Το θέατρο μέσα από τη ματιά 21 Κυπρίων ηθοποιών

Ελένη Παπαδοπούλου Δημοσιεύθηκε 28.11.2021

Στο πλαίσιο του Παράλληλου Προγράμματος του Διεθνούς Φεστιβάλ Λευκωσίας, ο δημοσιογράφος Ανδρέας Γιόρτσιος παρουσιάζει το βιβλίο του «Εντός, εκτός και επί σκηνής».


Μέσω της έκδοσης αυτής, μας μεταφέρει τη φωνή, τις σκέψεις και τις απόψεις 21 καλλιτεχνών του θεάτρου. Οι συνεντεύξεις αυτών των ανθρώπων, οι οποίοι επί δεκαετίες υπηρέτησαν το θέατρο, αποτελούν μαθήματα για τις νεότερες γενιές ηθοποιών αλλά και θεατών.

Σκοπός της έκδοσης είναι η ενίσχυση των ανθρώπων του πολιτισμού, των ηθοποιών που επηρεάστηκαν από την πανδημία που επιδείνωσε την υπάρχουσα δυσχερή κατάστασή τους. Κατά τη διάρκεια της παρουσίασης του βιβλίου, θα γίνονται εισφορές για την ενίσχυση των ηθοποιών και οι παριστάμενοι θα λαμβάνουν δώρο το βιβλίο ως ένδειξη ευχαριστίας για την εισφορά τους.







«Η ιδέα μου ήρθε στο μυαλό όταν πέρσι το Πάσχα έτυχε να δω τον Κώστα Βήχα στον χώρο του ΡΙΚ. To αυτοκίνητό του στον χώρο στάθμευσης ήταν γεμάτο με σακούλες με τρόφιμα, τα οποία μοίραζε σε ηθοποιούς που τα είχαν ανάγκη. Είναι αρκετοί οι εργαζόμενοι στον χώρο του πολιτισμού, των οποίων η οικονομική κατάσταση επιδεινώθηκε με την πανδημία και τα περιοριστικά μέτρα και ξέρω ότι ο Κώστας είχε αναλάβει πολλάκις την πρωτοβουλία να βοηθήσει. Πέρσι, είχα κάνει μια δράση μέσω του «Happy Hour» της τηλεοπτικής εκπομπής που παρουσιάζω, οπότε μαζέψαμε γύρω στις τρεις χιλιάδες ευρώ σε δωροεπιταγές για άπορες οικογένειες. Δύο μέρες μετά, είχα καλεσμένο στην εκπομπή τον Σπύρο Σταυρινίδη που έπαιζε τότε στην παράσταση «Το Θαμμένο Παιδί», σε σκηνοθεσία Αθηνάς Κάσιου. Στη συνέντευξη πήγε η κουβέντα στις «Ικέτιδες» και μου είπε την ιστορία όταν ο Ανδρέας Χριστοφίδης παραιτήθηκε από πρόεδρος του ΘΟΚ, όταν είχε ζητήσει να πάνε οι Ικέτιδες στην Αμερική και ο υπουργός Οικονομικών, τότε επί Σπύρου Κυπριανού, είχε πει: «Σιγά να μην δώσουμε λεφτά για ηθοποιούς να πάνε να παίξουν θέατρο στην Αμερική». Αυτή ήταν μία από πολλές ιστορίες που μοιράστηκαν μαζί μου ηθοποιοί όταν φιλοξενήθηκαν στην εκπομπή και σκέφτηκα, γιατί να μην τις συγκεντρώσω σε μια έκδοση;», αναφέρει ο Ανδρέας Γιόρτσιος.

«Έχω στη βιβλιοθήκη εκδόσεις όπως το 'Μίλησα με μορφές του αιώνα μας' του Αλέκου Λιδωρίκη, με συνεντεύξεις πολιτικών, καλλιτεχνών, φιλοσόφων και συγγραφέων, απ’ όλο τον κόσμο και το «Ωσεί παρόντες» της Όλγας Μπακομάρου με συνεντεύξεις προσωπικοτήτων όπως της Μελίνας Μερκούρη, Θεόδωρου Αγγελόπουλου, Μάνου Χατζηδάκη ανάμεσα σε άλλους. Στην Κύπρο δεν υπάρχει κάτι ανάλογο».

