Σταύρος Λάντσιας: "Να μην χάσει την αξία της η μουσική εμπειρία"

Eleni Papadopoulou Δημοσιεύθηκε 21.2.2012

Συνέντευξη στη Μερόπη Μωυσέως

Η αφιέρωση στον Ennio Morricone, η συνεργασία με τον Peter Erskine και οι διασκευές συνθέσεων του Μάνου Χατζιδάκι συνιστούν το δίσκο του Σταύρου Λάντσια "Ημερολόγιο Ονείρων". Ο ίδιος μιλά στο "Π" για τη σχέση της μουσικής του με την 7η Τέχνη και υπενθυμίζει πως -παρά τους φρενήρεις ρυθμούς της ζωής μας- θα πρέπει να σταματάμε και να ακούμε τη μουσική


Σε ένα σύντομο ταξίδι του στην Κύπρο, ο εξαίρετος πιανίστας και συνθέτης Σταύρος Λάντσιας παρουσίασε τη δισκογραφική του δουλειά με τίτλο "Ημερολόγιο Ονείρων" στο Ίδρυμα Πολιτισμού στις 7 Φεβρουαρίου. Είχε επίσης σειρά συναντήσεων δρομολογώντας τα επόμενα βήματά του. Μεταξύ αυτών, μια συνεργασία με το υπουργείο Παιδείας και Πολιτισμού για σειρά σεμιναρίων στα Μουσικά Λύκεια Λευκωσίας και Λεμεσού.
Ο ταλαντούχος μουσικός έφυγε νωρίς από την Κύπρο και έφτασε στην Ελλάδα, όπου συγκαταλέγεται σήμερα ανάμεσα στους πιο χαρισματικούς μουσικούς της ελληνικής μουσικής σκηνής.

Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς Έλληνες τραγουδοποιούς, ενώ είναι μέλος της μπάντας "Human Touch". Πρόκειται για μια από τις σπουδαιότερες συναντήσεις στο χώρο της ελληνικής τζαζ σκηνής, με τον Ντέιβιντ Λιντς και τον Γιώτη Κιουρτσόγλου να συμπληρώνουν το μουσικό τρίο.

Στη συνέντευξη που ακολουθεί, μιλά για το δίσκο "Ημερολόγιο Ονείρων" -όπου περιλαμβάνονται συνθέσεις του Σταύρου Λάντσια και δύο διασκευές σε τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι- και για το στοιχείο της αφήγησης στη μουσική του.

Η μουσική στο "Ημερολόγιο Ονείρων" θα μπορούσε να είναι το soundtrack μιας ταινίας. Υπάρχει μια "κινηματογραφική αφήγηση" στη συνθετική σας δουλειά.
Μου αρέσει να παρακολουθώ ταινίες, και μερικές από τις αγαπημένες μου μελωδίες προέρχονται από soundtrack. Νομίζω ότι είναι φυσιολογικό να έχω επηρεαστεί από αυτά τα ακούσματα. Επίσης μου αρέσει η μουσική μου να σημαίνει και κάτι διαφορετικό για τον κάθε ακροατή. Αν μάλιστα καταφέρνει να γίνει μέρος του soundtrack της δικής του ζωής, αυτό με ικανοποιεί ιδιαίτερα.

