Αναγέλαστα: λογιών λογιών γεναίτζιες

ΠΑΡΑΘΥΡΟ Δημοσιεύθηκε 2.5.2019

Μετά την περσινή μεγάλη επιτυχία της παράστασης Αναγέλαστα: Λογιών λογιών γεναίτζιες, η σκηνοθέτιδα Μαρία Κυριάκου σε συνεργασία με τις Παραπλεύρως Παραγωγές, επανέρχονται για τέσσερις μόνο παραστάσεις στη Λευκωσία, στα πλαίσια του πρότζεκτ ΣΕΖΟΝ: Γυναίκες 2019-2021.


Πρόκειται για μια σκηνική απόδοση των ποιημάτων της Στέλλας Βοσκαρίδου-Οικονόμου εμπνευσμένη από το θέατρο του Παραλόγου σε σκηνοθεσία της Μαρίας Κυριάκου και εμποτισμένη με το έντονο αισθητικό στίγμα της Έλενας Κοτασβήλι. Οι λογιών λογιών γεναίτζιες προσκαλούν τον θεατή σε μια μοναδική βιωματική γνωριμία με τη σύγχρονη κυπριακή ποίηση, που έχει ως στόχο τη ζύµωση του λόγου με τη θεατρική φόρµα και την εικαστική τέχνη.

Το κείµενο της παράστασης προκύπτει από τα δεκαπέντε ποιήματα της ποιητικής συλλογής της Στέλλας Βοσκαρίδου-Οικονόµου Αναγέλαστα: λογιών λογιών γεναίτζιες (Τεχνοδρόμιον, 2013). Στη θεατρική απόδοση του λόγου της Βοσκαρίδου εφτά γυναίκες συνομιλούν μεταξύ τους, αλλά εμμέσως και με τον θεατή, κουτσομπολεύουν, γελούν ερήμην του (σκηνικού και κοινωνικού) εγκλεισµού τους και του παράλογου της ύπαρξής τους. Ποιες είναι στ’ αλήθεια όλες αυτές, που «συναφέρνουμε» τόσο συχνά, που όλο και κάποια μας θυμίζουν; Πώς η Φάουσα, η Αππωμένη, η Αρκόπελλη, αλλά τζιαι η Πολλοπάητη, η Πουρέκκα τζιαι η Προκομμένη έχουν ρόλο και θέση σε ένα σύγχρονο έργο;

Με τον ταχύ ρυθμό της κυπριακής διαλέκτου, αυτές οι γνωστές άγνωστες που φέρουμε μαζί μας ως εύηχα κληροδοτήματα της μητρικής μας γλώσσας, αλλά και ως κοινωνικά στερεότυπα, παίρνουν στην παράσταση σάρκα και οστά – όμως και πάλι όχι εντελώς. Οι χαρακτήρες μετατρέπονται σε εκθέματα, αποδίδοντας έτσι  τη γυναικεία υπόσταση μέσα από ένα διαχρονικό πρίσμα και εγείροντας ερωτήματα για τη θέση της γυναίκας στην κοινωνία. Με έντονο το κωµικό στοιχείο αλλά και µε τον κυνισµό του αυτοσαρκασµού, ο λόγος της Βοσκαρίδου, που χαρακτηρίστηκε από τον ακαδημαϊκό φιλόλογο και κριτικό Λευτέρη Παπαλεοντίου ως «η πιο μεγάλη έκπληξη στην κατηγορία της σύγχρονης ιδιωματικής ποίησης», ενεργοποιεί την προσωπική και συλλογική µνήµη.

