Παράθυρο logo
Προσοχή στο ρολόι
Δημοσιεύθηκε 28.09.2015
Προσοχή στο ρολόι

Γράφει η Βάλια Καϊμάκη 

Οι επενδύσεις στην εκπαίδευση για ηλεκτρονικούς υπολογιστές μπορεί να εξοικειώνουν τους μαθητές με τις σύγχρονες τεχνολογίες, όμως δεν φαίνεται να βελτιώνουν τις επιδόσεις τους στο σχολείο. Μάλλον το αντίθετο συμβαίνει, σύμφωνα με μια διεθνή έκθεση του ΟΟΣΑ (http://www.oecd.org/education/students-computers-and-learning-9789264239555-en.htm) με τίτλο: "Μαθητές, υπολογιστές και μάθηση". Η μελέτη αναφέρει ότι η πολύ συχνή χρήση υπολογιστών στην τάξη είναι πιθανότερο να σχετίζεται με χαμηλότερες επιδόσεις των παιδιών στα τεστ.


Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας, οι μαθητές που κάνουν ενδιάμεση χρήση υπολογιστών (μία έως δύο φορές την εβδομάδα) στο σχολείο τείνουν να έχουν κάπως καλύτερα αποτελέσματα σε σχέση με όσους χρησιμοποιούν κομπιούτερ σπάνια στη τάξη. Όμως όσοι χρησιμοποιούν καθημερινά και συχνά υπολογιστές στο σχολείο έχουν πολύ χειρότερες επιδόσεις στα τεστ.


Όπως αναφέρει ο οργανισμός, τα σχολεία στις ανεπτυγμένες χώρες δεν φαίνεται μέχρι στιγμής να έχουν πραγματικά αξιοποιήσει τις δυνατότητες των νέων τεχνολογιών για να μειώσουν το "ψηφιακό χάσμα" και να μεταφέρουν νέες χρήσιμες δεξιότητες στους μαθητές. Η έκθεση επισημαίνει ότι ακόμη και οι χώρες που έχουν επενδύσει περισσότερο από τις άλλες στις Τεχνολογίες Πληροφορικής και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), δεν έχουν δει σημαντική βελτίωση στις επιδόσεις των μαθητών τους στα διεθνή τεστ PISA (Programme for International Student Assessment, σύστημα αξιολόγησης του ΟΟΣΑ που αφορά 15χρονους), τόσο στα θετικά όσο και στα θεωρητικά μαθήματα. Το πρόβλημα είναι ότι η τεχνολογία στην τάξη συχνά λειτουργεί ως περισπασμός για τους μαθητές, ενώ επιπλέον τους διευκολύνει να απαντούν στα ερωτήματα του σχολείου κάνοντας απλώς αντιγραφή αυτούσιων κειμένων από το ίντερνετ.
Τα παραπάνω δεν είναι, βέβαια, δικαιολογία για να μην χρησιμοποιείται η τεχνολογία στην εκπαίδευση των παιδιών. Θα πρέπει όμως να βρεθούν πιο αποτελεσματικοί τρόποι για την ενσωμάτωση της τεχνολογίας στη μάθηση. Και υπάρχει και ένας ακόμα λόγος που θα πρέπει, οι γονείς, αυτήν τη φορά, να είναι επιφυλακτικοί με την τεχνολογία. Μία ακόμη έρευνα, βρετανική, από το Πανεπιστήμιο του Κέμπριτζ, μας προειδοποιεί ότι οι οθόνες "σκοτώνουν" τους βαθμούς. Κάθε πρόσθετη ώρα που ένας έφηβος περνάει στο σπίτι του μπροστά σε μια οθόνη (τηλεόρασης, υπολογιστή, παιγνιδοκονσόλας, κινητού) τόσο μειώνονται οι βαθμολογικές επιδόσεις του στο σχολείο. Και μάλιστα, από όλες τις οθόνες, η πιο επιζήμια για τους βαθμούς βρέθηκε να είναι αυτή της τηλεόρασης (http://www.ijbnpa.org/content/12/1/106).


Στη Βρετανία, ένας έφηβος περνά κατά μέσο όρο τέσσερις ώρες περίπου μπροστά σε μια οθόνη στον εξωσχολικό χρόνο του. Ακόμη και όταν ένας μαθητής διαβάζει πολύ τα μαθήματά του στο σπίτι του, αν τον υπόλοιπο χρόνο είναι "κολλημένος" στο ίντερνετ ή στην τηλεόραση, πάλι έχει σχετικά χειρότερους βαθμούς σε σχέση με όσους μαθητές δεν αφιερώνουν τόσο χρόνο μπροστά σε μια οθόνη.


Η έρευνα του ΟΟΣΑ δίνει για τα παιδιά κατά μέσο όρο 104 λεπτά (λίγο λιγότερο από δύο ώρες) παραμονής στο ίντερνετ τις καθημερινές και 138 (περισσότερο από δύο ώρες) τα Σαββατοκύριακα, ενώ υπάρχει και ένα 7,2% των μαθητών που περνάει τις καθημερινές πάνω από έξι ώρες στο διαδίκτυο. Πολλά από τα παιδιά αυτά δηλώνουν ότι στο σχολείο νιώθουν μοναξιά και είναι πιθανόν να φτάνουν καθυστερημένα το πρωί ή να κάνουν πολλές κοπάνες.
Τώρα θα μου πείτε, "τι μας λένε οι έρευνες; Ότι πρέπει η χρήση του υπολογιστή να είναι λελογισμένη; Ευχαριστούμε πολύ το γνωρίζουμε". Εντάξει, λοιπόν, συμφωνούμε. Για περάστε όμως μια βδομάδα καταγράφοντας ακριβώς τις ώρες που περνάνε τα παιδιά μπροστά σε κάθε είδους οθόνη. Παρατηρήστε ότι μόλις τους κλείσετε τη μία, πέφτουν αμέσως στην άλλη... Μήπως, τελικά, οι ώρες περνάνε πιο γρήγορα από όσο νομίζουμε;