Παράθυρο logo
Ο Χρυσός Αλέξανδρος πήγε στο Ρωσικό « Πορτρέτο στο Λυκόφως»
Δημοσιεύθηκε 13.11.2011 21:00
Ο Χρυσός Αλέξανδρος πήγε στο Ρωσικό « Πορτρέτο στο Λυκόφως»

Του απεσταλμένου μας Ιάκωβου Γωγάκη

Η τελετή λήξης του 52ου Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης που έλαβε χώρα στο θέατρο Ολύμπιον της πλατείας Αριστοτέλους, είχε κάτι διαφορετικό από τις αντίστοιχες βραβεύσεις των τελευταίων ετών. Από την μια η οικονομική στενότητα περιόρισε τα περιττά έξοδα κατά την τελετή , και από την άλλη το πολιτικό σκηνικό με τις ραγδαίες εξελίξεις των τελευταίων ημερών αποθάρρυναν τον πολιτικό κόσμο να δώσει το παρόν του ως είθισται στις απονομές. Αυτό βέβαια ήταν και επιθυμία του κοινού, γιατί φάνηκε και από αυτές τις λίγες μέρες που βρισκόμαστε στην Θεσσαλονίκη πως ο κόσμος είναι φανερά οργισμένος με την εξουσία και τους πολιτικούς, με τα σημάδια της κρίσης να πλήττουν και τους Θεσσαλονίκης άμεσα.

Έξω από τον χώρο της τελετής, ομάδες απλήρωτων και απολυμένων δημοσιογράφων ύψωσαν πανό διαμαρτυρόμενοι με αυτό τον τρόπο για την τραγική τροπή που έχουν πάρει τα πράγματα στα έντυπα και ηλεκτρονικά μέσα.

Παρά τις δύσκολες συνθήκες η διοργάνωση θεωρείτε πετυχημένη. Όπως ανέφερε ο Διευθυντής του Φεστιβάλ Δημήτρης Ειπίδης η πληρότητα στις 6 αίθουσες μέσα στο φεστιβαλικό 10ημερο άγγιξε το 90%.  Αυτό το επιβεβαιώνουμε και εμείς. Δεν μπορώ να μην πω πως αισθάνθηκα μια ζήλεια και μια πικρία για το γεγονός πως στην Ελλάδα των ατελείωτων προβλημάτων άνθρωποι κάθε ηλικίας αψηφούν την θλιβερή καθημερινότητα για να δουν πολλές φορές έργα δύσκολα και κουραστικά. Αυτό θα πρέπει και εμάς στη Κύπρο να μας προβληματίσει για το γεγονός πως ο κινηματογράφος θεωρείτε δυστυχώς τέχνη του περιθωρίου.

Διακρίσεις

Το μεγάλο βραβείο( Χρυσός Αλέξανδρος) δόθηκε από την 5μελή κριτική επιτροπή στην Ρωσίδα Αγγελίνα Νικόνοβα  για το «Πορτρέτο στο Λυκόφως». Έργο που ξεγυμνώνει την σύγχρονη Ρωσία, της διαφθοράς, της ανασφάλειας, των ανθρώπινων λαθών μέσα από την ιστορία της νεαρής Μαρίνας που μέσα σε μια μέρα την χωρίζουν, την κλέβουν την βιάζουν. Σοκαριστικό και άκρως ρεαλιστικό φιλμ, μακράν η καλύτερη ταινία του διαγωνιστικού. Το βραβείο συνοδεύτηκε και με 20 χιλιάδες ευρώ, που όπως ανέφερε η σκηνοθέτης θα βάλει και κάτι στην άκρη, με το μπάτζετ του έργου να είναι μικρότερο. Ο Αργυρός Αλέξανδρος απονεμήθηκε στην ταινία του Τσέχου Βάτσλαβ Κάντρινκα «Ογδόντα Γραμμάρια» με τον 38χρονο σκηνοθέτη εμφανώς επηρεασμένο από το κομμουνιστικό παρελθόν της χώρας του στην ιστορία μιας μάνας και του παιδιού της στο δρόμο προς την Μεγάλη Βρετανία που ζει ο πατέρας. Η ταινία σε κερδίζει περισσότερο για τα ίδια τα πρόσωπα και για τις ερμηνείες τους και λιγότερο για το πολιτικό σύστημα που πλέον ανήκει στο παρελθόν. Το τρίτο βραβείο του διαγωνιστικού πήγε στο «Πορφίριο» του Αλεχάντρο Λάντες συμπαραγωγή χωρών της Λατινικής Αμερικής αλλά και της Ισπανίας και Γαλλίας.

