«Ποιος θυμάται τη Βιρτζίνια Γουλφ;»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 13.10.2021

Το Βιβλιοτρόπιο, ολοκληρώνοντας τον κύκλο εκδηλώσεων «Συνέργειες» στο πλαίσιο του οποίου πραγματοποιήθηκαν οι εκδηλώσεις «Λογοτεχνία στη σκηνή», «Ξαναδιαβάζοντας τον Νίκο Νικολαΐδη τον Κύπριο τον 21ο αιώνα» και «Η αναπνοή δεν είναι δεδομένη», διοργανώνει ένα αφιέρωμα στη Βιρτζίνια Γουλφ με αφορμή τη συμπλήρωση ογδόντα χρόνων από τον θάνατό της.


Για το λογοτεχνικό και δοκιμιακό έργο της Γουλφ αλλά και για την πρόσληψή του σήμερα έχουν προκληθεί να μιλήσουν δύο καταξιωμένες συγγραφείς: η Αργυρώ Μαντόγλου που είναι και η μεταφράστρια του έργου της Γουλφ στα ελληνικά και η Αμάντα Μιχαλοπούλου.
Τον συντονισμό της συζήτησης έχει αναλάβει ο Αναπληρωτής Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Κύπρου Μαρίνος Πουργούρης.

Μέσα στο πλαίσιο του αφιερώματος εντάσσεται και η δράση με τον τίτλο “D”. Μια δεκάλεπτη περφόρμανς με την ηθοποιό Έλενα Αγαθοκλέους σε σκηνοθεσία Μαρίας Κυριάκου βασισμένη στην ψυχοσύνθεση της κυρίας Ντάλογουει, της ηρωίδας του ομώνυμου μυθιστορήματος της Βιρτζίνια Γουλφ. Η αγωνία της προετοιμασίας, η αναμονή, μάτια που ανοιγοκλείνουν στο παρελθόν, χέρια που στήνονται για να καλωσορίσουν, η παύση – μια ανάμνηση του έρωτα, της επιλογής – τι θα μπορούσε να είχε συμβεί αν...

Η περφόρμανς θα συμπληρωθεί με μια ταινία μικρού μήκους σε σκηνοθεσία Κύρου Παπαβασιλείου και μουσική Πάνου Μπαρτζή η οποία θα αφουγκράζεται τις αισθήσεις που γεννιούνται μέσα από την ανάγνωση του έργου. Ο ήχος του ρολογιού, οι αναμνήσεις, ο χρόνος που τρέχει, οι ανεκπλήρωτες επιθυμίες, το εύθυμο περιτύλιγμα της συναναστροφής και μέσα σε όλα αυτά η μοναξιά μιας ηρωίδας εμβληματικής.

Τα δύο μέρη, η ζωντανή ηρωίδα και η ηρωίδα στην οθόνη θα συνδέουν το έξω με το μέσα. Η περιγραφή αυτής της μιας μέρας, σε αντίθεση με τον εσωτερικό μονόλογο που τρέχει στο μυαλό της κυρίας Ντάλογουει. Η χαρά της προετοιμασίας ενός πάρτι, σε αντίθεση με τη θλίψη της ανάμνησης μιας στιγμής ευτυχίας.

Η περφόρμανς μαζί με την ταινία θα αποτελέσει ένα πάντρεμα ανάμεσα στη λογοτεχνία, το θέατρο, τον κινηματογράφο και τη μουσική.

Τετάρτη 3 Νοεμβρίου 2021, 19:30.
Παλιό Ξυδάδικο, Λεμεσός.

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΔΡΑΣΗΣ «D»:

Σκηνοθεσία περφόρμανς: Μαρία Κυριάκου
Σκηνοθεσία ταινίας: Κύρος Παπαβασιλείου
Ηθοποιός: Έλενα Αγαθοκλέους
Μουσική / Μοντάζ: Πάνος Μπάρτζης

Χορηγός: Πολιτιστικές Υπηρεσίες Υπουργείου Παιδείας και Πολιτισμού
Υποστηρικτές: Βιβλιοπωλεία ΚΠ Κυριάκου, Wunderart Productions.

Στην εκδήλωση θα τηρηθούν όλα τα υγειονομικά μέτρα.
Απαραίτητη η κράτηση θέσεων στο 99 667599.

