Γιασεμίν: Το #kazanτί μιλά για μένα, για σένα, για μας.

Φλωρεντία Γεννάρη Δημοσιεύθηκε 26.2.2021

Με αφορμή την διεξαγωγή του Nicosia Pop Up Festival 2020 που διοργανώνεται από το Δημοτικό Κέντρο Τεχνών Λευκωσίας και πραγματοποιείται μεταξύ 25 Φεβρουαρίου και 14 Μαρτίου 2021 στο Θέατρο Πόλης ΟΠΑΠ, μιλήσαμε με την ομάδα Γιασεμίν για την παράστασή τους #kazanτί, που θα παρουσιαστεί την ερχόμενη Δευτέρα στα πλαίσια του φεστιβάλ.








Μπορείτε να μας πείτε λίγα λόγια για το #kazanτί; Ποιά ήταν η ιδέα και ο λόγος πίσω από αυτό; Γιατί επιλέξατε αυτόν τον τίτλο;

Το #kazanτί είναι η πρώτη μας θεατρική παράσταση ως ομάδα Γιασεμίν. Πρόκειται για ένα έργο που γράψαμε και δημιουργήσαμε από το μηδέν, μετά από συνεντεύξεις που είχαμε με ιδιοκτήτες και παίχτες καζαντί. Είναι ένα έργο που κουβαλά ιστορίες ανθρώπων της Κύπρου και αναζητεί την κυπριακή ταυτότητα.

Η ιδέα πίσω από το έργο είναι αυτή η τραγικομική σύγχυση (σαντάνωμα) και ο αποπροσανατολισμός της ταυτότητας μας που κατάφερε με ένα μαγικό τρόπο να συνδεθεί με το «καζαντί», το παραδοσιακό κυπριακό τυχερό παιχνίδι. Ένα παιχνίδι που όσο και να ψάξαμε στην έρευνά μας δεν το βρήκαμε πουθενά αλλού εκτός από την Κύπρο. Βλέποντας ότι στην κυπριακή θεατρική σκηνή απουσιάζουν έργα που μιλούν για την μπερδεμένη μας ταυτότητα, αποφασίσαμε να δημιουργήσουμε ένα «καζαντί» που μας αφορά και που αγγίζει το χάος που έχουμε μέσα μας σαν λαός. Με χιουμοριστική προσέγγιση, το #kazanτί διερευνά τις έννοιες του παιχνιδιού, της τύχης και της ταυτότητας.

Και γιατί #kazanτί; Γιατί με hashtag λειτουργεί το σήμερα σε αντίθεση με το τότε, τις ρίζες μας και τους παππούδες μας. Γιατί kazan – τί. Γιατί στα τουρκικά, «kazanmak» σημαίνει «νίκη, απόκτηση πλούτου» (καζαντίζω = πλουτίζω). Και στην τελική, τι κερδίζουμε και τι χάνουμε;

Παρουσιάσατε για πρώτη φορά το #kazanτί στο Buffer Fringe Festival πριν λίγους μήνες. Πώς ήταν η εμπειρία σας εκεί; Τι αναμένετε τώρα που θα παρουσιαστεί ξανά στο Nicosia Pop Up Festival;

Το #kazanτί παρουσιάστηκε για πρώτη φορά τον Δεκέμβριο στο Buffer Fringe Performing Arts Festival όπου η συνεργασία μας με τους διοργανωτές ήταν άψογη. Βρήκαν λύσεις έτσι ώστε να διεξαχθεί κανονικά το φεστιβάλ εν καιρώ πανδημίας και ήταν δίπλα μας στηρίζοντας μας έμπρακτα σ’αυτό το πρώτο μας θεατρικό πρότζεκτ ως Γιασεμίν.

Δύο μήνες μετά την πρώτη μας παράσταση και με την συνεχιζόμενη αβεβαιότητα που βιώνουμε όλοι μας, αναμένουμε ότι το έργο μας που παραμένει επίκαιρο θα προβληματίσει σε θέματα που αφορούν τις ρίζες, την ταυτότητα, την κοινωνία, κρατώντας ζωντανό το κωμικοτραγικό στοιχείο. Το έργο μας θα παρουσιαστεί ζωντανά στο Θέατρο Πόλης στα πλαίσια του Nicosia Pop Up την Δευτέρα 1η Μαρτίου και χαιρόμαστε ιδιαίτερα που βλέπουμε τέτοιες διοργανώσεις να δίνουν βήμα σε νέους καλλιτέχνες, ειδικά σήμερα.











