Ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών σε όλη την Κύπρο σε δύο κύκλους: «Κυπριακές ταινίες της συμφιλίωσης και της επανένωσης» και «Κυπριακές ταινίες της πράσινης γραμμής».
Με την ευκαιρία της διπλής επετείου φέτος – 60 χρόνια από τις συγκρούσεις του 64 και τη παρουσία της Ειρηνευτικής Δύναμης του ΟΗΕ στην Κύπρο και 50 χρόνια από το πραξικόπημα και την τουρκική εισβολή – η Κυπριακή Ταινιοθήκη παρουσιάζει ένα πλούσιο πρόγραμμα προβολών σε όλη την Κύπρο σε δύο κύκλους: «Κυπριακές ταινίες της συμφιλίωσης και της επανένωσης» και «Κυπριακές ταινίες της πράσινης γραμμής».
Οι προβολές των επόμενων ημερών σε Λευκωσία και Λεμεσό:
Λευκωσία
18.11.2024 ΑΚΑΜΑΣ, του Πανίκκου Χρυσάνθου Arabahmet
19.11.2024 ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΕΛΤΕΝ CVAR*
22.11.2024 ΛΑΣΠΗ, του Dervis Zaim Υφαντουργείο
22.11.2024 ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ CVAR
23.11.2024 ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ Υφαντουργείο
23.11.2024 ΤΡΙΜΙΘΙ CVAR
24.11.2024 Ο ΑΥΡΙΑΝΟΣ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ Υφαντουργείο
* CVAR (Ίδρυμα Κ. & Ρ. Σεβέρη), Ερμού 285, Λευκωσία 1017
Αμμόχωστος
20.11.2024 ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ Δερύνεια*
21.11.2024 ΛΑΣΠΗ Παντοπωλείο**
24.11.2024 ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΜΑΣ Παντοπωλείο
*Δερύνεια: στο Πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Αμμοχώστου
** Παντοπωλείο: στην εντός των τειχών παλιά πόλη της Αμμοχώστου
Όλες οι προβολές ξεκινούν στις 7:30 μ.μ.
18.11.2024
ΑΚΑΜΑΣ |Arabahmet Λευκωσία
του Πανίκκου Χρυσάνθου (2006) 115 λ. Ελλ & Τουρ Υποτ.
Ο Ομέρης είναι Τουρκοκύπριος και μουσουλμάνος, μεγάλωσε όμως και ζει με Ελληνοκύπριους και χριστιανούς μέσα στον Ακάμα, μιαν ακατοίκητη χερσόνησο στα βορειοδυτικά της Κύπρου. Όταν ερωτεύεται τη Ροδού, την όμορφη κόρη του βοσκού, που τον έχει κοντά του, καταλαμβαίνει ότι ο κόσμος γύρω του δεν είναι αυτός που έπλασε με το μυαλό του. Το παιχνίδι της αγάπης, του κρύβει πολλές εκπλήξεις. Η μοίρα του τάζει να πολεμά για να μείνει μαζί με την αγαπημένη του, τη στιγμή που η κοινωνία γύρω του ακολουθεί ακριβώς την αντίθετη πορεία: Προχωρεί προς το χωρισμό και τη διαίρεση. Αν δε θέλει να ηττηθεί, πρέπει να παλέψει ενάντια στον παραλογισμό του εθνικισμού, που εισβάλλει στην προσωπική του ζωή και προσπαθεί να τη τσακίσει.Φεστιβάλ Βενετίας 2006, Βραβείο καλύτερης ταινίας 2007 Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου Λος Άντζελες
19.11.2024| CVAR Λευκωσία
ΑΝΑΖΗΤΩΝΤΑΣ ΤΗ ΣΕΛΤΕΝ
του Αντώνη Αγκαστινιώτη (1987) 50 λ. Αγγλ. Υποτ.
