Dunkirk : Η μάχη της Δουνκέρκης στη μεγάλη οθόνη

Δέσποινα Χριστοδούλου Δημοσιεύθηκε 16.8.2017

Διάρκεια: 106 λεπτά

Είδος Ταινίας: Πολεμική, Δραματική, Θρίλερ
Παραγωγή: ΗΠΑ, Αγγλία, Γαλλία, Ολλανδία, 2017
Γλώσσες: Αγγλικά, με ελληνικούς υπότιτλους
Σκηνοθεσία-Σενάριο: Κρίστοφερ Νόλαν
Με τους: Σίλιαν Μέρφι, Κέννεθ Μπράνα, Μαρκ Ράιλανς, Τομ Χάρντι, Χάρυ Στάιλς

Στους κινηματογράφους σε όλες τις πόλεις

Πολεμική ταινία από καλή στόφα και για γερά νεύρα, με τη σκηνοθετική σφραγίδα του Άγγλου σκηνοθέτη Κρίστοφερ Νόλαν, ο οποίος σαν λες έτοιμος από καιρό αναλαμβάνει να αναβιώσει στη μεγάλη οθόνη τη σφοδρότατη μάχη της Δουνκέρκης και την επιχείρηση διάσωσης των συμμαχικών δυνάμεων “Ντιναμό”, σε ένα ισχυρό κινηματογραφικό έπος γεμάτο δράση, σασπένς, δραματικότητα και συγκίνηση, που δεν πρέπει να χάσετε. Βρισκόμαστε στις αρχές του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου, με τις μάχες να μαίνονται στα γαλλικά εδάφη και τις δυνάμεις του Άξονα να προωθούνται επικίνδυνα στο λιμάνι της Δουνκέρκης, κοντά στα βελγικά σύνορα. Τετρακόσιες χιλιάδες στρατιώτες των Βρετανικών και Συμμαχικών δυνάμεων βρίσκονται παγιδευμένοι στην παραλία, χωρίς άλλη διέξοδο παρά τη διάσωση από θαλάσσης μέσω του πορθμού της Μάγχης. Με το ισοζύγιο των δυνάμεων ξεκάθαρα εναντίον των Συμμάχων και τον κίνδυνο για εν συνεχεία κατάληψη της Μεγάλης Βρετανίας πέρα για πέρα ορατό, το Βρετανικό επιτελείο προσπαθεί να συντονίσει μια κάποια διάσωση με τη χρήση ιδιωτικών στολίσκων, παράλληλα συντηρώντας δυνάμεις για την επικείμενη Μάχη της Αγγλίας. Ο εχθρός συνεχίζει το ανελέητο σφυροκόπημα σε γη, θάλασσα κι αέρα, βάζοντας ανυπέρβλητα εμπόδια στις προσπάθειές τους.

Κι όμως, μέσα από ένα φαινομενικά αδύνατο σενάριο, θα γραφτούν ηρωικές σελίδες αντίστασης κι επιβίωσης, με το ανθρώπινο πνεύμα να υπερνικά υποδειγματικά τις όποιες ανισορροπίες και αντιξοότητες. Το χρονικό αυτής ακριβώς της φοβερής επίδειξης πνεύματος, αδελφοσύνης και πατριωτισμού εν μέσω απελπισίας και ζοφερότητας, μας μεταφέρει με τρόπο έξυπνο, αποτελεσματικό και άμεσο ο σκηνοθέτης, σ’ ένα εντυπωσιακό, εμβληματικό κινηματογραφικό tour-de-force, στην πρώτη του ταινία βασισμένη σε πραγματικά γεγονότα, και ίσως την καλύτερη στιγμή της καριέρας του μέχρι σήμερα. Ικανοί συνοδοιπόροι σ’ αυτό το μεγαλεπήβολο εγχείρημα ο σπουδαίος Γερμανός μαέστρος Χανς Ζίμερ (“Interstellar”, “Inception”, “The Lion King”) στο τιμόνι της μουσικής επένδυσης της ταινίας και ο διακεκριμένος Ολλανδός διευθυντής φωτογραφίας Χόιτεν Βαν Χόιτεμα (“Interstellar”, “Tinker, Tailor, Soldier, Spy”, “Spectre”). Ο δεύτερος θα ζωγραφίσει με την παλέτα του το σκοτεινό, φορτισμένο πορτρέτο της εμπόλεμης ζώνης με τρόπο ρεαλιστικό κι ευαίσθητο, γυρισμένο in-camera με ΙΜΑΧ και 65μμ κάμερες και ως επί το πλείστον on-location. Ο δε πρώτος, θα καταφέρει να καθυποβάλει όλες τις αισθήσεις του θεατή με ένα σκορ που προκαλεί δέος και συγκίνηση συνάμα, βροντερά ρυθμικό και νευρώδες, κλιμακωτά εντεταμένο, ελεγειακά καθαρτήριο. Χωρίς το αδιαμφισβήτητα αβανταδόρικο soundtrack του Ζίμερ που απογειώνει τη δράση, ο Νόλαν θα είχε στα χέρια του μισή ταινία. Αντ’ αυτού, ο σκηνοθέτης υπογράφει μια εξαιρετική, καθολικά έγκριτη ταινία οσκαρικών προδιαγραφών, αρκούντως “πειραγμένη” και προσαρμοσμένη στα μέτρα και το κινηματογραφικό του ήθος.

