Μερκούρη – Ντασέν στην Κύπρο, 1965

Άντρος Παυλίδης Δημοσιεύθηκε 16.8.2017

Η Μελίνα Μερκούρη γεννήθηκε στην Αθήνα το 1922 και πέθανε στη Νέα Υόρκη το 1994. Είχε γίνει διεθνώς γνωστή όχι μόνο ως ηθοποιός, αλλά και για τους αγώνες της κατά της ελληνικής χούντας των συνταγματαρχών (1967-1974). Η χούντα τής είχε στερήσει μάλιστα και την ελληνική της ιθαγένεια. Μετά τη μεταπολίτευση εξελέγη βουλευτής το 1978 με το ΠΑΣΟΚ και αργότερα έγινε υπουργός Πολιτισμού στην κυβέρνηση Αντρέα Παπανδρέου (1981-1989 και 1993).


Ο σύζυγός της, Αμερικανός σκηνοθέτης Ζιλ Ντασέν, κατά 11 χρόνια μεγαλύτερός της (είχε γεννηθεί το 1911), είχε εγκαταλείψει τις Ηνωμένες Πολιτείες την εποχή των διώξεων ιδίως των πνευματικών ανθρώπων, για όσους υπήρχε έστω και υποψία ότι ήσαν κομουνιστές ή συμπαθούντες, την εποχή δηλαδή του λεγομένου Μακαρθισμού. Είχε ήδη γυρίσει στις Ηνωμένες Πολιτείες τέσσερις ταινίες πριν φύγει και καταφύγει στη Γαλλία. Εκεί γύρισε το 1954 την πρώτη του ταινία με τη Μερκούρη, το έργο “Ριφιφί”. Στη συνέχεια, και αφού νυμφεύθηκαν, ο Ντασέν γύρισε και άλλες ταινίες με πρωταγωνίστρια τη σύζυγό του με γνωστότερες το “Ποτέ την Κυριακή”, τη “Φαίδρα” και το “Τοπ Καπί”.

Ως υπουργός Πολιτισμού η Μελίνα Μερκούρη έμεινε περισσότερο γνωστή για τον αγώνα της προς επιστροφή στην Ελλάδα των γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία είχε “απαγάγει” ο λόρδος Έλγιν κατά την τελευταία περίοδο της Τουρκοκρατίας και που σήμερα εξακολουθούν να είναι από τα σημαντικότερα εκθέματα του Βρετανικού Μουσείου στο Λονδίνο. Η Μελίνα Μερκούρη, φίλη και της Κύπρου και των αγώνων της, είχε επισκεφθεί επανειλημμένα το νησί. Την τελευταία φορά, για να πάρει μέρος στις μαζικές πορείες των γυναικών που είχαν οργανωθεί στο νησί.

Στη φωτογραφία αυτήν εικονίζονται η Μελίνα Μερκούρη και ο Ζιλ Ντασέν κατά την επίσκεψή τους στην Κύπρο το έτος 1965. Συγκεκριμένα η φωτογραφία είχε παρθεί από επίσκεψη του ζεύγους στο Μουσείο Αγώνος 1955-1959, στη Λευκωσία. Η έκφραση και των δύο, καθώς βρέθηκαν μπροστά στο σχοινί της αγχόνης είναι χαρακτηριστική και των συναισθημάτων τους.

+ Η ιστορία πίσω από τη φωτογραφία: ο ιστορικός Άντρος Παυλίδης αναλύει στιγμές από το ©Φωτογραφικό Αρχείο Μπάμπη Αβδελόπουλου/Πολίτη

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Απαντά το Υφ. Πολιτισμού για δελτίο τύπου Μπιενάλε: Κριτικό υπόμνημα των καλλιτεχνών - Αδίκως προέκυψε ζήτημα

Απαντά το Υφ. Πολιτισμού για δελτίο τύπου Μπιενάλε: Κριτικό υπόμνημα των καλλιτεχνών - Αδίκως προέκυψε ζήτημα

Απαντά το Υφ. Πολιτισμού για δελτίο τύπου Μπιενάλε: Κριτικό υπόμνημα των καλλιτεχνών - Αδίκως προέκυψε ζήτημα

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Η υφυπουργός Πολιτισμού στον «Π»: «Το νομοσχέδιο του καθεστώτος καλλιτέχνη είναι το πρώτο βήμα»

Παρακαταθήκη στην ιστορία της κυπριακής τέχνης | Εικόνες και σκέψεις της Ελένης Νικήτα

Παρακαταθήκη στην ιστορία της κυπριακής τέχνης | Εικόνες και σκέψεις της Ελένης Νικήτα

Παρακαταθήκη στην ιστορία της κυπριακής τέχνης | Εικόνες και σκέψεις της Ελένης Νικήτα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα

Τα φύλλα συκής και η λογοκρισία στα έργα ζωγραφικής του Μεσαίωνα