Τι θα γίνει επιτέλους με το TikTok;

ΒΑΛΙΑ ΚΑΪΜΑΚΗ Δημοσιεύθηκε 3.4.2023
Η κατάσταση με το TikTok και η ενδεχόμενη απαγόρευσή του από την αμερικανική κυβέρνηση οξύνεται συνεχώς

Δεν θα γλυτώσουμε εύκολα, να το ξέρετε. Η κατάσταση με το TikTok και η ενδεχόμενη απαγόρευσή του από την αμερικανική κυβέρνηση οξύνεται συνεχώς. Πριν από μερικές μέρες, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ByteDance, Σου Ζι Τσιού, κλήθηκε να καταθέσει στην Επιτροπή Ενέργειας και Εμπορίου στο Κογκρέσο, όπου επί πέντε ώρες τον τηγάνιζαν. Τον ρώτησαν αν η εφαρμογή κάνει κακό στα παιδιά (όχι πιο πολύ από τις άλλες, απάντησε), αν τα δεδομένα των χρηστών κινδυνεύουν (όχι πιο πολύ απ’ ό,τι με την Cambridge Analytica, απάντησε) και άλλα πολλά. Το όλο κλίμα χαρακτηρίζονταν κατ’ αρχάς από μεγάλη εχθρότητα (που δεν θα υπήρχε εάν η εταιρεία δεν ήταν κινεζική), αλλά κυρίως, όπως σημείωσαν πολύ Αμερικανοί αναλυτές, από το πόσα λιγότερα γνωρίζει το Κογκρέσο για τα σόσιαλ από ό,τι ο μέσος άνθρωπος.

Σε όλο το TikTok, οι χρήστες χλεύαζαν τους βουλευτές για την άγνοιά τους. Για παράδειγμα, ο ρεπουμπλικανός βουλευτής Ρίτσαρντ Χάντσον από τη Βόρεια Καρολίνα, ρώτησε τον Τσιού αν το TikTok συνδέεται στο οικιακό δίκτυο Wi-Fi ενός χρήστη. Εκείνος απάντησε σαστισμένος: «Μόνο αν ο χρήστης ενεργοποιήσει το Wi-Fi».

Η ασχετοσύνη αυτή δεν έχει σχέση με την Κίνα και το TikTok. Σε μια ακρόαση του διευθύνοντος συμβούλου της Meta, Μαρκ Ζάκερμπεργκ, το 2018, ένας γερουσιαστής τον ρώτησε πώς βγάζει χρήματα το Facebook, αφού η εφαρμογή είναι δωρεάν. Ο Ζάκερμπεργκ απάντησε: «Γερουσιαστά, έχουμε διαφημίσεις», αδυνατώντας να καταπνίξει ένα μειδίαμα. Μια άλλη viral στιγμή, ήταν όταν ένας βουλευτής ρώτησε την επικεφαλής ασφάλειας του Facebook αν θα «δεσμευτεί να τερματίσει το finsta» (finsta=fake instagram accounts). Όσα, δηλαδή, γνωρίζαμε πριν γυρίσει ο αιώνας, πριν καν βγουν τα σόσιαλ, το αμερικανικό Κογκρέσο τα μαθαίνει ακόμα σιγά - σιγά.

Την ίδια ώρα, η αναγωγή του ζητήματος σε γεωπολιτικό διακύβευμα προκαλεί ζημιά, τόσο στους πολίτες όσο και στις επιχειρήσεις των ΗΠΑ. Ένας στους τρεις Αμερικανούς και μία στις πέντε επιχειρήσεις χρησιμοποιούν το TikTok που είναι πλέον αναπόσπαστο κομμάτι του κόσμου των σόσιαλ. Όσο για τους δημιουργούς, το να πούμε ότι έχουν βγει στα κάγκελα υποτιμά τη σοβαρότητα της κατάστασης γι’ αυτούς.

Πίσω από τον Τσιού, στην ακρόαση, καθόταν μια ομάδα δημιουργών που ταξίδεψε στην Ουάσινγκτον για να τον υποστηρίξει (με έξοδα του TikTok, να το πούμε κι αυτό). Συμμετείχαν σε μια συνέντευξη Τύπου το απόγευμα της Τετάρτης που παραχώρησε ο δημοκρατικός βουλευτής της Νέας Υόρκης, Τζαμάλ Μπόουμαν, μια από τις ελάχιστες διαφορετικές φωνές στο Κογκρέσο (όπου ρεπουμπλικανοί και δημοκρατικοί ομονοούν στην αντίθεσή τους με την εφαρμογή), ο οποίος έθεσε ερωτήματα σχετικά με αυτό που περιέγραψε ως «υστερία και πανικό» γύρω από το TikTok.

Ο Βίτους Σπέχαρ, οικοδεσπότης του καναλιού TikTok «Under The News Desk», φιλοξένησε στο κανάλι του τη ζωντανή ροή της συνέντευξης Τύπου.«Το Κογκρέσο κατέστησε σαφές ότι δεν καταλαβαίνουν το TikTok, δεν ακούνε τους ψηφοφόρους τους που ανήκουν στην κοινότητα των TikTokers - και χρησιμοποιούν αυτή την υστερία του TikTok ως έναν τρόπο για να περάσουν νομοθεσία που τους δίνει υπερεξουσίες για να απαγορεύσουν οποιαδήποτε εφαρμογή θεωρούν 'μη ασφαλή' στο μέλλον», είπε. Τις τελευταίες ημέρες, το κανάλι του (https://www.iktok.com/@underthedesknews), με 2,9 εκατ. ακολούθους αποτελεί το αντίπαλο δέος στην «υστερία» αυτή.

Πολλοί βουλευτές ανέφεραν περιπτώσεις στις οποίες το TikTok έχει αποδειχθεί επιβλαβές, όπως για παράδειγμα κάποια ιδιαίτερα επικίνδυνα challenges, όμως οι υποστηρικτές του επιμένουν ότι τα περισσότερα ξεκίνησαν σε άλλες πλατφόρμες. Οι περισσότεροι δημιουργοί εξέφρασαν την απογοήτευσή τους για το γεγονός ότι οι βουλευτές δεν έλαβαν υπόψη τους πώς το TikTok έχει βοηθήσει ομάδες πολιτών, όπως τα LGBTQ+ άτομα, που δημιούργησαν κοινότητες στην εφαρμογή ή τους ιδιοκτήτες μικρών επιχειρήσεων που μπόρεσαν να αναπτυχθούν πέρα από τα πιο τρελά τους όνειρα αφού έγιναν viral. Γιατί στο TikTok, καθώς ο αλγόριθμός του λειτουργεί διαφορετικά, ακόμη και οι μικροί λογαριασμοί έχουν τη δυνατότητα να γίνουν viral, ένα φαινόμενο που μπορεί να δώσει ώθηση σε μια καριέρα ή μια επιχείρηση.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Η «πτώση» του κινηματογράφου

Η «πτώση» του κινηματογράφου

Η «πτώση» του κινηματογράφου

Σκοπευτήριο

Σκοπευτήριο

Σκοπευτήριο