Απογυμνωμένη απ’ ό,τι θα μπορούσε να την απομακρύνει από την αλήθεια της, η «Αντιγόνη» του Σοφοκλή μεταφέρεται στην Κεντρική Σκηνή του ΘΟΚ για το ενήλικο κοινό, έπειτα από 43 παραστάσεις σε λύκεια της Κύπρου.
Η Δέσποινα Γκάτζιου εξηγεί στο «Π» πώς δούλεψε για αυτή την παράσταση η οποία θα μπορούσε να θεωρηθεί ως δραματοποιημένη ανάγνωση του αρχαίου κειμένου του Σοφοκλή.
Ύψιστο είδος η αρχαία τραγωδία
«Η τραγωδία είναι το ύψιστο είδος θεάτρου και στοιχειοθετείται μέσα από τη συνολική οντότητά του», λέει η σκηνοθέτιδα τής εν λόγω παραγωγής του Θεατρικού Οργανισμού Κύπρου, η πρώτη παράσταση της οποίας δόθηκε τον περασμένο Οκτώβρη στο Λύκειο Αγίου Γεωργίου Λάρνακας.
Αφού παρακολούθησαν την «Αντιγόνη» 2.560 μαθητές σε 43 παραστάσεις σε σχολικές αίθουσες, η παραγωγή μεταφέρεται για σειρά παραστάσεων στην Κεντρική Σκηνή. Θα ακολουθήσει, έπειτα, ένας δεύτερος κύκλος παραστάσεων σε λύκεια, δίνοντας σε ακόμη περισσότερους μαθητές τη δυνατότητα να έρθουν σε επαφή με το αρχαίο κείμενο του Σοφοκλή.
«Θέλουμε να γίνει απόλυτα σαφής ο διαχωρισμός του αρχαίου κειμένου από την πράξη της αρχαίας τραγωδίας. Εστιάζοντας αποκλειστικά στο κείμενο, το μεγάλο ζητούμενο για μας ήταν να αφήσουμε υπαινικτικά να φανούν τα στοιχεία που λείπουν από την παράστασή μας: οι μάσκες, η μουσική κλπ».
Τονίζοντας ότι η παράσταση είναι λιτή και ουσιαστική, η σκηνοθέτιδα σημειώνει: «Μακριά από μας η άποψη πάνω στην τραγωδία, αυτά είναι κείμενα τέλεια. Δεν έχουμε στυλ, άποψη, φιοριτούρα στην παράστασή μας. Έχουμε μόνο την ανάγκη να αντιμετωπίσουμε τα λόγια του κειμένου και να τα αφήσουμε να μας οδηγήσουν».
Ενιαία σχέση κοινού - ηθοποιών
Στο πλαίσιο των παραστάσεων στα λύκεια, τα παιδιά και οι τέσσερις ηθοποιοί που φέρουν το έργο σε πέρας (η Κύνθια Παυλίδου ως Αντιγόνη, η Θέα Χριστοδουλίδου ως Ισμήνη και Ευριδίκη, ο Σώτος Σταυράκης ως Κρέοντας και Τειρεσίας και ο Κωνσταντίνος Γαβριήλ ως Αίμονας και Φύλακας) κάθονται μαζί σε έναν κύκλο, ο οποίος αναπαριστά την ορχήστρα του αρχαίο θεάτρου. Η επαφή είναι, λοιπόν, άμεση και η σχέση θεατών - ηθοποιών αδιαχώριστη.
Επιπλέον, «έχουμε φροντίσει ώστε το πρώτο στάσιμο να εκφέρεται από τα ίδια τα παιδιά καθιστώντας εντελώς ενιαία της μεταξύ τους σχέση».


