100 χρόνια Bauhaus

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 22.1.2019

Ένα αιώνα μετά τη γέννησή της , η επιρροή της μεγάλης Γερμανικής σχολής καλών τεχνών εξακολουθεί να είναι αισθητή.


Το Bauhaus (Μπάουχαους ) προήλθε από την αντίστροφη γερμανική λέξη Hausbau που σημαίνει «κτιστό κτίριο». Ήταν μια σχολή της τέχνης, της αρχιτεκτονικής και του σχεδιασμού που ιδρύθηκε το 1919 στη Βαϊμάρη της Γερμανίας από τον αρχιτέκτονα Βάλτερ Γκρόπιους.

Σκοπός της ήταν «να καταρρίψει το αλαζονικό όριο που χωρίζει τον χειροτέχνη από τον καλλιτέχνη, να επιτύχει μια νέα ενότητα μεταξύ τέχνης και τεχνολογίας και να συλλάβει και δημιουργήσει το νέο κτήριο του μέλλοντος». Στο μανιφέστο του 1919, ο Γκρόπιους ξεκινά με τη φράση «Απώτατος στόχος κάθε δημιουργικής δραστηριότητας είναι το κτίριο».

Η κεντρική ιδέα της σχολής, ήταν η χρήση της τεχνολογίας για καλλιτεχνικό σκοπό, οραματιζόμενη να αποτελέσει μια ενιαία σχολή, τόσο στην αρχιτεκτονική όσο και στις καλές Τέχνες έχοντας ως βασική αρχή το ανοιχτό μυαλό μπροστά στις νέες προκλήσεις της τότε εποχής και ειδικά η προσέγγιση τους πιο πρακτικά παρά θεωρητικά. Ενώ οι ακαδημίες τότε, είχαν σταματήσει τα εργαστηριακά μαθήματα, η σχολή τα επανέφερε. Σε αυτή δίδαξαν επιφανείς καλλιτέχνες του 20ού αιώνα, παρόλο που το διάστημα λειτουργίας της ήταν μικρό χρονικά.

Ο Βάλτερ Γκρόπιουςεπεδίωξε να καταρρίψει το όριο μεταξύ των καλλιτεχνών και των βιομηχανικών σχεδιαστών και να συγκεράσει καλές και εφαρμοσμένες τέχνες σε ένα ενιαίο στυλ, το Μπάουχαους, το οποίο αποτέλεσε την επιτομή της καλλιτεχνικής πρωτοπορίας της εποχής του. Ουσιαστικά το Μπάουχαους είχε ως στόχο να αλλάξει την κοινωνία μετά τον Πρώτο Παγκόσμιο Πόλεμο και να αναζητήσει ένα νέο τρόπο ζωής.

Οι βασικές αρχές του Μπάουχαους ήταν η απλότητα, η λειτουργικότητα και η χρηστικότητα, με ιδιαίτερη έμφαση στις γεωμετρικές φόρμες και στο χρώμα. Απέρριπτε κάθε περιττό διακοσμητικό στοιχείο, θεωρώντας πως τα ίδια τα υλικά εμπεριέχουν ένα είδος φυσικής και εγγενούς διακοσμητικής αξίας και ικανότητας.

Επιδίωξη ήταν η αναβάθμιση των προϊόντων μαζικής παραγωγής (έπιπλα, συσκευές, οικιακά αντικείμενα) αλλά και της κατοικίας συνολικά. Ως εργαστήριο ιδεών και υλικών, οραματίστηκε, και υλοποίησε τις ιδέες του στα πράγματα που περιβάλλουν τον άνθρωπο στον χώρο του: από τα έπιπλα γραφείου και τις περίφημες καρέκλες του, κι από τα ρολόγια τοίχου μέχρι τις καφετιέρες, όλα, ακόμα και τα παιδικά παιγνίδια, συνυπήρχαν αρμονικά σε συνομιλία με το οικοδόμημα, σε κατασκευές, που συνέδεαν τον χώρο με τις ανάγκες και το σχήμα με τη χρήση.