Ακόμη και οι τίτλοι των συνθέσεων είναι "κινηματογραφικοί": "Μια άλλη ζωή", "Το ποτάμι του χρόνου", και άλλοι, ενώ το πρώτο κομμάτι είναι αφιερωμένο στον Ennio Morricone.
Οι τίτλοι μερικές φορές προηγούνται της μουσικής σύνθεσης. Είναι ένας τρόπος να μπω σε μια κατάσταση-ατμόσφαιρα, να αντλήσω την έμπνευσή μου από μνήμες, εικόνες και συναισθήματα. Θυμάμαι πολύ έντονα την πρώτη φορά που ξεχώρισα τη μουσική του Ennio Morricone. Ήμουν σ' έναν κινηματογράφο και περίμενα να ξεκινήσει μια ταινία όταν άκουσα μια πανέμορφη μελωδία. Σηκώθηκα αμέσως από τη θέση μου και ζήτησα να μάθω ποια ήταν η μουσική που ακουγόταν απ' τα μεγάφωνα. Ήταν το soundtrack της ταινίας "Σινεμά ο Παράδεισος" [μια από τις μετέπειτα αγαπημένες μου ταινίες]. Από τότε παρακολουθώ το έργο του και τον ευχαριστώ για τα μαθήματα μουσικής αισθητικής που μου έδωσε η ακρόαση της μουσικής του. Πιστεύω ότι είναι ένας από τους πιο πρoικισμένους συνθέτες της εποχής μας.

Σας έχουν προτείνει τη δημιουργία μουσικής για ταινία;
Πριν μερικά χρόνια, για μια ταινία όμως που δεν με ενδιέφερε. Μεγάλη μου επιθυμία είναι να συνεργαστώ με κάποιον αξιόλογο σκηνοθέτη ώστε να εμπνευστώ να γράψω μουσική που δεν θα έγραφα κάτω από άλλες συνθήκες.

Γιατί ονομάζετε το δίσκο σας "Ημερολόγιο Ονείρων";
Όποτε κάθομαι στο πιάνο, συνήθως αυτοσχεδιάζω. Κάποια στιγμή μια μελωδία μου αρέσει και για να μην την ξεχάσω τη σημειώνω σε ένα μουσικό τετράδιο, κάτι σαν ημερολόγιο ιδεών-εμπνεύσεων. Μετά ανατρέχω σε αυτές τις ιδέες και, αν εξακολουθούν να με συγκινούν, αρχίζω τη "δουλειά" [εξέλιξη αρχικού μοτίβου - ενορχήστρωση - ζωντανή εκτέλεση].

Ένα "όνειρο" που εκπληρώθηκε πάντως με αυτόν το δίσκο ήταν η συνεργασία σας με τον Peter Erskine.
Ο Peter Erskine είναι ένας από τους αγαπημένους μου μουσικούς. "Μεγάλωσα" μουσικά ακούγοντας, μεταξύ άλλων, Weather Report & Steps Ahead, δυο πολύ σημαντικά γκρουπ της jazz-fusion. Όταν τελικά τον γνώρισα και προσωπικά, τον εκτίμησα ακόμη περισσότερο, με βοήθησε προτείνοντάς μου συνεργάτες και ένιωσα φιλοξενούμενός του στο Λος Άντζελες. Έδειξε ενδιαφέρον για τη μουσική μου και συνέβαλε δημιουργικά για το καλύτερο δυνατόν αποτέλεσμα. Κρατάμε επαφή και ελπίζω να συνεργαστούμε ξανά!

Τα περισσότερα κομμάτια στο δίσκο σας δημιουργήθηκαν το 2006 για την Πάτρα ως Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης. Γιατί κυκλοφορούν τώρα;
Δυστυχώς δεν ηχογραφήθηκαν επαγγελματικά οι συναυλίες της Πάτρας, έτσι δεν μπορούσα να τις κυκλοφορήσω σε cd. Στο χρόνο που μεσολάβησε μέχρι τώρα μού δόθηκε η δυνατότητα να εμπλουτίσω το έργο με επιπλέον μουσική και να οργανώσω μια αρκετά φιλόδοξη διεθνή παραγωγή.

Δεχτήκατε ένα σχόλιο σε προηγούμενη συνέντευξή σας πως η μουσική σε αυτόν το δίσκο αφήνει μια αισιοδοξία.
Προσωπικά, θεωρώ πως είναι ιδιαίτερα μελαγχολική.Με μεγάλη χαρά βλέπω ότι η ίδια μουσική μπορεί να προκαλεί διαφορετικά συναισθήματα σε διαφορετικούς ανθρώπους. Αυτό μάλιστα αποδεικνύει ότι ακόμη και εάν "καθοδηγούνται" τα μουσικά μας γούστα από αμέτρητα μουσικά ερεθίσματα [τηλεόραση - ραδιόφωνο], εν τέλει όλοι μας διαμορφώνουμε ένα προσωπικό κριτήριο διαλέγοντας, όχι πάντα συνειδητά, πώς και τι θα μας αγγίξει πραγματικά.


