Νιόβη Χαραλάμπους: «Η Άλκηστις μπορεί να υπάρχει και σήμερα»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 23.7.2018

Πρεμιέρα κάνει σήμερα 23 Ιουλίου,  ένα από τα πιο ενδιαφέροντα και συγχρόνως αινιγματικά έργα του Ευριπίδη, η «Άλκηστις» της Fresh Target Theatre Ensemble, παραγωγής που συμμετέχει για πρώτη φορά στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος.


Η δεύτερη κυπριακή παραγωγή, που συμμετέχει στη φετινή διοργάνωση- η πρώτη ήταν οι «Τρωάδες« παραγωγής του Θεάτρου Ένα- ανεβαίνει σε σκηνοθεσία Πάρι Ερωτοκρίτου και θα πραγματοποιήσει συνολικά τρεις παραστάσεις στο πλαίσιο του Φεστιβάλ.

alkistis3


Με αφορμή την παράσταση αυτή , η ηθοποιός Νιόβη Χαραλάμπους- η οποία ενσαρκώνει την Άλκηστη, μας μίλησε τόσο για το έργο, όσο και για το ρόλο τον οποίο υποδύεται στην ομώνυμη τραγωδία:

Πες μας λίγα λόγια για το ρόλο σου.

Η Άλκηστις είναι μία γυναίκα που περνά από τη διαδικασία του πόνου, την ώρα που βρίσκεται στο δύσκολο δίλημμα αν θα εγκαταλείψει  τα παιδιά της, τον άντρα της, και τη ζωή γενικότερα, προκειμένου να θυσιάσει τη ζωή της για να αποκτήσει ο σύζυγός της, Άδμητος-τον οποίο υποδύεται ο Ανδρέας Παπαμιχαλόπουλος, την αιωνιότητα. Είναι μία γυναίκα η οποία όπως στις περισσότερες-αν όχι όλες τις αρχαίες τραγωδίες-περνάει τα πάνδεινα.

Διαβάστε επίσης: Η «Άλκηστις» στο Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος

Τι σπρώχνει την Άλκηστη στη μεγάλη απόφαση να θυσιαστεί για τον άντρα της;

Στην πορεία του έργου είναι σαν να μας λέει ότι δεν θέλει να προδώσει ούτε τον άντρα , ούτε τα παιδιά της, επομένως αντί να χαθεί ο σύζυγος προτιμάει να θυσιαστεί αυτή για να κρατήσει ο ίδιος το βασίλειο. Τελικά όμως δεν είναι ξεκάθαρο εάν πεθαίνει γιατί θέλει να σώσει τον άντρα της ή για να σωθεί η ίδια. Γιατί στο μονόλογο της η Άλκηστις λέει ότι θα το κάνω, τη δίνω τη ζωή μου, θέτοντας ωστόσο κάποιες συγκεκριμένες παραμέτρους στον Άδμητο, δεσμεύοντας τον μία ζωή σε ένα θάνατο. Οπότε από εκείνο το σημείο αναρωτιέται κανείς γιατί πεθαίνει η Άλκηστις , γιατί θυσιάζεται μία γυναίκα για τον άντρα της: για να ξεφύγει από κάτι που δεν την ευχαριστεί , για να είναι σωστή απέναντι στους Θεούς- που δεν είναι αυτό το ζητούμενο-, γιατί αγαπάει τον άντρα της άνευ όρων; Όλα αυτά τα στοιχεία εμπεριέχονται στη συγκεκριμένη τραγωδία και δημιουργούν ποικίλα ερωτήματα.
μπορεί να μην υπάρχει μία γυναίκα που να θυσιάζεται για τον άντρα της, όπως η Άλκηστις για τον Άδμητο, αλλά μπορεί και να υπάρχει δίπλα μας.

