Την επιτέλεση του φύλου στις παραστατικές τέχνες εξετάζει μέσα από σειρά διαλέξεων, παραστάσεων και συζητήσεων το φετινό Συμπόσιο Χορού που διοργανώνει το Κυπριακό Κέντρο του ΔΙΘ στο πλαίσιο της Διεθνούς Ημέρας Χορού.
Με τίτλο «Σώμα και Φύλο: Η επιτέλεση του φύλου στις παραστατικές τέχνες» ξεκινά την ερχόμενη Πέμπτη, 1η Μαΐου, η τέταρτη έκδοση ενός Διεθνούς Συμποσίου Χορού, το οποίο διοργανώνει ετήσια το Κυπριακό Κέντρο του Διεθνούς Ινστιτούτου Θεάτρου (ΚΚΔΙΘ). Πέρα από τα θέματα θεάτρου, το ΚΚΔΙΘ έχει την ευθύνη των παραστατικών τεχνών στο σύνολό τους και σ’ αυτές εντάσσεται και η τέχνη του χορού.
Το διεθνές συμπόσιο θα λάβει χώρα σε Λευκωσία και Λεμεσό από την Πέμπτη και μέχρι την Κυριακή 4 Μαΐου και τόσο το σκεπτικό όσο και την επιμέλεια ή καλλιτεχνική διεύθυνση του Συμποσίου ανέλαβε η χορογράφος Μάχη Δημητριάδου Lindahl, μέλος του διοικητικού συμβουλίου του ΚΚΔΙΘ και πρόεδρος της Διεθνούς Επιτροπής του Χορού (IDC-ITI).
«Το φετινό συμπόσιο φέρνει στο προσκήνιο τη σχέση του σώματος και του χορού με την έννοια του φύλου», εξηγεί η ίδια.
«Επιχειρεί να ευαισθητοποιήσει το κοινό αλλά και να στρέψει την προσοχή των δημιουργών σε κάποια ερωτήματα που θεωρούνται παγιωμένα, απαντημένα ή δεδομένα. Πώς επιτελείται η έννοια του φύλου στον χορό και στις παραστατικές τέχνες; Ποια είναι τα όρια ανάμεσα στη θηλυκότητα και την αρρενωπότητα και πώς ενσωματώνονται στο σώμα που χορεύει, αλλά και στη δραματουργία μιας παράστασης; Τι ρόλο παίζει η έννοια του φύλου στην καλλιτεχνική δημιουργία; Πώς το σώμα που χορεύει εκφράζει το φύλο τόσο ως εσωτερική εμπειρία όσο και ως κοινωνικό φαινόμενο;»
Μια σειρά από παραστάσεις, διαλέξεις και συζητήσεις θα επιχειρήσουν να δώσουν απαντήσεις σε αυτά και σε άλλα, εξαιρετικά ενδιαφέροντα ερωτήματα, όπως είναι η αποκατάσταση του ‘απορριπτέου’ ή ‘περιθωριοποιημένου σώματος και η πρόκληση που έχει ενώπιόν του ο σύγχρονος χορός: να αμφισβητήσει την έννοια του φύλου ως σταθερής ταυτότητας, αμφισβητώντας παράλληλα τις μορφές χορού που έχουν δημιουργηθεί ως ‘μύηση’ σε ρόλους φύλου.
«Εάν το φύλο δεν εκφράζει κάποια εσωτερική μόνιμη οντότητα, όπως αναφέρει η Τζούντιθ Μπάτλερ, δεν είναι ουσία αλλά ενέργημα και συνεπώς δεν είναι ουσιαστικό αλλά ρήμα, τότε μπορούμε να θεωρήσουμε ότι το φύλο δεν εγγράφεται παθητικά πάνω στο σώμα αλλά επιτελείται καθημερινά», σημειώνει η Μάχη Δημητριάδου Lindahl και επισημαίνει: «Η έμφυλη ταυτότητα υπόκειται σε κοινωνικούς και πολιτισμικούς περιορισμούς αλλά ταυτόχρονα είναι επιδεκτική σε νέες επιρροές και σηματοδοτήσεις».
Καταλήγοντας, η επιμελήτρια του συμποσίου τονίζει πως «ο σύγχρονος χορός μπορεί να ανατρέψει εικόνες και ιδέες που αφορούν το φύλο και να συμβάλλει στη διαμόρφωση μιας σκέψης και μιας κοινωνίας περισσότερο ανοιχτής, πολύπλευρης, δημοκρατικής και ελεύθερης».
Το Συμπόσιο Χορού πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο το 2011 και έχει καθιερωθεί ως ένα θεματικό συμπόσιο το οποίο φέρνει σε επαφή και επικοινωνία ακαδημαϊκούς, χορογράφους, χορευτές, καλλιτέχνες των παραστατικών τεχνών καθώς και θεωρητικούς του χορού, δίνοντας -παράλληλα- στο κοινό την ευκαιρία να παρακολουθήσει παραγωγές χορογράφων με ελεύθερη είσοδο.
Οι εκδηλώσεις
Το συμπόσιο ξεκινά στη Λευκωσία την 1η Μαΐου με ένα εργαστήρι σύγχρονου χορού από τον Φώτη Νικολάου. Οι δράσεις του Συμποσίου αναλυτικά:
1 & 2 Μαΐου: 9:00 π.μ. - 12:00 π.μ.
Εργαστήρι σύγχρονου χορού υπό την καθοδήγηση του χορογράφου/χορευτή Φώτη Νικολάου στη Στέγη Χορού Λευκωσίας (πρώην Αγορά Αγίου Ανδρέα)
- 1 Μαΐου: 20:30
Παραστάσεις στο Παλιό Ξυδάδικο Λεμεσού: «9 in a row» του Χάμιλτον Μοντέιρο, «Μόνος μου, μαζί της» της Αλεξίας Νικολάου, «Step. 4.2» της Αριάνας Μαρκουλίδου, «CRESCENDΟ» της Εύης Δημητρίου και Joystick της Ελεάνας Αλεξάνδρου.
3 Μαΐου: 20:30
Παραστάσεις στη Στέγη Χορού Λευκωσίας: «9 in a row» του Χάμιλτον Μοντέιρο, «Μόνος μου, μαζί της» της Αλεξίας Νικολάου, «Νάρκισσος - Mirror in the Mirror» του Φώτη Νικολάου, «Un parcours... plusieurs possibilités» των Nicolle Carvalho Pinto Vieira, «Step. 4.2» της Αριάνας Μαρκουλίδου, «CRESCENDΟ» της Εύης Δημητρίου, «Joystick» της Ελεάνας Αλεξάνδρου.
step 4.2, της Αριάνας Μαρκουλλίδου | φωτο Εύα Κοραή
crescendo, της Εύης Δημητρίου

νάρκισσος, του Φώτη Νικολάου

4 Μαΐου 2014: 10:00