Επανέρχεται στην Κύπρο η έκθεση φωτογραφίας «Διόρθωση», της Ελληνίδας τρανς ακτιβίστριας Πάολας Ρεβενιώτη.
Η έκθεση παρουσιάζεται από τις 3 μέχρι τις 13 Ιουνίου στο Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας [NiMAC], στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Φεστιβάλ Υπερηφάνειας Κύπρου 2015.
Την έκθεση επιμελείται ο Χρήστος Κυριακίδης, ο οποίος είχε την ευθύνη και της προηγούμενης έκθεσης της Πάολας Ρεβενιώτη, η οποία παρουσιάστηκε στην Δημοτική Αγορά [Παλιό Δημαρχείο] Λευκωσίας.
Κατά τη διάρκεια της έκθεσης θα προβάλλεται και το πρόσφατο ντοκιμαντέρ της Πάολας Ρεβενιώτη, με τίτλο «Καλιαρντά».
Μία παράλληλη εκδήλωση θα πραγματοποιηθεί την ημέρα των εγκαινίων, οπότε η πανεπιστημιακός Ζέλεια Γρηγορίου θα έχει συνομιλία με την Πάολα Ρεβενιώτη με τίτλο «Η Ζέλεια σε διάλογο με την Πάολα».
Ο διάλογος των δύο θα είναι ανοιχτός για το κοινό και θα αρχίσει στις 19:30.
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν την Τετάρτη 3 Ιουνίου 2015 στις 19:00 στο Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας [NiMAC] και η έκθεση θα διαρκέσει μέχρι το Σάββατο 13 Ιουνίου.
Επανάληψη της έκθεσης του Νιόβρη
Όπως είναι ήδη γνωστό, πρόκειται για την έκθεση που πρωτοπαρουσιάστηκε στις 20 Νοεμβρίου 2014 στη Δημοτική Αγορά Λευκωσίας, στο πλαίσιο των εκδηλώσεων της Accept – ΛΟΑΤ Κύπρου για την Παγκόσμια Ημέρα Μνήμης Τρανς θυμάτων.
Η έκθεση διακόπηκε βίαια την επόμενη μέρα των εγκαινίων της, μετά από κατάσχεση των έργων από την Αστυνομία Κύπρου, με την κατηγορία της ανάρτησης φωτογραφιών αισχρού περιεχομένου σε δημόσιο χώρο.
Ακολούθησε γενική κατακραυγή για το γεγονός, ενώ το ίδιο το NiMAC αντέδρασε με γραπτή ανακοίνωση καταδικάζοντας την κατάσχεση των έργων και τη λογοκρισία, τονίζοντας πως ο ρόλος του έργου τέχνης στη σύγχρονη κοινωνία είναι να ενεργοποιεί και να ευαισθητοποιεί κριτικά το κοινό σε σχέση με τις εκάστοτε κοινωνικοπολιτικές πραγματικότητες.
Η ανακοίνωση εξέφραζε την ελπίδα πως το γεγονός αυτό θα προσφέρει μια εξαιρετική ευκαιρία για την έναρξη ενός γόνιμου διαλόγου για τη σημασία και την αναγκαιότητα της προστασίας της ελευθερίας της καλλιτεχνικής έκφρασης και δημιουργίας.
Στο πλαίσιο αυτό, «το NiMAC θεωρεί πως το κυπριακό κοινό θα πρέπει να έχει την ευκαιρία να δει την έκθεση, την αποκαθήλωση της οποίας η Επίτροπος Διοικήσεως χαρακτήρισε ως 'μια πράξη αχρείαστη, δυσανάλογα δραστική και κατασταλτική'».
Ο επιμελητής Χρήστος Κυριακίδης λέει για την Πάολα και την έκθεση:
«Η Πάολα είναι η γέφυρα μεταξύ της ονειρικής διάστασης και ωμού ρεαλισμού.
Τα αγόρια μέσα από τον φακό της μοιάζουν συνεργοί εν αγνοία στη δόμηση της μοντέρνας οπτικής κουλτούρας. Μοιάζουν ανυποψίαστοι για τη μελλοντική δυναμική της εικόνας τους, για τον τρόπο που η ταυτότητα τους επικοινωνείται ανεπιτήδευτα και διαμορφώνει την αισθητική του σημερινού θεατή.
Συνθήματα σε τοίχους και κοινότυπα Αθηναϊκά σαλόνια στροβιλίζονται με νυχτερινούς εραστές, νεαρά αγόρια, τυχαίες συναντήσεις και πολιτικές διαμαρτυρίες. Μέσα από το αρχείο της, τριάντα χρόνια εξελίξεων καταγράφονται χωρίς περιττολογίες και στιλιστικές παρεμβάσεις. Το προσωπικό στοιχείο βρίσκεται σε ανοικτό διάλογο με το κοινωνικό περιβάλλον. Η Πάολα ενεργεί ως σύγχρονος εικαστικός, εδώ και τριάντα χρόνια.
Το περιοδικό "Κράξιμο" που εκδίδει την δεκαετία του ’90, διαμορφώνει ριζοσπαστικά την αντίληψη, όχι μόνο για το δομικό περιεχόμενο του περιοδικού τύπου αλλά και για την ίδια την πορνεία, αφού η Πάολα το χρηματοδοτεί μέσω της. Το εξώφυλλό του διαλαλεί πως κάθε εργασία με σκοπό το κέρδος είναι πορνεία ενώ στις σελίδες του, που μοιάζουν με τη ζωή της, διανοούμενοι όπως ο Félix Guattari, φιγουράρουν δίπλα από λάγνα αντρικά σώματα. Χωρίς λογοκρισία, χωρίς στιλιστική επεξεργασία.