ΛΙΓΑ ΛΟΓΙΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ

Αργυρώ Μαντόγλου (Ελλάδα) – Συγγραφέας

Η Αργυρώ Μαντόγλου είναι συγγραφέας επτά μυθιστορημάτων, μιας συλλογής διηγημάτων και δυο ποιητικών συλλογών. Σπούδασε Αγγλική λογοτεχνία, Φιλοσοφία και Κριτική θεωρία. Άρθρα, κριτικές και θεωρητικά κείμενά της έχουν δημοσιευθεί στον ημερήσιο, τον περιοδικό και τον ηλεκτρονικό τύπο, ενώ ασχολείται επαγγελματικά με τη μετάφραση και τη διδασκαλία λογοτεχνίας. Έχει μεταφράσει, ανάμεσα σε άλλα μεγάλα ονόματα της αγγλόφωνης λογοτεχνίας και έργα των Τζορτζ Έλιοτ, Βιρτζίνια Γουλφ, Χένρι Τζέιμς, Τζέιν Όστεν, Έμιλι Μπροντέ, Καζούο Ισιγκούρο, Χαρούκι Μουρακάμι, για τη μετάφραση του οποίου (Κάφκα στην ακτή) πήρε το βραβείο Αναγνωστών Public το 2016, ενώ πολλά από τα πεζά της έχουν βρεθεί στις μικρές λίστες για τα βραβεία του περιοδικού Διαβάζω, Αναγνώστη και Athens Prize for Literature. Διδάσκει δημιουργική γραφή τόσο στην Ελλάδα όσο και στη Βρετανία. Το «Τρικυμίαις Παθών» είναι το δέκατο και πιο φιλόδοξο βιβλίο της και επισφραγίζει την πολύχρονη πορεία της στα ελληνικά γράμματα.



Αργυρώ Μαντόγλου



Αμάντα Μιχαλοπούλου (Ελλάδα) – Συγγραφέας

Η Αμάντα Μιχαλοπούλου έχει γράψει οχτώ μυθιστορήματα και τρεις συλλογές διηγημάτων. Τιμήθηκε με το Βραβείο Μυθιστορήματος του περιοδικού Διαβάζω για το Γιάντες (1996), το Βραβείο Διεθνούς Λογοτεχνίας του Αμερικανικού Ομοσπονδιακού Ιδρύματος Τεχνών και το Liberis Liber των Ανεξάρτητων Καταλανών Εκδοτών για το Θα ήθελα (2005) καθώς και το Βραβείο Διηγήματος του Ιδρύματος Πέτρου Χάρη της Ακαδημίας Αθηνών για τη Λαμπερή Μέρα (2012). Έργα της έχουν ανέβει στο θέατρο και έχουν μεταφραστεί σε είκοσι γλώσσες. Πιο πρόσφατη μετάφραση, το διήγημά της «Μεσοποταμία» στον τόμο Best European Fiction 2018 (Dalkey Archive). Πιο πρόσφατο έργο της, το μυθιστόρημα Μπαρόκ(2018).
Διδάσκει δημιουργική γραφή στην ΠΥΡΝΑ και στην ARTENS. Μόλις εκδόθηκε ο συλλογικός τόμος “Το μυστικό”, με έργα μαθητών της.



Αμάντα Μιχαλοπούλου



Μαρίνος Πουργούρης (Κύπρος) – Αναπληρωτής Καθηγητής Πανεπιστήμιο Κύπρου

Ο Μαρίνος Πουργούρης είναι Αναπληρωτής Καθηγητής στο Τμήμα Βυζαντινών και Νεοελληνικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Κύπρου και έχει ως κύρια ερευνητικά ενδιαφέροντα τη Θεωρία της λογοτεχνίας (μεταδομισμός, ψυχανάλυση, εθνικισμός, μετα-αποικιακή θεωρία) και τις Νεοελληνικές Σπουδές. Είναι συγγραφέας του βιβλίου «Mediterranean Modernisms: The Poetic Metaphysics of Odysseus Elytis». Furnham, U.K.: Ashgate Publishing, 2011 (Reprinted by Routledge, 2016)