Η επίσημη αυλαία του Φεστιβάλ έπεσε με την προβολή της ταινίας Μάρθα Μάρσι Μέι Μαρλίν του Σον Ντέρκιν. Σήμερα Κυριακή θα προβάλλονται στις αίθουσες ξανά όλες οι βραβευμένες ταινίες όλων των κατηγοριών

 

Όλα τα βραβεία

Χρυσός Αλέξανδρος: Πορτρέτο στο Λυκόφως (Twilight Portrait) της Αγγελίνα Νικόνοβα

Αργυρός Αλέξανδρος: Ογδόντα Γράμματα /Eighty Letters του Βάτσλαβ Κάντρινκα

Χάλκινος Αλέξανδρος: Πορφίριο/Porfirio του Αλεχάντρο Λάντες

Βραβείο Σκηνοθεσίας: Μαρκ Τζάκσον για την ταινία Χωρίς/Without

Βραβείο Σεναρίου: Τζον Μακίλνταφ για την ταινία Ιδού ο αμνός/Behold the Lamb

Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Στεφανία Γουλιώτη για την ερμηνεία της στην ταινία J.A.C.E. του Μενέλαου Καραμαγγιώλη


  • Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Βόταν Βίλκε Μέρινγκ για την ερμηνεία του στην ταινία Η Φωτιά/The Fire της Μπριγκίτε Μαρία Μπέρτελ

  • Βραβείο Καλλιτεχνικής Επίτευξης: Ρονίτ Ελκαμπέτς, Μάικλ Μοσόνοφ και Γιόαβ Ρότμαν πρωταγωνιστές της ταινίας Η Πλημμύρα του Γκι Νατίβ.


Βραβεία FIPRESCI  

Για το επίσημο διαγωνιστικό τμήμα στην ταινία Ογδόντα Γράμματα/ Eighty Letters του Βάτσλαβ Κάντρινκα / Vaclav Kadrnka,

Για ελληνική ταινία στην ταινία Η Πόλη των Παιδιών, του Γιώργου Γκικαπέππα,

Bραβεία κοινού FISCHER

 

  • Στο διεθνές διαγωνιστικό: Η Πλημμύρα/The Flood του Γκι Νατίβ (Ισραήλ-Καναδάς-Γερμανία-Γαλλία,)

  • Στο ελληνικό πρόγραμμα: Σούπερ Δημήτριος του Γιώργου Παπαϊωάννου

  • Στο τμήμα Ματιές στα Βαλκάνια: Ο Εχθρός/The Enemy του Ντέζαν Ζέτσεβιτς (Σερβία-Βοσνία Ερζεγοβίνη-Κροατία-Ουγγαρία, 2011)

  • Στο τμήμα Ανοιχτοί Ορίζοντες: Τυραννόσαυρος/Tyrannosaur του Πάντυ Κόνσινταϊν ( Βρετανία,)


Βραβείο της Βουλής των Ελλήνων «Ανθρώπινες Αξίες»

Ο τηλεοπτικός σταθμός της Βουλής των Ελλήνων απονέμει το καθιερωμένο βραβείο «Ανθρώπινες Αξίες» στην ταινία του τμήματος Ανοιχτοί Ορίζοντες Ρωμαίος Έντεκα/Romeo Eleven, του Ιβάν Γκρμπόβιτς.