Ανταπόκριση από το Βερολίνο: Πανίκκος Χρυσάνθου
Αν η πρώτη μέρα του Βερολίνου φέτος ανήκε στην Ζιλιέτ Μπινός [Juliette Binoche], η δεύτερη ήταν για την Νικόλ Κίντμαν [Nicole Kidman].
Η πρώτη ήταν μια εκδοχή γυναίκας στα κόκκινα με σκηνικό το λευκό του αρκτικού πόλου.
Η δεύτερη είναι η γυναίκα στα λευκά με σκηνικό το κίτρινο της ερήμου. Η ταινία έχει τον τίτλο «Queen of the Desert» [φωτογραφία πάνω] και φέρει την υπογραφή του Βέρνερ Χέρτζογκ [Werner Herzog]. O Γερμανός Herzog είναι γνωστός για την τάση που έχει στα εξωτικά θέματα. Οι καλύτερες του ταινίες, μάλιστα, που κατά τη γνώμη μου είναι το «Αγκίρε, η μάστιγα του Θεού» και το «Φιτζκαράλτο» (και οι δυο με πρωταγωνιστή τον Klaus Kinski) είναι γυρισμένες σε «εξωτικούς» χώρους - διαδραματίζονται στην άγρια ζούγκλα της κεντρικής Αμερικής. Καταπιάνονται ωστόσο με πολύ γνωστά μοτίβα της ευρωπαϊκής [«δυτικής»] ιστορίας και πολιτισμού: την λαιμαργία της κατάκτησης και δύναμη της θέλησης.
Queen of the Desert: άνευρη και ασπόνδυλη
Σ’ αυτή την ταινία το σκηνικό του είναι η αραβική έρημος και η πρωταγωνίστρια του είναι μια Εγγλέζα, που ασφυχτιά στην μοναξιά του αρτηριοσκληρωμένου αριστοκρατικού κύκλου της και καταφεύγει στην εξερεύνηση της ερήμου.
Είμαστε και σ’ αυτή την περίπτωση στις αρχές του 20ου αιώνα. Η Μέση Ανατολή, κομμάτι τότε της οθωμανικής αυτοκρατορίας, θα γίνει το θέατρο της διαμάχης ανάμεσα στις μεγάλες αποικιοκρατικές δυνάμεις της εποχής, για κατάκτηση και έλεγχο [τις επιπτώσεις τους τις ζούμε ως σήμερα]. Σ’ αυτό λοιπόν τον χώρο κινείται η όμορφη, ξανθή αριστοκράτισσα Κίντμαν σαν ένας θηλυκός Λώρενς της Αραβίας. Δυστυχώς ο Χέρτζογκ είναι μια μεγάλη απογοήτευση. Η ταινία του είναι ασπόνδυλη και άνευρη. Λες και έγινε αποκλειστικά και μόνο για τις εικόνες της ξανθής του σταρ στο φόντο της ερήμου.
Taxi: η νέα ταινία του Τζαφάρ Παναχί έχει κάτι να πει
Η ταινία που έχει να πει κάτι μέχρι στιγμής είναι ιρανική και έχει τον τίτλο “Taxi”.
