Γράφει η Νάσα Παταπίου
Η ιστορία του Νερού της Οχύρωσης: Ποιος στέρεψε το "αρχαίο νερό" της Λευκωσίας;
Δημοσιεύθηκε 20.01.2014 11:50

Το αρχαίο και ιστορικό αυτό νερό με τις πρώτες βροχές του χειμώνα δεν φάνηκε γάργαρο, ούτε το είδαμε να κυλά στο αυλάκι γύρω από την τάφρο και τα τείχη του Ιούλιου Savorgnano. Φέτος, περνώντας γύρω από τα τείχη της πόλης αντιληφθήκαμε ότι το νερό στέρεψε, το αυλάκι του κατάξερο και εκείνος ο γλυκός ήχος όταν έτρεχε καθώς και η έξοχη θέα του αρχαίου αυτού νερού, που αυξανόταν με τη βροχή, εξέλιπε. Αρχαίο, πράγματι και ιστορικό νερό. Οι πηγές που διαθέτουμε ανάγονται στη Φραγκοκρατία, αλλά οπωσδήποτε η πηγή του υφίστατο από τα Βυζαντινά και ίσως ακόμη και από τα αρχαία χρόνια.
Τέλος, οφείλουμε να σημειώσουμε ότι το ίδιο νερό εξυπηρετούσε και το Βασιλικό Βαφείο (tenzaria) -και μετέπειτα του Δημοσίου- της πρωτεύουσας, το οποίο γειτνίαζε επίσης με την πηγή του νερού. Όπως, συγκεκριμένα, αναφέρεται σε πηγή της Φραγκοκρατίας, το Νερό της Οχύρωσης έρρεε μεταξύ του Πύργου της Αγίας Παρασκευής, δηλαδή προς την πύλη Πάφου και του Βασιλικού Βαφείου της Λευκωσίας με υπόγειους αγωγούς.
Από τη βρύση του ίδιου νερού υδροδοτήθηκε δύο φορές η Λευκωσία, κατά τα χρόνια της βενετικής κυριαρχίας. Σχετικά με τα εισοδήματα της μονής και κυρίως αυτό το οποίο προερχόταν από το Νερό της Οχύρωσης, είχαν προκληθεί διαμάχες και δικαστικοί αγώνες, αφού η μονή πάντοτε διεκδικούσε αποζημιώσεις και μάλιστα όταν γινόταν χρήση του ίδιου νερού για την υδροδότηση της πρωτεύουσας. Επίσης, πολλοί ιερωμένοι και αξιωματούχοι διεκδικούσαν τη θέση του ηγουμένου της Παναγίας της Misericordia, για να επωφελούνται από το ετήσιο εισόδημα του νερού αυτού, το οποίο ανερχόταν, σύμφωνα με τις πηγές του 16ου αιώνα, σε 230 ή και 250 δουκάτα ετησίως. Οι πηγές της Φραγκοκρατίας και τα βενετικά έγγραφα μάς παρέχουν πολύτιμα στοιχεία για τη μονή της οποίας η ιστορία ήταν άρρηκτα συνδεδεμένη με το αρχαίο νερό, το ονομαζόμενο Acqua della citadella. Ας σημειωθεί ότι για τοn διορισμό του ηγουμένου στη μονή αυτή, επειδή ακριβώς υπήρχε και οικονομικό όφελος, είχε εμπλακεί και η Κοινότητα της Λευκωσίας. Η μονή αυτή ανήκε στο Δημόσιο και η βενετική διοίκηση της Κύπρου την παραχωρούσε σε εκκλησιαστικά πρόσωπα, τα οποία τις περισσότερες φορές αν και απολάμβαναν τα εισοδήματά της, όμως την άφηναν να καταστρέφεται και δεν φρόντιζαν ούτε και για την τέλεση λειτουργιών. Η Κοινότητα της Λευκωσίας γι' αυτούς ακριβώς τους λόγους ζητούσε όπως τα μισά από τα εισοδήματα της μονής αυτής, αλλά και άλλων μονών που δεν είχαν φροντίδα, όπως δαπανώνται για την επισκευή και συντήρησή τους. Τέλος, το 1559 και πάλι εκπρόσωποι της Κοινότητας διαμαρτυρήθηκαν στις βενετικές αρχές γιατί η μονή της Παναγίας της Ελεούσας όπως και άλλες μονές παραχωρούνταν σε κοσμικά πρόσωπα και όχι όπως υπήρχε υποχρέωση να παραχωρούνται σε Κύπριους ιερωμένους. Η Κοινότητα της Λευκωσίας, επίσης, απαιτούσε όπως λαμβάνει και αυτή μέρος στην εκλογή των ηγουμένων της μονής μαζί με τη βενετική διοίκηση της μεγαλονήσου.
Τι μας κληροδοτούν οι πηγές
Tags
Τελευταία νέα
4η Μπιενάλε Λάρνακας | To παράλληλο πρόγραμμα εκδηλώσεων για τις επόμενες εβδομάδες σε Λάρνακα και Αθηένου
08.11.2025 10:02
«Crossing Horizons»| Ομαδική έκθεση συνεργασία γκαλερί ΣΚΟΥΦΑ και Kivotos Luxury Lifestyle Concept House
07.11.2025 12:05
Χριστόφορος Χριστόφορου και Fatma Türkoğlu οι νικητές δικοινοτικού διαγωνισμού διηγήματος
07.11.2025 09:54