Το «UNLAND» παρουσιάζει τεκμηριωμένο και φανταστικό υλικό της πράσινης γραμμής της Κύπρου, των Βαρωσίων και των βρετανικών στρατιωτικών βάσεων, καθώς και περιοχές δικοινοτικής δραστηριότητας και γεωργίας. Αυτοί οι χώροι μπορεί να φαίνονται εξαιρετικά καθορισμένοι και παγωμένοι, εν μέρει μέσω της στρατιωτικής αρχιτεκτονικής και της αρχιτεκτονικής επιτήρησης, καθώς και του έργου των Ηνωμένων Εθνών εντός της ουδέτερης ζώνης της Κύπρου. Πολλές περιοχές είναι θολές και μεταβλητές, αλληλεπιδρούν με περιοχές αναψυχής, φυσικά καταφύγια, τουριστικές περιοχές, γεωργία και παροπλισμένες ζώνες. Αυτές οι περιοχές φαίνονται παράξενες, και φαινομενικά σε στάση. Μπορεί να είναι συναρπαστικές και να έχουν αισθητικές ιδιότητες που έρχονται σε αντίθεση με τον έλεγχο, τη βίαιη ιστορία ή την ιστορική και σύγχρονη στρατιωτικοποίησή τους. Τα έργα τέχνης στο «UNLAND» επεκτείνουν το κατώφλι του ορατού μέσω σύγχρονων τεχνικών απεικόνισης που συμπληρώνονται από τους ιδιαίτερους τρόπους με τους οποίους «βλέπουν» οι καλλιτέχνες μέσα από τη δημιουργία. Το επίκεντρο του «UNLAND» ήταν να μετακινήσει την αναπαράσταση αυτών των πολύπλοκων χώρων πέρα από την πλοήγηση, την εικονογράφηση, την αισθητική ή την τεκμηρίωση.
Η Rose Butler και ο Jeremy Lee χρησιμοποίησαν φωτογραφία, βίντεο, LiDar και φωτογραμμετρία για να δουλέψουν καθώς επικράτησαν οι ταξιδιωτικοί περιορισμοί. Οι τεχνολογίες υψηλής και ιατροδικαστικής ανάλυσης περιορίστηκαν από τη βιωμένη πραγματικότητα της πανδημίας και δημιούργησαν διαφορετικούς τύπους συνόρων και φραγμών για την πλοήγηση. Η «ποιότητα» των εικόνων παρουσιάζει αντίθετα μια «άποψη» που επιχειρεί να αποτυπώσει την αδυναμία καταγραφής και αναπαράστασης πολύπλοκων τοποθεσιών μέσω εικόνων.
Ο Κύπρος Κυπριανού εργάστηκε, εξ ανάγκης, εξ αποστάσεως, χρησιμοποιώντας διαδικτυακά αρχεία, χαρτογράφηση και μηχανική μάθηση. Μέσω αυτών των διαδικασιών έχει δημιουργήσει φανταστικά έργα ακίνητης και κινούμενης εικόνας που διακόπτουν και αλλοιώνουν την αντίληψη του θεατή μέσω στερεοσκοπίων, χαρτών και ψευδαισθησιακές τεχνικές όπως «το φάντασμα του Pepper».
Η χρήση αυτών των τεχνολογιών από τους καλλιτέχνες επεκτείνει και διαταράσσει τη γεωγραφική, στρατιωτική και ιατροδικαστική προέλευσή τους. Η εικώνα διαταράσσεται, παραμορφώνεται και «μπερδεύεται» ενώ παράλληλα επεκτείνεται. Οι διαδικασίες τους απορρίπτουν τον «ορισμό» και την επίλυση σε χάρη των «ακατάστατων δεδομένων». Αυτά τα υποκείμενα ρεύματα βγαίνουν στην επιφάνεια, επηρεάζουν την ποιότητα, δημιουργούν εναλλακτικές υφές, διαταράσσουν την εικόνα και αναστατώνουν την αναπαράσταση και την αναφορά σημείων σύγκρουσης. Αντί να βελτιώνουν την «ποιότητα», οι τεχνολογίες αναδυκνείουν τα κενά, τα ελαττώματα ή αυτά που λείπουν. Μέσω αυτού παρουσιάζουν τις παραγνωρισμένες, κάτω από την επιφάνεια, κρυμμένες, τυχαίες ή δυσλειτουργικές εκδηλώσεις της «οραματοποίησης».
Το «UNLAND» ξεκίνησε από την Rose Butler, της οποίας η πρακτική και η διδακτορική μελέτη εξετάζει τα σύνορα, τα όρια, και την επιτήρηση, μετά από επίσκεψη στα αστυνομευόμενα σύνορα του παραθαλάσσιου θέρετρου των Βαρωσίων (2019) πριν ανοίξει η περιοχή για τουρισμό. Η Rose κάλεσε τους καλλιτέχνες Κύπρο Κυπριανού και Jeremy Lee να συνεργαστούν και να αναπτύξουν το πρότζεκτ σε συνεργασία με το NeMe.
Εγκαίνια έκθεσης: Παρασκευή, 7 Απριλίου 2023, 19:30 - 21:30.
Ξενάγηση: Δευτέρα, 10 Απριλίου 2024, 15:45 - 17:00.
Ημερομηνίες / ημέρες / ώρες λειτουργίας: 18 Απριλίου - 10 Μαΐου 2023 / Τρίτη - Παρασκευή / 17:30 - 20:30, ή κατόπιν συνεννόησης.