Έλενα Αγαθοκλέους (Κύπρος) – Σκηνοθέτις

Γεννήθηκε το 1977 στη Λεμεσό. Σκηνοθέτις, performer, συν-ιδρύτρια και διευθύντρια του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ με έδρα τον χώρο Ξυδάδικο στην Κύπρο. Με post-Grotowski θεατρική εκπαίδευση, συμμετέχει από το 2004 σε διεθνή/ευρωπαϊκά προγράμματα και συναντήσεις πάνω σε τεχνικές του performer και τον ρόλο των παραστατικών τεχνών. Χαρακτηριστικά της δουλειάς της είναι οι μεταδραματικές πρακτικές, η ρυθμικότητα των κειμένων (εξωθεατρικά κείμενα - αρχαίο δράμα) και η συγχρονία στη θεματολογία. Mέσα από ιδιωτικά βιώματα δημιουργεί δραματουργίες που λειτουργούν ως κοινωνικά γεγονότα ή σχόλια. Στις παραστάσεις της σημαντικοί παράμετροι είναι η επιλογή και η χρήση του χώρου και η σχέση/νέα συνθήκη με το κοινό.

Κάποιες από τις δουλειές της είναι: ΑΝΤΙΓΟΝΗ του Σοφοκλή (τραγωδία δωματίου, 2019-2020 σε γκαλερί), ΣΥΜΒΑΝΤΑ (παράδοξες ιστορίες του Δανιήλ Χαρμς, 2019 Ξυδάδκο), Η ΚΑΣΣΑΝΔΡΑ ΚΑΙ Ο ΛΥΚΟΣ της Μαργαρίτας Καραπάνου (2018 στο Δημαρχείο Λεμεσού), ΗΛΕΚΤΡΑ του Ευριπίδη (πρόγραμμα αποκέντρωσης, 2018 περιοδεία σε χωριά), ΤΟ ΣΚΑΣΙΜΟΝ (2015-2017), ΩΔΑ ΚΙ ΕΚΕΙΑ ιστορίες από το μεσαιωνικό Χροντικό του Λεόντιου Μαχαιρά (Διεθνές Φεστιβάλ ΚΥΠΡΙΑ), ΑΝΟΜΒΡΙΑ project (στο πλαίσιο της Κυπριακής Προεδρίας της Ε.Ε., 2012), BAKΧΑΙΣ (Διεθνές Θεατρικό Φεστιβάλ Αβινιόν OFF 2010, Διεθνές Φεστιβάλ Αρχαίου Ελληνικού Δράματος 2012) κ.α.

Kάποιες από τις συνεργασίες της είναι: SPIRIT της Ελεάνας Αλεξάνδρου (2020), WISH της Έλενας Αντωνίου (2019-20), ΜΙΝΕΤΤΙ του Τόμας Μπέρνχαρτ σε σκηνοθεσία Θανάση Γεωργίου (2017 Θέατρο Δέντρο), ΑΜΟΥΡ, ΑΜΟΥΡ αφιέρωμα στην ποίηση του Ανδρέα Εμπειρίκου (2017 Θέατρο Ριάλτο), TRINITY του Φώτη Νικολάου (2015 Καλοκαιρινό Φεστιβάλ Χορού) κ.ά.
Επίσης είναι, συντονίστρια ευρωπαϊκών προγραμμάτων, συντονίστρια φεστιβάλ και του προγράμματος φιλοξενίας theYard.Residency, υπεύθυνη παραγωγής των θεατρικών και άλλων project του ΜΙΤΟΣ, υπεύθυνη εκδόσεων του οργανισμού και του χώρου Ξυδάδικο στη Λεμεσό. Είναι εκπαιδεύτρια θεάτρου στο πρόγραμμα lipasma, παρεμβαίνει με θεατρικά εργαστήρια σε ζώνες σχολικής προτεραιότητας, είναι εκπαιδεύτρια διεθνών εργαστηρίων για επαγγελματίες ή φοιτητές.

