Έφυγε από τη ζωή ο ζωγράφος Γιώργος Σκοτεινός

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 14.12.2022
Ο Υφυπουργός Πολιτισμού ανακοινωσε το θάνατο του καλλιτέχνη στα ΜΚΔ.

Ο Γιώργος Σκοτεινός γεννήθηκε στη Λεμεσό το 1937 αλλά έζησε από μικρός στην Αμμόχωστο. Αποφοίτησε από το Ελληνικό Γυμνάσιο Αμμοχώστου. Σπούδασε θέατρο στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου στην Αθήνα (1961-1964), ενώ ταυτόχρονα κατά την ίδια περίοδο παρακολούθησε και μαθήματα στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών. Κατά το διάστημα 1964-1967 σπούδασε κινηματογράφο στο Visual Artand Movie Subscription Group της Νέας Υόρκης. Κατά την περίοδο του ένοπλου απελευθερωτικού αγώνα (1955-1959) είχε ενεργό ανάμειξη με αποτέλεσμα να συλληφθεί από τους Βρετανούς και να κλειστεί σε φυλακή στην Αγγλία.

Μετά την ολοκλήρωση των σπουδών του επέστρεψε στην Κύπρο. Μέχρι το 1974 ζούσε κι εργαζόταν στην Αμμόχωστο. Μετά την τουρκική εισβολή και την κατάληψη της πόλης, το καλοκαίρι του 1974, περιπλανήθηκε για μερικά χρόνια στην προσφυγιά κι έζησε κατά διαστήματα στην Ύδρα, στην Κρήτη, στην Αθήνα και αλλού. Αργότερα επέστρεψε στην Κύπρο κι εγκαταστάθηκε στην Αγία Νάπα. Ασχολείται επαγγελματικά με τη ζωγραφική. Μεταξύ άλλων, έχει κάμει μεγάλες τοιχογραφίες που κοσμούν αίθουσες ξενοδοχείων στην περιοχή της Αγίας Νάπας, στην Πάφο και αλλού.

Στον χώρο της τέχνης εμφανίστηκε από το 1960, με συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις. Την πρώτη ατομική έκθεσή του οργάνωσε στην Αμμόχωστο το 1964. Έκτοτε εξέθεσε σε πολλές ατομικές εκθέσεις στην Κύπρο, Νέα Υόρκη, Τελ Αβίβ, Εδιμβούργο, Αθήνα, Χανιά, Βιέννη, Βασιλεία, Μόσχα κ.α. Επίσης, εκπροσώπησε την Κύπρο σε διεθνείς μπιεννάλε και τριεννάλε τέχνης (Ινδιών, 1982, όπου και διακρίθηκε, Παρισίων, 1967, Αλεξανδρείας, 1968, όπου διακρίθηκε, Βενετίας, 1968, Ινδιών, 1969, Σάο Πάολο Βραζιλίας, 1969, κ.α.).

Ο ζωγράφος, βασικά σουρεαλιστής, είναι βαθύτατα επηρεασμένος από τον γενέθλιο χώρο του, την Κύπρο, τόσο από το παλαιό και μακρύ ιστορικό παρελθόν της όσο κι από τη σύγχρονη τραγωδία της. Ωστόσο, κατά τα δυο περίπου χρόνια που έζησε πρόσφυγας στην Κρήτη μετά το 1974, επηρεάστηκε κι από τον αρχαίο Μινωικό πολιτισμό, με αποτέλεσμα να δώσει μια σειρά ανάλογων πινάκων.

Η ζωγραφική του δουλειά μπορεί να χωριστεί σε ορισμένες μεγάλες ενότητες:

1) Λιθοσέβεια (1965-1974) με τις υποδιαιρέσεις: Μικρόκοσμος-Μακρόκοσμος (1965-1967), Μεταβολισμός (1967-1971) και Ηλιολστρεία (1971-1974). 2) Ο Κύκλος της Καταγγελίας (1974-1975), μια σειρά μεγάλων έργων από την τραγική εμπειρία του 1974, την τουρκική εισβολή και κατοχή, τον πόλεμο. Η σειρά των έργων αυτών εξετέθη τόσο στην Ελλάδα όσο και σε μεγάλες πόλεις της Ευρώπης με επιτυχία. 3) Μινωική Τέχνη (1975-1977). Από το 1977 κ.ε. εργάζεται σε νέες ενότητες: 4) Τοίχοι, 5) Περιπλανώμενα Αγάλματα (σειρά έργων όπου τα αρχαία αγάλματα διακινούνται σε χώρους άλλους και κυρίως προσφυγοποιούνται από τις κατεχόμενες περιοχές της Κύπρου), 6) Βυθός (σειρά από θαλασσινά έργα), 7) Αντανακλάσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Μια έκθεση με τα άγνωστα φωτεινά ποπ υφάσματα που σχεδίαζε ο Άντι Γουόρχολ

Μια έκθεση με τα άγνωστα φωτεινά ποπ υφάσματα που σχεδίαζε ο Άντι Γουόρχολ

Μια έκθεση με τα άγνωστα φωτεινά ποπ υφάσματα που σχεδίαζε ο Άντι Γουόρχολ

Η ιστορία του πλαστού Βαν Γκογκ που θα αγοράζε η Tate για 20.000 λίρες

Η ιστορία του πλαστού Βαν Γκογκ που θα αγοράζε η Tate για 20.000 λίρες

Η ιστορία του πλαστού Βαν Γκογκ που θα αγοράζε η Tate για 20.000 λίρες

Εργαστήρια αγγειοπλαστικής και φυθκιώτικου υφαντού στην επαρχία Πάφου

Εργαστήρια αγγειοπλαστικής και φυθκιώτικου υφαντού στην επαρχία Πάφου

Εργαστήρια αγγειοπλαστικής και φυθκιώτικου υφαντού στην επαρχία Πάφου

Λefkαrt VI | Το Λευκαρίτικο κέντημα ως πηγή έμπνευσης

Λefkαrt VI | Το Λευκαρίτικο κέντημα ως πηγή έμπνευσης

Λefkαrt VI | Το Λευκαρίτικο κέντημα ως πηγή έμπνευσης