Ο Αντώνης Αγκαστινιώτης, που μεγάλωσε μέσα σε ένα εθνικιστικό περιβάλλον, που ένιωθε θυμωμένος με την κατοχή, συγκλονίστηκε το 2003, όταν πέρασε τα οδοφράγματα κι έμαθε ότι κάποιοι συμπατριώτες του, που του έμοιαζαν, έκαμαν ένα φρικτό έγκλημα σε 3 μικρά τουρκοκυπριακά χωριά σκοτώνοντας 128 αμάχους. Αποφάσισε να κάμει μια ταινία πάνω σ’ αυτή την ιστορία. Μετά από πολλές περιπέτειες η ταινία του διαμορφώθηκε σαν μια αναζήτηση και μια συνομιλία με το πιο μικρό θύμα της σφαγής, τη Σελτέν, που ήταν 16 ημερών, όταν σκοτώθηκε. Υπάρχουν συνεντεύξεις με επιζήσαντες και συγγενείς των θυμάτων και συνοδεύονται από ένα εξομολογητικό σχόλιο του δημιουργού. Τολμηρή ταινία, που αφηγάται αλήθειες που πονούν.
20.11.2024 Πολιτιστικό Κέντρο Δήμου Αμμοχώστου, Δερύνεια
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ
των Dervis Zaim & Πανίκκου Χρυσάνθου (2003) 70 λ. Ελλ & Τουρ Υποτ.
Τα «Παράλληλα Ταξίδια» σχεδιάστηκαν και γυρίστηκαν όταν δεν υπήρχε η δυνατότητα επαφής ανάμεσα στα δυο κομμάτια της Κύπρου πέραν της διαχωριστικής γραμμής. Ο Πανίκος Χρυσάνθου και ο Dervis Zaim έκαμαν ξεχωριστά γυρίσματα το 2002 με βάση ένα κοινό σχέδιο: Να καταγράψουν και να φέρουν μαζί μέσα στην ταινία ανθρώπους και από τα δυο κομμάτια του νησιού μας, που ο πόλεμος άφησε σημάδια στο κορμί και στη ψυχή τους. Τα «Παράλληλα Ταξίδια» χωρίζονται σε δύο μέρη. Στο πρώτο καταγράφεται η ιστορία δυο χωριών μέσα από την εμπειρία ανθρώπων που επέζησαν μιας σφαγής. Είναι το Παλαίκυθρο, όπου εχτελέστηκαν εν ψυχρώ δυο οικογένειες από Τουρκοκύπριους παραστρατιωτικούς. Και η Μαράθα-Αλόα-Σανταλάρης, όπου το σύνολο των γυναικοπαίδων σκοτώθηκαν από Ελληνοκύπριους παραστρατιωτικούς. Η ταινία είναι μια ανασύνθεση της μνήμης κι ένας στοχασμός πάνω στη βαρβαρότητα, το μίσος και τη συγχώρεση.
21.11.2024
Παντοπωλείο, εντός των τειχών παλιά πόλη Αμμοχώστου
ΛΑΣΠΗ
Camur, του Dervis Zaim (2003) 130 λ. Ελλ Υποτ.
Ο Αλί είναι ένας Τουρκοκύπριος στρατιώτης, μια μέρα λιποθυμά κατά την διάρκεια ασκήσεων. Από τότε χάνει τη φωνή του και κανείς δε μπορεί να δώσει κάποια εξήγηση γι αυτό. Μια μέρα αποφασίζει να βάλει στο λαιμό του λάσπη από ένα πηγάδι, που βρίσκεται δίπλα από τη σκοπιά του και που, σύμφωνα με τις λαϊκές δοξασίες, έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Κατεβαίνει στο λάκκο, βρίσκει τη λάσπη κι αρχίζει να τη χρησιμοποιά, ώσπου μια μέρα, ενώ σκάφτει ανακαλύπτει το άγαλμα μιας πανάρχαιας θεάς. Θέλοντας να το πουλήσει έρχεται σε επαφή με δυο φίλους του, που αναλαμβάνουν να βρουν αγοραστή. Σύντομα αποκαλύπτεται ότι ο ένας από τους δυο υποφέρει από τύψεις, καθώς μέσα στη λάσπη της διπλανής αλυκής, έθαψε Έλληνες που σκότωσε στον πόλεμο. Η αλληγορική αυτή ταινία είναι σκηνοθεσία του Κύπριου στην καταγωγή σκηνοθέτη Dervis Zaim, που ζει και εργάζεται στην Τουρκία. Προβλήθηκε στο φεστιβάλ Βενετίας 2004.
