Η Δεύτερη Μάνα (The Second Mother | Que Horas Ela Volta?, Βραζιλία 2015)

Δέσποινα Χριστοδούλου Δημοσιεύθηκε 10.8.2017

Διάρκεια: 112 λεπτά


Είδος Ταινίας: Κωμική, Δραματική

Γλώσσες: Πορτογαλικά, με ελληνικούς υπότιτλους

Σκηνοθεσία/Σενάριο: Άνα Μουιλαέρτ

Με τους: Ρεγκίνα Κάσε, Καμίλα Μαντρίλα, Μιγκέλ Χοέλσας

Προβολή: Τετάρτη 25 Ιανουαρίου, στις 21:00, και Κυριακή 29 Ιανουαρίου, στις 20:00, στο Cine Studio από τον Όμιλο Φίλων Κινηματογράφου

Τι γίνεται όταν μια μάνα-οικονόμος επανενώνεται με την έφηβη κόρη της μετά από μια και πλέον δεκαετία αποχωρισμού; Πόσο εύκολη είναι η νέα συμβίωση στο μεγαλοαστικό σπίτι όπου εργάζεται, και πώς αυτή θα διαταράξει τις ισορροπίες; Με ποιο τρόπο θα επαναπροσδιοριστούν οι ρόλοι, ιδιωτικοί κι εργασιακοί, και σε ποιες τελικά βάσεις;

Η Βαλ (Ρεγκίνα Κάσε) εργάζεται ως εσωτερική στο σπίτι μιας ευκατάστατης οικογένειας στο Σάο Πάολο και ζει μια απλή, ήσυχη ζωή, γνωρίζοντας καλά τη θέση της. Έχοντας αφήσει την κόρη της Τζέσικα (Καμίλα Μαντρίλα) στη φροντίδα της γιαγιάς και του πατέρα της, αναλαμβάνει, ως δεύτερη μάνα, την ανατροφή του συνομήλικου με την κόρη της γιου των αφεντικών της, Φαμπίνιο (Μιγκέλ Χοέλσας), δημιουργώντας έτσι μια παράλληλη «οικογενειακή» κατάσταση για τον εαυτό της. Αυτήν, που η απόσταση και η οικονομική ανάγκη την εμπόδισαν να κτίσει με τη δική της κόρη. Ώσπου ξαφνικά, δέκα χρόνια μετά, κι αφού δεν είχαν επικοινωνία για τρία ολόκληρα χρόνια, η Τζέσικα ανακοινώνει πως έρχεται στο Σάο Πάολο για τις εισαγωγικές εξετάσεις σε ένα σπουδαίο πανεπιστήμιο. Όμορφη, φιλόδοξη, έξυπνη και με αυτοπεποίθηση, θα αμφισβητήσει τους υποτιθέμενους ταξικούς φραγμούς, θα αδιαφορήσει για τα άγραφα «πρέπει» που απορρέουν από την κοινωνική της θέση και εν ολίγοις, θα φέρει με την άφιξή της τα πάνω κάτω στη φαινομενικά αρμονική, παγιωμένη ζωή της μπουρζουά οικογένειας. Θα ακολουθήσουν αναπόφευκτα κωμικοτραγικές καταστάσεις και συγκρούσεις, μα ένα μυστικό-καταλύτης στο φινάλε θα αποσυμπιέσει τις εντάσεις και θα επιφέρει τη δικαίωση.

Η «Δεύτερη Μάνα» είναι μια βαθύτατα συνειδητοποιημένη κωμωδία χαρακτήρων με κεντρικές θεματικές την ταξική αντιπαράθεση και την περιθωριοποίηση των φτωχών κοινωνικών στρωμάτων στη σύγχρονη Βραζιλία, το χάσμα των γενεών αλλά και τις διαφορετικές αναγνώσεις της μητρότητας. Προβληματικές διόλου πρωτότυπες στον λατινοαμερικάνικο κινηματογράφο, ωστόσο δοσμένες με χιούμορ, ευαισθησία και διεισδυτικότητα από τη Βραζιλιάνα σκηνοθέτιδα Άνα Μουιλαέρτ, που χρησιμοποιεί έξυπνα την οικογενειακή δυναμική ως πολιτική αλληγορία, με έμφαση ωστόσο στον συναισθηματισμό και την τρυφερότητα, πάρα την τραχύτητα ή τον δογματισμό. Απλές, καθημερινές στιγμές αποδίδονται με αμεσότητα αλλά και υπαινιγμό ως μεταφορές για τις ανθρώπινες σχέσεις και τη ρευστή, αντιφατική τους φύση. Από τη μια η δουλοπρεπής στάση της Βαλ προς τους εργοδότες της, κι από την άλλη η ζεστή, συνωμοτική, καθόλα μητρική της σχέση με τον γιο τους. Αφενός η αποδοχή της Βαλ ως μέλους του ιστού της οικογένειας, κι αφετέρου η υποβόσκουσα υποτιμητική στάση προς αυτήν. Η ταξική διαφορά που υφέρπει άλλοτε κι άλλοτε είναι απερίφραστα έκδηλη. Κι αντίστοιχα, η αγωνία της μάνας για τα όρια που η ίδια θεωρεί δεδομένα κι απαράβατα σε αντιπαραβολή με την ξεκάθαρη περιφρόνησή τους από τη νεοφερμένη κόρη. Ο ρόλος της παρούσας μητέρας-τροφού και της απούσας βιολογικής μητέρας και ο ενδιάμεσος φορτισμένος συναισθηματικός χώρος που θέλει διαπραγμάτευση.

Η ταινία διακρίθηκε με τα βραβεία «CICAE Art Cinema – κατηγορία Panorama» και «Panorama Audience» στο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Βερολίνου το 2015, ενώ ξεχώρισε ως η επίσημη πρόταση της Βραζιλίας για το Όσκαρ ξενόγλωσσης ταινίας την ίδια χρονιά. Ιδιαίτερη μνεία κέρδισαν αντίστοιχα οι Ρεγκίνα Κάσε και Καμίλα Μαντρίλα με «Ειδικό Βραβείο Ερμηνείας» στο Φεστιβάλ Sundance. Η πασίγνωστη στη χώρα της Κάσε, ξεχωρίζει για το βάθος και το χρώμα στον χαρακτήρα της Βαλ, και για το εξαιρετικό κωμικό της timing χωρίς να γίνεται καρικατουριστική, ενώ η Μαντρίλα συμπληρώνει θαυμάσια το δίδυμο με το ρεαλιστικό πορτρέτο της αντιδραστικής εφήβου. Με ένα πολυεπίπεδο σενάριο που κυμαίνεται επιδέξια μεταξύ του κωμικού και του δραματικού, νατουραλιστική σκηνοθετική απόδοση και καλοζυγισμένες, δυναμικές ερμηνείες, η ταινία καταφέρνει να εγείρει πανανθρώπινα κοινωνικά ζητήματα, και να έχει απήχηση στο ευρύ κοινό, με τρόπο ήρεμο, γλυκό και συνάμα αφοπλιστικά εύστοχο.

+ Cine Studio, Πανεπιστήμιο Λευκωσίας. Για περισσότερες πληροφορίες: http://www.ofk.org.cy/ και τηλ. 96420491.

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ
«Cyprus Film Festival» 2024 | Οι ταινίες που βραβεύτηκαν στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό

«Cyprus Film Festival» 2024 | Οι ταινίες που βραβεύτηκαν στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό

«Cyprus Film Festival» 2024 | Οι ταινίες που βραβεύτηκαν στον 1ο Μαθητικό Διαγωνισμό

Με «Africa star» ρίχνει αυλαία το «Cyprus Film Festival» 2024

Με «Africa star» ρίχνει αυλαία το «Cyprus Film Festival» 2024

Με «Africa star» ρίχνει αυλαία το «Cyprus Film Festival» 2024

«Το κράτος δολοφονεί μετανάστες/τριες»: Με φωνές διαμαρτυρίας σημαδεύτηκε η έναρξη του «Cyprus Film Days 2024»

«Το κράτος δολοφονεί μετανάστες/τριες»: Με φωνές διαμαρτυρίας σημαδεύτηκε η έναρξη του «Cyprus Film Days 2024»

«Το κράτος δολοφονεί μετανάστες/τριες»: Με φωνές διαμαρτυρίας σημαδεύτηκε η έναρξη του «Cyprus Film Days 2024»