«Δεκαήμερο» του Βοκάκιου στο Θέατρο Ενα

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 19.3.2018

«Έκφυλο ή πρόστυχο, το 'Δεκαήμερο' του Βοκάκιου εξακολουθεί να συναρπάζει», σημειώνεται σε σχετική ανακοίνωση του Θέατρο Ένα, που συνεχίζει εντατικά τις πρόβες για την πρεμιέρα του έργου «Δεκαήμερο» του Βοκάκιου στις 30 Μαρτίου.


Το «Δεκαήμερο» είναι ένα πολυσύνθετο έργο το οποίο συνεχίζουν να αναλύουν ακόμα και σήμερα οι φιλόλογοι. Στο έργο του αυτό ο Βοκάκιος αποκαλύπτει με τόλμη τα ανθρώπινα πάθη, κάτι που ώθησε πολλούς συγχρόνους του να το χαρακτηρίσουν «έκφυλο» και 'πρόστυχο'.

Η παράσταση του Θεάτρου Ένα στηρίζεται στη δραματοποίηση δέκα ιστοριών του πρωτότυπου [που μετάφρασε ο Κοσμάς Πολίτης πριν πολλά χρόνια] από τον συγγραφέα Μιχάλη Παπαδόπουλο [«Σιδηρά Κυρία», «Η Απαγωγή του Άλφι», «Ο Εξπρεσιονιστής» κ.α]. Ο ίδιος υπογράφει και το σκηνικό, με την ιδιότητά του ως [και] εικαστικός. Τα κοστούμια σχεδίασε η Μιράντα Θεοδωρίδου.

Σε σκηνοθεσία Μηνά Τίγκιλη, το έργο μεταφέρει το κοινό στο 1943, σε ένα ερειπωμένο σκηνικό όπερας στη Νάπολη, μια πόλη από την οποία οι απελευθερωτές Αμερικανοί και οι σύμμαχοί τους έχουν εκδιώξει τους Γερμανούς της Βέρμαχτ και τους φασίστες του Μουσολίνι.
Η πόλη και οι κάτοικοί της λιμοκτονούν, οι γυναίκες της εκπορνεύονται για να επιζήσουν και η περίφημη Μαφία της ιδιαίτερης αυτής πανάρχαιας πόλης στους πρόποδες του Βεζούβιου, κοντά στη θαμμένη Πομπηία, εκμεταλλεύεται, ως συνήθως, την κατάσταση. Τέσσερις γυναίκες (Έφη Χαραλάμπους, Ευαγγελία Νικολάου, Φανή Σωκράτους, Στέφανη Νέρου) και τρεις άνδρες (ο μελανοχίτωνας Μανώλης Μιχαηλίδης, ο μαφιόζος προστάτης των γυναικών, Σωτήρης Μεστάνας και ο Αμερικανός πεζοναύτης, Αντώνης Κλεάνθους) αποφασίζουν να εγκαταλείψουν για δέκα μέρες την πόλη, μέχρι να κοπάσει η φουρτούνα της πανώλης και πάνε εκδρομή στην εξοχή. Εκεί θα φάνε , θα πιούνε, θα διηγηθούν ιστορίες από το Βοκάκιο και θα ερωτοτροπήσουν!

Ο παραμυθάς και η μούσα του

Όπως γράφει ο σκηνοθέτης του έργου Μηνάς Τίγκιλης «ο Βοκάκιος είναι ο μεγαλύτερος παραμυθάς της Ιταλίας, αυτός που με τα έργα του άνοιξε νέους ορίζοντες για την ευρωπαϊκή λογοτεχνία. Θαύμασε και μιμήθηκε τον Δάντη, αφοσιώθηκε στον Πετράρχη με μια φιλία πιο δυνατή κι από το θάνατο, ύμνησε τη Φιαμέτα του, (σαν άλλη Βεατρίκη ή Λάουρα), μια όμορφη νεαρή αριστοκράτισσα, πιθανότατα την κόρη του βασιλιά της πόλης, η οποία για ένα διάστημα ανταποκρίθηκε στον έρωτά του και μετατράπηκε έτσι στην απόλυτη έμπνευση για όλα του τα πρώιμα ιταλικά έργα…Μελέτησε επίσης την αρχαία και τη μεσαιωνική λογοτεχνία, στάθηκε πηγή έμπνευσης για τον Τσώσερ και τον Σαίξπηρ, έγραψε σπουδαία ποίηση και -κυρίως- τα πρώτα έντεχνα ιταλικά μυθιστορήματα».

