Συνέντευξη: Βαρβάρα Χριστοφόρου | Φωτογραφίες ©Ελένη Παπαδοπούλου
Ο Νίκος Χαραλάμπους, ο θεατράνθρωπος που δικαίως έχει τον τίτλο του μαθητή που ξεπέρασε τον δάσκαλό του, Κάρολο Κουν [κι ας το αρνείται], μιλά στο «Π» για τη νέα θεατρική του ομάδα, για τη σημερινή θεατρική πραγματικότητα, αλλά και τη σχέση του με τον ΘΟΚ, ο οποίος «μάλλον λειτουργεί ακόμα με κανόνες δημοσιοϋπαλληλικούς, άρα δεν του κάνω και πολύ ως άτακτο γεροντάκι».
«Και τι κατάλαβα που μαθήτεψα δίπλα στους Μεγάλους των Γραμμάτων και των Τεχνών; Εξαιτίας τους κατέληξα ένας αιωνίως περιθωριακός καλλιτέχνης του απόλυτου...»

Ποιος είσαι τελικά Νίκο, κοιτάζοντας στον καθρέφτη και κοιτάζοντας τους ανθρώπους κατάματα;
Ένα παράξενο τίποτα είμαι κυρία Χριστοφόρου, μια εξαίρεση αποτυχίας στον κανόνα των επιτυχημένων των καιρών μας, αφού ούτε να κλέψω μπόρεσα ποτέ μου, ούτε να περιφρονήσω τον συνάνθρωπό μου, ούτε να γλείψω την εξουσία, ούτε καν να συμβιβαστώ με την περιρρέουσα μετριότητα των κρατούντων. Με δυο λόγια, ένας ευγενικός loser με καλές προθέσεις, ανάμεσα σε ευτυχισμένους τίποτε...
Μαθήτεψες σε μεγάλους δασκάλους, ανάμεσα στους οποίους ο προσωπικός σου δάσκαλος, ο μεγάλος Κάρολος Κουν, που κατάφερες να ξεπεράσεις. Τι αποκόμισες μέσα απ΄ αυτή τη γνώση;
Και τι κατάλαβα που μαθήτεψα δίπλα σε όλους αυτούς τους Μεγάλους των Γραμμάτων και των Τεχνών, τύπου Σακκέτα, Κουν, Τσαρούχη, Χατζιδάκι, Πλωρίτη, Χρήστου, Νικολούδη, Βολανάκη, Σολωμού, Ελύτη, Σεφέρη και δεν... συμμαζεύεται; Εξαιτίας τους κατέληξα ένας αιωνίως περιθωριακός καλλιτέχνης του απόλυτου, ένας Δον Κιχώτης της γοητείας του ταξιδιού χωρίς προορισμό, ένας Οδυσσέας του νόστου που μετατρέπεται σε ντροπή για τη χαμένη αθωότητα, για την άνοδο της ασημαντότητας, για την αποξένωση του ερωτευμένου με το πριν και το μετά, άρα ακατάλληλου για το παρόν. Το λέει και το τραγούδι... Πιο καλή η μοναξιάαα...
Πώς ήταν η πρώτη επαφή μ’ αυτή την τέχνη;
Είχα τόσες πολλές... επαφές στη ζωή μου όλα αυτά τα χρόνια, που το μόνο που θυμάμαι είναι η παιδική μου επαφή με την τέχνη του... βοηθού καραγκιοζοπαίκτη! Από τότε παίζω με την αίσθηση ότι δεν αξίζει να παίζεις για -ή με- καραγκιόζηδες. Έτσι, εξαφανίζομαι στις υποκλίσεις ή απορρίπτω κάθε μου σκηνοθετική πρόταση μόλις τη δω τελειωμένη ή πιστεύω ότι θα μπορούσα να είμαι καλύτερος απ' ό,τι δείχνω! Φαύλος κύκλος ή...κλαυσίγελως;
Έχεις ακόμη τη φιλοδοξία, το όνειρο ή ακόμη το κουράγιο για πιο ψηλά σκαλοπάτια;
Ναι, το έχω. Γιατί τα σκαλοπάτια σημαίνουν έλλειψη εφησυχασμού, μόνιμη αυτοκριτική, δαιμόνια νεανικότητα! Δείξε μου τον άνθρωπο που πιστεύει πως κατάφερε να φτάσει σε καλλιτεχνικό «Έβερεστ» και θα το βάλω στα πόδια. Σιχαίνομαι τους «φτασμένους» που, για να το αποδείξουν, μετατρέπουν τη ζωή τους σε αφ' υψηλού αυτοπεποίθηση δικαιώματος γονικών παροχών. Γεννιόμαστε , άρα φταίμε, άρα μια ζωή πρέπει να μαθαίνουμε απ' τα λάθη μας κι όχι απ΄ τις, συνήθως, συμπτωματικές επιτυχίες μας.
«Επαψα πια να θυμώνω με κραυγαλέα περιστατικά, νιώθοντας ότι ένα από τα πιο δύσκολα για να αλλάξουν χαρακτηριστικά μας, ως οργανωμένης κοινωνίας, είναι ένας ωφελιμιστικός ωχαδελφισμός που έχει τις ρίζες του σε βάθος χρόνου και είναι αποτέλεσμα μιας γενικής φοβίας να αισθανθούμε ελεύθεροι από εξαρτήσεις»