Μαρία Κυριάκου (Κύπρος) – Σκηνοθέτις

Η Μαρία Κυριάκου σπούδασε Publishing στο Oxford Brookes University στην Αγγλία και είναι κάτοχος Μεταπτυχιακού στις Θεατρικές Σπουδές στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο Κύπρου. Το 2006, μαζί με τον μουσικό παραγωγό Πάνο Μπάρτζη και την θεατρολόγο Μαρία Καυκαρίδου, δημιούργησαν την Ομάδα One/Off, ως μια ανάγκη να πειραματιστούν πάνω στη θεατρική φόρμα και να επικοινωνήσουν τους προβληματισμούς τους με το κοινό. Βασικός στόχος της Ομάδας, η εναλλακτική καλλιτεχνική δημιουργία που στοχεύει στην κοινωνική κριτική και τον προβληματισμό, κυρίως μέσω της τεχνικής του θεάτρου της επινόησης (devised theatre). Με την Ομάδα One/Off έχει δημιουργήσει/σκηνοθετήσει μέχρι στιγμής τα ακόλουθα έργα θεάτρου της επινόησης: «Little Boxes» (2007), «Where Is My Love?» (2008), «Madame B.» (2009), «Shopping Mall» (2009), «(forget-me-not)» (2010) και «W.C.» (2013). Το 2010, το έργο «(forget-me-not)» συμμετείχε στο 1ο Φεστιβάλ Πειραματικού Θεάτρου στην Κύπρο και επιλέγηκε ως η αποστολή της Κύπρου στο Φεστιβάλ Αβινιόν Off, τον Ιούλιο 2011, όπου και συμμετείχε.

Με την Ομάδα One/Off έχει ακόμα σκηνοθετήσει τα έργα: «Φ.» (2011) μια ελεύθερη διασκευή του «Phaidra’s Love» της Σάρα Κέιν και στα πλαίσια συμπαραγωγής με την ΕΘΑΛ, το έργο του Franz Xaver Kroetz «Stallerhof» (2014). Για τη σκηνοθεσία του έργου «Stallerhof» έχει τιμηθεί με το Βραβείο Σκηνοθεσίας στα Βραβεία Θεάτρου Κύπρου (περίοδος 2013-2014). Το 2015 σκηνοθέτησε επίσης την παράσταση «Erofili Repeat», μια αποδόμηση της κλασσικής νεοελληνικής τραγωδίας του Γεωργίου Χορτάτση, στα πλαίσια του Διεθνούς Φεστιβάλ Κύπρια 2015. Σκηνοθέτησε επίσης τα έργα: «Η Παράλειψη της Οικογένειας Κόλεμαν» του αργεντινού συγγραφέα Κλαούντιο Τολκατσίρ (Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, 2017), «Saved» του Έντουαρντ Μποντ (Σατιρικό Θέατρο, 2018), «Αναγέλαστα: Λογιών, λογιών γεναίτζες» της Στέλλας Βοσκαρίδου-Οικονόμου (Παραπλεύρως Παραγωγές, 2018), «Οργισμένα Νιάτα» του Τζον Όσμπορν (Θέατρο Versus, 2019), και «Πράγματα Δικά μου, Αληθινά» του Άντριου Μπόβελ (Θεατρικός Οργανισμός Κύπρου, 2020).



Μαρία Κυριάκου



Κύρος Παπαβασιλείου (Κύπρος) - Σκηνοθέτης

Ο Κύρος Παπαβασιλείου είναι σκηνοθέτης, σεναριογράφος και δραματουργός. Έχει γράψει και σκηνοθετήσει μια μεγάλου μήκους ταινία και εφτά μικρού μήκους, και έχει σκηνοθετήσει δύο devised παραστάσεις.

Η μεγάλου μήκους ταινία του «Οι εντυπώσεις ενός πνιγμένου» συμμετείχε στο Διαγωνιστικό Τμήμα του Φεστιβάλ Ρότερνταμ 2015. Έκτοτε, ακολούθησε μια αξιόλογη πορεία σε σημαντικά φεστιβάλ ανά τον κόσμο (Κάρλοβυ Βάρυ, American Film Institute, Durban, Κίεβο, Μόσχα, Βομβάη, κ.α.). Η μικρού μήκους ταινία του με τίτλο «Για το όνομα του σπουργιτιού» συμμετείχε στο επίσημο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Καννών 2007.
Έχει σκηνοθετήσει την devised παράσταση «Παρεξήγησις της γλυκείας χώρας Κύπρου» με τον Γιώργο Βαλαή ως συνδραματουργό.