Τολμηρές ιστορίες επί σκηνής

Το «Δεκαήμερο» ξετυλίγεται στους λόφouς του Φιέζολε, λίγο πιο έξω από τη Φλωρεντία, το σωτήριο έτος 1348. Δέκα νέοι, εφτά κορίτσια και τρία αγόρια, έχουν καταφύγει εκεί πάνω για να γλιτώσουν από την πανούκλα που μαστίζει την πόλη. Οι τολμηρές ιστορίες που διηγούνται - δέκα κάθε μέρα δεν είναι μόνο ένα παιχνίδι που κερδίζει αναβολές από το θάνατο, όπως στις «Χίλιες και μια νύχτες». Είναι, κυρίως, ένας διαλεκτικός ύμνος στη ζωή, και όπως πρώτος επισήμανε ο Πετράρχης, μια εκπληκτική άσκηση ύφους, που έμελλε να γίνει σημείο αναφοράς για την ιταλική λογοτεχνία ως τον δέκατο όγδοο αιώνα.

Αναπαράσταση των ανθρώπινων παθών
Όπως γράφτηκε σε διεθνή μέσα, η λογοτεχνική αξία του «Δεκαήμερου», του αριστουργήματος αυτού της παγκόσμιας γραφής, δεν έγκειται στην όποια πρωτοτυπία των θεμάτων του, αλλά αποκλειστικά στην απόδοσή τους, την καλλιτεχνική παραλλαγή γνωστών μοτίβων και τον ασυνήθιστα παιγνιώδη τρόπο της καταγραφής τους. Ο Βοκάκιος αναπαριστά τη ζωή με τρόπο «γήινο», μακριά από ηθοπλασίες και διδάγματα. Ο συγγραφέας αποκαλύπτει με τόλμη τα ανθρώπινα πάθη, κάτι που θα ωθήσει πολλούς συγχρόνους του να το χαρακτηρίσουν «έκφυλο» και «πρόστυχο». Ο ίδιος ο Βοκάκιος μετάνιωσε στα τελευταία του που το είχε δημοσιεύσει, αν και μέχρι τότε το «Δεκαήμερο» ήταν ήδη γνωστό στα πέρατα της μεσαιωνικής Ευρώπης, ως πρότυπο ιταλικής λογοτεχνίας.

Συντελεστές

Θεατρική Διασκευή: Μιχάλης Παπαδόπουλος
Σκηνοθεσία: Μηνάς Τίγκιλης
Κοστούμια: Μιράντα Θεοδωρίδου
Σκηνικά: Μιχάλης Παπαδόπουλος
Σχεδιασμός Φωτισμού: Ανδρέας Χριστοδουλίδης
Φωτογραφίες: Δημήτρης Βαττής
Παίζουν: Αντώνης Κλεάνθους, Σωτήρης Μεστάνας, Μανώλης Μιχαηλίδης, Στέφανη Νέρου, Ευαγγελία Νικολάου, Φανή Σωκράτους, Έφη Χαραλάμπους

+ Πρεμιέρα: Παρασκευή 30 Μαρτίου 2018 στο Θέατρο Ένα [έναντι της Πύλης Αμμοχώστου, Λευκωσία]. Τακτικές παραστάσεις κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 20:30 και κάθε Κυριακή στις 18:30. Κρατήσεις τηλ. 22348203.

Παραστάσεις στο Θέατρο Ένα Λεμεσού [Β' Δημοτική Αγορά] στις 17, 18, 19 και 20 Μαΐου στις 20:30. Κρατήσεις τηλ. 99395970. 

*Το έργο είναι κατάλληλο μόνο για άτομα άνω των 16

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Κουκλοθέατρο του πολέμου | Παλαιστίνιος καλλιτέχνης μετατρέπει ερείπια και σκουπίδια σε παιχνίδια

Κουκλοθέατρο του πολέμου | Παλαιστίνιος καλλιτέχνης μετατρέπει ερείπια και σκουπίδια σε παιχνίδια

Κουκλοθέατρο του πολέμου | Παλαιστίνιος καλλιτέχνης μετατρέπει ερείπια και σκουπίδια σε παιχνίδια

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»