3533

Γυναίκα με μάσκα του Schlemmer καθισμένη σε μια από τις πρώτες σωληνωτές καρέκλες χάλυβα του Marcel Breuer. / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv, Βερολίνο


5047

Οι δύο τελικές εκδηλώσεις Bauhaus πραγματοποιήθηκαν στις 18 και 25 Φεβρουαρίου 1933. Όλα τα δωμάτια ήταν διακοσμημένα για αυτές τις μεγάλες δημόσιες εκδηλώσεις καρναβαλιού. Ο Kandinsky, ο Feininger, ο Albers και ο Marcks, ο Georg Kolbe, ο Fernand Léger, ο Πικάσο και πολλοί άλλοι διάσημοι καλλιτέχνες είχαν δωρίσει έργα για μια τόμπολα που είχε ως στόχο να συγκεντρώσει χρήματα για το Bauhaus. Οι δύο κάρτες πρόσκλησης σχεδιάστηκαν από τον Αμερικανό φοιτητή της σχολής Bertrand Goldberg/ Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv, Βερολίνο


 
3054

Tο δελτίο ταυτότητας Bauhaus της Gunta Stölzl, 1928. Η Stölzl ήταν η πρώτη γυναίκα που έλαβε τον τίτλο της «Αρχηγός του Bauhaus στο Dessau».Ανέλαβε την γενική διεύθυνση του εργαστηρίου υφαντουργίας από τον Απρίλιο του 1927 / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv, Βερολίνο


1874


Τα μαθήματα του Joost Schmidt πραγματεύονταν την απεικόνιση ενός αντικειμένου, πεδίου και χώρου, χρησιμοποιώντας μέσα όπως τυπογραφία, τρισδιάστατα σώματα και φωτογραφίες. Αυτή η μελέτη από τον Eugen Batz είναι το απλούστερο στάδιο στην πορεία προς έναν εξελιγμένο συνδυασμό επιπέδων εικονογράφησης. Όπως και οι άλλοι δάσκαλοι του Bauhaus, ο Schmidt διδάσκει την επίσημη βάση του δικού του έργου. Περιορίζοντας τον εαυτό του σε οπτικά μέσα απεικόνισης, είναι σαφές ότι το θέμα του είναι περισσότερο γραφική τέχνη παρα σύγχρονη διαφήμιση, η οποία αρχίζει ήδη να περιλαμβάνει έννοιες του μάρκετινγκ / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv, Βερολίνο



4452

Τέσσερις φοιτητές του Bauhaus σε έναν κύκλο: ο Robert Lenz (κορυφή), ο Hin Bredendieck (δεξιά), ο Lony Neumann (κάτω) και ο Hermann (Sven) Gautel / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv, Βερολίνο


4277

Kurt Schmidt: Ο άνθρωπος στον πίνακα ελέγχου, 1924, σκηνογραφία / Φωτογραφία: Markus Hawlik / Bauhaus-Archiv


2923

Judit Kárász: Πορτραίτο της Otti Berger με την πρόσοψη της Bauhaus / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv


2419

Walter Funkat: Το λόμπι του κτιρίου Bauhaus, που αντανακλάται σε μία από τις γυάλινες σφαίρες που διακοσμούσαν το κτίριο κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ Metallic, το 1929. / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv, Βερολίνο


4134

Bella Ullmann: "Απόπειρα σε ένα χρωματικό σχήμα για δευτερογενείς μορφές", 1931. Ξεκινώντας από τη διάταξη βασικών μορφών και βασικών χρωμάτων, όπως υποστήριζε ο ίδιος ο Kandinsky, έγινε προσπάθεια να βρεθούν τα αντίστοιχα χρώματα για τις ενδιάμεσες μορφές, οδηγώντας σε ένα είδος κύκλου χρωμάτων και φόρμας / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv, Βερολίνο


2697

Μια κωμική φωτογραφία ενός άγνωστου φοιτητή της Bauhaus / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv


Στην κύρια φωτογραφία: Oskar Schlemmer: Ομαδική φωτογραφία όλων των χορευτών του Τριαδικού Μπαλέτου στο πλαίσιο του περιοδικού Wieder Metropol στο θέατρο Metropol του Βερολίνου, 1926 / Φωτογραφία: Bauhaus-Archiv

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

Στο η-Διαβούλευση το Καθεστώς του Καλλιτέχνη - Πώς να συμμετάσχετε

Στο η-Διαβούλευση το Καθεστώς του Καλλιτέχνη - Πώς να συμμετάσχετε

Στο η-Διαβούλευση το Καθεστώς του Καλλιτέχνη - Πώς να συμμετάσχετε