Φαλακρή τραγουδίστρια: χιούμορ και τρέλα σ' ένα θέατρο του παραλόγου

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 21.1.2019

Συνέντευξη στην Κατερίνα Μιχάηλου


Θέματα επικοινωνίας και ταυτότητας του ατόμου θίγει μεταξύ άλλων η παράσταση που έκανε ήδη πρεμιέρα στο Θέατρο Χώρα, από τη θεατρική ομάδα Σόλο για τρεις, σε σκηνοθεσία Μαρίας Μανναρίδου Καρσερά.

Λίγο πριν πέσει η αυλαία για τη «Φαλακρή τραγουδίστρια», η σκηνοθέτιδα και ο ηθοποιός Βαλεντίνος Κόκκινος, μίλησαν στο ραδιόφωνο «Πολίτης 107,6» και στο πολιτιστικό ένθετο «Τι παίζει», για το έργο και την μέχρι σήμερα πορεία του.

falakri4


Πείτε μας λίγα λόγια για το έργο.

Β: Πρόκειται για ένα ευφυέστατο έργο, που ανήκει στο θέατρο του παραλόγου και είναι γραμμένο το 1948. Με μεγάλη δόση χιούμορ ο συγγραφέας σατιρίζει την αστική κοινωνία, έτσι όπως διαμορφώθηκε μετά τον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο. Θίγει παράλληλα τις ανθρώπινες διαπροσωπικές σχέσεις, και εμβαθύνει στην απουσία επικοινωνίας που έχει το ίδιο το άτομο με τον εαυτό του αλλά και τους γύρω του. Ο ίδιος ο συγγραφέας λέει ότι προσπαθούσε να φτιάξει μία κωμωδία αλλά καταλήγει σε μια τραγωδία της γλώσσας. Οι χαρακτήρες δεν μπορούν να επικοινωνήσουν όχι μόνο με τους άλλους, αλλά και με τους εαυτούς τους και τα συναισθήματά τους. Έτσι με πολλή κέφι προκαλείται ένα χάος επί σκηνής.
Εάν ο συγγραφέας έγραψε το έργο το 1948 μέσα από το απόλυτο χάος με την ελπίδα κάποια στιγμή ο άνθρωπος να βγει από αυτό, εμείς ζούμε το αποτέλεσμα του χάους και δε βλέπω να βγαίνουμε απ’ αυτό

faakri3


Το έργο είναι γραμμένο το 1948. Ωστόσο ανέβηκε με μεγάλη επιτυχία στη σκηνή εν έτει 2018. Τι το καθιστά τόσο διαχρονικό;

Μ: Πιστεύω ότι το έργο είναι ακόμη πιο επίκαιρο στις μέρες μας, αν αναλογιστεί κανείς τον  τρόπο με τον οποίο εξελίσσεται η τεχνολογία, τη χρήση των κινητών και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Πώς επικοινωνούμε; Τι επικοινωνία υπάρχει μεταξύ μας; Μας έχουν φορέσει κοστούμια, μας έχουν φορέσει τη γλώσσα που πρέπει  να μιλάμε, τον τρόπο που πρέπει να συμπεριφερόμαστε. Είναι ακριβώς αυτό που αναφέρει ο Ιονέσκο: ‘ο άνθρωπος έγινε ένα αυτόματο’. Πλέον δεν μπορεί να σκεφτεί μόνος του, δεν έχει δικά του αυθεντικά συναισθήματα, και νιώθω ότι αυτό έχουμε γίνει κι εμείς, ακόμη περισσότερο τώρα στις μέρες μας. Εάν ο συγγραφέας έγραψε το έργο το 1948 μέσα από το απόλυτο χάος με την ελπίδα κάποια στιγμή ο άνθρωπος να βγει από αυτό, εμείς ζούμε το αποτέλεσμα του χάους και δε βλέπω να βγαίνουμε απ’ αυτό.
Στις μέρες μας ο παράλογος λόγος έχει ένα προσωπείο φυσιολογικότητας

falakri2


Κυρία Καρσερά, είναι η δεύτερη φορά που ανεβαίνει το έργο σε δική σας σκηνοθεσία. Ποιες διαφορές παρατηρείτε;