Έχει επίσης συνσκηνοθετήσει με την Μαρία Βαρνακκίδου την devised παράσταση «Το Βλέμμα». Έχει εκδόσει μια ποιητική συλλογή με τίτλο «Πόνημαν» από τις εκδόσεις Γαβριηλίδη. Ποιήματά του έχουν δημοσιευτεί σε λογοτεχνικά περιοδικά.

Στο παρόν στάδιο βρίσκεται στην προπαραγωγή της μεγάλου μήκους ταινίας «Embryo Larva Butterfly» καθώς και στο στάδιο παραγωγής της μεγάλου μήκους ταινίας «Η κάλτσα».
Έχει σπουδάσει Μουσική και Φιλοσοφία στο πανεπιστήμιο California State University – Dominguez Hills.







Πάνος Μπάρτζης (Κύπρος) - Συνθέτης

Ο Πάνος Μπάρτζης γεννήθηκε στην Αθήνα το 1967. Είναι διπλωματούχος Ναυπηγός Μηχανολόγος Μηχανικός του ΕΜΠ. Έχει εργαστεί ως μουσικός παραγωγός στο ραδιόφωνο τόσο στην Ελλάδα όσο και στην Κύπρο. Είναι ιδρυτικό μέλος της Ομάδας One/Off και έχει επιμεληθεί μουσικά όλες τις παραστάσεις της.

Έχει συνεργαστεί ως σχεδιαστής ή/και επιμελητής ήχου σε θεατρικές και χοροθεατρικές παραστάσεις για την Ομάδα Πέντε, το Σατιρικό Θέατρο, την Παραπλεύρως Παραγωγές, την Ομάδα Εν Δράσει, την ομάδα Nothing to Declare, και στις παραστάσεις Αναγέλαστα: Λογιών, λογιών γεναίτζιες / Μαρία Κυριάκου (2018), Saved του Edward Bond / Μαρία Κυριάκου (2018), 10’ / Ελεάνα Αλεξάνδρου (2017), In Another’s Shoes / Αριάνα Μαρκουλίδου (2016), Stomach Rumblings / Αριάνα Μαρκουλίδου (2015), within and between / Julia Brendle (2015), Diluted Intentions / Αλέξανδρος Μιχαήλ (2015), Double Days / Εύη Δημητρίου (2014), Stimmen / Julia Brendle (2014), Nightplay / Μαρία Κυριάκου, Julia Brendle (2014), Step 4.2 / Αριάνα Μαρκουλίδου (2014), Physical Data Stream / Αλέξανδρος Μιχαήλ (2014), Bildbeschreibung / Μαρία Κυριάκου, Julia Brendle (2013), Roskilde 2007 / Αλέξανδρος Μιχαήλ (2013), Along the way... forgotten / Achim Wieland, Αριάνα Μαρκουλίδου (2013), Inbetween / Julia Brendle (2013), Στη χώρα των θ(α)υμάτων / Ελεάνα Αλεξάνδρου (2013), Woyzeck / Achim Wieland (2012), Keeping face / Achim Wieland (2012), Ετυ(ο)μολογία / Μαρία Κυριάκου (2012), Crane / Μαρία Κυριάκου, Έμιλυ Παπαλοϊζου (2012), Αμυχές / Έμιλυ Παπαλοϊζου (2010).

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

ΑΚΤΗ: Κυκλοφόρησε το τεύχος Δεκεμβρίου-Φεβρουαρίου του περιουδικού λογοτεχνίας

Κείμενα 29 λογοτεχνών και εκπαιδευτικών στο «Πενήντα χρόνια άσβεστες μνήμες 1974-2024»

Κείμενα 29 λογοτεχνών και εκπαιδευτικών στο «Πενήντα χρόνια άσβεστες μνήμες 1974-2024»

Κείμενα 29 λογοτεχνών και εκπαιδευτικών στο «Πενήντα χρόνια άσβεστες μνήμες 1974-2024»

Εκδόσεις Αλμύρα: Κυκλοφόρησε το «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος» του Αλέξανδρου Χρονίδη

Εκδόσεις Αλμύρα: Κυκλοφόρησε το «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος» του Αλέξανδρου Χρονίδη

Εκδόσεις Αλμύρα: Κυκλοφόρησε το «Ἐπὶ τῶν ποταμῶν Βαβυλῶνος» του Αλέξανδρου Χρονίδη

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25