Φεστιβάλ "Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου"

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 14.2.2018

Το Φεστιβάλ "Εικόνες και Όψεις του Εναλλακτικού Κινηματογράφου" αλλάζει από φέτος την περίοδο διεξαγωγής του, από τον Ιούνιο που πραγματοποιείτο μέχρι πέρυσι σε Φεβρουάριο, αλλά παραμένει  η κυριότερη πλατφόρμα προβολής εναλλακτικού κινηματογράφου στο τόπο μας.


IVAC 2018_poster


Το Φεστιβάλ αποτελεί μια πρωτοβουλία των Πολιτιστικών Υπηρεσιών  του Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού σε συνεργασία με τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό Brave New Culture.

Με ένα ακόμη εξαιρετικά πλουραλιστικό και εναλλακτικό πρόγραμμα προβολών, το Φεστιβάλ επιχειρεί να αναδείξει την πρωτοπορία, απ’ όπου και από όποια εποχή και αν προέρχεται, και να ανατρέψει συμβάσεις και συστήματα στον παγκόσμιο κινηματογράφο. Ήδη, στη 16η χρονιά του, το Φεστιβάλ έχει ανταποκριθεί με επιτυχία στην απαίτηση του κοινού για μια σύγχρονη εστία η οποία θα καλλιεργήσει την κινηματογραφοφιλία, στην πιο πολυδιάστατη μορφή της.

Το πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ αποτελείται από αφιερώματα στους John Waters, Ken Russell και Jessica Hausner, ενώ ο Κυπριακός Κινηματογράφος αντιπροσωπεύεται με ένα αφιέρωμα στον Κύρο Παπαβασιλείου και στις πρώτες του εξερευνήσεις με τις ταινίες μικρού μήκους. Το πρόγραμμα πλαισιώνεται και με ένα μοναδικό θεματικό αφιέρωμα σε πειραματικές ταινίες τύπου 'Western'.

Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος, πέρα από τις προβολές, το Φεστιβάλ αποβλέπει στη δημιουργία ενός φόρουμ συζητήσεων και διαλέξεων, ενώ επιχειρεί να φέρει σε επαφή επαγγελματίες, κριτικούς και θεωρητικούς του κινηματογράφου, εικαστικούς, φιλότεχνους και φίλους του εναλλακτικού σινεμά.



Το Φεστιβάλ 2018 αποτελείται από τα ακόλουθα προγράμματα:

  • Ασυμβίβαστος: Ένα Αφιέρωμα στον Ken Russell (23,25,27 Φεβρουαρίου)


Ο Ken Russell γεννήθηκε στις 3 Ιουλίου 1927 στο Σαουθάμπτον της Αγγλίας. Έγινε παγκόσμια γνωστός για τις αμφιλεγόμενες κινηματογραφικές του ταινίες κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ΄60 και ’70. Τα τελευταία χρόνια, και κυρίως μετά τον θάνατό του στις 27 Νοεμβρίου 2011, το έργο του επανεκτιμήθηκε και πολλοί ανακαλύπτουν εκ νέου τις ταινίες του, αυτό το σημαντικό κομμάτι της ιστορίας του παγκόσμιου κινηματογράφου. Πέτυχε με το έργο του να ξεπεράσει τα όρια του εκφραστικού του μέσου και δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε ότι συνέβαλε τα μέγιστα στο να απελευθερωθεί ο κινηματογράφος από την συμβατικότητα. Δεν είναι όλες του οι ταινίες αριστουργήματα. Αλλά σίγουρα οι δυνατές του στιγμές είναι πολλές και είναι αρκετές για να τον κατατάξουν στους μεγάλους σκηνοθέτες του δεύτερου μισού του 20ού αιώνα.

Εισαγωγή από τον Δώρο Δημητρίου, Ιστορικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος

  • Το Σινεμά της Jessica Hausner: Σιωπηλοί Αφηγητές στην Ταραγμένη “Χώρα των Θαυμάτων” (23,26,28 Φεβρουαρίου)


