Η Λευκωσία ως χώρος ρευστός, ποιητικός και κατακερματισμένος

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 20.2.2019

O Χάρης Πελλαπαϊσιώτης παρουσιάζει το καλλιτεχνικό πρότζεκτ Walking Narratives and Affective Mapping στο Point Centre for Contemporary Art, στη Λευκωσία.


To πρότζεκτ προσεγγίζει την πόλη της Λευκωσίας ως ένα ρευστό χώρο που δημιουργεί μεμονωμένες αφηγηματικές συνδέσεις οι οποίες εμφανίζονται μέσω εμπειριών και στη συνέχεια αναπτύσσονται σε αφηγηματικά αντικείμενα μέσα από μια διαδικασία επαφής, διαλόγου και συνεργασίας μεταξύ του Χάρη Πελλαπαϊσιώτη και συμμετεχόντων σε περιπάτους που προσκαλεί ο ίδιος.

«Ο καλλιτέχνης ανταποκρίνεται σε κάθε περιπατητικό ταξίδι χρησιμοποιώντας μια μεθοδολογία που περιλαμβάνει την καταστασιακότητα και την ενσωμάτωση καθώς και τη σχεσιακή, διαλογική και συνεργασιακή πρακτική. Το βίντεο σε συνδυασμό με τον γραπτό και προφορικό λογο, τη φωτογραφία, την ψηφιακή κινούμενη εικόνα και τον ήχο είναι τα μέσα που χρησιμοποιεί ο καλλιτέχνης για να δημιουργήσει νέα αφηγηματικά αντικείμενα, τα οποία επαναπροσδιορίζουν τη γλώσσα που συνήθως χρησιμοποιείται για να περιγράψει τη Λευκωσία», σημειώνεται σε ανακοίνωση του Point.

«Αυτές οι συναθροίσεις ανοίγουν νέες μορφές που μας επιτρέπουν να απομακρυνθούμε από τους άμεσα διαθέσιμους τρόπους σκέψης και γραφής της πόλης και από κοινού σχηματίζουν ριζοσπαστικές αρχειακές προτάσεις, που αντιβαίνουν στο λεξιλόγιο των ενοποιημένων ιδεολογιών της επικράτειας. Η Λευκωσία που ανακαλύφθηκε με αυτόν τον τρόπο προσφέρει μια κατακερματισμένη, ποιητική ανάγνωση της πόλης.»

Ο καλλιτέχνης επέλεξε συνεργάτες για τους οποίους η Λευκωσία είναι –ή ήταν– σπίτι τους, αλλά οι οποίοι, όπως και ο ίδιος, έχουν περάσει σημαντικό χρονικό διάστημα μακριά από την Κύπρο. Ο λόγς για τους Murat Erdal Ilican, Ruth Keshishian, Αλεξάνδρα Μαγγλή και Στέφανο Στεφανίδη. Άλλοι, όπως ο Frank Charaqui, η Diana Wood Conroy, η Susan Kozel, ο Πέτερ Λοΐζος, η Yael Navaro και η Pelin Tan δεν είναι ντόπιοι αλλά συνδέονται με την Κύπρο επαγγελματικά ή με συγγένεια και κατά τη διάρκεια του χρόνου τους εδώ, έχουν καταστήσει τη χώρα μέρος της εργασίας τους.

«Το καθεστώς ημι-outsider αυτών των συνεργατών δεν σημαίνει ότι η σχέση τους με τη Λευκωσία είναι με κάποιο τρόπο ελλειμματική. Στην πραγματικότητα, ο καλλιτέχνης προτείνει το αντίθετο – η σύνδεσή τους με το νησί εισάγει στη δική μας ανάγνωση της πόλης μια συγκεκριμένη ένταση συνείδησης, η οποία προκύπτει από την αίσθηση της εγγύτητας / απόστασης, που προκαλεί μια συνεχή ανασκόπηση της αίσθησης του «εμείς» στην πολιτιστική ενάσκηση – με άλλα λόγια, τη συλλογική τελετουργία, τη θεωρητικοποίηση και την αντιπροσώπευση της Λευκωσίας. Αυτό, όπως εισηγείται ο καλλιτέχνης, ανοίγει τη δυνατότητα για διαφορετικούς τρόπους ορατότητας της πόλης.»

Ποιος είναι

Ο Χάρης Πελλαπαϊσιώτης είναι καλλιτέχνης/φωτογράφος και Επίκουρος Καθηγητής στο Τμήμα Γραφικής Επικοινωνίας και Πολυμέσων του Πανεπιστημίου Λευκωσίας. Δίνει διαλέξεις για τη φωτογραφία, τις εικαστικές τέχνες και τις πολιτισμικές σπουδές. Πριν από την επανεγκατάστασή του στην Κύπρο το 2001, έζησε στο Λονδίνο, όπου έδινε διαλέξεις για τη φωτογραφία στο Goldsmith’s College, στο University of London. Είναι κάτοχος πτυχίου στις Καλές Τέχνες, μεταπτυχιακού στα Μέσα και Επικοινωνία (φωτογραφία), ενώ ολοκληρώνει τη διδακτορική του έρευνα στο πεδίο του art research. Είναι ιδρυτής και διευθυντής των σεμιναρίων Artalks (Λευκωσία), τα οποία συνδιοργάνωσε και παρουσίασε μεταξύ 2004-2009. Έδειξε τη δουλειά του σε πολλούς διεθνείς χώρους, μεταξύ των οποίων Τhe Photographer’s Gallery, Λονδίνο, The Museum of London, Λονδίνο και Witte de With, Ρότερνταμ. Πρόσφατη έκδοσή του περιλαμβάνει το δοκίμιο The Art of the Buffer Zone, 2014, I.B.Tauris. Στο παρόν στάδιο εργάζεται σε ένα μεγάλο συλλογικό ερευνητικό πρότζεκτ τέχνης, που θα καταλήξει σε μία σειρά παραγώγων τέχνης, που θα περιλαμβάνουν μία διεπιστημονική έκθεση με μικτά μέσα, μία έκδοση και μια σειρά από σεμινάρια περφόρμανς.

Εγκαίνια την Παρασκευή 22 Φεβρουαρίου στις 18:30 στο Point Centre for Contemporary Art [Λεωφ. Ευαγόρου, Λευκωσία]. Προβολή: 19:00. Η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι τις 28 Μαρτίου 2019. Στο πλαίσιο της έκθεσης, ο Ανδρέας Βραχίμης θα δώσει μια διάλεξη με τίτλο Seening as Unfamiliar στις 7 Μαρτίου, στις 19:00. Ωράριο: Τετάρτη-Παρασκευή: 10:00-17:00, Σάββατο: 11:00-15:00 [και με ραντεβού]

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
Alternative Brains Rule | «Κατάληψη» της New Division στις 21 Δεκεμβρίου - Τα σχέδια για το 2025

Alternative Brains Rule | «Κατάληψη» της New Division στις 21 Δεκεμβρίου - Τα σχέδια για το 2025

Alternative Brains Rule | «Κατάληψη» της New Division στις 21 Δεκεμβρίου - Τα σχέδια για το 2025

Αγία Νάπα 2030: Κατέθεσε τον φάκελο υποψηφιότητας για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Αγία Νάπα 2030: Κατέθεσε τον φάκελο υποψηφιότητας για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Αγία Νάπα 2030: Κατέθεσε τον φάκελο υποψηφιότητας για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης

Υπέβαλε και το Kourion 2030 το φάκελο υποψηφιότητάς του για τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης