"Πως να φτιάξεις ένα βουνό" | Έκθεση Κυριάκου Καλλή

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 23.3.2022

Η γκαλερί Art Seen είναι στην ευχάριστη θέση να ανακοινώσει την ατομική έκθεση του Κυριάκου Καλλή που εγκαινιάζεται στις 18 Μαρτίου 2022. Επιμελήτρια της έκθεσης ‘Πως να φτιάξεις ένα βουνό’ είναι η Μαρία Στάθη.


ΡΙΖΩΜΑ ΚΑΙ ΣΥΝΑΡΜΟΓH


Σύμφωνα με τον Bachelard o τόπος διαμονής είναι τεράστιας σημασίας για τη ζωή των ανθρώπωνσυνιστά την αφετηρία τους. Είναι το πρώτο τους σύμπαν, η γωνία τους μέσα στον κόσμο, εκεί όπου ριζώνουν και αισθάνονται ασφαλής, ακριβώς σαν το μαλάκιο που κουρνιάζει μέσα στο κέλυφός του… Για τον Κυριάκο Καλλή οι αναμνήσεις από αυτόν τον τόπο, τον τόπο που μπορείς να δεις την ανατολή του ήλιου (Ιδάλιον – «ιδού άλιον») φαίνεται να είναι πανίσχυρες και εκεί είναι που σχεδόν μυστηριακά το παρελθόν του συναντά το τώρα. Λόγω μάλιστα της πολυπλοκότητας των πλατωμάτων, όπως θα έλεγαν οι Deleuze και Guattari, αλλά και της σχέσης που έχουν μεταξύ τους, ο τόπος αποκτά τεράστιο ενδιαφέρον. Εδώ πλέον αυτό που ενδιαφέρει δεν είναι οι οριζόντιοι και κάθετοι άξονες πάνω στους οποίους δομείται το έργο, αλλά οι πολλαπλές γωνίες και επαφές που δημιουργεί η επαφή των πλατωμάτων, δηλαδή εκείνος ο οικείος κόσμος που μας περιγράφει ο Bachelard. Ένας κόσμος, άλλοτε καταφύγιο, άλλοτε μέσο διαφυγής, άλλοτε κυψέλη.



Στην ατομική αυτή έκθεση του Κυριάκου Καλλή, αποτυπώνεται γλαφυρά μια συνεχής καλλιτεχνική απόπειρα ανασκαφής του ίδιου του Εαυτού, σε μια προσπάθεια αναζήτησης αυτού, αλλά και εκείνων των οριακών καταστάσεων που φωτίζουν την αρχέγονη ανθρώπινη υπόσταση, όπως επίσης, μιλώντας χαϊντεγγεριανά, και την εσωτερική σχέση της γης και του κόσμου. Κατά τον τρόπο αυτό, εδώ η καλλιτεχνική πράξη μπορεί να περιγραφεί και με όρους τοπογραφίας ή/και σωματογραφίας καθώς υποσημαίνει μιαν επιχείρηση στο έδαφος του Εαυτού, με σκοπό την αποκάλυψη ενός άγνωστου και εύθραυστου συνάμα κόσμου. Η δουλειά του Καλλή αν και φαινομενικά μπορεί εδώ να μην φανερώνει κάποια προκαθορισμένη ενότητα, στην ουσία της μέσα από όλες τις συνάψεις που έχουν τα ετερογενή στοιχεία της, μας δείχνει ακριβώς τον τρόπο που μια συνεχής και επίμονη  καλλιτεχνική ανάγνωση της γης και του κόσμου μπορεί να φωτίσει τις ρωγμές και τα θραύσματα.



Ο Καλλής, ονειροπολώντας εκεί στη βορινή πλαγιά της Ιερακαρκάς, μας καταθέτει αυτά που προκύπτουν από τα ασήμαντα πράγματα, σκαλίζοντας με μαεστρία το σκληρό τους κέλυφος. Φτιάχνοντας το μικρό και το μεγάλο σιγα-σιγά διαμορφώνει το όλον. Όλα αυτά τα ασήμαντα και φαινομενικά ανεξάρτητα, για τον Καλλή λειτουργούν ως ρίζωμα που διαρρυθμίζει και συναρμόζει το δικό του σύμπαν.


Αλέξιος Πέτρου


Καθηγητής Φιλοσοφίας Σχολής Επιστημών Αγωγής του Πανεπιστημίου Λευκωσίας 


Σχετικά με τον καλλιτέχνη


Κυριάκος Καλλής


Γεννήθηκε το 1960 στο Δάλι, Κύπρου όπου ζει και εργάζεται.