Για του λόγου το αληθές, αντί γραμμικού χρόνου, ο Νόλαν θα σκαρώσει ένα περίτεχνο, λαβυρινθώδες χρονοδιάγραμμα αφήγησης (όπως άλλωστε μας έχει συνηθίσει) όπου η δράση εκτυλίσσεται σε τρεις διαφορετικούς χρόνους, μια βδομάδα, μια μέρα και μια ώρα, κι εναλλάσσεται αντίστοιχα τοπικά μεταξύ του Μώλου, της Θάλασσας και του Αέρα. Η καταγραφή της διάσωσης από τρεις διαφορετικές χρονικές και τοπικές προοπτικές, με τα πόδια, με πλοία, και με αεροπλάνα, δημιουργούν μια ενδιαφέρουσα χρονική πλαστικότητα και προσδίδουν στην ταινία φρεσκάδα κι ένα στίγμα σύγχρονο, χωρίς ωστόσο να της στερούν την ιστορικότητά της. Σε σημεία ο θεατής ενδεχομένως να χαθεί κατά τι με τις διαδοχικές αυτές εναλλαγές, αλλά στο σύνολο, ο Νόλαν κερδίζει το στοίχημα στη συρραφή των κεφαλαίων και παραδίδει μαθήματα film editing. Το κάνει με στυλ και καλαισθησία, πράγμα που επιβεβαιώνεται γενικά κι από το αξιοσέβαστο καστ που επιλέγει: έναν στωικό και καταπληκτικά εκφραστικό Κένεθ Μπράνα να ηγείται της διάσωσης στη στεριά ως Υποπλοίαρχος Μπόλτον, έναν φλογισμένο Μαρκ Ράιλανς στον ρόλο του κ. Ντόσον που πασχίζει να σώσει ναυαγούς στρατιώτες στη θάλασσα με το μικρό του σκάφος κι έναν ψύχραιμο, ηρωικό Τομ Χάρντι να παρέχει κάλυψη από αέρος ως πιλότος της Βασιλικής Αεροπορίας. “Το σπίτι μας είναι τόσο κοντά”, αναφωνούν οι αποκλεισμένοι στρατιώτες αλλά και οι ηγέτες τους, κι είναι αυτή, τελικά, η κραυγή απόγνωσης και ταυτόχρονα ελπίδας, ο τόνος που καταφέρνει να μεταφέρει η ταινία στο κοινό της: το τραγικά αδύνατο της προσπάθειας από τη μία και η πίστη που αναγεννιέται σχεδόν από πείσμα, όταν πατρίδα και σπίτι, κι ό,τι πολύτιμο αυτά περιγράφουν για τον καθένα, είναι τόσο κοντά που δεν μπορείς παρά να παλέψεις για να τα ανακτήσεις. Ακόμη κι αν αυτό σημαίνει απλά να κατορθώσεις να επιβιώσεις…

ΛΕΖΑΝΤΑ: Εκατοντάδες κομπάρσοι κλήθηκαν για να συμμετάσχουν στην ταινία, τα γυρίσματα της οποίας πραγματοποιήθηκαν στο ίδιο ακριβώς σημείο της μάχης της Δουνκέρκης. Η φωτογραφία είναι από τα γυρίσματα (c)WENN.COM

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Ταινίες μικρού μήκους τη μικρότερη μέρα του χρόνου

Ταινίες μικρού μήκους τη μικρότερη μέρα του χρόνου

Ταινίες μικρού μήκους τη μικρότερη μέρα του χρόνου

ISFFC | Αλεξία Ρόιτερ και Ιωακείμ Μυλωνάς αποχωρούν από την καλλιτεχνική διεύθυνση του φεστιβάλ

ISFFC | Αλεξία Ρόιτερ και Ιωακείμ Μυλωνάς αποχωρούν από την καλλιτεχνική διεύθυνση του φεστιβάλ

ISFFC | Αλεξία Ρόιτερ και Ιωακείμ Μυλωνάς αποχωρούν από την καλλιτεχνική διεύθυνση του φεστιβάλ

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25

Ανοιχτό κάλεσμα για συμμετοχή στο theYard.Residency.25