Ο Eκατοντάχρονος που Πήδηξε από το Παράθυρο κι Eξαφανίστηκε

Δέσποινα Χριστοδούλου Δημοσιεύθηκε 9.8.2017

[The 100-Υear-Οld Μan Who Climbed Out of the Window and Disappeared]


Διάρκεια: 114 λεπτά Είδος Ταινίας: Κωμωδία
Γλώσσες: Σουηδικά, αγγλικά, με ελληνικούς υπότιτλους Σκηνοθεσία: Φέλιξ Χέρνγκρεν
Με τους: Ρόμπερτ Γκούσταφσον, Ίβαρ Βικλάντερ, Νταβίντ Βίμπεργκ
Προβολή: 23 Ιουλίου και 18 Αυγούστου στις 21:00, στο πλαίσιο του Μαραθώνιου Θερινών Προβολών 2016

Ένας οσονούπω εκατοντάχρονος Σουηδός παππούλης-φυγάς με ρόμπα και παντόφλες, μια βαλίτσα γεμάτη χρήματα, μια μηχανόβια εγκληματική συμμορία, ένας χοντροκέφαλος αστυνομικός, μια ξεκάρφωτη κουστωδία συνεργών κι ένας ελέφαντας επονομαζόμενος Σόνια. Κι αν το παρόν παζλ χαρακτήρων και καταστάσεων ακούγεται κατά τι εξωπραγματικό, ετοιμαστείτε για πολλά ακόμη φλας μπακ κομμάτια, αλλόκοτα, απρόοπτα κι απίθανα, που μαζί συνδέουν μερικές από τις σπουδαιότερες στιγμές του 20ού αιώνα, στην πιο πρόσφατη ταινία του Σουηδού σκηνοθέτη και κωμικού Φέλιξ Χέρνγκρεν, βασισμένη στο ομώνυμο μπεστ-σέλερ μυθιστόρημα του Γιούνας Γιούνασον. Μ’ έναν τίτλο-σιδηρόδρομο, τόσο μακρύ όσο και τα χρόνια του μακροβιότατου πρωταγωνιστή μας, του Άλαν Κάρλσον, η ταινία εξελίσσεται αφηγηματικά σε διπλό χρόνο. Με αφετηρία το παρόν, μας εξιστορεί το αναπάντεχο και ξεκαρδιστικό ανθρωποκυνηγητό που αρχινά άπαξ κι ο Άλαν αποφασίζει να αποδράσει από τον οίκο ευγηρίας όπου διαμένει, παραμονές των εκατοστών του γενεθλίων.

Αλλά και παράλληλα, φωτογραφίζει αναδρομικά τα απίστευτα συμβάντα που κουβαλάει ο γεροντάκος μας, μερακλής της βότκας και εξπέρ των εκρηκτικών, στη φαρέτρα των αναρίθμητων εμπειριών του. Μεταξύ αυτών, η καθοριστική συμβολή του σε κομβικά σημεία της παγκόσμιας Ιστορίας, όπως ο Ισπανικός Εμφύλιος, το Μανχάταν Πρότζεκτ κι ο Ψυχρός Πόλεμος, και οι συγκυριακές συναντήσεις του με μεγάλες προσωπικότητες όπως ο Φράνκο, ο Στάλιν, ο Τρούμαν, ο Τσόρτσιλ, ο Ντε Γκολ και… σχεδόν ο Άινσταϊν. Με μια ζωή τόσο γεμάτη και πολυκύμαντη, ο συμπαθητικός καταφερτζής Άλαν μοιάζει να έχει εκπληρώσει τη λίστα επιθυμιών του στο έπακρο, μα θα κάνει τρελό σάλτο απ’ το παράθυρο του γηροκομείου για μία ακόμη περιπέτεια γεμάτη ευτράπελα, και θα βάλει έτσι στη λίστα… μπουρλότο. Στα χνάρια του μοναδικού Φόρεστ Γκαμπ θα έλεγε κανείς -ο παραλληλισμός στις βιογραφίες των δύο ηρώων είναι κάτι παραπάνω από εύλογος- και με στοιχεία παράλογου, μαύρου χιούμορ, η ταινία έχει όλα τα φόντα να εντυπωσιάσει και να συγκινήσει. Τόσο το βιβλίο όσο και το φιλμ σημείωσαν εξάλλου μεγάλη εισπρακτική και κριτική επιτυχία στη Σουηδία, ενώ η ταινία υπήρξε υποψήφια για το Όσκαρ Καλύτερου Μακιγιάζ το 2016. Στα υπέρ της, η γλαφυρή ερμηνεία από τον Ρόμπερτ Γκούσταφσον στον πρωταγωνιστικό ρόλο, η οποία γεφυρώνει εκφραστικά δεκαετίες με τρόπο επιδέξιο, αλλά και το εξαιρετικά φυσικό μακιγιάζ των Λαβ Λάρσον και Εύα Βον Μπαρ, που καλύπτει θαυμάσια επτά ηλικιακά στάδια. Παρά τις αξιώσεις και την πολλά-υποσχόμενη πλούσια δράση του, το φιλμ ατονεί σε ρυθμό και δεν καταφέρνει να συνθέσει επιτυχώς την πλοκή ώστε να μην μοιάζει αποσπασματικό, ειδικότερα στις χρονικές εναλλάξεις. Παραμένει εντούτοις μια τρυφερή κι αστεία ωδή στο μεγαλείο της ζωής και στο ακούραστο ανθρώπινο πνεύμα, που βρίσκει πάντα δύναμη και τρόπο επιβίωσης, κόντρα στις αντιξοότητες και τα βάσανα. Μια ανάλαφρη, αισιόδοξη ταινία που βλέπεται ευχάριστα – ό,τι πρέπει για θερινό σινεμά κι έναστρες καλοκαιρινές νύκτες.

+ Θερινός Κινηματογράφος Κωνστάντια [Σόλωνος Μιχαηλίδη 15, Παλλουριώτισσα]. Τιμή εισόδου 5 ευρώ [δωρεάν για παιδιά κάτω των 10 ετών και για ΑμεΑ]. Πληροφορίες τηλ. 22349085.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

«Πρόσφυγες, νήματα, (μ)νήματα» του Χριστόφορου Χριστοφόρου

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Γλωσσική επαφή και γλωσσική αλλαγή

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η γλωσσολογία, τελικά, γιατί υπάρχει;

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ

Η πλατφόρμα Χ του Μασκ