Στην έκδοση περιλαμβάνονται οι συνεντεύξεις που έγιναν στο πλαίσιο της εκπομπής αλλά και επιπρόσθετες με σκοπό την έκδοση. Συγκεκριμένα, φιλοξενούνται οι ηθοποιοί Πόπη Αβραάμ, Κώστας Βήχας, Ηράκλης Γιωργαλλής, Κώστας Δημητρίου, Αντώνης Κατσαρής, Στέλιος Καυκαρίδης, Βαρνάβας Κυριαζής, Δώρος Κυριακίδης, Σταύρος Λούρας, Γιώργος Μουαΐμης, Δέσποινα Μπεμπεδέλη, Νεόφυτος Νεοφύτου, Πατρίτσια Πεττεμερίδου, Όλγα Ποταμίτου, Ευτύχιος Πουλλαΐδης, Αννίτα Σαντοριναίου, Ιωάννα Σιαφκάλη, Λένια Σορόκου, Σπύρος Σταυρινίδης, Ανδρέας Τσουρής και Μιχάλης Χριστοδουλίδης.

«Οι περισσότεροι φιλοξενήθηκαν στην εκπομπή με αφορμή μια παράσταση στην οποία παίζανε εκείνη την περίοδο. Μιλούσαν για τις συγκεκριμένες παραγωγές αλλά και για το θέατρο γενικά. Ο Ηράκλης Γιωργαλλής, για παράδειγμα, μίλησε για τα χρόνια της επιθεώρησης, για το πώς ξεκίνησε την πορεία του στο σανίδι. Μιλώντας με τον Σταυρινίδη για «Το Θαμμένο Παιδί», μιλά για το πώς αντιμετώπισε τον ρόλο, τις δυσκολίες του να παίζεις τόσο κοντά στον θεατή, σε σχέση με το να παίζεις σε παραδοσιακή σκηνή ενός θεάτρου. Ο Στέλιος Καυκαρίδης μοιράζεται τη σκέψη ότι κάθε φορά που παίζει σε μια παράσταση είναι σαν μαθητής. Θυμάται τον ρόλο του Ξέρξη που είχε υποδυθεί στα 23 του χρόνια και διερωτάται κατά πόσο ένας νεαρός ηθοποιός σήμερα θα μπορούσε να υποδυθεί ένα τέτοιο ρόλο. «Ίσως όχι, γιατί σήμερα δεν υπάρχει η ίδια παιδεία, όπως είχαν τότε, για να ανταποκριθεί ένας νεαρότερος ηθοποιός στις ανάγκες του ρόλου. Την εποχή του Κουν ήταν πολύ διαφορετική η διήθηση», επισημαίνει ο κ. Καυκαρίδης στην έκδοση.

Όταν ο Αντώνης Κατσαρής ρωτήθηκε κατά πόσον το θέατρο είναι η ζωή του, θυμήθηκε μια αργία Καθαράς Δευτέρας στην Αθήνα, όταν αποφάσισε να πάει μια βόλτα και πέρασε τυχαία έξω από το Θέατρο Τέχνης. Εκεί είδε τον Κουν να κάθεται έξω και να καπνίζει. «O Κουν κοιμόταν και ξυπνούσε στο θέατρο, ενώ για μένα το θέατρο είναι μέρος της ζωής μου, αλλά δεν είναι η ζωή μου».

«Ήθελα να συμπεριλάβω και άλλους, αλλά δεν υπήρχε η δυνατότητα με βάση τα δεδομένα χρονικά πλαίσια του προγραμματισμού της έκδοσης. Όμως, αν πάει καλά, τότε ίσως κάνω και δεύτερη έκδοση», αναφέρει ο Α. Γιόρτσιος.