Γιατί χαρακτηρίζεται ως τραγικωμωδία το έργο;

Γιατί υπάρχουν μέσα στο έργο σκηνές οι οποίες επειδή είναι τόσο καθημερινές μπορεί να προκαλέσουν το γέλιο, αλλά αυτό προκύπτει από πολύ βαθιά μηνύματα της αρχαίας τραγωδίας. Αυτές οι σκηνές που είναι πιο ανάλαφρες, έρχονται να εξισορροπήσουν όλα τα έντονα στοιχεία που εμπεριέχονται στο έργο, όπως είναι για παράδειγμα ένα μοιρολόι που υπάρχει. Αυτή η διαδικασία γίνεται από τον Ευριπίδη πολύ σοφά για να μπορέσει να κρατήσει και το ενδιαφέρον του θεατή. Ωστόσο αυτό το χαρμόσυνο στοιχείο που υπάρχει μέσα στον πόνο, το βρίσκω τελικά πιο τραγικό.

alkissits2


Τι είναι αυτό που καθιστά τις τραγωδίες τόσο διαχρονικές;

Νομίζω το γεγονός ότι έχουν να κάνουν ακριβώς με τον άνθρωπο, τα πάθη και τη στιγμή. Η ιστορία επαναλαμβάνεται , μαζί της και οι άνθρωποι. Μπορεί να αλλάζουν συνθήκες οι κοινωνίες, αλλά οι άνθρωποι ενεργούν με τον ίδιο τρόπο. Δεν έχουμε να διαχωρίσουμε κάτι σήμερα από τότε. Το μόνο που διαφέρει είναι το χρονοδιάγραμμα και οι κοινωνικές αλλαγές. Ωστόσο η ανθρώπινη υπόσταση παραμένει η ίδια. Αλλάζουν οι συνθήκες μόνο. Κάποια γεγονότα που περιγράφουν οι αρχαίες τραγωδίες πραγματικά γίνονται και σήμερα. Μπορεί να μην υπάρχει μία γυναίκα που να θυσιάζεται για τον άντρα της, όπως η Άλκηστις για τον Άδμητο, αλλά μπορεί και να υπάρχει δίπλα μας. Είναι δίπλα μας αυτή η γυναίκα δεν είναι μακριά…

Παραστάσεις: 23/07 Σκαλί Αγλατζιάς, 28/07 Αρχαίο Ωδείο Πάφου, 30/07 Αρχαίο Θέατρο Κουρίου (21:00). Πληροφορίες: 7000 2414

Η ταυτότητα της παράστασης


Μετάφραση: Κωνσταντίνος Χρηστομάνος


Σκηνοθεσία: Πάρις Ερωτοκρίτου


Σκηνογράφος: Γιώργος Γιάννου


Κινησιολόγος: Παναγιώτης Τοφή


Μουσική: Βασιλική Αναστασίου


Ενδυματολόγος: Ρέα Ολυμπίου


Σχεδιασμός φωτισμού: Βασίλης Πετεινάρης


Βοηθός σκηνοθέτη: Μαρία Μασώνου


Συντονισμός παραγωγής: Νέδη Αντωνιάδη


Οπτική επικοινωνία: Δημήτρης Σωτηρίου


Διεύθυνση παραγωγής: Γιώργος Μ. Ιωάννου


Διανομή:


Άλκηστις: Νιόβη Χαραλάμπους


Άδμητος: Ανδρέας Παπαμιχαλόπουλος


Φέρης: Σπύρος Σταυρινίδης


Θάνατος/Ηρακλής/Χορός: Γιάννης Καραούλης


Θεράπαινα/ Χορός: Μυρσίνη Χριστοδούλου


Απόλλωνας/Χορός: Ανδρέας Κουτσόφτας


Θεράπων/Χορός: Σάββας Μενοίκου


Χορός: The Amalgamation choir (Βασιλική Αναστασίου, Μυρτώ Αριστείδου, Δήμητρα Χατζηγιάννη, Αργυρώ Χριστοδούλου, Αναστασία Προκόπη Τάκη, Μαρία Μασώνου)




Το έργο ανεβαίνει με αγγλικούς υπέρτιτλους



Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"Girls & Boys" του Dennis Kelly

"Girls & Boys" του Dennis Kelly

"Girls & Boys" του Dennis Kelly

«ΟΙ ΠΑΙΧΤΕΣ» του Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ

«ΟΙ ΠΑΙΧΤΕΣ» του Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ

«ΟΙ ΠΑΙΧΤΕΣ» του Νικολάι Βασίλιεβιτς Γκόγκολ

Ανοικτό Κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.23

Ανοικτό Κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.23

Ανοικτό Κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.23

Γίνε τώρα Rialto Ambassador!

Γίνε τώρα Rialto Ambassador!

Γίνε τώρα Rialto Ambassador!