Μ: Το 2001, ανέβασα ξανά τη «φαλακρή τραγουδίστρια» σε μία παραγωγή – βραβευμένη- του Θεάτρου Ένα. Το κάστινγκ ήταν διαφορετικό- με εξαίρεση την ηθοποιό Χριστίνα Χριστόφια που παίζει και τώρα σε άλλο ρόλο ωστόσο-, όπως και η προσέγγιση. Τότε η καθοδήγηση έγινε μέσω της φόρμας. Ήθελα οι ηθοποιοί να είναι πιο πολύ σαν μαριονέτες με μηχανιστικές κινήσεις και λειτούργησε τότε αυτός ο φορμαλισμός. Τώρα οι χαρακτήρες δεν είναι  αυτόματα. Είναι πιο αληθινοί, πιο καθημερινοί. Το κείμενο του Ιονέσκο είναι ανεξάντλητο μπορεί κανείς, αν το χειριστεί με προσοχή, να του δώσει πολλές ερμηνείες.

Β: Στην τρέχουσα παράσταση, ακούμε παράλογους λόγους ως φυσιολογικούς. Αυτή είναι κι η επιλογή της κας Καρσερά, καθώς παρατηρεί κανείς ότι σήμερα εν έτει 2019,  ο παράλογος λόγος έχει ένα προσωπείο φυσιολογικότητας, κι αυτή ήταν πλέον η νέα πρόταση με αυτό το έργο, ότι αποκαλύπτεται περισσότερο το παράλογο όταν παρουσιάζεται ως φυσιολογικό,

**Παραστάσεις: 23 και 24 Ιανουαρίου 2019, στο Θέατρο Χώρα, στις 20:30. Πληροφορίες: 99711261

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ
Μετάφραση: Γιώργος Πρωτόπαπας
Σκηνοθεσία – Διασκευή: Μαρία Μανναρίδου Καρσερά
Σκηνικά – Κοστούμια: Ηλέκτρα Κυθραιώτου
Σχεδιασμός Φωτισμού: Σταύρος Τάρταρης
Β. Σκηνοθέτη: Βαλάντω Χαραλάμπους

ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΟΥΝ
Βαλεντίνος Κόκκινος
Δημήτρης Αντωνίου
Ηλιάνα Κάκκουρα
Θανάσης Δρακόπουλος
Φώτης Αποστολίδης
Χριστιάνα Λάρκου
Χριστίνα Χριστόφια

Θέατρο Χώρα – Κοραή 1, (Πλατεία Αρχιεπισκοπής), Λευκωσία

Για πληροφορίες και κρατήσεις: 99711261

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Απόπειρες για τη ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ | Επιπλέον παραστάσεις και περιοδεία στη Λεμεσό

«Απόπειρες για τη ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ | Επιπλέον παραστάσεις και περιοδεία στη Λεμεσό

«Απόπειρες για τη ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ | Επιπλέον παραστάσεις και περιοδεία στη Λεμεσό

"Απόπειρες για τη ζωή της" |Επιπλέον παραστάσεις

"Απόπειρες για τη ζωή της" |Επιπλέον παραστάσεις

"Απόπειρες για τη ζωή της" |Επιπλέον παραστάσεις

Δημήτρης Ήμελλος (1967-2024): Ένας αφοσιωμένος ηθοποιός της εποχής μας

Δημήτρης Ήμελλος (1967-2024): Ένας αφοσιωμένος ηθοποιός της εποχής μας

Δημήτρης Ήμελλος (1967-2024): Ένας αφοσιωμένος ηθοποιός της εποχής μας