Συνεχίζονται οι παραστάσεις του έργου του Στρατή Δούκα «Ιστορία ενός Αιχμαλώτου»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 1.11.2022
Από την Θεατρική Ομάδα «Σόλο για Τρεις»

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΕΝΕΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

Δευτέρα 31 Οκτωβρίου, 20.30

Τετάρτη 2 Νοεμβρίου, 20.30

Κυριακή 6 Νοεμβρίου, 19.00

Δευτέρα 7 Νοεμβρίου, 20.30

Τετάρτη 9 Νοεμβρίου, 20.30

Κυριακή 13 Νοεμβρίου, 19.00

Η Ιστορία του Δούκα είναι μια από τις συντομότερες και πιο δραστικές αφηγήσεις της περιπέτειας όσων δεν μπόρεσαν να διαφύγουν έγκαιρα από τη μικρασιατική ακτή το 1922. Η αφήγηση είναι εστιασμένη σχεδόν αποκλειστικά στον αγώνα για επιβίωση του αιχμάλωτου Νικόλα Κοζάκογλου (Καζάκογλου στην πρώτη έκδοση), χωρίς ιδιαίτερες αναφορές στα ιστορικά γεγονότα, αφήνοντας έτσι την εντύπωση ότι η υπόθεση στερείται ιστορικότητας και ότι αποτελεί ένα μεμονωμένο περιστατικό, μια λεπτομέρεια σε ένα ευρύτερο δραματικό σκηνικό που αποσιωπάται. Μοιάζει δηλαδή με επεισόδιο ενός μεγάλου έπους όπου η διάκριση ανάμεσα στο συμβάν και στη μυθοπλασία, στον μύθο και στην ιστορία συμφύρονται, διευκολύνοντας έτσι την αντίθεση ανάμεσα στην πρωτόγονη αθωότητα και στην πολιτισμική παρέμβαση, στην ανθρώπινη αλληλεγγύη και στην εθνική ταυτότητα. Με άλλα λόγια, έχουμε να κάνουμε με μια προσωπική ιστορία επιβίωσης, παρά με ένα συλλογικό ιστορικό δράμα και τούτο βοηθάει να αναδειχθεί η μοναδικότητα της αφηγηματικής φωνής.

Μέσα από την αφήγηση του πρωταγωνιστή Κοζάκογλου, ο Δούκας διαγράφει με τρόπο αρκετά επίκαιρο σήμερα τη μετάβαση από την εθνοτική συνύπαρξη στην εθνικιστική αδιαλλαξία και από την προφορική διήγηση στον έντεχνο λόγο. Εκθέτοντας συνταρακτικά γεγονότα με απατηλή εκφραστική απλότητα χωρίς περιγραφές ή κοσμητικά επίθετα η Ιστορία ενός αιχμαλώτου βασίζεται στην αφοπλιστική αμεσότητά της. Εν τούτοις δεν είναι τόσο αδιαμεσολάβητη όσο ίσως αρχικά καλλιεργείται αυτή η εντύπωση και τούτο ενδεχομένως την καθιστά το χαρακτηριστικότερο παράδειγμα μιας έντεχνης αφηγηματικής κατασκευής που προβλήθηκε ως πρότυπο ανεπιτήδευτου λαϊκού λόγου. Δημήτρης Τζιόβας, Καθηγητής Νεοελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Μπέρμιγχαμ.

Η υπόθεση του έργου αναφέρεται στην αιχμαλωσία, τις περιπέτειες και την τελική διάσωση ενός Έλληνα στρατιώτη, ο οποίος κατά την καταστροφή της Σμύρνης συνελήφθη και οδηγήθηκε στο εσωτερικό της Τουρκίας. Με τρόπο παραστατικό και ύφος γλαφυρό εξιστορούνται οι κακουχίες, τα δεινά, η φυσική και ηθική ταλαιπωρία του βασικού προσώπου, και αναδεικνύεται το ψυχικό του σθένος, καθώς, στην προσπάθεια για επιβίωση, αναγκάζεται να υποδυθεί τον Τούρκο και, εργαζόμενος για μεγάλο διάστημα σε κάποιο υποστατικό της Μ. Ασίας, καταφέρνει τελικά να δραπετεύσει και να σωθεί.

Συντελεστές:

Δραματουργία - Σκηνοθεσία: Μαρία Μανναρίδου – Καρσερά

Σκηνικά – Κοστούμια: Μαρίζα Παρτζίλη

Μουσική Σύνθεση: Γιώργος Καλογήρου

Σχεδιασμός Φωτισμού: Σταύρος Τάρταρης

Χειρισμός Φωτισμού – Ήχου: Αντρέας Καρσεράς

Βοηθός Σκηνοθέτη: Χαρά Λαμπριανίδου

Γραφικός Σχεδιασμός: Νικόλ Καρσερά

Στον ρόλο του Νικόλα Κοζάκογλου ο Φώτης Αποστολίδης

Θέατρο Χώρα, Κοραή 1 (Πλατεία Αρχιεπισκοπής), Λευκωσία

Γενική Είσοδος: 13.00 ευρώ

Κρατήσεις στο τηλέφωνο: 99544934

Εισιτήρια από το Ταμείο του Θεάτρου πριν την παράσταση

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Νέα Σκηνή ΘΟΚ | Ακροάσεις για το έργο «Mère» του Ουαζντί Μουαουάντ

Νέα Σκηνή ΘΟΚ | Ακροάσεις για το έργο «Mère» του Ουαζντί Μουαουάντ

Νέα Σκηνή ΘΟΚ | Ακροάσεις για το έργο «Mère» του Ουαζντί Μουαουάντ

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ψαλιδιασμένοι στίχοι, σενάρια και μπομπίνες: Ντοκουμέντα από τη χουντική λογοκρισία στις τέχνες

Ειρήνη Ανδρέου & Γιάννης Καραούλης | Με δοξάρι την αφήγηση, τις ιστορίες και τη φαντασία στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος»

Ειρήνη Ανδρέου & Γιάννης Καραούλης | Με δοξάρι την αφήγηση, τις ιστορίες και τη φαντασία στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος»

Ειρήνη Ανδρέου & Γιάννης Καραούλης | Με δοξάρι την αφήγηση, τις ιστορίες και τη φαντασία στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος»