Πραγματοποιούνται δύο εργαστήρια υποκριτικής με τον σκηνοθέτη Γιάννη Λεοντάρη στο Θέατρο Δέντρο στη Λευκωσία.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Α’ : Η ΑΙΤΙΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ ΣΕ ΚΑΘΕ ΜΟΥ ΚΙΝΗΣΗ
Το εργαστήρι συνδυάζει στοιχεία από τη μέθοδο VIEWPOINTS (Anne Bogart - Tina Landau) και τη μέθοδο ΕΔΩ ΚΑΙ ΤΩΡΑ του Radu Penciulescu.
Ο Radu Penciulescu, σκηνοθέτης ρουμανικής καταγωγής, υπήρξε στενός συνεργάτης του Peter Brook και δάσκαλος σημαντικών προσωπικοτήτων του θεάτρου όπως ο Andrei Serban, ο Georges Banu και άλλοι. Σήμερα ζει στη Σουηδία όπου σκηνοθετεί και διδάσκει υποκριτική στο Ινστιτούτο Δραματικής τέχνης της Στοκχόλμης. Κεντρικό στοιχείο της διδασκαλίας του Radu Penciulescu είναι η δουλειά του ηθοποιού πάνω στις έννοιες του Εδώ και του Τώρα. Οι βασικές αρχές της διδασκαλίας του είναι: α. η υποκριτική δεν είναι δράση αλλά αντίδραση, β. η αυτοσυγκέντρωση του ηθοποιού είναι μία εξωστρεφής διαδικασία που επιτυγχάνεται μόνο με ενεργοποίηση και λειτουργία των πέντε αισθήσεων πάνω στη σκηνή γ. ο ηθοποιός δεν δείχνει αλλά δουλεύει. Πρέπει λοιπόν να εξασκηθεί στο να ανατρέπει συνεχώς τις βεβαιότητες και τις ισορροπίες του με τη βοήθεια του αναπάντεχου και του απρόβλεπτου που του παρέχει η στιγμή. και δ. ο ηθοποιός δεν μεταφέρει νοήματα. Αντίθετα, θα πρέπει να εξασκηθεί στην πράξη η οποία προκύπτει επί σκηνής με βάση την επιθυμία του και την ανάγκη του. Στην κατεύθυνση αυτή ο Radu Penciulescu προτείνει μία σειρά ασκήσεων οι οποίες δοκιμάζονται με οργανωμένο τρόπο στο πλαίσιο αυτού του εργαστηρίου, σε συνδυασμό με ασκήσεις της μεθόδου Viewpoints.
Τι ακριβώς είναι τα Viewpoints; Η βασική πηγή αναφοράς για να αποσαφηνίσει κανείς το περιεχόμενο αυτής της μεθόδου εξάσκησης των ηθοποιών, είναι η εργασία που υπογράφεται από τους ίδιους τους εμπνευστές της: Anne Bogart and Tina Landau, The Viewpoints Book: Practical Guide to Viewpoints and Composition, New York, Theatre Communications Group, 2005.
Επηρεασμένη άμεσα από τις μετα-μοντέρνες αναζητήσεις της τέχνης του Χορού, όπου, μετά τη δεκαετία του 1960, η απαίτηση για κοινωνικοπολιτικά μηνύματα και χορευτική δεξιοτεχνία δίνει τη θέση της σε έννοιες όπως η εσωτερική παρόρμηση, και η σωματική αλληλεπίδραση, η μέθοδος των Viewpoints αποτελεί πολύτιμο εργαλείο για τον επαγελματία ηθοποιό.
Τα viewpoints είναι μια φιλοσοφία της σκηνικής παρουσίας η οποία μετουσιώνεται σε τεχνική, με τους εξής στόχους:
να εξασκήσει τους ηθοποιούς
να δημιουργήσει σύνολα επί σκηνής από μία ομάδα ηθοποιών
να δημιουργήσει κίνηση επί σκηνής
να δημιουργήσει συνθήκες έμπνευσης για τον σκηνοθέτη με αφετηρία όχι την εγκεφαλική διαδικασία αλλά την ίδια τη σκηνική πράξη.
Η Anne Bogart προτείνει και επεξεργάζεται συνολικά εννέα (9) viewpoints (τέμπο, διάρκεια, επανάληψη, κιναισθητική απόκριση, σχήμα, χειρονομία, αρχιτεκτονική, αποστάσεις, τοπογραφία). Αυτά θα αποτελέσουν και τα εργαλεία αναφοράς του εργαστηρίου.
+ Το εργαστήριο θα διαρκέσει 24 ώρες και θα πραγματοποιηθεί τις εξής ημέρες και ώρες: Δευτέρα 01/02 (13.00-19.00), Τετάρτη 03/02 (16.00-22.00), Παρασκευή 05/02 (16.00-22.00) και Κυριακή 07/02 (16.00-22.00). Κόστος συμμετοχής: 100 ευρώ. Το εργαστήριο απευθύνεται σε επαγγελματίες ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών και η επιλογή θα γίνει βάσει βιογραφικού. Μέγιστος αριθμός συμμετεχόντων: 12. Περιλαμβάνει έντονη σωματική άσκηση.
ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ Β’ : Η ΑΙΤΙΑ ΕΙΣΑΙ ΕΣΥ ΣΕ ΚΑΘΕ ΜΟΥ ΛΕΞΗ
Η μέθοδος που ακολουθείται στο συγκεκριμένο εργαστήριο είναι πρωτότυπη, ενώ δοκιμάζεται και εμπλουτίζεται συνεχώς από το 2005 μέχρι σήμερα μέσω της συνεργασίας με ηθοποιούς και σπουδαστές δραματικών σχολών και πανεπιστημιακών τμημάτων.
Η αιτία των λόγων μου είναι ο άλλος. Ακούω τον άλλο πραγματικά σημαίνει ότι τη στιγμή που του απευθύνομαι γνωρίζω ότι η επικοινωνία βρίσκεται σε κατάσταση υψηλού κινδύνου και κατά συνέπεια αναλαμβάνω συνειδητά το ρίσκο του να μην προνοώ εκ των προτέρων τι ακριβώς θα πω ή τι θα πράξω μετά.
Η δουλειά πάνω στη διαχείριση και επεξεργασία των κειμένων χωρίζεται σε πέντε στάδια:
Αποδόμηση του κειμένου σε λέξεις. Προσέγγιση της λέξης μέσω των αισθήσεων: ακοή, γεύση.
Σύνθεση σε φράσεις: υπονόμευση της συμβατικής στίξης και αναζήτηση ρυθμών. Άσκηση πάνω στην έννοια της αμφιβολίας για το κείμενο.
Απεύθυνση του κειμένου στον συμπάικτη: έμφαση στη διαδικασία μεταφοράς νοήματος και όχι συναισθημάτων.
Κείμενο και χειρονομία.
Ασκήσεις κατανόησης του κειμένου μέσω της επικοινωνίας.
Απεύθυνση και σχέση με το χώρο. Εγγύτητα και απόσταση. Εμμονή στην έννοια της ανάγκης της απεύθυνσης.