Νομίζετε πως το θέατρο μπορεί να συνεισφέρει στον διάλογο για την ειρήνη; Πώς νομίζετε ότι συνεισφέρετε εσείς ως Γιασεμίν;

Το θέατρο και γενικότερα η Τέχνη έχει τη δύναμη να προκαλέσει αλλαγές στις σκέψεις, τις συμπεριφορές και νοοτροπίες. Φτάνει να έχουμε μάτια να το δούμε και αυτιά να το ακούσουμε. Η Τέχνη ανοίγει πόρτες στον διάλογο. Κι όταν υπάρχει διάλογος και δεν είναι μονόλογος τότε ο επίλογος μπορεί να είναι μόνο γεμάτος φως. Ο διάλογος φυσικά και μπορεί να συνεισφέρει αλλά και να φέρει την ειρήνη.

Γι’ αυτό και το Γιασεμίν δημιουργήθηκε από την αγάπη μας για τις Τέχνες και την επιθυμία μας για κοινωνική αλλαγή. Μέσα από τις δράσεις μας θέλουμε να ανοίξουμε ένα διάλογο με τους ανθρώπους γύρω μας. Θέλουμε να τους αφουγκραστούμε και να φέρουμε στην επιφάνεια θέματα που τους απασχολούν και που η Τέχνη επιτρέπει στον καθένα να εκφραστεί ελεύθερα, χωρίς λογοκρισία.

Πώς βλέπετε το Γιασεμίν να εξελίσσεται; Ετοιμάζετε κάποια νέα δράση; Σε σχέση πλέον και με τις νέες συνθήκες που έχει φέρει η πανδημία του κορωνοϊού.

Το Γιασεμίν ξεκίνησε τις δράσεις του τον Ιούλιο του 2020 με την δημιουργική διαδικασία και έρευνα για την παράσταση #kazanτί καθώς και την διοργάνωση κοινωνικοπολιτιστικών παρεμβάσεων στον Σύνδεσμο για Άτομα με Αυτισμό, την Παγκύπρια Οργάνωση Τυφλών, τον Παγκύπριο Σύνδεσμο Χάρισμα και την Ένωση Κυπρίων Συνταξιούχων. Οι παρεμβάσεις αυτές, σε μορφή εργαστηρίων (θέατρο, χορός, yoga, juggling), βρίσκονται σε παύση λόγω των μέτρων, αναμένοντας να επιστρέψουμε σύντομα πίσω.

Τις επόμενες μέρες θα ανακοινώσουμε καινούριες ημερομηνίες για το #kazanτί, και όταν οι συνθήκες το επιτρέψουν έχουμε σκοπό να εμπλακούμε ακόμα περισσότερο σε δράσεις που αφορούν την τρίτη ηλικία, σε νέες συνεργασίες και δημιουργικά πρότζεκτς. Stay tuned!

«Είτε βραδιάζει είτε φέγγει μένει λευκό το γιασεμί» Γ. Σεφέρης









Γιασεμίν – Ναταλία Παναγιώτου, Άννη Σοφοκλέους, Δέσποινα Χρυσάνθου

FB – www.facebook.com/yasemin.collective
Instagram – yasemin.collective
yasemin.collective@gmail.com

#kazanτί

Σύλληψη Ιδέας: Ναταλία Παναγιώτου
‘Ερευνα / Κείμενο / Σκηνοθεσία / Ερμηνεία: Ναταλία Παναγιώτου, Άννη Σοφοκλέους και Δέσποινα Χρυσάνθου.
Thinking Partner: Εβίτα Ιωάννου
Sound Design: Μάριος Μηνά
Φωνές / Μουσική: Δημήτρης Μεσημέρης, Abnormals rap crew, Αφροδίτη Δερματά και Μαρίνος Ρωμαίος Καλότυχος.
Δημιουργίες: Τούτον, Anemore και The rose factory.

1η Μαρτίου 2021, 18.00 μ.μ. / Θέατρο Πόλης – ΟΠΑΠ / Διάρκεια: 1 ώρα / Είσοδος Δωρεάν

* Η παράσταση είναι κατάλληλη για άτομα άνω των 12 ετών







Φωτογραφίες: Sergio Vaccaro και Παύλος Βρυωνίδης

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Μητέρα» του Ουαζντί Μουαουάντ

«Απόπειρες για τη ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ | Επιπλέον παραστάσεις και περιοδεία στη Λεμεσό

«Απόπειρες για τη ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ | Επιπλέον παραστάσεις και περιοδεία στη Λεμεσό

«Απόπειρες για τη ζωή της» του Μάρτιν Κριμπ | Επιπλέον παραστάσεις και περιοδεία στη Λεμεσό

"Απόπειρες για τη ζωή της" |Επιπλέον παραστάσεις

"Απόπειρες για τη ζωή της" |Επιπλέον παραστάσεις

"Απόπειρες για τη ζωή της" |Επιπλέον παραστάσεις

Δημήτρης Ήμελλος (1967-2024): Ένας αφοσιωμένος ηθοποιός της εποχής μας

Δημήτρης Ήμελλος (1967-2024): Ένας αφοσιωμένος ηθοποιός της εποχής μας

Δημήτρης Ήμελλος (1967-2024): Ένας αφοσιωμένος ηθοποιός της εποχής μας