Στην εποχή της άυλης μετάδοσης μουσικής προτείνετε την κλασική μορφή ενός cd σε μια επιμελημένη έκδοση. Πώς αντιμετωπίζετε όλη αυτήν την ταχεία αλλαγή μέσων στον τρόπο που ακούμε μουσική, που βλέπουμε ταινίες, που επικοινωνούμε και συνδιαλεγόμαστε;
Νομίζω ότι δεν μπορούμε να σταματήσουμε την εξέλιξη της τεχνολογίας, πόσω μάλλον να μην χρησιμοποιούμε τις ευκολίες που μας παρέχει. Η δική μου αγωνία είναι να μην χάσει την αξία της η μουσική εμπειρία με την ενεργή συμμετοχή μας σε πραγματικούς χρόνους. Σήμερα έχω την εντύπωση ότι σε μεγάλο βαθμό ακούμε-ανακαλύπτουμε μουσική κάνοντας zapping από το ένα YouTube video στο επόμενο, συρρικνώνοντας τον "πραγματικό" χρόνο ακρόασης. Γι' αυτόν το λόγο, οι συναυλίες κατά κάποιον τρόπο είναι το τελευταίο μέσο που μας έχει απομείνει για μια συλλογική μουσική εμπειρία και επικοινωνία.

Ποια είναι τα επόμενά σας σχέδια; Θα ακούσουμε τους Human Touch σύντομα στην Κύπρο;
Προσωπικά συνεχίζω την παρουσίαση της καινούργιας μου δουλειάς στην Ελλάδα αλλά και στο εξωτερικό. Στις 3 & 4 Ιουλίου θα παρουσιαστώ στο Βερολίνο στο πλαίσιο της ανάληψης της Κυπριακής Προεδρίας στην Ευρωπαϊκή Ένωση.
Όσο για τους Human Touch, με μεγάλη μου χαρά συζητάμε με το υπουργείο Παιδείας στην Κύπρο για μια σειρά σεμιναρίων στα Μουσικά Λύκεια. Αυτό είναι κάτι που με χαροποιεί ιδιαίτερα και ανυπομονώ να συναντηθώ με νεαρούς μουσικούς της Κύπρου. Φυσικά και θα κάνουμε και ζωντανές εμφανίσεις, ελπίζω να τις ανακοινώσουμε σύντομα.

+ Μπορείτε να ενημερώνεστε για τις μουσικές δραστηριότητες του Σταύρου Λάντσια στην επίσημη ιστοσελίδα του www.stavroslantsias.gr.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Βίκυ Κάλλα & Παναγιώτης Τοφή | Ξεκλειδώνουν κίνηση και σώμα στο Μουσικό Χωριό Φέγγαρος

Βίκυ Κάλλα & Παναγιώτης Τοφή | Ξεκλειδώνουν κίνηση και σώμα στο Μουσικό Χωριό Φέγγαρος

Βίκυ Κάλλα & Παναγιώτης Τοφή | Ξεκλειδώνουν κίνηση και σώμα στο Μουσικό Χωριό Φέγγαρος

Ειρήνη Ανδρέου & Γιάννης Καραούλης | Με δοξάρι την αφήγηση, τις ιστορίες και τη φαντασία στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος»

Ειρήνη Ανδρέου & Γιάννης Καραούλης | Με δοξάρι την αφήγηση, τις ιστορίες και τη φαντασία στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος»

Ειρήνη Ανδρέου & Γιάννης Καραούλης | Με δοξάρι την αφήγηση, τις ιστορίες και τη φαντασία στο Μουσικό Χωριό «Φέγγαρος»