22.11.2024 Υφαντουργείο Λευκωσία
ΛΑΣΠΗ
Camur, του Dervis Zaim (2003) 130 λ. Ελλ Υποτ. Ο Αλί είναι ένας Τουρκοκύπριος στρατιώτης, μια μέρα λιποθυμά κατά την διάρκεια ασκήσεων. Από τότε χάνει τη φωνή του και κανείς δε μπορεί να δώσει κάποια εξήγηση γι αυτό. Μια μέρα αποφασίζει να βάλει στο λαιμό του λάσπη από ένα πηγάδι, που βρίσκεται δίπλα από τη σκοπιά του και που, σύμφωνα με τις λαϊκές δοξασίες, έχει θεραπευτικές ιδιότητες. Κατεβαίνει στο λάκκο, βρίσκει τη λάσπη κι αρχίζει να τη χρησιμοποιά, ώσπου μια μέρα, ενώ σκάφτει ανακαλύπτει το άγαλμα μιας πανάρχαιας θεάς. Θέλοντας να το πουλήσει έρχεται σε επαφή με δυο φίλους του, που αναλαμβάνουν να βρουν αγοραστή. Σύντομα αποκαλύπτεται ότι ο ένας από τους δυο υποφέρει από τύψεις, καθώς μέσα στη λάσπη της διπλανής αλυκής, έθαψε Έλληνες που σκότωσε στον πόλεμο. Η αλληγορική αυτή ταινία είναι σκηνοθεσία του Κύπριου στην καταγωγή σκηνοθέτη Dervis Zaim, που ζει και εργάζεται στην Τουρκία. Προβλήθηκε στο φεστιβάλ Βενετίας 2004.
22.11.2024 CVAR Λευκωσία
ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΑ ΣΤΗΝ ΚΥΠΡΟ
του Πανίκκου Χρυσάνθου (1987) 65 λ. Αγγλ. Υποτ.
Μια γυναίκα επισκέπτεται με το κοριτσάκι της ένα εγκαταλειμμένο, ερημωμένο χωριό στο μέση του κυπριακού κάμπου. Η παρουσία τους ελκύει τους πρώην κατοίκους του χωριού, Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους, που έρχονται μέσα στα ερείπια κι ο καθένας τους αφηγείται μια προσωπική ιστορία του πολέμου. Η σύγκρουση, που έγινε το 1964 σ’ αυτό το χώρο, μετάτρεψε το ειρηνικό, μεικτό χωριό σε μια ερημωμένη περιοχή, όπου μόνο τα απομεινάρια της ζωής μαρτυρούν ένα κόσμο που έφυγε για πάντα.
23.11.2024 Υφαντουργείο Λευκωσία
ΠΑΡΑΛΛΗΛΑ ΤΑΞΙΔΙΑ
των Dervis Zaim & Πανίκκου Χρυσάνθου (2003) 70 λ. Ελλ & Τουρ Υποτ.
Τα «Παράλληλα Ταξίδια» σχεδιάστηκαν και γυρίστηκαν όταν δεν υπήρχε η δυνατότητα επαφής ανάμεσα στα δυο κομμάτια της Κύπρου πέραν της διαχωριστικής γραμμής. Ο Πανίκκος Χρυσάνθου και ο Dervis Zaim έκαμαν ξεχωριστά γυρίσματα το 2002 με βάση ένα κοινό σχέδιο: Να καταγράψουν και να φέρουν μαζί μέσα στην ταινία ανθρώπους και από τα δυο κομμάτια του νησιού μας, που ο πόλεμος άφησε σημάδια στο κορμί και στη ψυχή τους. Τα «Παράλληλα Ταξίδια» χωρίζονται σε δύο μέρη. Στο πρώτο καταγράφεται η ιστορία δυο χωριών μέσα από την εμπειρία ανθρώπων που επέζησαν μιας σφαγής. Είναι το Παλαίκυθρο, όπου εχτελέστηκαν εν ψυχρώ δυο οικογένειες από Τουρκοκύπριους παραστρατιωτικούς. Και η Μαράθα-Αλόα-Σανταλάρης, όπου το σύνολο των γυναικοπαίδων σκοτώθηκαν από Ελληνοκύπριους παραστρατιωτικούς. Η ταινία είναι μια ανασύνθεση της μνήμης κι ένας στοχασμός πάνω στη βαρβαρότητα, το μίσος και τη συγχώρεση.
