Η σχεδιάστρια Ελένη Κυριάκου επανερμηνεύει το αρχαίο ελληνικό ένδυμα της τελετής αφής της ολυμπιακής φλόγας

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 11.4.2016

Η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή εμπιστεύτηκε τον επανασχεδιασμό των τελετουγικών ενδυμάτων στην Ελληνο-Βρετανίδα σχεδιάστρια και μαθήτρια του Alexander McQueen, Ελένη Κυριάκου


Το σημαντικό έργο του επανασχεδιασμού των ενδυμάτων της Τελετής Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας έδωσε την ευκαιρία στην σχεδιάστρια Ελένη Κυριάκου να αναδείξει τη σημασία του ενδυματολογικού σχεδίου ως αναπόσπαστου μέρους της οπτικής αφήγησης της τελετουργικής εμπειρίας και του συνολικού αισθητικού αποτελέσματος.




Designer Eleni Kyriacou

Στο πλαίσιο αυτό, η σχεδιάστρια εισήγαγε μια ευρεία χρωματική γκάμα, επιχειρώντας έτσι να αλλάξει την  εντύπωση που επικρατεί εδω και χρόνια ως προς την υποτιθέμενη α-χρωματικότητα του αρχαίου Ελληνικού υφάσματος και της αρχαίας Ελληνικής γλυπτικής. Τα χρώματα, ανοικτό τυρκουάζ και γαλάζιο σε συνδυασμό με το πράσινο της ελιάς και το καφέ παραπέμουν στις ελληνικές θάλασσες και τα ελαιόδεντρα.


Παράλληλα προσέδωσε μια ρυθμική κίνηση στη σχηματική φόρμα του αρχαίου Ελληνικού φορέματος (χιτώνα) δημιουργώντας ένα εσωτερικό στρώμα πτυχώσεων που γίνεται ορατό μόνο με τη χορευτική κίνηση.


Η ενδυματολογική ερμηνεία του Αρχαίου Ελληνικού φορέματος έχει σκοπό  να αποκαλύψει στο θεατή την ομορφιά της Κλασσικής Ελλάδας ενώ παράλληλα απευθύνεται στην σύγχρονη εποχή. Η Ελένη Κυριάκου αισθάνεται πλήρως την ευθύνη για την εμπιστοσύνη που της έδειξε η Ελληνική Ολυμπιακή Επιτροπή εγκρίνοντας την ενδυματολογική της πρόταση.


Σημείωμα της ενδυματολόγου Ελένης Κυριάκου


 «Ο επανασχεδιασμός των ενδυμάτων της Τελετής Αφής της Ολυμπιακής Φλόγας είχε για μένα πρωταρχικό σκοπό την  προστασία της θεμελειώδους έννοιας και άρα την πλήρη  κατάδυση  στο αρχαίο ελληνικό πνεύμα ώστε η μαγική στιγμή κατά την οποία ολόκληρος ο πλανήτης θα έχει μεταφερθεί στον ιερό χώρο, να είναι μαγευτική.


«Θεώρησα ότι για να επιτευχθεί αυτός ο στόχος θα έπρεπε να διατηρήσω την ιστορική ακρίβεια των πιο σημαντικών στοιχείων του κλασσικού ενδυματολογικού σχεδίου  εξελίσσοντας τα παράλληλα  ώστε να μπορέσουν να λειτουργήσουν πλήρως στο 2016.


«Με βάση την ενδυματολογική ιστορική ακρίβεια εισήγαγα μια ευρύτερη χρωματική παλέτα με αναφορές στα χρώματα του ελληνικού τοπίου: το ανοικτό τυρκουάζ και το γαλάζιο σε συνδυασμό με το πράσινο της ελιάς και το καφέ παραπέμουν στις ελληνικές θάλασσες και τα ελαιόδεντρα. Το στεφάνι ελιάς ως σύμβολο νικής ήταν το μοναδικό Ολυμπιακό βραβείο στη Κλασσική Ελλάδα .


«Συνεχίζοντας να εξερευνώ το αρχαίο ελληνικό ένδυμα δεν θα μπορούσα να σταθώ αδιάφορη στην αίσθηση του ρυθμού, ορατή στο ίδιο το σχέδιο του ενδύματος αλλά και στον τρόπο που οι αρχαίοι καλλιτέχνες απέδιδαν ζωγραφικά το φόρεμα. Γι’ αυτό το λόγο, και επειδή ουσιαστικά πρόκειται για χορευτικά/τελετουργικά ενδύματα, χρειάστηκε να δώσω πολύ μεγαλύτερη έμφαση στο σχέδιο ώστε να καταφέρω να αποδώσω αλλά και να εντείνω την αίσθηση του ρυθμού ιδιαίτερα κατά την διάρκεια της χορευτικής κίνησης. Διαφοροποίησα έτσι τα ενδύματα, κάνοντας συγκεκριμένες επεμβάσεις που αποκαλύπτονται θεαματικά οταν αρχίσουν οι χορευτές να κινούνται.


«Φανερή είναι επίσης η χρήση του δέρματος και της γούνας στο αρχαιοελληνικό ένδυμα, ανδρικό, γυναικείο και τελετουργικό. Γι΄αυτό το λόγο, χρησιμοποίησα τα ίδια υλικά στις ταινίες και τις γιρλάντες.


