Αφού κατέστρεψε τα παραδοσιακά μέσα, το facebook έρχεται τώρα να στηρίξει τη δημοσιογραφία. Την περασμένη εβδομάδα ανακοίνωσε ότι θα επενδύσει 300 εκατ. δολάρια τα επόμενα τρία χρόνια σε διάφορα πρότζεκτ που έχουν σχέση με τη δημοσιογραφία. Ιδιαίτερα σε ό,τι έχει να κάνει με τα τοπικά νέα που «χτυπιούνται» περισσότερο από την ψηφιακή επανάσταση.
«Θα συνεχίσουμε να παλεύουμε ενάντια στα fake news, την παραπληροφόρηση και τις πληροφορίες κακής ποιότητας, αλλά θα έχουμε επίσης την ευκαιρία και την υπευθυνότητα να βοηθήσουμε τα τοπικά Μέσα να αναπτυχθούν και να επιτύχουν», εξήγησε σε ένα μήνυμά του στον λογαριασμό του στο facebook (πού αλλού;) η Κάμπελ Μπράουν, αντιπρόεδρος, υπεύθυνη για τις συνεργασίες με τα μέσα ενημέρωσης.
Στις αρχές Ιανουαρίου 2017, το facebook είχε ξεκινήσει το «Facebook Journalism Project», για να «ενδυναμώσει τις σχέσεις» της πλατφόρμας με τη βιομηχανία των μίντια. Εκείνη την εποχή το ζήτημα ήταν να προτείνουν στα μέσα ενημέρωσης λύσεις για να βελτιώσουν τα έσοδά τους από την παρουσία τους στο facebook και να ευνοήσουν τις ανταλλαγές ανάμεσα στο facebook και τους οργανισμούς των μέσων. Ποτέ, όμως, δεν μάθαμε, πόσα επένδυσαν σε αυτό το σχέδιο, ούτε ποια ήταν τα πραγματικά του αποτελέσματα.
«Journalism Project»: Στην ερώτηση γιατί το fb δίνει ψίχουλα για να διορθώσει την τεράστια ζημιά που έκανε στη βιομηχανία των Μέσων, η απάντηση ήταν: «Δεν θα ξε-εφεύρουμε το διαδίκτυο»
Σήμερα, το facebook, μια πλατφόρμα με 2,2 δισεκατομμύρια ενεργούς χρήστες αποφάσισε να πάει λίγο μακρύτερα και είτε να ενισχύσει τα προγράμματα που τρέχουν ήδη είτε να ξεκινήσει καινούργια. Όπως για παράδειγμα μια συνεργασία με το Pulitzer Center, στην οποία θα «βάλει» 5 εκατ. δολάρια για να ενισχύσει οικονομικά πρότζεκτ που έρχονται από τοπικά Μέσα. Εκτός από το Pulitzer Center θα υπάρξουν συνεργασίες και με άλλες μη κυβερνητικές οργανώσεις όπως το Report for America και άλλες που θα ανακοινωθούν αργότερα.
Ωστόσο, ας μην ξεχνάμε ότι το ποσό αυτό για το facebook είναι peanuts, όπως θα έλεγαν και οι Αμερικανοί. Στο τελευταίο τέταρτο του έτους, τα κέρδη του ήταν 5,13 δισ. δολάρια. Παίρνοντας συνέντευξη από την Κάμπελ Μπράουν, ο δημοσιογράφος του CNN Μπράιαν Στέλτερ τη ρώτησε γιατί δίνουν ψίχουλα για να διορθώσουν την τεράστια ζημιά που έκαναν στη βιομηχανία των Μέσων. «Δεν θα ξε-εφεύρουμε το διαδίκτυο», του απάντησε η Μπράουν.
Το facebook θα διοργανώσει κι ένα διήμερο συνέδριο τον ερχόμενο Μάρτιο, επικεντρωμένο στα τοπικά νέα, όπου θα συζητήσει με τους εκδότες για να αναζητήσει νέους τρόπους για να «ξοδέψει» τα 300 εκατ.
Τον Μάρτιο του 2018, η Google είχε επίσης ανακοινώσει ότι θα έβαζε 300 εκατ. σε μια σειρά από σχέδια με στόχο να καταπολεμήσει τις ψευδείς ειδήσεις και να υποστηρίξει τα έγκυρα μέσα ενημέρωσης. Το πρότζεκτ έχει τίτλο «Google News Initiative» και συγκεντρώνει σε διαφορετικές πόλεις στον κόσμο δημοσιογράφους και ανθρώπους των μίντια (αλλά και γύρω από αυτά) που συζητούν για το μέλλον και ανταλλάσσουν βέλτιστες πρακτικές. Είχα συμμετάσχει σε ένα από αυτά το περασμένο καλοκαίρι με θέμα το Design στο newsroom και οφείλω να ομολογήσω ότι έφυγα εντυπωσιασμένη από αυτά που κάνουν πρωτοπόροι συνάδελφοι ανά τον κόσμο. Κι επειδή δεν χρησιμοποιώ ιδιαίτερα το Instagram (φτάνει πια με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης) εκεί ήταν που συνειδητοποίησα πόσο πολύ το χρησιμοποιούν τα μέσα ενημέρωσης, ιδιαίτερα τα αμερικανικά αλλά και τα βρετανικά. Και βέβαια όποιος λέει Instagram, λέει facebook, ας μην το ξεχνάμε, ίδια εταιρεία είναι.
Και ας μην ξεχνάμε επίσης ότι πέρα από τους τοίχους μας και τις αναρτήσεις μας, το facebook είναι μια ταχύτατα μεταβαλλόμενη και αναπτυσσόμενη πλατφόρμα, της οποίας τις δυνατότητες δεν βλέπουμε όλοι, γιατί δεν είναι διαθέσιμες στη χώρα μας. Όπως για παράδειγμα το Facebook Watch. Αλλά αυτά θα τα πούμε μια άλλη φορά.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.