Η Jessica Hausner ξεκίνησε την καριέρα της με την ταινία μικρού μήκους Flora το 1996, η οποία απέσπασε το βραβείο Leopard of Tomorrow, στο Φεστιβάλ του Λοκάρνο. Η σπουδαστική της ταινία Inter-view, την οποία ολοκλήρωσε στα πλαίσια των σπουδών της στη Σχολή Κινηματογράφου της Βιέννης, απέσπασε το βραβείο κριτικής επιτροπής στη Cinéfondation του Φεστιβάλ Καννών το 1999. Δύο χρόνια αργότερα, το Lovely Rita, η πρώτη της ταινία μεγάλου μήκους παρουσιάστηκε στα πλαίσια του προγράμματος «Ένα Κάποιο Βλέμμα», στο Φεστιβάλ Καννών και έτυχε διανομής σε είκοσι χώρες. Η δεύτερη ταινία μεγάλου μήκους που σκηνοθέτησε, με τίτλο Hotel, επιλέχθηκε, επίσης, να συμμετάσχει στο πρόγραμμα «Ένα Κάποιο Βλέμμα» το 2004. Η επόμενη ταινία της, Lourdes, έκανε πρεμιέρα στο διεθνές διαγωνιστικό του Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Βενετίας το 2009, όπου απέσπασε το βραβείο της FIPRESCI, ενώ τιμήθηκε ακολούθως με πληθώρα βραβείων, όπως το Βραβείο Καλύτερου Γυναικείου Ρόλου των Βραβείων Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου που απονεμήθηκε στη Sylvie Testud. Η τελευταία ταινία της Hausner, με τίτλο Amour Fou, έκανε και πάλι πρεμιέρα στο πρόγραμμα « Ένα Κάποιο Βλέμμα», του Φεστιβάλ Καννών το 2014 και προβλήθηκε σε πολλές χώρες ανά τον κόσμο.

Εισαγωγή από τον Δρα Κώστα Κωνσταντινίδη, Ακαδημαϊκό και Επιμελητή του Προγράμματος



  • Mindscapes - The Alchemical Films of Larry Jordan (24,25,26,27,28 Φεβρουαρίου, 1 Μαρτίου)


Το εξαίρετο και επινοητικό έργο του Larry Jordan, ένα κολάζ κινουμένων εικόνων από χαρακτικά, χειρόγραφα και κοινά σύμβολα του 19ου αιώνα, διεισδύει στα βάθη και τα μυστήρια του μυαλού. Οι πειραματικές ταινίες-κολάζ του Jordan μετατρέπουν γνώριμα «ευρεθέντα» αντικείμενα σε σουρεαλιστικές χαρτογραφήσεις του κόσμου της φαντασίας, αλλόκοτα και ονειρικά. Ειδήμων της τεχνικής του cut-out animation, ο Larry Jordan με τον καθοδηγητή και οραματιστή πρωτοπόρο της τεχνικής του ασαμπλάζ, Joseph Cornell, στοχεύει στη διαμόρφωση ενός αμερικανικού σουρεαλισμού, απελευθερωμένου από τους ευρωπαϊκούς προβληματισμούς. Η ταινία Mindscapes—The Alchemical Films of Larry Jordan παρουσιάζει ένα τοπίο ταινιών του πρωτοπόρου αυτού δημιουργού, που επιβεβαιώνει πόσο ισχυρές είναι οι δυνάμεις που κρύβονται κάτω και πέρα από το ορθολογικό μυαλό. Κάθε προβολή του IVAC 2018 θα ανοίγει με προβολή μίας ταινίας του Larry Jordan.

Εισαγωγή από τον Christopher Zimmerman, Θεωρητικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος

  • Κύρος Παπαβασιλείου - Τα Σημαίνοντα μιας Οντολογικής Αναζήτησης (24,25 Φεβρουαρίου)


Ο Κύρος Παπαβασιλείου, πέραν από σκηνοθέτης είναι και ο  σεναριογράφος των ταινιών του. Εργάζεται επίσης ως μοντέρ. Ένα κοινό χαρακτηριστικό των ταινιών του είναι η μινιμαλιστική  προσέγγιση. Προσπαθώντας να αποκρυπτογραφήσει κανείς τις ταινίες του Κύρου, χρήσιμα είναι κάποια «κλειδιά» που δίνει ο ίδιος ο σκηνοθέτης: Κατ’ αρχήν, αφορμή για τις ταινίες είναι οι εικόνες. Βέβαια η συνοχή είναι αυτό που τις ολοκληρώνει. Οι αναφορές και οι επιρροές – κυρίως κινηματογραφικές αλλά και λογοτεχνικές και φιλοσοφικές - είναι πάντοτε παρούσες. Στις κινηματογραφικές ρίζες και συγγένειες του ο ίδιος ο Κύρος αναφέρει τον Μπουνιουέλ – κυρίως ο «Ανδαλουσιανός σκύλος» – Χάνεκε, Λάνθιμος, Απιτσατπόνγκ Βιρασετάκουν, αλλά και τον Τορνέ και τον Μπέργκμαν. Τα στοιχεία αυτά είναι χρήσιμα σε κάποιον που έρχεται σε επαφή με το έργο του Κύρου Παπαβασιλείου. Τέλος, η εναλλακτική προσέγγιση στο σενάριο και η εξερεύνηση των δυνατοτήτων της αφήγησης ολοκληρώνουν ένα πολύ ενδιαφέρον μίγμα που υπηρετεί με ειλικρίνεια και τιμιότητα τον κινηματογράφο. Τις προβολές θα ακολουθήσει συζήτηση στην παρουσία του σκηνοθέτη.