Μεταξύ πολιτικών μηνυμάτων και πορνογραφίας, κοινωνικής αφύπνισης, διαμαρτυριών και ηδονής, η Πάολα είναι η ίδια η ιστορία του ομοφυλοφιλικού ακτιβισμού στον ελληνικό χώρο.
Με την σημερινή της ομάδα “The Paola Projects" συνεχίζει να καταγράφει και να μεταδίδει τις σκέψεις της με μια σειρά από You Tube documentaries. Με το ντοκιμαντέρ «Καλιαρvτά» καταγράφεται για πρώτη φορά σε οπτικοακουστική μορφή η ιστορία του συγκεκριμένου αργκό γλωσσικού ιδιώματος.
Η Πάολα Ρεβενιώτη είναι Ελληνίδα τρανς ακτιβίστρια και καλλιτέχνης, η οποία θεωρείται θρύλος της υπόγειας σκηνής της Αθήνας.
Απόσπασμα από άρθρο του γνωστού βρετανικού περιοδικού «Dazed & Confused», αναφορικά με έκθεση της Πάολας Ρεβενιώτη στο Λονδίνο το 2013:
«Κατά τη δεκαετία του 1980, η Τρανς Ελληνίδα καλλιτέχνης και εκδιδόμενη Πάολα Ρεβενιώτη ήταν η εκδότρια του τρανς-αναρχικού περιοδικού «Κράξιμο». Με χρήματα που προέρχονταν από την εκπόρνευσή της, το περιοδικό πρωτοστάτησε στον αγώνα για τα ΛΟΑΤ δικαιώματα, συνδυάζοντας συνεντεύξεις Ελλήνων ποιητών και διανοούμενων με μαστροπούς και ανθρώπους των Αθηναϊκών δρόμων και δικές της φωτογραφίες, προκαλώντας τη σύγκριση της δουλειάς της με τη δουλειά του Larry Clark και του Walter Pfeiffer. Σήμερα, εξακολουθεί να εργάζεται στην Αθήνα ως καλλιτέχνης και ακτιβίστρια, δημιουργώντας ταινίες-ντοκιμαντέρ κάτω από την ομπρέλα του “The Paola Projects”».
Απόσπασμα από άρθρο του διεθνούς περιοδικού τέχνης Frieze, αναφορικά με την πρόσφατη έκθεση της Πάολας Ρεβενιώτη στην γκαλερί Breeder:
«Οι φωτογραφίες της Ρεβενιώτη – κυρίως ασπρόμαυρες με κάποιες έγχρωμες εξαιρέσεις είναι προσεκτικά στημένες: φωτογραφίζει νεαρούς άνδρες μπροστά από πολιτικά graffiti ή στα σαλόνια τυπικών ελληνικών σπιτιών. Τα γυμνά της αποκαλύπτουν την πλούσια επικοινωνία που υφίσταται μεταξύ της Ρεβενιώτη και των φίλων της, των πελατών και των εραστών της. Ως αποτέλεσμα, οι εικόνες της μπορούν να ερμηνευθούν και ως πολιτικές αλλά και ως πορνογραφικές.
Στη δεκαετία του 1970 ο αναρχισμός, η αστυνομική βία και η μετανάστευση ήταν θέματα που κρύβονταν κάτω από το χαλί στην Ελλάδα. Μέσα από τη δουλειά της, η Ρεβενιώτη επιλέγει να εστιάσει στα αμφιλεγόμενα θέματα των ημερών, παράλληλα με την ειλικρινή συζήτηση που προκαλεί για τα μεγαλύτερα ταμπού της κοινωνίας μας: την πορνεία και την ομοφυλοφιλική αγάπη. Αυτό που είναι εμφανές στη δουλειά της είναι ότι δεν επιδεικνύει με κανένα τρόπο το επάγγελμά της ως πόρνη αλλά ούτε και το ηρωοποιεί. Απλά αξιοποιεί το επάγγελμά της στους δρόμους της Αθήνας για να παρατηρήσει, να συνδεθεί και να αποκαλύψει προβληματικές καταστάσεις που επηρεάζουν μεγάλη μερίδα της κοινωνίας. Και το επιτυγχάνει μέσω του δικού της κύκλου αστικών απόκληρων, όχι με τρόπο μανιφέστου, αλλά μέσω μιας αχαλιναγώγητης αίσθησης 'επαναστατικής ομοφυλοφιλικής έκφρασης', όπως το περιγράφει η ίδια.»
The Paola Projects
Η ομάδα της Πάολας Ρεβενιώτη δημιουργεί εδώ και καιρό μια σειρά από εξαιρετικά ενδιαφέροντα ντοκιμαντέρ, το τελευταίο αυτό εγχείρημα, ωστόσο, έχει ακόμα πιο ιδιαίτερη αξία: Αποτελεί τη μοναδική καταγραφή των Καλιαρντών που επιχειρήθηκε ποτέ, μετά από αυτή του Ηλία Πετρόπουλου [1971], ενώ συγχρόνως καλύπτει την ιστορία αυτής της διαλέκτου «ζωντανά» [πώς μιλιόταν, τι χειρονομίες τη συνόδευαν κ.τ.λ.].
Το ντοκιμαντέρ προβλήθηκε για πρώτη φορά στην Κύπρο τον περασμένο Νοέμβριο, στο πλαίσιο της έκθεσης «Διόρθωση» και στη συνέχεια σε διάφορα Φεστιβάλ ανά την Ελλάδα, ανάμεσά στα οποία και το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης, όπου απέσπασε εξαιρετικές κριτικές.
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή
υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που
παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους.
Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του
περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες
μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε
οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.