«Στη μελανόμορφη αγγειογραφία της κλασσικής περιόδου το χρώμα του γυναικείου δέρματος απεικονίζεται λευκό σε αντίθεση με του αντρικού που είναι μαύρο.  Γοητεύτηκα από αυτή την αντίθεση και θέλησα να την αποδώσω. Ενώ λοιπόν τα χρώματα των ανδρικών και γυναικείων ενδυμάτων είναι τα ίδια, μεταξύ τους υπάρχει μια αντιστρόφως ανάλογη χρωματική σχέση. Με βάση αυτή τη σχέση, στο άνδρικό τελετουργικό ένδυμα το πράσινο της ελιάς κυριαρχεί εξωτερικά ενώ ένα απαλό τυρκουάζ αποκαλύπτεται.»


Νέα στοιχεία και λεπτομέρειες του ενδυματολογικού σχεδίου


Οι Ιέρειες φορούν πτυχωτά ενδύματα που θυμίζουν κολώνες. Όταν στέκονται ακίνητες μόνο οι εξωτερικές πτυχώσεις είναι ορατές και όλα τα ενδύματα φαίνονται τα ίδια. Εχουν ένα απαλό τυρκουάζ χρώμα. Οταν όμως οι Ιέρειες αρχίσουν να κινούνται και να χορεύουν αποκαλύπτονται εσωτερικές πτυχώσεις. Ετσι τα ενδύματα δεν είναι πλέον τα ίδια. Τρία διαφορετικά σχέδια αποκαλύπτονται.




_MG_9757

Στο πρώτο σχέδιο η εσωτερική πτύχωση είναι στο χρώμα του πράσινου της ελιάς, δημιουργώντας έτσι μια έντονη χρωματική αντίθεση με το απαλό τυρκουάζ που είναι το χρώμα των εξωτερικών πτυχώσεων.  Στο δεύτερο, η εσωτερική πτύχωση είναι γαλάζια και η αντίθεση με το απαλό τυρκουάζ είναι ηπιώτερη. Στο τρίτο, η εσωτερική πτύχωση έχει ένα γεωμετρικό σχέδιο στο τελείωμα και δημιουργεί μια ρυθμική αίσθηση που παραπέμπει σε ελληνικό φόρεμα της κλασσικής περιόδου. Το ένδυμα είναι τρίχρωμο. Η εσωτερική πτύχωση έχει δύο χρώματα, μπλε και βαθύ πράσινο. Οι ταινίες σταυρώνουν στο στήθος σύμφωνα με το εμβληματικό σχέδιο του κλασσικού ελληνικού ενδύματος. Συνδυάζουν δέρμα και δέρμα διατρητού τύπου.




_MG_9766

Στα ανδρικά ενδύματα οι πτυχώσεις έχουν αντιστρόφως ανάλογη χρωματική σχέση με τις πτυχώσεις των ενδυμάτων των Ιερειών. Το πράσινο της ελιάς είναι το χρώμα των εξωτερικών πτυχώσεων και το απαλό τυρκουάζ των εσωτερικών. Οι ζώνες, σε ασύμμετρα σχέδια, είναι από διατρητό δέρμα και σουέντ κορδόνια.


Τα παιδικά στεφάνια (γιρλάντες) απεικονίζουν φύλλα ελιάς. Ένα από τα σχέδια είναι πανομοιότυπο με φύλλο ελιάς που απεικονίζεται σε ελληνικά κεραμεικά της κλασσικής περιόδου. Τα φύλλα ελιάς είναι κατασκευασμένα από γούνα, δέρμα σουέντ και διατρητό δέρμα.




_MG_9759

Ολα τα υλικά, το νήμα, το δέρμα και η γούνα, έχουν εισαχθεί από την Ιταλία. Η ύφανση του νήματος, η κοπή του δέρματος και η κατασκευή όλων των ενδυμασιών έχει γίνει στην Αθήνα από ομάδα εξειδικευμένων πατρονίστ και τεχνιτών κοπτικής – ραπτικής.


Βιογραφικό σημείωμα


Το design concept έχει το κεντρικό ρόλο στη δουλειά της Ελένης Κυριάκου. Εκείνο που επιδικώκει είναι να μεταφέρει την ουσία του design concept στη μόδα με τρόπο συναισθηματικό και εννοιολογικό. Ο τρόπος που χειρίζεται την υφή είναι γεμάτος ευαισθησία και ο τρόπος που εκφράζεται σχεδιαστικά είναι γεωμετρικά δομημένος. Εστιάζει σε νεωτεριστικές δημιουργίες που όμως είναι απόλυτα χρηστικές (wearable).


Η Ελένη Κυριάκου ίδρυσε το δικό της ready-to-wear label το 2011. Συμμετείχε τρείς φορές στην εβδομάδα μόδας στο Παρίσι (Paris Fashion Week) με τη στήριξη του UKFT (Σύλλογος Μόδας και Υφάσματος του Ηνωμένου Βασιλείου – UK Fashion and Textile Association). Επίσης, συμμετείχε τρείς φορές στην επίσημη εβδομάδα μόδας (Athens Xclusive) της Αθήνας.


Έχει μαθητεύσει κοντα στον Alexander McQueen. Σπούδασε Aρχιτεκτονική στο πανεπιστήμιο Bartlett, UCL στο Λονδίνο και Σχέδιο Υφασμάτος (Textile design) στο Central Saint Martins όπου κέρδισε το βραβείο Best Sustainable Design.












Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