_MG_3594_preview


«Η γνώριμη, ηχητικά, γλώσσα πειραματίζεται με σύγχρονες φόρμες που παραπέμπουν στην αφαίρεση και την αποδόμηση της υπερρεαλιστικής γραφής, δημιουργώντας Κύπριες γυναίκες μέσα από χαρακτηρισμούς που, αν σήμερα ενέχουν το στοιχείο της σάτιρας ή της καρικατούρας, κρύβουν κοινωνικά κατάλοιπα του παρελθόντος που κράτησαν τη γυναίκα εγκλωβισμένη: η "καρτάνα", η "φάουσα", η "πολλοπάητη", η "προκομμένη", η "πουρέκκα", η "λυσσιαρού", η "αππωμένη", η "δύσπυρη". Λέξεις που ακούσαμε από γιαγιάδες και μαμάδες [περίεργο ή παράδοξο ή και ανησυχητικό ότι οι χαρακτηρισμοί αυτοί προέρχονται ως επί το πλείστον από γυναίκα προς γυναίκα], λέξεις που χρησιμοποιούμε κι εμείς σήμερα, έστω κι αν η φιγούρα που κρύβεται πίσω από τη λέξη είναι πια διαφορετική.Η Μαρία Κυριάκου "είδε" τις γυναίκες αυτές στη σκηνή. Το σκηνοθετικό της ένστικτο, σε συνδυασμό με τη διεισδυτική εικαστική ματιά της Έλενας Κοτασβίλι, ζωντάνεψε τις επτά γυναίκες μέσα σε ένα στατικό σκηνικό, το οποίο τόνισε τον εγκλεισμό τους σε αυτά τα καλούπια και την αδυναμία τους να έρθουν πραγματικά κοντά η μια στην άλλη. Οι επτά ηθοποιοί [Άντρια Ζένιου, Έλενα Καλλινίκου, Μαρία Καυκαρίδου, Μαρίνα Μακρή, Παντελίτσα Μαυρογιάννη, Λουκία Πιερίδη, Πολυξένη Σάββα], τοποθετημένες σε κουτιά-βάθρα τα οποία αποκάλυπταν μόνο το κεφάλι και τους ώμους τους, κατόρθωσαν με τη συνδρομή των μινιμαλιστικών φωτισμών [Alexander Jotovic] να δώσουν την αίσθηση κινούμενων προτομών. » (Μαρία Χαμάλη-Πατέρα,Εξώστης, Παράθυρο,ΠΟΛΙΤΗΣ 03/06/2018).

Τοποθετώντας τη σύγχρονη Κύπρια γυναίκα ως φορέα μνήμης της παράδοσης μέσα σε ένα εικαστικό τοπίο, και χρησιμοποιώντας τη γλώσσα ως τον συνδετικό κρίκο, η παράσταση προσδοκά επίσης να φέρει το κοινό πιο κοντά στην αντίληψη του κυπριακού ιδιώµατος ως πολιτισµικού εργαλείου που παράγει νόηµα και κριτική σκέψη − δεν είναι φολκλόρ, αλλά κομμάτι μας απαραίτητο και ιδιότυπο!

Ταυτότητα παράστασης

Σύλληψη - Σκηνοθεσία - Δραµατουργία: Μαρία Κυριάκου

Ποίηση: Στέλλα Βοσκαρίδου-Οικονόμου

Σκηνική εγκατάσταση: Έλενα Κοτασβήλι

Κοστούμια: Έλενα Κοτασβήλι, Λόρνα Λαδόμματου

Σχεδιασµός ήχου: Πάνος Μπάρτζης

Σχεδιασμός φωτισμού: Alexander Jotovic

Βοηθός σκηνοθέτιδας: Εύη Χατζηπιερή

Φωτογραφίες: Βασίλης Δωρίτης

Γραφιστικός σχεδιασμός: Άννα Φωτιάδου

Ερμηνεύουν: Άντρια Ζένιου, Έλενα Καλλινίκου, Μαρία Καυκαρίδου, Μαρίνα Μακρή, Παντελίτσα Μαυρογιάννη, Λουκία Πιερίδη, Πολυξένη Σάββα



_MG_3588_preview




Παραστάσεις:

23, 24, 25 & 26 Μαΐου στο Εγκώμιο Πολιτιστικό Κέντρο στη Λευκωσία

Τηλέφωνα κρατήσεων: 99321812 - 99629610

Ώρα παραστάσεων: 8.30 μ.μ.

Τιμή εισιτηρίου: €12

Πολιτική Δημοσίευσης Σχολίων
Οι ιδιοκτήτες της ιστοσελίδας parathyro.politis.com.cy διατηρούν το δικαίωμα να αφαιρούν σχόλια αναγνωστών, δυσφημιστικού και/ή υβριστικού περιεχομένου, ή/και σχόλια που μπορούν να εκληφθεί ότι υποκινούν το μίσος/τον ρατσισμό ή που παραβιάζουν οποιαδήποτε άλλη νομοθεσία. Οι συντάκτες των σχολίων αυτών ευθύνονται προσωπικά για την δημοσίευση τους. Αν κάποιος αναγνώστης/συντάκτης σχολίου, το οποίο αφαιρείται, θεωρεί ότι έχει στοιχεία που αποδεικνύουν το αληθές του περιεχομένου του, μπορεί να τα αποστείλει στην διεύθυνση της ιστοσελίδας για να διερευνηθούν. Προτρέπουμε τους αναγνώστες μας να κάνουν report / flag σχόλια που πιστεύουν ότι παραβιάζουν τους πιο πάνω κανόνες. Σχόλια που περιέχουν URL / links σε οποιαδήποτε σελίδα, δεν δημοσιεύονται αυτόματα.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