Εισαγωγή και Συζήτηση με τον Σκηνοθέτη από τον Δώρο Δημητρίου, Ιστορικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος και Ευαγόρα Δανέζη, Θεωρητικό Τέχνης και Επιμελητή του Προγράμματος

  • John Waters: Χαλκέντερος ο Ταινιολάθας του Ανεξάρτη του Αμερικανικού Σινεμά (24,27 Φεβρουαρίου, 1 Μαρτίου)


John Waters


John Waters, το τρομερό παιδί του αμερικανικού ανεξάρτητου κινηματογράφου, που μέχρι και σήμερα διατηρεί το χαρακτηριστικό μουστακάκι του μαζί με το σαρδόνιο χαμόγελο του. Εξακολουθεί να ζει στη Βαλτιμόρη, εκεί που γύρισε όλες τις ταινίες του, κάνοντας σχέδια για κάποιο καινούργιο φιλμ, απολαμβάνοντας τιμητικά αφιερώματα σε Αμερική και Ευρώπη. Πολλές είναι οι ιδιότητες που χρεώνεται στη μέχρι τώρα καλλιτεχνική πορεία του: Σκηνοθέτης, σεναριογράφος, συγγραφέας, ηθοποιός, stand up comedian, δημοσιογράφος, visual artist και συλλέκτης έργων τέχνης. Στο φετινό αφιέρωμα του φεστιβάλ «Εικόνες και Όψεις του Σύγχρονου Εναλλακτικού Κινηματογράφου» θα έχουμε την ευκαιρία να δούμε τρεις από τις πιο αντιπροσωπευτικές ταινίες του.

Εισαγωγή από τον Αντώνη Μποσκοΐτη, Σκηνοθέτη και Eπιμελητή του Προγράμματος

  • Υπερβαίνοντας τα Όρια: Πειραματικές Ταινίες και Αμερικάνικο Γουέστερν (26,28 Φεβρουαρίου)


Experimental Western


Το γουέστερν, το κατ’ εξοχήν αμερικανικό είδος κινηματογράφου, τοποθετεί διαρκώς στο κέντρο της αφήγησής του το «σύνορο» και την «υπέρβαση» αυτού, ως βάση της αμερικανικής λαϊκής κουλτούρας και μυθολογίας. Το σύνορο αναπαριστά τη διαχωριστική γραμμή μεταξύ «πολιτισμού» και «ερημιάς» και πρόκειται για ένα όριο γεμάτο μυθολογική σημασία. Το πρόγραμμα «Υπερβαίνοντας τα Όρια» επανατοποθετεί το κλασικό γουέστερν του John Ford The Searchers σε πειραματικές ταινίες που ξεπερνούν και ‘παίζουν’ με τις συμβάσεις και τη μυθολογία του είδους.

Εισαγωγή από τον Christopher Zimmerman, Θεωρητικό Κινηματογράφου και Eπιμελητή του Προγράμματος



Γενικές Πληροφορίες

Ώρα έναρξης προβολών: 20.30

Χώρος: Λέσχη Βιβλίου "Υφαντουργείο"

Διεύνθυνση: Λεύκωνος 67 - 71, Λευκωσία

Η είσοδος για το κοινό είναι ελεύθερη.

Όλες οι προβολές είναι για άτομα άνω των 18 ετών

Για περισσότερες πληροφορίες: 99 517 910

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Έκθεση βιντεοεγκαταστάσης της Helen Kirwan στο ARTOS HOUSE

Έκθεση βιντεοεγκαταστάσης της Helen Kirwan στο ARTOS HOUSE

Έκθεση βιντεοεγκαταστάσης της Helen Kirwan στο ARTOS HOUSE

Η παραλία Χιλιαδού υποψήφια για το βραβείο Καλύτερης Ευρωπαϊκής Κινηματογραφικής Τοποθεσίας 2022

Η παραλία Χιλιαδού υποψήφια για το βραβείο Καλύτερης Ευρωπαϊκής Κινηματογραφικής Τοποθεσίας 2022

Η παραλία Χιλιαδού υποψήφια για το βραβείο Καλύτερης Ευρωπαϊκής Κινηματογραφικής Τοποθεσίας 2022

Η ταινία «Τα Πάντα

Η ταινία «Τα Πάντα 'Ολα» θριάμβευσε στα φετινά βραβεία Gotham

Η ταινία «Τα Πάντα 'Ολα» θριάμβευσε στα φετινά βραβεία Gotham

«The Mean One»: Κυκλοφόρησε το τρέιλερ της παρωδίας τρόμου με πρωταγωνιστή τον Grinch

«The Mean One»: Κυκλοφόρησε το τρέιλερ της παρωδίας τρόμου με πρωταγωνιστή τον Grinch

«The Mean One»: Κυκλοφόρησε το τρέιλερ της παρωδίας τρόμου με πρωταγωνιστή τον Grinch