«Πέρσες» του Αισχύλου από το Μίτος στην Πάφο

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 3.4.2017

Με δύο παραστάσεις πάνω στο έργο του Αισχύλου «Πέρσες», ολοκληρώνεται το διετές πρότζεκτ «Hρω-ισμοί», που πραγματοποιεί το Κέντρο Παραστατικών Τεχνών Μίτος στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Πάφος2017.


Οι παραστάσεις θα δοθούν στις 28 και 29 Απριλίου 2017 στο Αττικόν, στην Πάφο.



[…] δεν θα προδώσουμε στις μαύρες ώρες τους,
αυτούς που πιο πολύ αγαπάμε
- Ατόσσα, Πέρσες του Αισχύλου



Οι «Πέρσες» αποτελούν μια σύγχρονη εκδοχή του αρχαίου δράματος, σε σκηνοθεσία του Λούκα Βαλέβσκι.


Το έργο του Αισχύλου αποτελεί την παλαιότερη σωζόμενη ελληνική τραγωδία, καθώς επίσης και το μόνο σωζόμενο έργο βασισμένο σε ιστορικά γεγονότα. Πραγματεύεται τον θρήνο των Περσών, όταν πληροφορούνται τη συντριπτική ήττα τους από τους Έλληνες. Ο Αισχύλος υπερβαίνει τα ιστορικά πλαίσια προβάλλοντας τα θέματα της ύβρεως, του δικαίου, του πολέμου. Τιμά τους νικητές και ταυτόχρονα οικουμενοποιεί τη φρίκη.


Η αληθινή καταστροφή του πολέμου εξατομικεύεται μέσα από τη βασιλική οικογένεια (η αλαζονεία του νεαρού Πέρση βασιλιά Ξέρξη που καταστρέφει τον λαό του, η λύπη της μητέρας και βασίλισσας Ατόσσας, ο τρόμος του νεκρού πατέρα και βασιλιά Δαρείου) και αντανακλάται μέσα από το τραγούδισμα και τον πόνο του Χορού. Η παράσταση παρουσιάζει τη «διαδρομή» του Ξέρξη, ενώ παράλληλα εστιάζει στην άνευ όρων αγάπη της Ατόσσας προς τον γιό της, την οδύνη της στην υποψία του χαμού του αλλά και την πλήρη αποδοχή του πίσω στο παλάτι.


Στον πόλεμο κανένας δεν κερδίζει και στην παράσταση «Πέρσες»,’ πέρα από τον θρήνο συζητιούνται οι συνέπειες του. Οι «Πέρσες»’ λειτουργούν σαν μια υπενθύμιση για την ατομική ευθύνη και πως αυτή έχει αντίκτυπο στην ευρύτερη εικόνα της κοινωνίας μας σήμερα.


Συντελεστές:
Σκηνοθεσία/ κίνηση - Λούκας Βαλέβσκι
Δραματουργική επεξεργασία/ απόδοση/ β. σκηνοθέτης - Κωσταντίνα Peter
Έρευνα - Κωσταντίνος Μελίδης
Σκηνικός χώρος - Έλενα Κοτασβίλη και Αλέξης Βαγιανός
Κοστούμια - Μυρτώ Σαρμά
Μουσική - Λούκας Βαλέβσκι σε συνεργασία με τους μουσικούς
Video – Χρίστος Γεωργίου
Σχεδιασμός φωτισμού: Αλεξάντερ Γιότοβιτς


Συμμετέχουν: Προκόπης Αγαθοκλέους (Ξέρξης), Στέφανη Χαρίτου (Ατόσσα), Μιχάλης Ασιήκας (Κορυφαίος), Γιώργος Ονησιφόρου (Aγγελιοφόρος) και ο Αντώνης Κατσαρής (φωνή Δαρείου). Χορός: Mieczyslaw Litwinski, Daniel Monski, Στέφανος Φίλος, Ηλίας Σωφρονίδης.


+ Παραστάσεις στις 28 και 29 Απριλίου 2017 στο ανακαινισμένο Αττικόν, στην Πάφο. Εισιτήρια προς 10 ευρώ [δωρεάν για άτομα κάτω των 18 χρόνων]. Ώρα έναρξης 19:30. Πληροφορίες τηλ. 99985232 / 97879793 και facebook event



Προηγούμενες δράσεις των ‘’Ηρω-ισμών’’:


1. Παρουσίαση του προγράμματος


Την 1η Μαρτίου 2016, στην Παλιά Ηλεκτρική Πάφου, έγινε η παρουσίαση του προγράμματος ‘’Ηρω-ισμοί’’ από την Συντονίστρια του προγράμματος και Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Κέντρου Παραστατικών Τεχνών ΜΙΤΟΣ, Έλενα Αγαθοκλέους μαζί με τον Λούκας Βαλέβσκι, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του ΜΙΤΟΣ. Επίσης, πραγματοποιήθηκε η πρώτη επίσημη παρουσίαση του βιβλίου ‘’Songs of My Neighbours’’, Culture ευρωπαϊκό θεατρικό πρόγραμμα που πραγματοποιήθηκε την περίοδο 2013-2015 και η προβολή του ντοκυμαντέρ ‘’Songs of My Neighbours’’ (ΜΙΤΟΣ/2015, 50’).


Ως παράλληλη δράση της παρουσίασης των ‘’Ηρω-ισμών’’ συμμετείχε το εικαστικό project της Κωσταντίνας Peter ‘’me@t’’, ένα εικαστικό σχόλιο με πολυμέσα και ζωντανή δράση για τη ζωή τεσσάρων μεταναστών που ζουν και εργάζονται στην Κύπρο. Με πρωινές παραστάσεις για σχολεία και απογευματινή παράσταση ανοικτή στο κοινό.


Δημιουργική ομάδα: Κωνσταντίνα Peter (Σκηνοθεσία/ Ιδέα), η μαθήτρια Αλεξία Λεωνίδα (Eρμηνεία), Τζούλια Γεωργιάδου (Εγκατάσταση), Δημήτρης Σπύρου (Μουσική παραγωγή), Κωνσταντίνος Κωνσταντίνου και Κωνσταντίνα Peter (Video), Λούκας Βαλέβσκι (Τεχνική Υποστήριξη).


2. Ήμουν η Λυσιστράτη_Εκτός (από τον Μούτταλλο στα Δημοτικά Μπάνια)



«...κατεβαίνω τις κερκίδες, τρέχω, φωνάζω, σπρώχνω, ανεβαίνω στη σκηνή, με χειροκροτεί το κοινό, είμαι ένα παλιό αστείο που βαρέθηκα να με ακούω τόσα χρόνια ίδιο και ίδιο, ίδιο...»



Η παράσταση «Ήμουν η Λυσιστράτη», ένα κείμενο για την σκηνή του Λεμεσιανού συγγραφέα Αντώνη Γεωργίου, εμφανίζει τη Λυσιστράτη στο σήμερα να μιλά για την αποτυχία της να σταματήσει τον πόλεμο, τη βία, τον πόνο. Την 1η Ιουλίου 2016 παρουσιάστηκε το ‘’Ήμουν η Λυσιατράτη_Εκτός’’ σε μια νέα εκδοχή προσαρμοσμένη στην υπό ανάπλαση πλατεία του Μουττάλλου και το ίδιο βράδυ προβλήθηκε οπτικογραφημένα στην επιφάνεια της θάλασσας στην περιοχή των Δημοτικών Μπάνιων στην Κάτω Πάφο.


Το ΜΙΤΟΣ μέσα από τη συγκεκριμένη δράση συμβάλλει στο διάλογο για τα τραύματα και τις αρνήσεις μας ως κληροδοτήματα πολέμου. Στην απομονωμένη περιοχή του Μουττάλλου, μόλις μερικά χιλιόμετρα από το κέντρο της Πάφου, η πλατεία σε κατάσταση ανάπλασης έμοιαζε ως μία προσπάθεια για να βρει την ταυτότητα και τη χρήση της. Οι κάτοικοι της κοινότητας, πρόσφυγες Ελληνοκύπριοι, κυρίως λόγω της προσωρινότητας της διαμονής τους ακόμα αναζητούν τη σχέση τους με τον τόπο. Η συνάντηση, η αποδοχή και η συλλογική έκφραση παραμένουν ανάγκες σε ‘κρίση’. Μπορεί άραγε ο δημόσιος χώρος να ξαναβρεί τη λειτουργία του.


Δημιουργική ομάδα: Λούκας Βαλέβσκι (Σκηνοθεσία). Αντώνης Γεωργίου (Συγγραφέας). Κωνσταντίνα Peter (Δραματουργός). Κωνσταντίνος Τσιώλης, Λούκας Βαλέβσκι (Μουσική). Αριάνα Μαρκουλίδου (Κίνηση). Μυρτώ Σαρμά (Κοστούμια). Μαρίνα Μανδρή, Άντρια Ζένιου, Έλενα Καλινίκου και Μαρίνα Μακρή (Ηθοποιοί). Έλενα Αγαθοκλέους, Λούκας Βαλέβσκι, Κωσταντίνα Peter (Επιμελητές της εκδήλωσης).


3. “Πέρσες του Αισχύλου: Ο Χορός” και καλλιτεχνικό Residency στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης Wroclaw 2016


Καλλιτέχνες από Κύπρο, Ελλάδα και Πολωνία συναντήθηκαν σε καλλιτεχνικό residency στο Grotowski Institute στην Πολωνία, στο πλαίσιο της Πολιτιστικής Πρωτεύσουσας της Ευρώπης Wroclaw 2016 τον Σεπτέμβριο του 2016 για να δουλέψουν πάνω στα Χορικά της αρχαίας ελληνικής τραγωδίας ‘’Πέρσες’’ του Αισχύλου.


Το ενδιαφέρον επικεντρώθηκε στο θρήνο του Άλλου, των εχθρών, των ηττημένων Περσών μέσα από το αρχαίο λυρικό μέτρο των Χορικών στην αρχαία ελληνική. Η βαθιά θλίψη του αντρικού Χορού είναι προφανής, στην αρχή εμφανίζεται ως ανησυχία για την ήττα των περσικών στρατευμάτων και στη συνέχεια επιβεβαιώνεται πως όλα έχουν χαθεί. Μέσα από τους ‘’Πέρσες’’, ο Αισχύλος επιτρέπει στο Αθηναικό κοινό, στους νικητές, να μοιραστούν τη θλίψη.


Το “Πέρσες του Αισχύλου: Ο Χορός” είχε πρεμιέρα στις 16 Σεπτεμβρίου στο Wroclaw, Grobla στο Grotowski Institute και ταξίδεψε στις 23 Σεπτεμβρίου στο Εθνογραφικό Μουσείο Πάφου, 24 και 25 Σεπτεμβρίου στο Παλιό Ξυδάδικο στη Λεμεσό.


Δημιουργική ομάδα: Λούκας Βαλέβσκι (Καλλιτεχνική επιμέλεια), Γιώργος Ονησιφόρου, Στέφανος Φίλος, Mieczyslaw Litwinski, Daniel Monski, Λούκας Βαλέβσκι (Ηθοποιοί, Μουσικοί). Κωνσταντίνος Μελίδης (Έρευνα). Έλενα Κοτασβίλη και Αλέξης Βαγιανός (Εικαστική επιμέλεια).

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