*Το βιβλίο θα δίνεται ως δώρο για την εισφορά που θα γίνεται από κοινού στην Ένωση Ηθοποιών Κύπρου και στην Κλαδική Καλλιτέχνες Θεάτρου ΠΕΟ, προς ενίσχυση ηθοποιών.

Η παρουσίαση θα πραγματοποιηθεί στο Δημοτικό Θέατρο Λευκωσίας, Τρίτη 30 Νοεμβρίου 2021, στις 6μμ. Η είσοδος είναι ελεύθερη αλλά είναι απαραίτητη η κράτηση θέσης για σκοπούς τήρησης των πρωτοκόλλων στην ακόλουθη σελίδα https://www.soldoutticketbox.com. Διάρκεια 60’ +.

Αποσπάσματα από το βιβλίο

«Όταν απλά περνάμε ένα κείμενο για να πούμε τις λέξεις, γιατί συμβαίνει κι αυτό, το κοινό δεν καταλαβαίνει τι λέμε. Όταν δεν το καταλαβαίνουμε πολύ καλά εμείς. Εμείς πρέπει πρώτα βαθιά μέσα μας, στον εγκέφαλό μας και στον ψυχισμό μας, να έχουμε βγάλει απόλυτο και καθαρό συμπέρασμα για το νόημα κάποιου κειμένου που έχουμε μπροστά μας. Κι όταν αυτό είναι καθαρό για τον ηθοποιό, είναι κρυστάλλινο για τον θεατή. Άρα είναι μεγάλη ευθύνη». -ΑΝΝΙΤΑ ΣΑΝΤΟΡΙΝΑΙΟΥ

«Το θέατρο, κι είναι κάτι που το ξέρουμε όλοι, είναι καταδικασμένο να προχωρά. Δεν μπορεί να μείνει πίσω. Το θέατρο είναι πομπός. Είναι αυτό που φωτίζει. Το θέατρο αναπροσαρμόζεται. Όχι για να εξυπηρετήσει το σήμερα, αλλά για να εξυπηρετήσει το αύριο».- ΕΥΤΥΧΙΟΣ ΠΟΥΛΛΑΪΔΗΣ

«Το θέατρο, ο πολιτισμός, αλλάζει τον άνθρωπο. Και για αυτό πρέπει να πηγαίνουμε στο θέατρο. Το θέατρο περικλείει όλες τις τέχνες. Όλες οι καλές τέχνες και η λογοτεχνία και η ποίηση και η μουσική παρουσιάζονται μέσα στο θέατρο. Το θέατρο μάς αλλάζει, μας δίνει μηνύματα, μας κάνει να σκεφτόμαστε, να αντιδρούμε σε ορισμένα πράγματα, να προβληματιστούμε».- ΝΕΟΦΥΤΟΣ ΝΕΟΦΥΤΟΥ

« Στη δουλειά αυτή να είσαι ταπεινός. Να μην προβάλεις τον εαυτό σου και να θέλεις να είσαι πρώτος. Δεν θα πεις εσύ ότι είσαι πρώτος, ο κόσμος θα το πει κι εκείνος που σε πληρώνει».- ΟΛΓΑ ΠΟΤΑΜΙΤΟΥ

« Όλοι οι ηθοποιοί είναι ρολίστες. Όλα αυτά που λένε «Α! αυτός είναι κωμικός», δεν υπάρχουν αυτά στο θέατρο. Ο ηθοποιός πρέπει να παίζει τα πάντα. Τώρα πια είμαστε ενημερωμένοι. Βλέπουμε από τις παραγωγές τον ηθοποιό να παίζει τραγωδία τη μία στιγμή και την άλλη σάτιρα. Ο ηθοποιός τα παίζει όλα».- ΠΑΤΡΙΤΣΙΑ ΠΕΤΤΕΜΕΡΙΔΟΥ

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

"The Unfriend" του Steven Moffat

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

Πρεμιέρα για την παράσταση "ΔΙΔΩ/ΕΛΙΣΣΑ ή μια περιπλανώμενη ιστορία" της Μαγδαλένας Ζήρα

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«O Φάρος» του Conor McPherson

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ

«Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα» στην Κεντρική Σκηνή ΘΟΚ