Έλενα Αγαθοκλέους: «Τα κείμενα του Δανιήλ Χαρμς είναι μια διαμαρτυρία»

ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΜΙΧΑΗΛΟΥ Δημοσιεύθηκε 27.3.2019

Γράφει η Κατερίνα Μιχάηλου


Μικρές ιστορίες και κείμενα του πολυγραφότατου Ρώσου συγγραφέα Δανιήλ Χαρμς συνθέτουν το σύνολο του λόγου της παραγωγής «Συμβάντα», που έκανε ήδη πρεμιέρα και συνεχίζει τις παραστάσεις της στο Παλιό Ξυδάδικο στη Λεμεσό. Γεννηθείς το 1905 στην Αγία Πετρούπολη, ο συγγραφέας διανύοντας μία περίοδο υπό σταλινικό καθεστώς, υπήρξε ένας από τους εκπροσώπους της Ρωσικής πρωτοπορίας. Τα κείμενα του διασώθηκαν μετά και τη δεύτερη φυλάκισή του, ωστόσο ξεκίνησαν να κυκλοφορούν κατά τη δεκαετία του ’80, ενώ άρχισαν να μεταφράζονται σε άλλες γλώσσες αρκετά χρόνια μετά. Η επαφή της σκηνοθέτιδας Έλενας Αγαθοκλέους με αυτό το υλικό, κατέληξε στην εν λόγω παραγωγή του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ.

Όπως η ίδια δήλωσε στο ραδιόφωνο «Πολίτης 107,6» και στο πολιτιστικό ένθετο «τι παίζει», «αυτό που με γοήτευσε περισσότερο στη γραφή του Χαρμς είναι ο λόγος του. Τα κείμενα του έχουν ένα ρυθμό και προσφέρουν στον αναγνώστη μία αναζωογόνηση διαβάζοντάς τα. Ο λόγος του είναι πάρα πολύ απενεχοποιημένος. Μιλάει ελεύθερα για όσα μας απασχολούν, χωρίς να προσβάλλει κανένα, αγαπώντας πραγματικά τη Ρωσία, τους ανθρώπους της και τις συνήθειές τους».

SYMVANTA1
SYMVANTA2
SYMVANTA3
SYMVANTA4
Στην παράσταση παίζουν οι ηθοποιοί Μιχάλης Ασιήκκας, Λουκία Πιερίδου, Ελεάνα Αλεξάνδρου, Ανδρέας Μακρής. Ακούγεται η φωνή του Μηνά Τίγκιλη. Επί σκηνής και οι μικροί Αλέξανδρος και Μάριος Βαλέβσκι. 


«Ποιητική διαμαρτυρία»

«Μελετώντας τον συγγραφέα αυτόν και το έργο του νιώθω ότι κέρδισα ένα φίλο» όπως ανέφερε χαρακτηριστικά η ίδια. «Το γεγονός δε ότι ο ίδιος ανήκει στον κύκλο του παραλόγου, συνέτεινε στο να νιώσω ακόμη πιο έντονα ότι έπρεπε να μελετήσω το έργο του, καθώς επίσης και το ότι τα κείμενά του είναι μία διαμαρτυρία. Μία ποιητική διαμαρτυρία για καθετί που πάει να συμβεί, αλλά ποτέ δεν συμβαίνει. Αυτό είναι κάτι που συναντώ και στην καθημερινότητά μου. Το βλέπω σε όλους τους τομείς. Στην πολιτική αυτού του τόπου, στην υγεία, στην παιδεία, στον τρόπο με τον οποίο λαμβάνονται οι αποφάσεις για τη ζωή μας. Οπότε αυτό το είδος της διαμαρτυρίας χωρίς τη χρήση συνθηματολογίας νιώθω ότι με αφορά», σημείωσε η σκηνοθέτιδα μιλώντας για την επαφή της με το έργο του Δανιήλ Χαρμς, που οδήγησε στη σύνθεση της παραγωγής αυτής, τονίζοντας ταυτόχρονα τα εφόδια που μπορεί να σου χαρίσει η διαδικασία προετοιμασίας του κάθε έργου, δουλεύοντας με μία «φοβερή ομάδα», όπως τη χαρακτήρισε.

+ Παραστάσεις στις 27, 28, 29, 30 Μαρτίου στο Παλιό Ξυδάδικο στις 20:30. Πληροφορίες: 97879793. 

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