Εγκαίνια προσωρινής έκθεσης: «Θεόδωρος Ράλλης: η δική του Ελλάδα»

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 3.12.2021

Πραγματοποιήθηκαν στις 30 Νοεμβρίου 2021, από την κυρία Μαρέβα Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη, τα εγκαίνια της προσωρινής έκθεσης Θεόδωρος Ράλλης: η δική του Ελλάδα στη Λεβέντειο Πινακοθήκη, παρουσία της Προέδρου της Βουλής, του Δημάρχου Λευκωσίας, της Πρώτης Κυρίας της Κυπριακής Δημοκρατίας και άλλων εκλεκτών καλεσμένων.


Την εκδήλωση πλαισίωσαν μουσικά οι φοιτητές της Μουσικής Ακαδημίας ARTE με διασκευές μουσικής του 19ου αιώνα από τον Δρ. Άγι Ιωαννίδη.

Η έκθεση περιλαμβάνει έργα του Θεόδωρου Ράλλη που αποτυπώνουν την Ελλάδα της τελευταίας 25ετίας του 19ου αιώνα και των αρχών του 20ού – τον τόπο, τους ανθρώπους, τη ζωή και τα έθιμά τους.

Όπως χαρακτηριστικά ανάφερε η κυρία Γκραμπόφσκι-Μητσοτάκη στην ομιλία της:
«… η έκθεση είναι απολύτως επίκαιρη τη φετινή χρονιά: το 2021 η Ελλάδα βρίσκεται στο επίκεντρο λόγω της επετείου των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης, που οδήγησε στην ίδρυση του ελληνικού κράτους. Πόσο ταιριαστό, λοιπόν, το συγκεκριμένο αφιέρωμα. [...] Στις ειδυλλιακές ηθογραφικές συνθέσεις του Ράλλη πρωταγωνιστούν οι άνθρωποι της υπαίθρου, η ζωή, τα ήθη, οι παραδόσεις, οι ενδυμασίες, στοιχεία του υλικού και του άυλου νεοελληνικού πολιτισμού. Αυτές τις σκηνές αναζήτησε στη διάρκεια των ταξιδιών του στην Ελλάδα, για να τις μεταπλάσει, στη συνέχεια, εικαστικά με μαεστρία στο ατελιέ του στο Παρίσι, που ήταν κατάφορτο με κάθε είδους αντικείμενα από τις περιηγήσεις του στην Ελλάδα και στην Ανατολή. […] Χάρη στα ελληνικά θέματα της ζωγραφικής του, στην Ελλάδα εξήραν τη φιλοπατρία του Ράλλη και τις υπηρεσίες που προσέφερε στη χώρα καταγωγής του μέσα από την τέχνη του, προβάλλοντας στο εξωτερικό τον γνήσιο, παραδοσιακό ελληνικό βίο».

Μία ιδιαίτερη ενότητα είναι αφιερωμένη στην εικονογράφηση του πεζογραφήματος του Δημήτριου Βικέλα Λουκής Λάρας, με σχέδια που φιλοτέχνησε ο καλλιτέχνης το 1891, καθώς και ένα ειδικό ψηφιακό πρόγραμμα ετοιμάστηκε για την ενότητα αυτή. Η έκθεση πλαισιώνεται από αυθεντικές παραδοσιακές φορεσιές και αντικείμενα του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος «Β. Παπαντωνίου», που απαντούν στη ζωγραφική του Ράλλη.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση προέρχονται από ελληνικές ιδιωτικές συλλογές, συλλογές ιδρυμάτων και μουσείων, μεταξύ αυτών από την Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου.

Κύρια επιμελήτρια της έκθεσης είναι η Δρ. Μαρία Κατσανάκη, Επιμελήτρια στην Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου. Η Ιωάννα Παπαντωνίου, ∆ιευθύντρια του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος, επιμελήθηκε με την ομάδα της την παρουσίαση των παραδοσιακών φορεσιών και αντικειμένων.

Την έκθεση συνοδεύει η έκδοση του Ιδρύματος Α. Γ. Λεβέντη και της Λεβεντείου Πινακοθήκης Θεόδωρος Ράλλης της Μαρίας Κατσανάκη, η οποία κυκλοφόρησε το 2018 και αποτελεί την πρώτη εμπεριστατωμένη μονογραφική έκδοση για τον καλλιτέχνη. Παράλληλα, εκδόθηκε δίγλωσσος κατάλογος της έκθεσης, με κείμενα της Μαρίας Κατσανάκη και της Ιωάννας Παπαντωνίου.







Αίθουσα Προσωρινών Εκθέσεων – Λεβέντειος Πινακοθήκη

Διάρκεια έκθεσης: 30 Νοεμβρίου 2021 – 20 Φεβρουαρίου 2022

Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά, εκτός Δευτέρα και Τρίτη, 10:00 - 17:00 και Τετάρτη 10:00 - 20:00.

Χορηγός: Πολιτιστικό Ίδρυμα Τράπεζας Κύπρου – Τράπεζα Κύπρου



Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ριζοσπαστικές μεταρρυθμίσεις στην Αρχαία Ελλάδα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Ένας Αλέξης, ένας Μαλέκκος κι ένα κεφάλι γεμάτο περιττώματα

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Προσωπογραφία Κωνσταντίνου Παλαιολόγου: Τι εξηγεί η αρχαιολόγος και βυζαντινολόγος, Αναστασία Κουμούση

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης