ΘΟΚ: «Αγαμέμνων» του Αισχύλου σε παγκύπρια περιοδεία

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 1.7.2021

50 χρόνια από τον πρώτο Αγαμέμνονα του ΘΟΚ


«Βαριά η φωνή του λαού,
η οργή του κουρνιάζει, θα γίνει κατάρα, απαιτεί πληρωμή».

Η τραγωδία του Αισχύλου Αγαμέμνων (458 π.Χ.), που αποτέλεσε το 1971 την εναρκτήρια παραγωγή του ΘΟΚ, ανεβαίνει φέτος το καλοκαίρι στο πλαίσιο των εορτασμών των 50 χρόνων από την ίδρυση του Οργανισμού, σε σκηνοθεσία Λέας Μαλένη. Πρόκειται για το πρώτο από τα τρία έργα της Ορέστειας, της μοναδικής σωζόμενης τριλογίας του Αισχύλου, ένα έργο βαθιά πολιτικό στον πυρήνα του, που ψηλαφίζει και φωτίζει τα σημάδια που αφήνει στη μοίρα των ανθρώπων ένα καθεστώς που γεννά βία.

Η σκηνή τοποθετείται μπροστά στο παλάτι των Ατρειδών, στο Άργος, όπου ο βασιλιάς Αγαμέμνονας επιστρέφει μετά το τέλος του Τρωικού Πολέμου, έχοντας δίπλα του την κόρη του Πρίαμου Κασσάνδρα ως λάφυρο. Η Κλυταιμνήστρα θα τον καλωσορίσει αρχικά, όπως αρμόζει σε έναν νικητή, και θα δεχτεί φιλόξενα την ξένη Κασσάνδρα στο παλάτι, βάσει ενός καλά μελετημένου σχεδίου εκδίκησης που στην τελική του πράξη περιλαμβάνει τη δολοφονία του συζύγου της με την υποστήριξη του εραστή της Αίγισθου.

Η αισχυλική τριλογία ανοίγει με μια αποτρόπαιη πράξη και θέτει τα πρώτα καίρια και τόσο επίκαιρα περί δικαίου και δημοκρατίας ερωτήματα. Η Λέα Μαλένη αναζητά την ουσία του έργου, έχοντας ως συνοδοιπόρους της ένα εξαιρετικό σύνολο ηθοποιών και συνεργατών, για να θίξει ένα διαχρονικό ζητούμενο σε έναν κόσμο αντίρροπων δυνάμεων που δεν έπαψε ποτέ να πασχίζει να βρει την ισορροπία του.

*

Στον Αγαμέμνονα, το απολυταρχικό καθεστώς και η τυραννία κυριαρχούν, ο λαός δεν έχει καμιά ισχύ, κράτος δικαίου δεν υπάρχει. Οι άντρες επιστρέφουν νικητές από έναν δεκαετή πόλεμο με τεράστιες απώλειες. Η διαστροφή ενός πατέρα που θυσιάζει την κόρη του σαν ζώο, προκειμένου να πετύχει ευνοϊκούς ανέμους για το στόλο, έχει αφήσει πίσω της πολλούς απλήρωτους λογαριασμούς. Ο φόβος, η αναποφασιστικότητα και η έλλειψη ομοφωνίας των πολιτών καταμαρτυρούν την αποσύνθεση, αλλά και τη διάσπαση που απειλεί τα ήδη σαθρά θεμέλια της πόλης. Η Κλυταιμνήστρα ποτέ δεν συγχωρεί τον βάρβαρο φόνο του παιδιού της. Το έγκλημα, στ’ όνομα της εκδίκησης, γεννά ένα καινούργιο έγκλημα. Η βία φέρνει βία. Η σχέση του ανθρώπου με το σύμπαν και τον κόσμο δοκιμάζεται ολοένα και περισσότερο: κάτι που φαίνεται σωστό, έρχεται στη συνέχεια να χτυπηθεί από τη θεϊκή δύναμη, γιατί ξεπερνάει το μέτρο.

Σε μια περίοδο που οι παραδοσιακές ιδέες αμφισβητούνται, οι θεσμοί της δικαιοσύνης και της δημοκρατίας κλονίζονται και η ουσιαστική συμμετοχή των πολιτών στο κράτος δικαίου περιορίζεται και χειραγωγείται με πράξεις βίας και επιβολές, ο Αγαμέμνων είναι επίκαιρος σήμερα όσο ποτέ.

ΛΕΑ ΜΑΛΕΝΗ - Απόσπασμα από το σημείωμα της σκηνοθέτιδας στην περιοδική έκδοση του ΘΟΚ Μάσκα (Τεύχος 3, Μάιος-Ιούνιος 2021).

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ

Μετάφραση: Νικολέττα Φριντζήλα
Σκηνοθεσία: Λέα Μαλένη
Σκηνικά: Χάρης Καυκαρίδης
Κοστούμια: Σόσε Εσκιτζιάν
Μουσική: Δημήτρης Ζαβρός
Χορογραφία / Κίνηση: Φώτης Νικολάου
Σχεδιασμός φωτισμών: Γεώργιος Κουκουμάς
Βοηθός σκηνοθέτιδας: Ελένη Αναστασίου
Βοηθός σκηνογράφου / ενδυματολόγου: Άννη Βασιλείου

Παίζουν:

Φύλακας: Βασιλική Κυπραίου

Κλυταιμνήστρα: Παναγιώτα Παπαγεωργίου

Κήρυκας: Βασίλης Μιχαήλ

Αγαμέμνων: Θανάσης Γεωργίου

Κασσάνδρα: Aurora Marion

Αίγισθος: Χάρης Χαραλάμπους

Χορός: Ανδρέας Βασιλείου, Μάρκος Γέττος, Άννα Γιαγκιώζη, Ηλιάνα Κάκκουρα,
Στέλιος Καλλιστράτης, Χριστίνα Κωνσταντίνου, Γιάννης Μίνως, Μανώλης Μιχαηλίδης, Φώτης Νικολάου, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Ανδρέας Παπαμιχαλόπουλος, Ελένη Σιδερά, Νιόβη Χαραλάμπους, Μαρίλια Χαριδήμου και Άγγελος Χατζημιχαήλ.

Συμμετέχουν: Μιχάλης Αναγιωτός, Γεωργία Βλαδιμήρου, Σεμέλη Κυριαζή, Χριστιάνα Μιχαήλ,
Φρόσω Σαββίδου, Αντρέας Τσακκιστός και Μιχάλης Φιλίππου.

ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ

ΛΕΥΚΩΣΙΑ: Αμφιθέατρο Μακαρίου Γ΄

Παρασκευή 16 Ιουλίου 2021
Σάββατο 17 Ιουλίου 2021
Τετάρτη 21 Ιουλίου 2021
Πέμπτη 22 Ιουλίου 2021 (με ελληνικούς υπέρτιτλους)
Παρασκευή 23 Ιουλίου 2021 (με αγγλικούς και τουρκικούς υπέρτιτλους)

ΛΑΡΝΑΚΑ: Παττίχειο Δημοτικό Αμφιθέατρο - Τετάρτη 28 Ιουλίου 2021 (στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Λάρνακας)

ΔΕΡΥΝΕΙΑ: Δημοτικό Αμφιθέατρο - Παρασκευή 30 Ιουλίου 2021

ΛΕΜΕΣΟΣ: Αρχαίο Θέατρο Κουρίου

Τετάρτη 4 Αυγούστου 2021
Πέμπτη 5 Αυγούστου 2021
Παρασκευή 6 Αυγούστου 2021 (με αγγλικούς και τουρκικούς υπέρτιτλους)

Έναρξη παραστάσεων: 21:00 / Προσέλευση: 20:15

Πληροφορίες / Εισιτήρια: Ταμείο Θεάτρου ΘΟΚ, τηλ. 77772717, www.thoc.org.cy

Τιμές Εισιτηρίων: €17 / €8 (άνεργοι, συνταξιούχοι, πολύτεκνοι με την επίδειξη του αντίστοιχου αποδεικτικού εγγράφου και άτομα κάτω των 25 ετών με την επίδειξη πολιτικής ταυτότητας)

*Θα τηρηθούν όλα τα υγειονομικά πρωτόκολλα, σύμφωνα με τα σχετικά διατάγματα του Υπουργείου Υγείας.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