, τον Δήμο Πάφου και τον σύνδεσμο Alumni Bauhaus-Universitaet Weimar.
Την ερχόμενη Δευτέρα, 17 Μαρτίου, ακολουθεί η έναρξη της ημερίδας χορωδιών με τίτλο «Προχωρούμε με Τραγούδι», που θα πραγματοποιηθεί στο Θέατρο ΘΟΚ, σε συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού, το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο Κύπρου, τη Συμφωνική Ορχήστρα Νέων Κύπρου και όλα τα μουσικά λύκεια της Κύπρου. Ακολουθεί η συναυλία «Invention of the Gods», σε συνεργασία με τη Συμφωνική Ορχήστρα Κύπρου, στο πλαίσιο της θεματικής μας ενότητας «Μύθος και Θρησκεία». Η συναυλία θα πραγματοποιηθεί στο Μαρκίδειο Θέατρο στην Πάφο στις 20 Μαρτίου και την επόμενη μέρα στο Θέατρο Παλλάς στην περιοχή της Πύλης Πάφου. Όπως θα έχετε προσέξει, στόχος είναι ολόκληρη η Κύπρος να «χορεύει» σε ρυθμούς Πολιτιστικής Πρωτεύουσας, αφού ο θεσμός αφορά ολόκληρο το νησί. Επιπρόσθετα, θα ήθελα να αναφέρω παραδειγματικά κάποιες άλλες τρέχουσες δράσεις: ο διαγωνισμός αφίσας για τις ανάγκες της ευρύτερης εκστρατείας προβολής του οργανισμού, o οποίος θα προσλάβει τη μορφή καλλιτεχνικής δράσης, το «Κουτί της Μνήμης» και τα «Θρανία της Πάφου», μια δράση στο πλαίσιο της οποίας θα επισημανθούν τα εκπαιδευτήρια και οι απόφοιτοι της Πάφου ως σφραγίδα της πολιτιστικής ζωής της Κύπρου.

Πόση ανταπόκριση είχαν οι μέχρι τώρα εκδηλώσεις;


Χωρίς να θέλω να υπερβάλω, όλες οι εκδηλώσεις μας αγκαλιάστηκαν από τον κόσμο. Δύο παραδείγματα από τον περασμένο Νοέμβριο: σε χορευτική εκδήλωση που είχαμε στο Μαρκίδειο Θέατρο με τη συμμετοχή όλων των χορευτικών σχολών της Πάφου, τουλάχιστον 200 άτομα έμειναν εκτός θεάτρου. Σε θεατρική παράσταση που είχαμε πραγματοποιήσει μέσα σε συνεργείο ραδιατέρ αυτοκινήτων -στο πλαίσιο του πρότζεκτ «Από Mηχανής» τέχνη… σε απρόσμενους χώρους- ο μέγιστος αριθμός που μπορούσαμε να φιλοξενήσουμε είχε εξαντληθεί στις προκρατήσεις.


Θα αξιοποιήσετε με κάποιον τρόπο τη Σχολή του Στας, τιμής ένεκεν, αλλά και γιατί είναι ένα πολιτιστικό ορόσημο στην επαρχία της Πάφου;

Η σχολή συγκαταλέγεται στα έργα υποδομής που θέλει να υποστηρίξει το Pafos2017. Όσον αφορά το έργο του Στας, την ίδια μέρα του θανάτου του συγκάλεσα μια ομάδα εικαστικών από την Πάφο, στην οποία ανέθεσα να διερευνήσει το ενδεχόμενο μιας έκθεσης με έργα του καλλιτέχνη. Η έκθεση προγραμματίζεται για τους επόμενους μήνες.


Ας ξεχάσουμε για μια στιγμή πως υπάρχουν οικονομικοί περιορισμοί. Ποιο θα ήταν το όραμά σας για την Πάφο; Ποια θα ήταν η ιδανική εικόνα της Πάφου για σας;


Η προσέγγισή μου θα ήταν ένας ολικός επανασχεδιασμός της πόλης. Η δημιουργία μιας σύγχρονης ταυτότητας, με υβριδικό λειτουργικό χαρακτήρα στον οποίο η παράδοση και η πολιτιστική κληρονομιά συναντούν τεχνολογικές εφαρμογές και καινοτομίες. Να καταστεί η Πάφος ζωντανός φάρος πολιτισμού, πυρήνας ανάπτυξης και προόδου, παράδειγμα προς μίμηση για την Ευρώπη και τις γειτονικές χώρες.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»