Σπούδασε, με κρατική υποτροφία, στην Ακαδημία Καλών Τεχνών στη Πράγα, Τσεχοσλοβακία (1982-1988). Σημαντικές εκθέσεις: «Shoa: How was it humanly possible?», «Ολοκαύτωμα: Πώς ήταν ανθρωπίνως δυνατό;», Μουσείου Παγκυπρίου Γυμνασίου, Λευκωσία (2020);  «Απόπειρες Διαφυγής»,  γκαλερί Art Seen, Λευκωσία (2019); «Rooms to Contemplate»,  Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου, Λευκωσία (2017); «Ars Moriendi», Σπίτι της Κύπρου, Αθήνα (2016); «Maniera Cypria», Ίδρυμα Ευαγόρα και Κάλθην Λανίτη, Λεμεσός; «International Exhibition – Sculpture and Object XVII Cyprus – Contemporary Sculpture», Μπρατισλάβα, Σλοβακία (2012). «Το σώμα – Ιστορίες και αναπαραστάσεις», Ιδρύμα Ευαγόρα και Κάλθην Λανίτη, Λεμεσός (2010). «98-UN and Art in Support of Peace Talks», χώρος των δικοινοτικών συνομιλιών, παλιό αεροδρόμιο Λευκωσίας; «Un Certain Regard»,  Μια όψη της σύγχρονης  κυπριακής τέχνης, Παρίσι  (2009).  “Where do we go from here?” Επιλογές από τη συλλογή έργων τέχνης του Νίκου Παττίχη και της εφημερίδας Φιλελεύθερος, Δημοτικό Κέντρο Τεχνών, Λευκωσία (2008). «OPEN 10»,  Διεθνής Έκθεση Γλυπτικής και Εγκαταστάσεων, Λίντο, Βενετία; Ατομική Έκθεση με την εγκατάσταση Ars Enigma est , κτίριο UNESCΟ  (2007).   «Accidental Meetings», Δημοτικό Κέντρο Τεχνών, Λευκωσία  (2005) Φιλοτέχνηση μεγαλιθικού μνημειακού συμπλέγματος στην ομώνυμη πλατεία Ηρώων στην Αγλαντζιά, Λευκωσία; «Noise Obsessions», εγκαταστάσεις στο παλιό κτίριο της ΣΠΕΛ, Λευκωσία; «Noise Crossings» εγκαταστάσεις σε εγκαταλελειμμένους χώρους κοντά στη πράσινη γραμμή, Λευκωσία. (2003) Η πρωτη παρουσιαση της ομάδας «Noise of Coincidence», στην παλιά Λευκωσία. (2001) «Από τη Σμίλη στο Ήλεκτρο», Γλυπτική του 20ου αιώνα,  Κρατική Πινακοθήκη Σύγχρονης Τέχνης, Λευκωσία (2000) «Πρωτόγονος Παρατηρητής», Ατομική Έκθεση, Γκαλερί Αργώ, Λευκωσία (1999).


Επιμέλεια: Μαρία Στάθη


Διάρκεια: 18.03.2022 > 06.05.2022


Ώρες έκθεσης: Δευτέρα, Τετάρτη και Παρασκευή 16.00 – 19.30  ή οποιαδήποτε άλλη ημέρα με ραντεβού.


Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε:


Μαρία Στάθη, Ιδρύτρια & Διευθύντρια Art Seen
+357 22006624


info@art-seen.org
www.art-seen.org


* Λόγω των υγειονομικών μέτρων κατά του COVID-19, ο αριθμός ατόμων που μπορούν να βρίσκονται στον χώρο της γκαλερί ανά πάσα στιγμή είναι περιορισμένος.


** Η χρήση μάσκας και η παρουσίαση Safe Pass είναι υποχρεωτική.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Μπιενάλε Βενετίας | Το Βατικανό με δικό του περίπτερο στις φυλακές Giudecca

Μπιενάλε Βενετίας | Το Βατικανό με δικό του περίπτερο στις φυλακές Giudecca

Μπιενάλε Βενετίας | Το Βατικανό με δικό του περίπτερο στις φυλακές Giudecca

World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

World Press Photo | Παλαιστίνια που θρηνεί τη νεκρή ανιψιά στη φωτογραφία που πήρε το 1ο βραβείο

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

Τέλος στην κακοποίηση παιδιών ζητούν μαθητές μέσω της τέχνης - Το μήνυμα στον Υπ. Δικαιοσύνης

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου

«ΤΑΝΑΓΛΥΦΑ» | Αφηγηματική σύνθεση της εικαστικού Ελίνας Ιωάννου και της συγγραφέως Λουίζας Παπαλοΐζου