23.11.2024 CVAR Λευκωσία
ΤΡΙΜΙΘΙ: ΑΝΑΠΑΣΡΑΣΤΑΣΗ ΜΕ ΛΕΞΕΙΣ Ή ΟΤΑΝ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ
ΝΑ ΖΗΣΕΙΣ - ΟΜΙΛΕΙΣ
του Αντρέα Πάντζη (1982) 119 λ. Αγγλ. Υποτ.
Το Τριμίθι είναι ένα χωριό στα δυτικά της Κερύνιας. Το 1982 είναι για τους κατοίκους του ένα χωριό “πιο μακρυά κι από τ’ αστέρια”, αφού δεν μπορούν να πάνε σ’ αυτό. Ο Αντρέας Πάντζης κάμνει ένα πρωτοποριακό ντοκυμανταίρ αναπαριστώντας αυτό το “μακρινό” χωριό μέσα από τις αφηγήσεις των κατοίκων του. Ακούμε την ιστορία τους, ακούμε τις αφηγήσεις για τις κακουχίες και την ταλαιπωρία που υπέστησαν και φτιάχνουμε ένα χωριό που είναι απών για μας τους θεατές - αλλά αναπαριστώμενο μέσα από το λόγο. Που είναι όμως παρόν στις μνήμες των ανθρώπων που το έζησαν.
24.11.2024 Υφαντουργείο Λευκωσία
Ο ΑΥΡΙΑΝΟΣ ΠΟΛΕΜΙΣΤΗΣ
του Μιχάλη Παπά (1981) 95 λ. Αγγλ. Υποτ.
Ένα παιδί, ο Ορέστης, ζει εφιαλτικές στιγμές καθώς ο τουρκικός στρατός μπαίνει στο χωριό του. Μαζί με τους γονιούς του προσπαθούν να ξεφύγουν και να φτάσουν σε ασφαλές σημείο. Τελικά τα καταφέρνουν, η νέα ζωή τους όμως είναι ανυπόφορη στην προσφυγιά. Ο Ορέστης νοσταλγεί το χωριό και τον παππού του, που έμεινε πίσω. Ο καιρός περνά και κλείνεται στη σιωπή του. Κάποια στιγμή φτάνει η γιαγιά του και φέρνει την άσχημη είδηση: Τον παππού του τον σκότωσαν. Στην απελπισία του κάμνει μια απότολμη πράξη. Διασχίζει τη νεκρή ζώνη και, χωρίς να τον αντιληφθεί κανείς, καταφέρνει να φτάσει στο χωριό του. Η ταινία είναι εμπνευσμένη από την πραγματική ιστορία του δεκαπεντάχρονου Ορέστη Μηχανικού, που πέρασε κρυφά στην κατεχόμενη περιοχή και πήγε στο χωριό του.
24.11.2024 Παντοπωλείο, εντός των τειχών παλιά πόλη Αμμοχώστου
ΤΟ ΤΕΙΧΟΣ ΜΑΣ
του Πανίκκου Χρυσάνθου & Niyazi Kizilyurek (1993) 106 λ. Ελλ & Τουρ Υποτ. Κύπρος 1993. Ένα τείχος χωρίζει το νησί στα δυο και δεν επιτρέπει καμιά επικοινωνία ανάμεσα στους Ελληνοκύπριους και Τουρκοκύπριους. Ο Πανίκκος και ο Niyazi καταφέρνουν να συναντηθούν σ’ ένα ξενοδοχείο της νεκρής ζώνης στη Λευκωσία, που ελέγχεται από τα Ηνωμένα έθνη, και ξεκινούν ένα ταξίδι στην πρόσφατη ιστορία και στους ανθρώπους της Κύπρου. Το ταξίδι τους είναι ένας διάλογος, που λειτουργεί σαν ένας πικρός στοχασμός πάνω στη εμπειρία της σύγκρουσης και του διαχωρισμού. Ανακαλεί οπτικά ντοκουμέντα κι αφήνει ανθρώπους, που η ιστορία πέρασε πάνω από τη ζωή τους σαν οδοστρωτήρας, να μοιραστούν με τον θεατή την εμπειρία τους. Είναι Ελληνοκύπριοι και Τουρκοκύπριοι, χωρισμένοι σε μια διχοτομημένη Κύπρο, αλλά ενωμένοι στον ίδιο πόνο. Βραβείο Απτί Ιπεκτσί.